Planlegger en lengre tur i Vestmarka i morra formiddag, avtråkk fra parkeringa på Vestmarksetra kl 12.00! Turen går opp til Ståvivollen, Grønland og en uprøvd sti ned igjen mot Furuholmen. Her har jeg ikke syklet før, så graden av knot eller flyt er ukjent.
Deretter blir det en tur nedover mot Tveiter gård, Semsvann, opp igjen til Gupu (muligens stien på østsiden av traktorveien) og Tacostien til slutt!
Ruta tilpasses evt. etter tidsbruk eller endring av almenntilstand underveis!
Kan dessverre ikke være med i morgen, men om dette er den stien som går fra Grønland, over vassputten, bruåsen og ned til furuholmen så VAR den iallefall knall for en del år siden.
Til min store irritasjon er den ikke lenger skiløype om vinteren, da jeg var liten (for endel år siden) var det halve motivasjonen for å gå på skitur med mor og far å kjøre ned her! En eneste motbakke fra grønland til vestmarksetra!
Sist jeg tittet litt på å sykle der ( i fjor) var den grodd veldig igjen, så vi tok stien ned mot haugsvollen isteden.
Når jeg tenker meg om så er stien jeg tenker på dokumentert (av meg...) som "på sykkel over grønland" i stiguiden...
Dette er en sti som jeg godt kunne tenkt meg å delta på ryddedugnad i om noen blir med, for det var som sagt en inmari kul sti før. Hadde en lang dialog med skiforeningen i vinter om denne og en sti til i samme område som ikke lenger blir kjørt opp. Er redd for at det er HMS'en som har tatt knekken på det meste, der man ikke kommer frem med en veltesikker 5 meter bred tråkkemaskin gidder man ikke tråkke med maskin.
Han som stod bak Tacobakhjulet i tacostien kom akkurat NÅ inn døra her faktisk! Skal tipse ham om tur!
Jaseder, flott å få litt info fra noen som faktisk er kjent i området Det er stien over Vassputten og BørsBruåsen jeg hadde tenkt å prøve ja, så det blir spennende å se om vi finner noen sti i det hele tatt og hvor gjengrodd den evt. er.
Ryddedugnad høres ut som en bra ide, i en annen tråd om sykling i Asker var det mange som meldte interesse for kveldssykling i mørket, så her burde vi vel få til noe.
Redigert av magic; 25/09/200921:28. Rediger grunn: Bru
Det er stien over Vassputten og Børsåsen jeg hadde tenkt å prøve
jeg er litt usikker på hvilken sti: mener du blåstien vassputten-bruåsen retning nord-syd mellom Grønland og Furuholmen? (populær upreparert skiløype om vinteren.)
Det er stien over Vassputten og Børsåsen jeg hadde tenkt å prøve
jeg er litt usikker på hvilken sti: mener du blåstien vassputten-bruåsen retning nord-syd mellom Grønland og Furuholmen? (populær upreparert skiløype om vinteren.)
Jeg surrer litt med navn her, Bruåsen er riktig ja. Nokså rett nord-sør retning som ender nesten ved Furuholmen!
puhh. det høres fint ut. Vet liksom ikke helt hva som skjedde i fjor, vi stod oppe ved grønland og tittet nedover og tenkte at dette så ut som å ha blitt litt kjipt, så vi tok som sagt den som går ned til haugsvollen isteden, men den var på den tiden skjemmet av litt for mange vindfall til å ha god flyt.
Får prøve opp til Grønland neste gang da, har fått en for meg "ny" favoritt, den blåstien som går til venstre rett overfor forlegningene til Rustan og kommer ned bak semsmåsan og så bort til furuholmen.
Flyttet "hjem" i fjor, og det er mange år siden jeg har syklet noe særlig i vestmarka, så nå driver jeg og "gjenoppdager gammelt gull"... :-)
Og for en tur det blei! Makalaust fint høstvær, stort sett helt tørre stier og flott føre, det eneste som trakk litt ned var en rotten kropp som ikke alltid var samarbeidsvillig.
Turen gikk motsatt retning enn planlagt opp til Grønland, diverse fine småstier ned igjen som virkelig var flotte. En liten svipp mot Semsvann rakk vi også før vi satte utfor Tacostien. Jeg må slutte å kun sykle grusracer i Vestmarka, her er det flere stiperler enn jeg hadde trodd. Bamsemums, kjedebrudd og noen pauser innimellom gjorde godt i skrotten, nå er det bare å glede seg til middag og øl. Takk for turen Trailfox og Front Biker!
Førstnevnte i fint driv på en virkelig perle av en sti!
Takk for flott tur, ja!! Flott vær, høstfarger, masse fine stier med noen utfordringer, hyggelig selskap. Og Bamsemums! Fortreffelig. Vestmarka frister til nye besøk.
ps: tok kanskje litt hardt i noen steder. Hortensmarka rundt ble litt tungt i dag. Men vesentlig flatere og enklere enn Vestmarka.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.