Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 10 av 10 1 2 8 9 10

Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idioter?

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Mmar] #823393 01/10/2009 09:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: marley
Sitat: KTL
Ettersom de tre dårligste på laget heller aldri har med sine fedre på kamp (de er enten ikke interessert eller så kjører de taxi og må jobbe) har de ingen der til å tale deres sak,

Tror du disse tre noen gang i det hele tatt får blitt med på sykling? Og har dere virkelig så lite tiltro til foreldre og trenere at dere tror lag automatisk toppes mens de ennå spiller 7er-ballspill?

Tror ikke lag automatisk toppes, men jeg tror de beste på et lag får spille en del mer enn de dårlige. Selv om trener og oppmann sørger for å bytte alle jevnt og trutt, så kan du jo selv ta en tur på en knøttekamp og se hvordan disse rutinene endres når kampen går mot slutten og man skal putte et mål for å få seier i stedet for uavgjort, eller redde en uavgjort ift til et tap...

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Clotho_NOR] #823395 01/10/2009 09:04
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Clotho_NOR
Det er bare en smule dyrt å ha hesten på stallen. Det er en del dyrere å kjøpe hesten, og salen kan fort koste en bruktbil.

Kan det virkelig være nødvendig å blande hester inn i dette? Jeg hater hester. Dyrt er det.
Og det er virkelig noen sosialt mistilpassede idioter - helt fra skapelsen av.
Hester - pføy

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: GeirK] #823400 01/10/2009 09:12
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: GeirK

Sitat: marley
Men det er ikke den enkleste aktiviteten å få med seg vennegjengen på.

Hva som funker best i din vennegjeng er fullstendig irrelevant i denne sammenhengen.

Sitat: GeirK

Det lille jeg har spilt av ballspill i voksen alder opplevde jeg en voldsom kjefting innen laget når noen tabbet seg ut, men dette er sikkert ikke universelt.

Da er vel dette irrelevant også?

Jaja, ut på tur!

Redigert av marley; 01/10/2009 09:13.
Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Øyvind V] #823408 01/10/2009 09:18
T
tth Offline
Fersking
Fersking
T
Hei.

Jeg er på minst 2 kamper for gutter født i 2000 i uka som trener og selvsagt finnes det råtne epler i trenerkurven i ballspill som i andre idretter, men mitt inntrykk er at de aller fleste prøver å sørge for lik spilletid for alle på laget. Det virker som flere her inne har en dårlig erfaring som brukes til å skjære alle over en kam. Faktum er at på mitt lag/gruppe av 18 9-åringer er det flere som er med pga det sosiale. Hvis det er noen som vil se på dette i praksis er dere invitert til Dalgård idrettssarena førstkommende søndag for å se på kamp og trekke deres egne konklusjoner.

19:20 - 19:50 Astor 1- National 3 (Bane 6)

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Mmar] #823415 01/10/2009 09:28
G
GeirK Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
G
Ditt utsagn er en generalisering basert på egne erfaringer.

Mitt utsagn er ledsaget av en tydelig presisjon om at dette er en enkelterfaring som ikke nødvendigvis gjelder generelt.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Clotho_NOR] #823419 01/10/2009 09:34
KTL Offline
Besatt
Besatt
Nå sklir det helt ut her, i mine øyne.

Du har ytterpunktet i ballspill
Quote:
mens de fem beste har sine fedre stående hysterisk skrikende på sidelinja med ett mål i blikket, og det er seier kretsen. Dødsinkluderende!

mens det i sykling er helt motsatt. Der er ingen opptatt av å vinne, alle foreldre deltar. Sistnevnte gruppe er slett ikke opptatt av resultater, de deler gledelig med seg av alt det medbrakte de har av pølser på termos, vafler, cognac til de som ikke kjører/sykler, de som sykler får dog et par doser CERA (når man først er inne på generaliseringer) og man er behjelpelige med å pusse hverandres glorier. Det er heller slettes ingen kategorisering av syklister; alle sykler og venter sammen.

Man er rett og slett en stor lykkelig familie.

Hvor har jeg sagt at sykling er bedre?

(Bortsett fra et humoristisk svar på Laxelus beskrivelse av tirsdagsklubben som helt fra dag en har vært en sosial og inkluderende greie for oss uorganiserte og ikke har noe med debatten å gjøre)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Clotho_NOR] #823427 01/10/2009 09:42
EgilS Offline
More than words
More than words
I ballspill trenger man lisens, leggbeskyttere, strømper, shorts og fotballsko. Da jeg forutsetter at det meste av dette kan brukes i minst 2 sesonger, bortsett fra lisens, er ikke kostnaden så alt for stor.

Hvordan fungerer dette i syklingen ? Hva vil en typisk kostnad være med alt av utstyr en ny syklist trenger for å hevde seg, og hvor inkluderende er dette ?

Av de ungene jeg trener er det mange som møter opp med det som ikke er typiske terrengsykler, det vil si den sykkelen de har, og bruker den hele sesongen. Eneste krav som stilles er en sykkel og hjelm.

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: EgilS] #823431 01/10/2009 09:45
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som tidenes mest kjente norske terrengsyklist pleier å si;

Alle norske guttunger har en (terreng-)sykkel. Langtfra alle har en ballspill...

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: EgilS] #823436 01/10/2009 09:49
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: EgilS
Av de ungene jeg trener er det mange som møter opp med det som ikke er typiske terrengsykler, det vil si den sykkelen de har, og bruker den hele sesongen. Eneste krav som stilles er en sykkel og hjelm.

Tror du man vil kunne finne eksempler på at foreldre ikke har råd til å sende barnet sitt til sykkelklubben, fordi de ikke har råd, og at det derved er ekskluderende ?

Likeledes, tror du det vil finnes eksempler på at barn og unge ikke føler de har godt nok utstyr i forhold til andre i sin klubb, og at det derved er ekskluderende ?

Jeg vet som sagt ikke. Stort sett det meste innenfor idrett KAN være inkluderende, og det KAN være ekskluderende. Når vi snakker barne- og ungdomsidrett, er mitt inntrykk at fotballens potensiale til å være inkluderende og sosial, er større enn sykling, og at den derved vil tiltrekke seg "fler lag av folket" med ymse bakgrunn. (noe som også kan gi seg uheldige utslag på sidelinjen, men som jeg mener mer er unntaket enn regelen).

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Clotho_NOR] #823440 01/10/2009 09:53
EgilS Offline
More than words
More than words
mens det i sykling er helt motsatt. Der er ingen opptatt av å vinne, alle foreldre deltar. Sistnevnte gruppe er slett ikke opptatt av resultater, de deler gledelig med seg av alt det medbrakte de har av pølser på termos, vafler, cognac til de som ikke kjører/sykler, de som sykler får dog et par doser CERA (når man først er inne på generaliseringer) og man er behjelpelige med å pusse hverandres glorier. Det er heller slettes ingen kategorisering av syklister; alle sykler og venter sammen.

Man er rett og slett en stor lykkelig familie.

Om ikke akkurat motsatt så opplever jeg TERRENGsykling som forholdsvis likt det du skriver her (bortsett fra cognac og CERA, som er et skiprodukt). Jeg har mange ganger blitt overrasket over hvor behjelpelige mange er overfor konkurrenter som har trøbbel før start, utlån av utstyr, hjelp med langing, etc.

LANDEVEIsykling oppleves faktisk mindre trivelig på den måten. Og da er vi inne litt mer på lagidrett igjen.

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: EgilS] #823449 01/10/2009 10:02
KTL Offline
Besatt
Besatt
Tror vel vi er tilbake i debatten om organisert idrett og hvordan det fungerer. Er nok ikke fotballen som er problemet, men i større grad organiseringsgrad og -form og ikke minst foreldrene. ballspill er utbredt og tilgjengelig -og derfor blir det også mer utsatt for ukultur.

Jeg spilte i sin tid bandy i Bærum som var akkurat like usympatisk som fotballepisodene overfor -de morsomste året var etter at laget fra klubbens side ble avviklet pga lav oppslutning og vi bare var 8-10 stykker igjen -vi trente for moros skyld, når det passet, spilte bare hjemmekampene og måtte ofte låne spillere fra motstanderen for å få lov å starte. Vi tapte selvfølgelig alt (med 21-1 mot Stabekk som rekord) men hadde det utrolig morsomt...

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: EgilS] #823450 01/10/2009 10:03
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: EgilS] #823451 01/10/2009 10:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Er det så vanlig at et venne gjeng går samme og spiller fotboll sammen? Jeg kan ikke si at jeg har varit med om det spesielt ofte og det er ikke ofte jeg ser voksne eller barn før den delen bruke noen av de mange fotballbanerna før en informel ballspill kamp.

Har også hørt mange ganger at folk klager på at den informella sports leken som tex fotboll har førsvunnet hos de flesta barn, dvs barnen a nabolaget går ikke sammen og spiller ballspill på kvelden. Jeg bor i et område med mange barn og en liten ballspill bane men den brukes aldrig.

Min poeng er at før mig virker det ialle fall ikke som at gå sammen og spela lite ballspill i venne gjenget er spesiellt vanlig og det har faktiskt aldrig førekommet når jeg har varit på tur med andre i samband med tex padling, paragliding og klatring trots at det har varit en hel del døtid.

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: -Jan] #823481 01/10/2009 10:53
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: -Jan

Jeg vet det også. ICON_WINK

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: fredriks] #823492 01/10/2009 11:01
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: fredriks
Er det så vanlig at et venne gjeng går samme og spiller fotboll sammen?

Ja. Her nede er det helt umulig å f eks leie innefotball-baner, selv om det er mange haller som tilbyr det, fordi det er ekstremt populært.

Sitat: fredriks
Har også hørt mange ganger at folk klager på at den informella sports leken som tex fotboll har førsvunnet hos de flesta barn, dvs barnen a nabolaget går ikke sammen og spiller ballspill på kvelden. Jeg bor i et område med mange barn og en liten ballspill bane men den brukes aldrig.

Spørsmålet her er vel heller om de er ute i skogen og sykler i stedet, siden sykling fremheves som en mer sosial og inkluderende sport enn ballspill. Det var i alle fall der det startet.

Redigert av Clotho_NOR; 01/10/2009 11:03.
Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Clotho_NOR] #823500 01/10/2009 11:14
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Hva er mest sosialt av det å være fotballsupporter vs sykkelsupporter, er det ikke det som evt. burde vært diskutert her?
I mitt hode er det dog ingen diskusjon, iom at jeg både er sykkelsupporter (engasjerer meg ganske bredt her; fra landevei til DH) og Brannsupporter.

Jens
Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: jeth] #823505 01/10/2009 11:18
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jeth

Brannsupporter.

Pyroman?

Re: Foppallsupportere. Sosialt mistilpassede idiot [Re: Clotho_NOR] #823506 01/10/2009 11:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
[
Ja. Her nede er det helt umulig å f eks leie innefotball-baner, selv om det er mange haller som tilbyr det, fordi det er ekstremt populært.

I køpenhavn?

Quote:

Spørsmålet her er vel heller om de er ute i skogen og sykler i stedet, siden sykling fremheves som en mer sosial og inkluderende sport enn ballspill. Det var i alle fall der det startet.

Men det var ikke det jeg kommenterte. Det jeg kommenterte var hvis ballspill var et bra og vanlig sett at samle vennekretsen på.

At sykkel er et betre eller vanligare sett tror jeg ikke heller på.

Generellt så virker det i alle fall ikke før mig at som at noen sport er et bra og vanlig sett at samle en ikke homogen grupp av menniskor. Før mig er det i alle fall så at vennerna mye mer er et resultat av sporten en at folk med normalt sett veldig forskjellige intressen er venner.

Side 10 av 10 1 2 8 9 10

Moderator  support