Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

VW Passat, Das(s) Auto?

VW Passat, Das(s) Auto? #819523 24/09/2009 19:09
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Vår 2004 Passat 1.9 Tdi begynte forleden å kakle merkbart mer enn normalt. Åpner panser og ser at motoren dirrer merkbart mer enn normalt. Dirring/ kakling forsvinner nesten helt ved gasspådrag (over ca 2300rpm) Leverer inn til Møller merkeverksted. Etter 10 dager har de skrudd av toppen (pris 9000NOK kun i arbeidstimer) og sier at de ikke har lokalisert noe konkret, men at det trolig er sprekker i veggen i to av sylinderkamrene. Det er ingen synlige sprekker, men de kommer med forklaringen basert på slitasjen på de to stemplene og erfaringen til mekaniker.
Løsningsforslaget fra verkstedet er motorbytte. 80000 for ny byttemotor, evt 37000 for kun ny topp og ca 19000 for brukt byttemotor. Med arbeid blir da brukt byttemotorpris ca kr 29000 + 9000 i arbeid = 38000 kr.
Bilen har gått 102000km, og jeg sa til verkstedet at en motor skal vel holde litt lenger enn det. Forklaring var at det er vanskelig å si grunnen, men det er muligens kommet kjølevæske inn i motoren. Alle servicer er kjørt på merkeverksted og den har aldri vært skadet, chippet, tunet eller mekket på.

Det sure er at den er 5 år og 6 mnd, dvs 6 mnd over kjøpsloven, så der røk den muligheten(?) Ei har vi superforsikring hos If heller, som dekker slikt.

Ringte Norsk Bildelsenter på Liertoppen, som er VW/ Audi spesialister. De mente det nok kunne være noe "billigere" som var gått føyken (dyse etc etc) De ønsket å evt få inn bilen og se på den for en utredning.

Så..... Er det noen som har tips og erfaringer fra lignende tilfeller? Skal ringe NAF advokat imorgen og høre hva de sier. Skulle jo tro at det kanskje gikk an å reklamere på en motor hvor blokka sprekker etter kun 102000km (hvis det er sprekker da), selv om bilen er litt over kjøpsloven i alder? Er det ikke noe om forventet levealder på komponenter/ produkter, og at kjøpsloven da kan gjøres gjeldende utover 5 år dersom de er forventet å vare lenger?

Ett frittstående lokalt verksted mente jeg burde hive bilen på Kiel ferga og reise og få byttet motor i Kiel. Noen som har erfaringer med det?

Konklusjon....Hjelp!

-Ja ja, sånn går no dagan...
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #819557 24/09/2009 19:48
skibum Offline
Besatt
Besatt
Jeg har vært borti det der før, og da var det dyse og dette er typiske symptomer på akkurat dette. Få et annet verksted til å sjekke det før du tar turen til Tyskland iallefall. Ang. Tysklandstur, spør StigB om dette, hans passat har vel vært på flere turer for service.

Espen

NOTS!
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: skibum] #819607 24/09/2009 20:30
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
.

Redigert av SiljeKH; 23/05/2011 16:03.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #819640 24/09/2009 21:01
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: skibum
spør StigB om dette, hans passat har vel vært på flere turer for service.

Riktig det og den skal av gårde til våren for ny stor servise og demperbytte. Kan kjapt nevne at vi fikk prisoverslag på 90000 servise her hjemme på kr 21 ett eller annet tusen. I Bad Mergentheim i underkan av kr. 7000.- og da var den vaska utv/innv. støvsugd og rutene pussa, som bonus hadde de sjekka forr og bakstilling uten kostnader. Ikke bare det men du ble behandlet som en kunde.

Aner ikke hva slik kakling kommer av, men jeg ville sjekket i første omgang med merkeverksted i Kiel.

Det kan jo hende at det faktisk er en aksjon på dette, Møller Ryen opplyste ikke meg om dette vedr. spjell i forbindelse med klimaanlegget, men jeg fikk vite det i Tyskland og fikk med brev hjem så Møller folka måtte krype ICON_SMILE

Redigert av StigB; 24/09/2009 21:03.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: StigB] #819937 25/09/2009 10:16
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Lett å feilsøke dette, sprekker i sylinder da på en time med en simpel komptest, det avdekker slitte stempel/ringer/sylinder/sprekk i vegger.

Hva var resultatet på kompresjonstesten?

Nå har de jo pellet av toppen og det er for seint. Å bruke 10timer på det er jo latterlig. Dysefeil kan man og finne ut av, og er en stor sjangse for at det gir vibrasjoner og kalkling. Større sannsynlighet for feil på det enn at sylindervegger sprekker, det skyldes som regel enten produksjonsfeil eller seriøs trimming/høyt ladetrykk.

Man sitter i saksa når man først har levert inn bilen til Møller. Få bilen ut rimeligst mulig er rådet mitt når de kommer med slike uanstendige prisforslag.

Jeg leier ut biltransporter til folk i osloomerådet, de får fraktet bilene sine til sverige for reparasjon. Noen tyskland. Mye å spare på de syke prisene vi har i Noreg.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: silverwrx] #820243 25/09/2009 19:20
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Var innom Møller Elverum idag og kikket på bilen. Toppen var skrudd av. Kundemottaker verksted var med meg ut og kikket på motoren. De kunne som sagt ikke garantere at det var sprekk i sylinderveggen, men han viste meg den sylinderen med antakelig sprekk: På bildet ses et lite "lyn" i den ovale røde sirkelen, og noe slitasje i den firkantede boksen, der stempelet antagelig skal ha stått og slått/"gnagd" på sylinderveggen. Han sa at han aldri hadde hørt en motor gå så rått og fortsatt være kjørbar. Jeg er på ingen måte spesielt motorkyndig, men jeg lyste nedi sylinderen med lykt, og kjente med fingeren over de merkene i veggen og da kjentes det helt glatt og fint ut. Vet ikke om det er så ørsmå marginer at ikke synlige sprekker vil gi utslag i store vibrasjoner? Forklaringen fra VW mannen var: Om kjølevæske kommer inn i forbrenningskamrene ville dette visstnok vaske bort oljen og stemplene/ veggene vil gå varme og sprekker kan forekomme.

Jeg snakket forut for dette med Norsk Bildelservice på Liertoppen. Der var det en kar som hadde skrudd mye VW som mente at dette kunne høres ut som noe enklere enn sprekk i sylindervegg(er). Om jeg leverte bilen inn hos dem skulle han forata en ny diagnose. Han mente det hørtes ut som dyseproblematikk. Jeg refererte dette til kundemottakeren på Møller Elverum, men han sa de hadde sjekket ut at dysene var ok. Vet ikke om de har kjørt kompresjonstest på motoren.
Karen på Norsk Bildelsenter sa han gjerne kunne kjøre en diagnose på motoren og se om det var noe "enklere" enn sylinderveggsprekk som var feilen. Dette fordrer da at jeg betaler ca kr 9000 i arbeidspenger og feilsøking for å få ut bilen fra Møller, og kjører bilen på henger til Liertoppen, med toppen og motoren ikke sammensatt. Møller Elverum skal forøvrig ha kr 1400/time (!) Jeg sa at det hørtes dyrt ut, men prisen varierte visstnok utfra hva slags arbeid som ble utført. Jeg spurte om bilen var kjørbar dersom man skrudde motoren sammen igjen, men det var den nok ikke, dvs det var bare et spørsmål om kort tid før den ville skjære seg. (Det forutsettes da at det faktisk er sprekk i sylindervegg som forårsaker ulyden...)

Har sendt en mail til VW Zentrum Kiel og avventer svar på motorbyttepris. StigB, har du noen anbefalinger dersom man velger å dra til Tyskland for å reparere?

Jeg snakket med dem om å få til et godt tilbud fra deres side dersom vi ønsket å bytte inn vår gamle Passat ("som den står") i en nyere bil hos de, mot mellomlegg, og dette var de (ikke overraskende) positivt innsstilt til. Jeg snakket med daglig leder (som forøvrig var meget hyggelig) om ikke Møller sentralt kanskje kunne utvise litt velvilje dersom det ble reklamert på en motor som kun er gått 102000km, til tross for at kjøpsloven var overskredet med 6 mnd. Svaret var at Møller sentralt med nesten 100% sikkerhet ikke kom til å vise noe velvilje i en slik sak, og at en velvilje måtte komme fra Møller Elverum lokalt.

Så.... De på Møller Elverum virker troverdige og hyggelige utifra min magefølelse, men min foreløpige plan er å betale ut bilen som den står (ca kr 9000) og deretter frakte den til et ikke-Møller verksted for å få en second opinion på saken. Blir jo litt styr, men hvis det kan spare meg for 40000 er det vel verdt det...
Er det Norsk Bildelservice som er dyktigst på VW motor på Østlandet, eller er det andre som anbefales?

Comments? Hva ville dere (som har peiling) gjort?

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #820277 25/09/2009 20:11
StigB Offline
Señor
Señor
Quote:
Har sendt en mail til VW Zentrum Kiel og avventer svar på motorbyttepris. StigB, har du noen anbefalinger dersom man velger å dra til Tyskland for å reparere?

Det du skal være klar over er om verkstedet er godkjent av VAG og dermed har de rette garantiene. Vi har brukt VAG i Bad Mergentheim, det er langt ned sånn situasjonen er for deg. Vi har slått flere fluer i en smekk med ferie, avslapping, Chanpagne til frokost og vedlikehold av bil. Kiel har nok minst like gode verksteder.

VW Zentrum Kiel, der kan du være trygg, ser ut til å være godt knyttet til VAG og VAG international,

Større ting kobler vi med fornøyelse i form av ferie, mindre akutte tar vi her hjemme og det har vel egentlig ikke vært noe å skrike om så langt. Jeg skal skiftge filter og olje på girkassa mandag, dette er en gammel VW dude jeg skal ta med meg saken å høre hva han sier (han jobber nå som tester hos NAF)

Håper det går å finne en fornuftig og prismessig riktig løsning på dette.

Jeg tar meg den frihet å printe ut saken å ta den med til VW duden på mandag.

ICON_SMILE

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: StigB] #820350 26/09/2009 06:15
Sarptommy Offline
Ivrig
Ivrig
Utrolig mange som klager over Møller. Heldigvis har jeg ikke min bil hos dem. Men bruker Dhales auto i Sarpsborg. Jeg har en Audi A4 1,8t quattro 2003 mod. Den har nå gått 110000 km og jeg fikk en vibrasjon i den på ca 90000. Leverte bilen og vi tok en testtur sammen. Han hadde aldri hørt denne lyden men hørte at den kom fra under bilen litt bak. Bilen ble på verkstedet til dagen etter og de fant ut at en slide på mellomakselen var dårlig. Det var noe ventetid på ny mellomaksel så de moddet den så best de kunne slik at jeg forhåpentligvis kunne bruke bilen til den ny akselen kom. Etter en uke med kjøring med moddet aksel ringte de og sa at mellomakselen var kommet. Den ble det byttet og jeg betalte aldri en krone for dette. BRA SERVICE.

Tar alle servicer hos dem og er fornøyd med prisen(til å være i norge) og servicen.
Har hatt denne feilen og en til med bilen på snart 4 år. Bilen begynte å fuske og fikk feilmelding på displayet. Leverte den og det var den ene Coilen som var røket. Delen kostet 800 kr og regningen ble på 1300. Dette synes jeg er bra.

Håper det ordner seg med Passaten din.

www.solvangracing.no
Importør av MDE rammer og sykler ,Middleburn, Mozartt komponenter, All Mountain Style og Goodridge. http://www.facebook.com/pages/Solvang-Racing/212544218843564
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: StigB] #820369 26/09/2009 08:12
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: StigB
Jeg tar meg den frihet å printe ut saken å ta den med til VW duden på mandag.

Ingen problem! Takker for godt initiativ!

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #820414 26/09/2009 10:29
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Hei du,. Kan sterkt anbefale Vikan Bil på Kongsberg. Har 10 års erfaring på Ljosland (VAG forhandler på Kongsberg). Meget godt fornøyd. Han gir deg avtalt pris og fikser på avtalt tid. Han tar alle biler, men er ekspert på VAG. Han tok reg.reim på min 2.5 tdi A6 for 11000 med utvidet service, og det greide ikke en gang Tyskland å matche (jeg sjekket MANGE steder). Vikan er meget populær særlig for ansatte i Kongsberg Næringspark der jeg jobber, og ryktet sprer seg fort om hans service. Send meg en PM så skal du få nummeret hans hvis du er keen.

Ellers var jeg i kontakt med Info AZ [Info@audi-kiel.de] for pristilbud på samme jobb som jeg gjorde hos Vikan.

Jostein

Specialized Levo / Diverge

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: holejos] #822446 29/09/2009 18:40
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg spurte Møller om de ikke kunne kjøre røntgen på sylinderveggen for å avdekke om det var sprekk, men da mente de at det ville bli dyrere enn å skifte motor? Jeg kjørte røntgen på en motorsykkelramme på midten av 90-tallet på NTH i Trondheim, og det kostet såvidt jeg husker et par hundrelapper. Skulle jo tro at man i 2009 hadde noen snertne små røntgenmaskiner som ikke kostet skjorta å bruke for å sjekke motorblokker etc?

Noen som har innsikt i dette, og evt vet om hvor man kan få gjort noe sånt?

Og til slutt: Vil en kompresjonstest av sylindrene avdekke en slik sprekk, eller er den så liten at den ikke vil gi utslag på en test?

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #822490 29/09/2009 19:49
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva hvis du lyser med lommelykta inn i kjølekanalen? Er det sprekk så vil du kanskje se lyset inne fra sylinderen...

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: -Jan] #822590 30/09/2009 05:49
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Det finnes blant annet prøving med penetrerende væske og det er noe som går på magnetpulver. Søk på det så kan du lese hvordan det virker. Metodene brukes overalt i mekanisk industri.

Røntgenfotografering er jo vanlig innen sveising. I oljeinstallasjoner og på løfteutstyr for eksempel.

Her er et firma som tydeligvis driver med det meste innen materialkontroll:
http://www.rko.no/kontroll.html

Skal ihvertfall ikke koste stort å påvise en sprekk eller ei i en motorblokk.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: CyberTrack] #822984 30/09/2009 17:13
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
hehehe, jeg har hørt om den saken som BT skriver om. Og det er endel fakta der som ikke akkurat har nådd BT`s skribent.

Han som eide bilen er mildt sagt suspekt type, en kar jeg vet om i Bergen har hørt visse rykter om eieren og er visnok en notorisk svindler.

Automatverkstedet er drevet av en kar som hadde holdt på under et år...

Naf hadde ikke engang hatt inne bilen til test, men basert seg på utsagnene til Automatgirverkstedet.

Naf sammen med Møller Bil Minde fant faktisk feil i girkassa!!

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fant-feil-i-girkasse--791588.html

Redigert av A.M; 30/09/2009 17:15. Rediger grunn: skriveleif
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: A.M] #823019 30/09/2009 18:20
JonAre Offline
Besatt
Besatt
"En kar du vet om i Bergen har hørt visse rykter"? Vel, jeg er overbevist! String him up!

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: silverwrx] #823059 30/09/2009 19:18
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
...og enda kjøper folk biler an mass fra den notorisk kjente MØKKA importøren Møller.

Hva ER det med Passat som gjør at folk ikke klarer å kjøpe Avensis isteden?

Kjenner to med ganske nye passater. Den ene har gått tom for AC fluid to ganger før bilen var et år, den andre holdt på å knirke høl i hue på føreren, det viste seg etter mye om og men at de hadde GLEMT å montere et eller annet rukkel i taket...

biffo

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #823113 30/09/2009 20:19
progres Offline
Besatt
Besatt
det er synd at motoren er røket ( kjørte den forresten trykket ned i bunnpanna ?) det er enda verre at de menneskene man er avhengige av når slikt oppstår ikke viser seg tilliten verdig. og det spørs nok om ikke det rådet du fikk og som du allerede nevner i posting#1 er den beste : bytt kun motoren i tyskland.- det ville jeg gjort.
Uansett - lykke til
og hold oss orientert om hva som videre skjer.

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: progres] #823202 30/09/2009 22:34
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Var innom Møller idag. Fra å ha brukt 12 timer på feilsøking fant de nå ut at de ville fakturere for 5 timers arbeid, og feilsøkingen ender da opp på "kun" kr 4400. Og nå var de sikker på at det var sprekk i sylinderveggen. Uten å ha gjort noen nye målinger. Men det er fortsatt ikke 100% sikkert at det faktisk er sprekk?! Så jeg kommer ihvertfall til å betale ut bilen, med toppen avskrudd. Avventer et par alternativer for å få mulig feilsøkt hos noen andre også, før jeg iverksetter noe motorbytte.
Det "gode" tilbudet de ga meg dersom jeg ville bytte inn bilen "som den står" var på kr 50000 under ordinær takst (før motoren ble dårlig) Bytte av motor alt inkl på Norsk bildelsenter er prissatt til kr 30000. Jaggu bra med goodwill å få hos Møller?! Jeg forklarte selgeren at det ble nok ikke noe bilkjøp hos denne Møllerbutikken nei.

Avventer tilbud fra Deutschland også....

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #824426 02/10/2009 18:51
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Du får ikke annet enn sympati fra meg. Men jeg har også hatt min dose 1999 modell passat... så jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver vedr "njaeii, hva for feil kan dette være da tro? best vi plukker fra hverandre hele motoren for å brenne litt timer".

Kom deg vekk fra det bilmerket der. Har aldri vært så glad som da jeg ble kvitt den bilen ICON_SMILE

Kanskje Møller er eid av miljøfanatikere som vil all biltrafikk til livs??

B.

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: BjornS] #827698 08/10/2009 13:23
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei,

Jeg har muligheten til å kjøpe en 2001 modell Passat 4motion TDI fra svigers. Kanon fin bil men er litt skeptisk. Er det mer feil med passat en mange andre tilsvarende gamle biler. Begynner å bli lei av gamle biler og trøbbel?

Er det bedre å bruke mer penger å få noe nyere??

pes

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: spilleth] #827699 08/10/2009 13:23
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Var kanskje helt relatert til tråden, men siden det handlet om Passat og feil, tok jeg sjansen.

pes

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: BjornS] #828054 08/10/2009 21:12
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Oppdatering:For 4 dager siden fikk jeg en NAF tekniker til å sjekke motoren. Han var sikker på at det var sprekk i sylinderen, og at motorbytte var nødvendig. Grrr.....
Ringte Forbrukerrådet og forklarte saken. Hyggelig dame spurte "gutta som hadde peiling på slike saker" og ringte meg opp. Konklusjonen var at jeg nok ikke kom noen vei med en reklamasjon i denne saken. Kjøpsloven er 5 år, og "ett sted må salget avsluttes". Jeg skal kontakte Møllers garantiavdeling i Oslo også, men de gjør nok det de kan for å sno seg unna. Blir vel å bytte motor, men ikke hos Møller. Blir vel ikke VW ved neste korsvei når det skal handles ny bil heller.
Kundebehandlingen med bruktbil med problemer har også vært litt ymse... Skal oppdatere mer etterhvert.

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #828131 09/10/2009 05:27
E
ErlendB Offline
Fersking
Fersking
E
Hmm, kanskje upassende historie å komme med men..
-Jeg fikk gratis motorbytte av Toyota da min 6år gamle Avensis begynte å bruke mye olje ved kjørte 200 000km...
Godt å være Toyota-eier....

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: ErlendB] #828234 09/10/2009 08:16
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Send meg en pm om du trenger biltralle (lillestrøm)

Kjør bilen over til sverige og bytt blokka der. Avtal byttepris på forhånd.

Husk og at møller mekanikere får direkte bonus fra hvor mye de skrur inn, samt at de kan tjene millionen, en Mølleransatt jeg kjenner skrur inn 800K. En som jobber på et frittstående billigverkster tjener over millionen, men han er flink og effektiv og da!

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: silverwrx] #828565 09/10/2009 16:47
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
Nå er det vel heller ingen som bytter så mye motorer av alle bilmerker enn Toyota. De hadde en STOR serie med motorer i nettopp Avensis som begynte å brue olje pga feil med oljeskraperingen på stemplene.

Men at de fremdeles bytter motor etter 6 år og 200000, den skal de ha!

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: silverwrx] #828758 09/10/2009 21:42
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hører flere anbefaler Sverige og Tyskland mtp motor-/ blokkbytte. Har en motor på hånda som har gått 75000km til kr 19000 inkl moms. Den kan jeg få skrudd inn for kr 5000. Dvs totalpris på motorbytte alt inkl er ca kr 24000. Da kan "overskytende" etter byttet (turbo, topp++) selges for et par tusen kroner.

Er det noen som har gjort tilsvarende operasjon i Tyskland eller Sverige og har ca prisoverslag, alt inkl? Har sendt mail til VW Zentrum Kiel og avventer svar. Men blir litt mye tid og styr å dra til Kiel for å bytte motor (med mindre det er halv pris av Norge...) Noen som har anbefalinger om verksted i Sverige som kan være aktuelt?

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #828882 10/10/2009 10:29
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Om motoren er i god stand så er ikke tjuefem lapper en helt sinnsyk pris å betale for en motor som sannsyneligvis holder lenger enn resten av bilen. Det er jo ikke gratis å sende bilen til Tyskland/Sverige heller mtp. tidsforbruk.

Men på 75' km så er det vel et utestående registerrem bytte på 120' også? Også en kostnad å ta med, selv om jeg mistenker at fabrikksny motor vil bli svindyrt uansett.

Redigert av Supermann; 10/10/2009 10:38.

Ut på tur!

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #828902 10/10/2009 12:20
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Du har vel kanskje allerede søkt her: Bildelsbasen

Svenskene har en fint system her for søk hos flere bildemonteringsfirmaer. Blir av en litt annen verden enn norske høggere.

Dette er jo kun for å kjøpe en motor selvsagt, å få motoren inn i bilen er en annen sak, men det er jo strengt tatt ikke så utrolig vanskelig om du har tilgang på et egnet lokale og får lånt noe løfteutstyr. Er mye plug'n play....

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: Supermann] #828990 10/10/2009 15:50
trygvecowboy Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Supermann
Om motoren er i god stand så er ikke tjuefem lapper en helt sinnsyk pris å betale for en motor som sannsyneligvis holder lenger enn resten av bilen. Det er jo ikke gratis å sende bilen til Tyskland/Sverige heller mtp. tidsforbruk.
Men på 75' km så er det vel et utestående registerrem bytte på 120' også? Også en kostnad å ta med, selv om jeg mistenker at fabrikksny motor vil bli svindyrt uansett.

Sitat: Cybertrack
Dette er jo kun for å kjøpe en motor selvsagt, å få motoren inn i bilen er en annen sak, men det er jo strengt tatt ikke så utrolig vanskelig om du har tilgang på et egnet lokale og får lånt noe løfteutstyr. Er mye plug'n play....

En fabrikksny motor koster 80000NOK via Møller. Selvfølgelig uaktuelt. Norsk bildelservice på Liertoppen tar kr 35000 (Motor: kr 19000 inkl mva), alt inkludert av deler og arbeid (75000km motor med ett års garanti og registerrembytte) En liten interessant digresjon: Møller tar kr 5990 i høstkampanjepris for å skifte regreim. Min mekkemann (som er utdannet mekaniker, men jobber i annen bransje pr idag) skulle bytte regrem på damas Passat for en tid tilbake. Det eneste han trengte var et spesialverktøy til kr 300 og et par timers arbeid. Pluss en rem til kr 200... Han bestilte verktøyet hos Møller, men de trenerte leveringen så lenge de kunne. Trolig fordi de soper inn penger på regrembytte. I Sverige er det visstnok halve prisen... Til slutt tauet han Passaten inn til Møller verkstedet, hvor de gjorde jobben på 5 minutter etter at han hadde klargjort alt på forhånd...

Min gode mekkemann bytter motor for kr 5000, og da fikser han regrembyttet også. Ikke rart merkeverksteder soper inn penger og at Møller mekanikere tjener over millionen ...

Re: VW Passat, Das(s) Auto? [Re: trygvecowboy] #829072 10/10/2009 18:33
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Møller har over middels syke takster!

Jeg bad om tilbud på bytte av tennplugger på min Touran. De skulle ca nesten 2500 kr. 800kr av dette var deler.
Jeg kjøpte delene for 800. Fikk en kjentmann til å bytte på 10 minutter... De han da ikke gjorde, som er inkludert i Møller prisen, er å koble til en diagnose pc og kjøre en sjekk. Det tar totalt 5 minutter inkludert røykepause og gå sakte aksjon.
Møller bruker jeg herved kun i nødstilfeller.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support