Vad er føresten reglerna før passering av gående på gang og sykkel vei? Samme som på fortau, dvs i gang fart?
Det ser sånn ut:
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.
"Gang- og sykkelvei" må vel gå under kategorien "gangveg"? Eller?
Hvordan skal fotgjengere og syklister konkret forholde seg til hverandre på gang/sykkelvei, bortsett fra å ta hensyn osv. Hvordan skal "passering i tilnærmet ganggfart" foregå? Skal man sykle på høyre side og gå på venstre?
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#18Gangvei er IKKE det samme som kombinert gang- og sykkelveg.
Gangvei har sitt eget skilt, se f.eks
her side 4 - men jeg har aldri sett det i virkeligheten. Det finnes knapt noen gangvei i hele landet vil jeg tro.
På G/S-vei gjelder vel i teorien samme forhold som når man som syklist møter en fotgjenger på en vanlig vei.
Praksis derimot blir annerledes, og veldig nært opptil reglene for gangveg.
Dvs. den siste del av siterte regel 18 minus de siste 4 ordene "og i tilnærmet gangfart".
"I tilnærmet gangfart" betyr at man må være nærmere gangfart, 4-8 km/t, enn sykkelfart, 20-40 km/t. Men man må jo klare å komme forbi, tja 8-15 km/t?
På G/S-vei: 10-40 km/t, avhengig av hvor stor avstand man kan holde til fotgjengeren sideveis. Siden biler skal passere syklister med minst 1,5 meters klaring, bør syklist passere fotgjenger med minst 1 meters klaring. Med 1,5 meters klaring kan man sykle så fort man vil. 20-25 km/t ved 1 m klarting. Under 0,5m klaring bør syklinsten under 15 km/t. Omtrent. Tenker jeg.
Årsaken til at vi bør forholde oss omtrent som på Gangveg er at G/S-vei er smalere og at veldig mange fotgjengere på G/S-vei går til høyre - slik man gjør på fortau/plasser/marka/skiløyper - you name it. Høyreregel for alle, unntatt fotgjenger på vei uten fortau og evt kombinert gang/sykkelvei med mye sykkeltrafikk.
I praksis blir det best flyt med høyregåing, eksempelvis fotgjenger holder 5 km/t, syklist 25 km/t. På samme side er fartsforskjellen 20 km/t, går fotgjengeren til venstre er forskjellen 30.
Hvis man må bremse bak en H-fotgjenger pga motgående syklist, kan man fortsatt sykle rolig i 5 km/t, må man bremse for en motgående V-fotgjenger må man stoppe helt opp og sette beinet i bakken. Kjedelig.
Ja, jeg bremser/stopper på Tour de Finance. H-fotgjengere aner fred og ingen fare, ganske riktig. V-fotgjengere skjønner ingen ting når jeg kjører rett i mot dem og stopper - i stedet for at jeg snidder dem i god fart.
Jeg anerkjenner fotgjengeres rett til å gå på venstre side for å møte sykkeltrafikken, men det hadde vært bedre om de turde å stole på syklistene og gå til høyre. Det fungerer best - forutsatt at syklistene klarer å ta hensyn. Og det gjør de vi vel ikke overalt.