Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilke ski til toppturfreeridespeedride?

Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? #819030 24/09/2009 07:30
O
oyoz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Jeg ble litt opphisset av vinteropphisselsestråden og kom plutselig på at jeg har hadde planer om nye ski i år. Har ikke den fjerneste peiling på hvilke ski som er bra og "moteriktige" så derfor tenkte jeg å dra på den tilsynelatende endeløse kompetansen som finnes på TS ICON_SMILE

Skiene skal brukes til følgende:
- Toppturer på Sunnmøre med etterfølgende herlige nedkjøringer
- Speedriding
- Utenfor løypen i alpinanlegg
- Satser også på en uke i Chamonix i løpet av vinteren

Det jeg lurer på er:
- Omvendt spenn eller vanlig
- Hvilke bindinger (lette til topptur men solide nok til herjing)
- Hvilke sko
- Bredde/lengde til 184/80 kg
- Merker og priser
- Forslag til røverkjøp på brukt utstyr

OT: Husk at før pudderet kommer blir det barfrost ICON_LAUGH

Redigert av oyoz; 24/09/2009 07:32.
Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: oyoz] #819047 24/09/2009 07:48
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg gikk i fjor fra vanlige, breie ski til K2 Obsethed med moderat rocker og normalt spenn. De fungerer aldeles glimrende i det meste av upreparert snø. De er selvsagt ikke ideelle når det er hardt/isete, men de sitter mye bedre enn mine tidligere Volkl Gotama. Obsethed er TUNGE, men jeg synes de funker fint til topptur. Nedturen er viktigst! ICON_SMILE

Jeg gikk samtidig over til Dynafit, og er meget fornøyd med dem. Sjekk www.wildsnow.com for info on Dynafit. Tester på Wildsnow viser at Dynafit er like torsjonsstive som Duke. Dersom du kjører veldig aggresivt eller dropper store høyder så er de ikke å anbefale, men ellers er de etter sigende meget bra bindinger. Jeg kjenner meget dyktige skikjørere som sverger til Dynafit, og de er ikke lettvektere. Jeg har litt dårlig erfaring med bremsene, ved to tilfeller har utløst ski kjørt langt avgårde.

TGR har en forsøksvis rangering av fleks i randosko.

Wildsnow har en oversikt over randosko med overlappkonstruksjon, med vekt. De har flere skoomtaler her.

Hvis du bor i Oslo ville jeg prøvd å få en pakkepris hos Oslo Sportslager, jeg fikk en pris som var fullt konkurransedyktig i fht. Telemark Pyrenees. Sjekk også www.Telemark-Pyrenees.com og www.sport-conrad.com.

Redigert av Arne_And; 24/09/2009 07:50.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Arne_And] #819138 24/09/2009 09:23
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Støtter det meste i svaret til Arne_And.

Rocker er gøy, veldig gøy! Var skeptisk før jeg prøvde, men nå er jeg overbevist om at det virkelig har noe for seg. Selv foretrekker jeg moderat eller ingen rocker i bakskia, for å unngå å havne i baksetet i landinger, selv om det er veldig moro med ski med skikkelig gyngestolrocker spesielt i skog.
For mye rocker er litt småkjipt å gå topptur med, for lite av fellene som er i kontakt med snøen.

Fleksrangeringen til TGR er noget utdatert, jeg ville tatt en titt på Dynafit sine nye støvelmodeller som er både stive og lette. Jeg har Dynafit Zzero4 som jeg tipper ville hatt en flex på ca 100 dersom de ble testet.
Jeg har gått med Duke bindinger, som er tunge og du må ta skia av for endre mellom gå- og ståmodus, men oppfører seg som en hvilken som helst alpinbindig på nedturen. Kommer allikevel til å handle inn Dynafit Vertical FT 12 til toppturskia. Får mye skryt og er mye lettere enn Duke.

Aron SK, NBNL
Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: ToHee] #819182 24/09/2009 10:12
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Sikkert mulig å finne noe gøy på sportslageret:

Aron SK, NBNL
Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: ToHee] #819206 24/09/2009 10:36
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
tror jeg ville sjekket ut scarpa skookum i det tilbudet. Den ser ut til å dynafit inserter. Og er helt enig med arnand, kjør dynafit. Har selv vølkl mantra med marker duke og scarpa tornado pro. Kunne godt tenkt meg litt lettere bindinger og litt stivere støvler.

Kan ellers anbefale vølkl til ditt bruk. Kanon fornøyd med mantra. (har ikke prøvd banana ski, så jeg kan ikke sammenligne)

Men sats på god bredde dersom du skal en del offpist. Det fine med mantraen er at den er 133 brei foran og rundt 100 på midten (husker ikke helt nøyaktig) så den flyter godt. I tillegg har den kjøre egenskaper som funker bra på hardt føre.

Sist vinter var jeg en runde i Chammoix, der var det hardt stort sett overalt, Mantraen funket (vi var en mantra gjeng på tur, 6 på tur, 5 på mantra og 1 på hasjrøykende snowboarder) Alle hæppi med skiene.

Deretter hadde vi en uke i løssnø i østerriske skoger. Vi var veldig fornøyd med skia der også.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Rolfkr] #819215 24/09/2009 10:48
Arne_And Offline
More than words
More than words
Vil bare legge til at Obsethed er en forholdsvis myk ski. Det passer meg utmerket med mine 65 kg (jeg kjører 179 cm ski), men det er mange som vil ha stivere ski.

Du kan titte innom http://www.epicski.com/forum/ og http://www.tetongravity.com/forums/ for mange sterke meninger om ski. Som alle forum må du være noget kritisk til det folk skriver.

Skookum er nok en bra sko. Det viktigste med sko er passform. Finn ut hvilken produsent og modell som passer foten din best. Grovt sett så har Scarpa stort volum, Dynafit middels og Garmont lite, men det varierer også noe innen modellene. Alle disse lager gode sko, og har utvalg både i lette sko og stive sko. Black Diamond lager også sko, disse kjenner jeg ikke.

Oslo Sportslager har også brukbar pris på Obsethed ser jeg (kun 179 cm).

Redigert av Arne_And; 24/09/2009 10:53.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Arne_And] #819429 24/09/2009 17:11
O
oyoz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Mange bra innspill her. Jeg var innom sportslageret på vei hjem fra jobb i dag og holdt på å gå på en Obsethed/Sookum/Dynafit Vertikal-smell (jeg holder dere ansvarlig).

Men jeg kom meg ut helskinnet på grunn av følgende betenkeligheter:
- Er 179 cm litt kort på 184 cm vinterblek kropp?
- Prisen på fjorårets binding var 4000. Dette er vel samme prisen som årets.
- Sookum er relativt tung, men til bakkekjøring må det kanskje være såpass?

Skilengde er jo en evig brannfakkel, men min erfaring så langt er at så mye kortere enn personen som bruker skia bør det ikke være.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: oyoz] #819435 24/09/2009 17:26
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Jeg mener at Obsethed i 179 er for kort for deg. En storfjellsski/ toppturski med radius på 20-30m bør være minimum kroppslengden og helst lenger mener nå jeg. Litt avhengig av hva slags terreng du kjører i og hvilket ferdighetsnivå du er på. En ski som er 20 cm lenger enn deg kan være leken og morsom, men en ski som er kortere enn deg oppleves sjelden som fartsstabil.

Aron SK, NBNL
Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: ToHee] #819479 24/09/2009 18:34
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Henger med med på at mantra er et godt valg om du skal være mer nedover orientert, ellers er både G3 og Black Diamond ski litt bedre på turen opp, men ikke fullt så bra ned. Duke er en fantastisk binding og anbefales på det sterkeste. Hvertfall om du prioriterer nedover bakken etterpå.

Rocker og banan form er gull, men skeptisk til det på topptur. Gikk topptur på Volkl Kuro i fjor på litt hardt føre med dårlig resultat. Følte og så ut som en danske på vei opp, men på vei ned ned var det moro selvom det var hardt. Til alt nedover bruk er den skia helt fantastisk.

Ellers anbefales http://www.sport-conrad.com om du skal ha det billig og vet hva du skal ha. Ellers anbefaler jeg VPG med internett http://www.vpg.no/ i oppdal som er flinke og har gode pakkeløsninger.

Obsethed er en kanon fin ski, men litt tung. Mantra er lettere og bedre på hardt føre som man får avogtil på topptur. Men for all del skien er kanon. Husk at Obsethed i 179 har en reel lengde på 184cm, mens Obsethed i 189 er hele 194cm lange. Moa 179 høres ut som riktig lengde for deg til topptur bruk. Husk at lange ski er tunge å snu i en smal renne og man ender som oftest i tett bjørkeskog på topptur.

Når det gjelder lengde så er det ferdigheter og vekt som betyr noe. Din egen lengde betyr lite. Men mange har det oftere mer moro på kortere ski (dvs din egen lengde røf), enn pinnstive lange planker. Men det er smak og behag.

Anbefaler Mantra i 184 for ditt bruk. Duger til alt og er fartstabil

PES

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: spilleth] #819482 24/09/2009 18:36
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ellers er det alltid noe billig å få tak på forumet til friflyt eller freeride.se. Men det er nesten likebillig på sport-conrade!

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Arne_And] #819561 24/09/2009 19:54
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Arne_And
Skookum er nok en bra sko. Det viktigste med sko er passform. Finn ut hvilken produsent og modell som passer foten din best. Grovt sett så har Scarpa stort volum, Dynafit middels og Garmont lite, men det varierer også noe innen modellene. Alle disse lager gode sko, og har utvalg både i lette sko og stive sko. Black Diamond lager også sko, disse kjenner jeg ikke.

Tja, mulig jeg misforstår det med volum, men er stort volum= bred lest ? I såfall er vel det omvendt, dvs garmont=bred lest, Scarpa=middels/smal lest, Dynafit=smal lest (98mm). BD er foresten for de med bred lest (102 mm). Ellers er jeg enig i at finner du god passform i noen av disse merkene har du knallsko både opp og ned (hvis du velger "kjøreskoene").

Ellers hadde jeg min første sesong på dynafit i fjor, Zzeus støvel og FT 12bindinger. Og veldig fornøyd, ingen vei tilbake mener jeg. Her er omtaler jeg har skrevet av FT 12 binding og av Zzeus støvel

Speedride er vel bare en spøk håper jeg. Idiotsport, om en ganske underholdene. Ikke gjøre det i Chamonix ihverfall. Mange dødsfall der de siste årene under speedriding, selv om det er der galskapen stammer fra (som all annen galskap). Kjenner en som omkom nå i vår. Tragisk, og mer lek med livet en BASE noen gang vil bli.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Oddefa] #819592 24/09/2009 20:18
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På meg blir det BD Factor i år etter et par sesonger med store Scarpasmerter påført andeføttene mine i et par ellers veldig gode Tornadoer.
Jeg håper virkelig at det blir bra, det kan i alle fall ikke bli verre, fatter ikke hva jeg tenkte på når jeg kjøpte Scarpa med mine andeføtter..

Scarpa Tornado har 98mm lest, vet ikke om Skookum er like smal, tipper det.

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Ripen] #819603 24/09/2009 20:26
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Mine mantra er 177 cm, det er jeg også. Så da er de rimelig greie i trange forhold.

Hva er egentlig speedride, aldrihørtom!

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Ripen] #819620 24/09/2009 20:43
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Scarpa Skokuum har lite volum. Scarpa Spirit 4 er romsligere, særlig over vrista, men også i bredden. Skokuum oppleves av meg som litt mykere enn Spirit 4 pga mer vandring i tunga, men plasten er egentlig stivere.
Tiltrer forøvrig Dynafit anbefaling hvis du skal gå en del. Har hatt de på ulike toppturski i seks år, senest på Goode BC 95, og er veldig fornøyd. Dynafitbindinger er imidlertid ikke de beste hvis du hopper, så fraråder de til speedriding. Til den slags ville jeg gått for en pålitelig racingbinding som f.eks Look PX18. Til nød Marker Duke, som du også kan gå med, men stoler ikke like mye på disse som på en ren alpinbinding. Sjekk ut Amplid Infrablack ski for gode kjøreegenskaper og lav vekt.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: ØKD] #819636 24/09/2009 20:59
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Marker Duke er like stiv som en vanlig alpinbinding som du kan stole like mye på som en vanlig alpin binding. Siden den har bredere innfestning er den tilnærmet like stiv som PX18.

PX18 er ikke noe god binding til topptur bruk siden du må jobbe mye for å få Alpin trackere til å passe. Da den gode gamle legendariske Salomon 916 mye bedre.

Men pass opp for slike bindinger. 90% av de som har px18 trenger det ikke og de kan være skumle for knær.

Vil heller si at for mye toppturer trenger man kanskje ikke så stive og tunge bindinger som duke. Da er kanskje dynafit bedre valg.

pes

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: oyoz] #819651 24/09/2009 21:06
Asbj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Storslalåmski.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: spilleth] #819662 24/09/2009 21:16
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Enig i at Marker Duke er god å kjøre på, men til speedriding mener jeg at det ikke er stivheten i bindingen som er avgjørende, men at du kan stole 100% på at den ikke løser ut på feil tidspunkt. Jeg ville derfor ikke valgt en randoneebinding i det hele tatt til denslags. Ei heller Marker Duke, for mye plastikk, og også disse går i stykker en gang i blandt, selv om de tåler mer enn f.eks Fritschi Freeride. Et bra alternativ til PX18 er gamle P18, evt. de identiske Rosssignol FKS185. Alpine Trackers passer i disse. Men du må få bøyd til stopperne. Har selv p18 på ski som er 130 mm under midten, og bruker disse med Alpine Trackers ved behov.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: ØKD] #819681 24/09/2009 21:30
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kjørt på Marker Duke i to år nå og har ikke hatt noen noen tilfeller der den løser ut på feil tidspunkt. Men jeg er enig at den er ikke like godt bygget og solid som P18 eller PX18. Men føler det heller er selve randoee funksjonen i Marker Duke bindingen som er dens svake punkt. Ikke så mye når den er låst i kjøre funksjon.

Derimot er uenig med deg om hvor bra P18/PX18 er med trackere. Ja det fungerer men det er mye styr. Har gått 2 år med p18/PX18 med trackere og det var et styr for hver tur. Da 916/920 bedre.

Men for all del det viktigste er å komme seg på tur!

pes

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: spilleth] #820570 26/09/2009 19:02
O
oyoz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Ser ut til at det blir Obsethed da ICON_SMILE

Bruker det å være kurrant å bytte bindinger? Har et par på hånden som har gamle bindinger stående på.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Arne_And] #820577 26/09/2009 19:11
Johanna Online
Entusiast
Entusiast
Sitat: Arne_And
Du kan titte innom http://www.epicski.com/forum/ og http://www.tetongravity.com/forums/ for mange sterke meninger om ski. Som alle forum må du være noget kritisk til det folk skriver.

Kolla också freeride.se Det finns en del där med bra koll. Och dem är väldigt aktiva så som regel får du svar av dem, eller så hittar du redan nyttig info som dem har skrivit.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Johanna] #820806 27/09/2009 14:16
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
les siste friflyt, der tester de en del av årets storfjellski.

Fine bilder er det også.....sukk

Men jeg har syklet i dag altså!

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: ToHee] #821234 28/09/2009 10:25
O
oyoz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Sitat: ToHee
Jeg har gått med Duke bindinger, som er tunge og du må ta skia av for endre mellom gå- og ståmodus, men oppfører seg som en hvilken som helst alpinbindig på nedturen. Kommer allikevel til å handle inn Dynafit Vertical FT 12 til toppturskia. Får mye skryt og er mye lettere enn Duke.

Bare av ren nysgjerrighet: Jeg har alltid brukt DIN setting på ca 8, maks 9. Er rundt 80 kg. Er det noen forskjell på FT12 og 10 annet en maks DIN? Med denne satt til 12 skal det vel særdeles mye til før skia løser ut og om en ikke kjører ekstreme sider så er vel 12 bare å be om bråk/brudd?

edit: Fant litt mer om dette her...
dinsetting.com
Fra epicski forum

Redigert av oyoz; 28/09/2009 10:31.
Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: oyoz] #821311 28/09/2009 11:50
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hvis du ikke trenger mer enn DIN10 så ville jeg heller gått for Vertical ST. Karbonskinnen på FT12 er rent kosmetisk i følge Lou@Wildsnow, og den er bare i veien om du vil montere f.eks. Voile skarejern.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Arne_And] #821958 29/09/2009 07:44
O
oyoz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
DETTE var mer komplekst enn jeg hadde trodd gitt. Stort sett alt handler om kompromisser. Får litt flashback til sykkelverdenen. Skulle gjerne hatt en DH, en tung stisykkel, rittsykkel og racer, men penger (og tid til å bruke alt) er jo alltid et issue.

Lett utstyr er kanon på vei opp og funker også bra på vei ned (gutta har kjørt Everest på Dynafit(!)), men det er ikke anbefalt å droppe/hoppe med slikt utstyr. Bakkekjøring og hopping når du veier over 80+ er ikke en god idé (med mindre du vet akkurat hvordan du lander; jeg er ikke helt der ennå...). Dynafitbindinger er vel heller ikke laget for ski med midjemål på langt over desimeteren.

Tungt utstyr er tuuungt på vei opp men funker kanon på vei ned. Dette kan en også bruke i bakke og en kan droppe og hoppe slik en ønsker (i hvert fall om en skal tro på alt det gode folk sier om Duke).

Eneste fellesnevner jeg finner er prisen. Dyrt.

Jeg er litt skeptisk på å kjøpe utstyr som kun funker til topptur da det fort blir litt bakkekjøring også. Samtidig er jeg skeptisk til for tungt utstyr som gjør at turen opp blir ødelagt.

Kjører en braindump på mine tanker så langt (det kan jo være at andre har samme dilemma og får noe fornuftig ut av dette).
- Scarpa Sookum bør funke til begge deler (topptur og bakke).
- Denne har Dynafit inserts, slik at jeg i hvert fall slipper nye sko om jeg ombestemmer meg.
- Prøve meg på '10 Gotama 186 og Duke i begynnelsen av sesongen.
- Gå til innkjøp av lettere ski og Dynafit til påske om det viser seg at dette oppsettet blir for tungt for beina.

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: oyoz] #822072 29/09/2009 10:01
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Ski er mye som med sykler. Beveger man seg inn i et høyere prissegment, leverer de fleste relativt bra kvalitet. Skiene har forskjellige egenskaper, men har man kjørt en stund vil man venne seg til de meste...derfor man finner så stort spenn i hva folk liker også ICON_SMILE

Selv har jeg de siste årene vært innom Dynastar ProRider (for kompromissløs, men fantastisk ski i fart), K2 Seth Vicious (for myk for meg), Ninthward NGP (ser ikke ut, men elsker dem til alt) og venter nå på et par LibTech POW NAS med banana tech for å teste rocker jeg også.

Har prøvd ekstremt mange ski mellom alle jeg har eid, siden de jeg kjører med alle sverger til forskjellige ski. Ninthward skiene er de jeg følte passet best til alt, og prisen i Norge er jo latterlig lav siden importøren selger direkte via nettbutikk.

Kjører ikke på Duke selv, men hører en del mener de bygger for mye. Har ikke hørt noen si at det at de løser ut er et problem, kun at de bygger.

Selv veier jeg rundt 90kg, og har kun brukt Look P og PX14 bindinger. Hvis man mener man virkelig (!) trenger PX18, så vil jeg gjerne se film av kjøringen (men da har man antagelig et filmteam også?) ICON_SMILE

Re: Hvilke ski til toppturfreeridespeedride? [Re: Trygve_] #824038 02/10/2009 08:31
O
oyoz Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Da er Gotama 186, Duke og Skookum bestilt fra Sport Conrad. Bilder kommer plutselig ICON_SMILE

Moderator  support