Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ulike pulsgenser på ritt kontra trening

Ulike pulsgenser på ritt kontra trening #817765 22/09/2009 13:57
BakkeKalle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg opplever at jeg klarer å ligge betydelig høyere i puls under ritt.
På ritt klarer jeg gjerne å ligge i lange perioder på 180-185, mens på terskeldrag klarer jeg ikke å ligge høyere enn 175 i puls før jeg surner. Det er jo ikke noe problem, men det gjør meg forbannet å ikke klare å komme like høyt. Har man ulik terskel avhengig av situasjon? Er det noen som kan forklare årsaken? Kan det ha noe med Adrenalin fyring å gjøre?

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: BakkeKalle] #817784 22/09/2009 14:28
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vet ikke helt hva min makspuls er, men under birken lå jeg på 92% de to første timene. Det stemmer jo åpenbart ikke. OM det er relevant for ditt spm, er ikke godt å si. Kanskje jeg bare har feil makspuls?

ole

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: ] #817841 22/09/2009 16:06
BakkeKalle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Tror nok mange klarer å ligge en del høyere på ritt.
Nysgjerig på hva som er årsaken, og hva er den riktige terskelen, den man oppnår på trening eller den man oppnår på ritt?

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: BakkeKalle] #817855 22/09/2009 16:24
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: BakkeKalle
Jeg opplever at jeg klarer å ligge betydelig høyere i puls under ritt.
På ritt klarer jeg gjerne å ligge i lange perioder på 180-185, mens på terskeldrag klarer jeg ikke å ligge høyere enn 175 i puls før jeg surner. Det er jo ikke noe problem, men det gjør meg forbannet å ikke klare å komme like høyt. Har man ulik terskel avhengig av situasjon? Er det noen som kan forklare årsaken? Kan det ha noe med Adrenalin fyring å gjøre?

Ikke uvanlig at pulsen stiger under ritt, men jeg vil tro at effekten på hjulet er omtrent den samme.
Dvs hadde du hatt en watt måler på sykkelen din ville du sett at den er ganske lik selv om pulsen er høyere.

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: ] #817896 22/09/2009 17:40
DagK Offline
Medlem
Medlem
Sitat: anonymous13
En kjapp kikk på pulsklokka på startstreken viser fort over 100 bpm. Mens den ligger kanskje på 75 når jeg setter meg på sykkelen utafor huset.

Så noe mentalt er ihvertfall inne i bildet :-)

Jeg opplever det samme og i diskusjon med medisinsk personell (to bekjente som er leger) får jeg adrenalin forklaringen som svar. Virker logisk forsåvidt, noe puls ved start kontra utenfor hjemmet før treningsøkt viser - kroppen jobber mer i skjerpet tilstand.

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: Rockefoten] #818266 23/09/2009 07:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Rockefoten
Jeg vet ikke helt hva min makspuls er, men under birken lå jeg på 92% de to første timene. Det stemmer jo åpenbart ikke. OM det er relevant for ditt spm, er ikke godt å si. Kanskje jeg bare har feil makspuls?

ole

Nå håper jeg du er ironisk. tallet 92% er jo totalt uten verdi om du ikke vet hva det er regnet ut fra.

LarsB

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: BakkeKalle] #818271 23/09/2009 07:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Bakkekalle.

I ritt trenger du ikke pulsgrenser. Da er det fart som teller. Pulssoner og grenser og greier er for å styre treningen etter. Bare vær klar over at sonene ikke virker i ritt så er det greit nok.

Eller så får du bli litt mer gira på treningene dine......

LarsB

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: larsb] #818340 23/09/2009 09:15
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: larsb
Bakkekalle.

I ritt trenger du ikke pulsgrenser. Da er det fart som teller. Pulssoner og grenser og greier er for å styre treningen etter. Bare vær klar over at sonene ikke virker i ritt så er det greit nok.

LarsB

Jeg er ikke enig. I ritt bruker jeg pulsklokka for å sørge for å ligge under et hvisst nivå. Dermed kan jeg porsjonere kreftene bedre.

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: jan erik] #818349 23/09/2009 09:25
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jan erik
Sitat: larsb
Bakkekalle.

LarsB

Jeg er ikke enig. I ritt bruker jeg pulsklokka for å sørge for å ligge under et hvisst nivå. Dermed kan jeg porsjonere kreftene bedre.

Legg bort pulsklokka på neste ritt. Jeg er sikker på at du sykler minst like fort.

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: jan erik] #818357 23/09/2009 09:30
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er helt greit, men da må du vite hva det nivået er i ritt. Jeg har omtrent samme syregrense på trening og i ritt så jeg bruker pulsklokka selv, selv om jeg ikke stirrer for mye på den. Om man opplever mye høyere puls i ritt uten at det har konsekvenser er det dumt å holde seg til "treningssoner" og sitte igjen med følelsen at man hadde mer å gi. Likledes er det dumt å fullstendig tom etter 2/3 av et lengre ritt og kreke seg til mål fordi man har kjørt helt villt den første tredejedelen.

LarsB

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: larsb] #818396 23/09/2009 10:12
bullet Offline
Besatt
Besatt
Hva er pulsgenser?

(Sorry, måtte bare)

Ellers er jeg enig med Erling...

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: bullet] #818410 23/09/2009 10:27
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jeg tror det er veldig indivuduellt om en pulsklokke er bra at ha på ritt eller ikke. Enkelte folk begynner ofte før raskt og jeg tror en pulsklokke skulle vare bra før dem. Andre tar det mer rolig og en pulsklokke kanskje er dårlig før dem.

Jeg er en av dem så alltid er helt slut på slutet i konkurranser og på en måte betvivlar jeg at ta ut sig ekstra den første halvtimmen før at kanskje kjøre en minutt raskare er verdt at stapla rundt i kome siste timen... (kanskje lite øverdrivet).

Jeg vet ialle fall vilken puls jeg absolut ikke kan holde i 3-6 timmer og jeg bruker ofte ha den i begynelsen utan at følle mig spesiellt trøtt.

Re: Ulike pulsgenser på ritt kontra trening [Re: bullet] #818414 23/09/2009 10:30
E_Airixen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Pulsklokke i ritt har jeg liten tro på. Det eneste jeg tenker når jeg ser på klokka er "Jøss, nå må jeg ta det litt med ro...". Kan ikke komme på noen gang å ha tenkt "Dæven, nå må jeg øke pulsen litt her...". I sommer snudde jeg pulsklokka opp ned på styret under Molde Challenge. Det resulterte i at jeg hang mye bedre med fra start (da pulsen gjerne går i taket), og fikk min beste plassering så langt. Etter det har jeg fortsatt med klokka opp ned. Jeg kunne jo selvsagt droppet pulsbeltet, men det er utrolig kult å se hvor høyt man lå etter rittet.

I etterkant har jeg også blitt tøffere med meg selv på intervalløkter. Jeg så etter Molde Challenge at jeg kunne ligge mye lenger enn jeg hadde drømt om i sone 4. Dermed kunne jeg presse grensene litt ekstra i lengden på dragene.

Så mitt råd til Jan Erik er: snu den opp ned på 2 ritt, og sammenlign tallene etterpå. Jeg er sikker på at du kommer raskere til mål:-)

Airix

It doesn`t get any easier, it just goes faster :-)

Moderator  support