|
|
God unnskyldning for å sneie syklister i trafikken
|
God unnskyldning for å sneie syklister i trafikken
21/09/2009 14:03
|
Tor Arne
OP
Besatt
|
OP
Besatt
I går ble jeg sneiet av en bilist som raste forbi i 70 mens det kom bil imot. Jeg lå ca mellom høyre hjulspor og midten av feltet, og skvatt skikkelig til da han føk forbi med centimeters klaring.
Etter ca 2 km så jeg same bilen på en bensinstasjon. Jeg stoppet for å snakke med sjåføren. Hans forklaring: "Men jeg syns du var så langt ut i veien, og det kom bil imot."
Smarting.
|
|
|
Re: God unnskyldning for å sneie syklister i trafikken
[Re: Tor Arne]
21/09/2009 16:37
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Ja da fortjener du å dø. Det virker som de fleste som ikke sykler selv tenker det.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
21/09/2009 18:31
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Si meg, er du en sånn kamikazesyklist med kondomdress og hvilepute?
|
|
|
[Re: kjull]
21/09/2009 18:47
|
kjull
Besatt
|
Besatt
....ooooppps: Glemte tags [ironimodus] og [/ironimodus]
|
|
|
[Re: kjull]
21/09/2009 18:54
|
[gbz]doc
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Personlig opplever jeg slike situasjoner nesten daglig til og fra jobb. Man blir jo vant til det, men jeg skjønner ikke at de tør. Jeg har jo nøkkelen min lett tilgjengelig i baklomma, og tar de ofte igjen etter kun kort tid pga. mye trafikk i rushen. Er ikke få ganger jeg har hatt lyst til å brukke nøkkelen langs siden på bilene...
Men siden jeg sykler med bedriftens logo på hele kroppen prøver jeg å beherske meg. Stopper for både fotgjengere og røde lys, holder meg langt til høyre, men blir et forhatt element i trafikken uansett. *sukk*
Chris.
|
|
|
[Re: [gbz]doc]
21/09/2009 19:46
|
Tor Arne
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hehe.  Jeg har hatt masse sånne episoder i løpet av sommeren, men har aldri hatt mulighet til å snakke med sjåføren etterpå. Jeg skjønner ikke at de tør sette andre sitt liv i fare på den måten. At ikke de forstår hvor farlig det er er litt skremmende. Det får jo konsekvenser for de også om de dreper en syklist (eller er syklister de eneste man har lov å drepe, kanskje?).
|
|
|
22/09/2009 07:26
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Verstingene er klart drosjesjåfører (i Oslo), denne sjåførgruppen er jeg dessverre redd for. Det er helt klart mang en bilist som fortjener 3m ripe med nøkkel langs bilens side, men mange av de hissigste sjåførene har allerede vist seg å være utilregnelige og den slags skal en ikke kødde med, med mindre en er beredt til å gå i klinsj med gærningen
|
|
|
[Re: ket]
22/09/2009 09:47
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Verstingene er klart drosjesjåfører (i Oslo), denne sjåførgruppen er jeg dessverre redd for. Det er helt klart mang en bilist som fortjener 3m ripe med nøkkel langs bilens side, men mange av de hissigste sjåførene har allerede vist seg å være utilregnelige og den slags skal en ikke kødde med, med mindre en er beredt til å gå i klinsj med gærningen Min erfaring fra Oslo-trafikken er snarere tvert i mot. Jeg opplever drosjersjåfører som smidige, raske og forutsigbare. Synes "håndverkere" (kassebiler med elektrikere, tømrere etc) samt busser er de værste i Oslo. I tillegg til en del damer og eldre som er såååå forsiktige at de nesten kjører deg ned fordi ikke kan bedre.
|
|
|
22/09/2009 11:29
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
kan si meg enig i at kassebilene råkjører, men vil inkludere drosjesjåførene. Har blitt forsøkt kjørt ned av en, og som passasjer opplevd uhyggelige ting som mot kjøreretning i 110 (riktignok på julaften). Ser en bort i fra forsiktige gamle damer eller andre svimle mennesker, tror jeg fellesnevneren for farlige bilister er, ferdes mye i trafikken og generelt irriterte. Skal ikke mye til før rullegardinen detter ned.
I det siste synes jeg det har dukket opp en ny type bussjåfører, de er unge, ofte utlendinger og kjører bussen som om det skulle vært en budbil. Antar disse er farlige pga manglende erfaring??
Et godt virkemiddel ville kanskje vært å stripse fast Navarsete til en sykkel og sende henne ut i rushtrafikken
|
|
|
22/09/2009 11:39
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Jeg blir så forbanna at om jeg havner i klinsj med en av disse gærne sjåførene er jeg usikker på utfallet, men jeg har hørt at det hjelper å være forbanna når du skal sloss. 
|
|
|
22/09/2009 12:11
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
En SUV med STORE dører og andre digre overflater koster mye å lakkere opp
|
|
|
22/09/2009 12:15
|
Boyakasha
Entusiast
|
Entusiast
I det siste synes jeg det har dukket opp en ny type bussjåfører, de er unge, ofte utlendinger og kjører bussen som om det skulle vært en budbil. Antar disse er farlige pga manglende erfaring??
Bare et lite spørsmål: Kan du se de er utlendinger fordi de er mørke i huden?  (Her kan det jo hende at jeg tar feil, og du har sittet på med de og har forsøkt å snakke med de og dere har blitt enig om at han er "utlending", men jeg synes man skal passe seg for generaliseringer. 
|
|
|
[Re: Boyakasha]
22/09/2009 12:32
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Dette var slett ikke en rasistisk beskrivelse , og så lenge det er fellestrekk som går igjen må det være mulig å generalisere uten at rasistfiltret skal slå ut. Jeg har ikke tatt opp saken med sjåføren og heller ikke blitt enig med han om han er utlending eller ei. Hvis du kjører med buss i Oslo, kan det hende at du legger merke til enkelte fellestrekk. For å utvide sjåførspekteret litt, pensjonerte fiskere fra nordnorge er også sterkt representert, men er ikke nevnt iom at kjørestilen kan være noe annen
|
|
|
22/09/2009 13:18
|
Olen
Entusiast
|
Entusiast
Mye hissige folk bak rattet generelt, men om jeg skal ta den gruppen som tuter, peker og virker mest irriterte så er det faktisk de gode gamle etnisk norske litt eldre og sikkert generelt bitre taxisjåfører. De som kjører på dagtid. De ansér iallefall kollektivfeltet fra Carl Berner og bortover Chr. Michelsensgate som sin private eiendom og det spiller ingen rolle om det er klar bane i den andre fila så lenge jeg ligger og commuterer litt i kollektivfeltet. Det skal helst tutes og pekes vekselvis mot tinningen og opp på fortauet.
Må være kjipt å være så gretten og bitter på ting rundt seg.
|
|
|
[Re: Olen]
22/09/2009 14:03
|
Tor Arne
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hovedproblemet er at bilister ikke vet at syklister har like mye rett til å bruke veien som de. Derfor tror jeg heller ikke det nytter å rive kjeft på de. Å ripe opp lakken tror jeg bare vil gjøre ting verre for oss. Da vil det komme ut i media at vi driver og ødelegger biler, og eventuelle livstruende situasjoner på forhånd blir garantert utelatt fra "offerets" forklaring. Etter at jeg forklarte fyren hvorfor det var farlig, og hvorfor vi sykler midt i veien, så kom han faktisk med et "beklager". Personlig syns jeg bare det er moro med syklister og traktorer i veibanen når jeg kjører bil. Da får jeg jo lov til å gire ned og akselerere hardt et øyeblikk.  Etter at jeg hadde syklet mye en stund så begynte jeg å kjøre mye roligere. Jeg får liksom mer tid når jeg kjører bil nå enn før og stresser aldri.
Redigert av Tor Arne; 22/09/2009 14:06.
|
|
|
22/09/2009 14:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Trur du har mye rett der.
Neste år skulle det vært en annonse kampanje på tv og i aviser hva som FAKTISK er reglene for sykkel i veien. Trur en slik kampanje hadde hjulpet. For stort sett alle jeg snakker/kjefter/nesten slåss med er av den oppfatning at jeg ikke har lov til å sykle i veien.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
22/09/2009 16:06
|
frodes00
Entusiast
|
Entusiast
Det er sikkert mange her som har erfaringer fra utlandet. Selv har jeg syklet i alle fall 250 mil i Frankrike og Italia i år, har aldri opplevd noe problem med bilister i det hele tatt. (Samme i fjor og tidligere år.) Dette får meg til å trekke den slutning at vi her snakker om et typisk norsk fenomen.
|
|
|
[Re: frodes00]
22/09/2009 16:23
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Det tror jeg er helt riktig konkludert, selv om jeg desverre har altfor få bil i nevnte land i sammenlingning! :-)
|
|
|
22/09/2009 16:26
|
Hjulcompaniet
Ivrig
|
Ivrig
Some of these issues will be covered in series 3 of Californication.
|
|
|
[Re: Hjulcompaniet]
22/09/2009 18:54
|
[gbz]doc
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig i at dette er et særnorsk fenomen. Jeg har familie på Mallorca og er så heldig å ha en ræser stående der til fri disposisjon. Og hver gang vi er på besøk der nede får jeg samme leksa om å være fosiktig fordi de kjører gris der... JA, spanjoler er ELENDIGE sjåfører og kjører i alt fra 160 til 60km/t på motorveiene hvor fartsgrensa er 120 km/t. Men når jeg sykler på fine svingete fjellveier på Mallorca har jeg til nå ALDRI opplevd noe i nærheten av en farlig situasjon. (Kanskje en forbikjøring på litt uoversiktlig vei, men de har aldri vært i nærheten av å sneie meg slik jeg opplever i Oslo.) Har forøvrig opplevd å bli skjelt ut av en Taxi sjåfør på vei hjem etter å ha syklet ned fra Sæter til Ljabrudiagonalen. Jeg holdt samme fart som trafikken og lå midt i veien foran Taxien. Hans påstand var at jeg hadde kjørt som en gris i trafikken... (Vi snakker 40-50 km/t) Jeg klarte ikke å gjøre annet enn å le av hele fyren, og konstaterte tydelig for han at han burde oppsøke legehjelp...  Chris.
|
|
|
22/09/2009 19:28
|
Ste323
Fersking
|
Fersking
Det er sikkert mange her som har erfaringer fra utlandet. Selv har jeg syklet i alle fall 250 mil i Frankrike og Italia i år, har aldri opplevd noe problem med bilister i det hele tatt. (Samme i fjor og tidligere år.) Dette får meg til å trekke den slutning at vi her snakker om et typisk norsk fenomen. Ikke bare Norge. Har opplevd samme fenomen i flere år i hjemlandet, Det forente kongeriket. Det er en merket forskjell i bilisters atferd til syklister på kontinentet, etter min begrenset erfaring (dvs korte turer i Berlin). Hva er det med trikkførere her i Oslo? Har skjedd flere ganger at mens syklende opp Toftes gate jeg ble jaget av veien så at han kan stoppe på holdeplassen 100m lengre opp. Ok, jeg sykle ikke så veldig fort på en bysykkel, men det er bare snakk om et par sekunder differanse i et kappløp mellom trikken og jeg-på-bysykkel fra krysset ved Sannergate til Biermannsgate holdeplass. Har tenkt til meg selv at neste gang skal jeg fortsette blidelig tråkende på veien, for jeg har rett til å være der. Men det er ikke så lett i øyeblikket når trikken kommer rumlende bak deg, og jordet ryster. Har tenkt til å ha en tet a tet med sjåføren og, for å forklare/forsvare min posisjon som rettholdere. Men er redd for at det blir til ingen nyte, bare den pinlige underholdningen av de passasjerene når to utlendinger  krangler om det norske lovverket på gebrokkent norsk. Må bare tråke fortere. Enig med at det er små varebiler brukt som motorisert verktøykasser som er verre en taxisjåfører. I oslo i hvert fall.
Beklager den daarlige norsken
|
|
|
[Re: Ste323]
22/09/2009 21:33
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Har tenkt til å ha en tet a tet med sjåføren og, for å forklare/forsvare min posisjon som rettholdere.
Akkurat trikken er det best å ikke yppe med. Vi har visstnok plikt til å gi fri vei for trikken. jeg mener det også gjelder når den kommer bakfra... http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#10
|
|
|
[Re: P_Dalen]
22/09/2009 22:17
|
Ste323
Fersking
|
Fersking
2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog.
I stand corrected. Takk
Beklager den daarlige norsken
|
|
|
[Re: Ste323]
23/09/2009 06:44
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Her opplever jeg drosjesjåfører som meget bra..Blandt de beste .
Værstingene er firmakassebilene. Hvordan tør de kjøre som rævhull med navnet sitt skrevet med 40cm store bokstaver?
Flere og flere firmaer har begynt å slå ned på dette.
De er nå uansett i et mindretall i forhold til den typiske sjåføren OP skisserte.
Jeg undrer meg alltid når jeg ser bilen svinge ut etter at den passerer
|
|
|
[Re: Fast gjest]
23/09/2009 06:49
|
kjull
Besatt
|
Besatt
Værstingene er firmakassebilene. Hvordan tør de kjøre som rævhull med navnet sitt skrevet med 40cm store bokstaver?
Flere og flere firmaer har begynt å slå ned på dette.
De er nå uansett i et mindretall i forhold til den typiske sjåføren OP skisserte.
Jeg undrer meg alltid når jeg ser bilen svinge ut etter at den passerer Sant nok - er det for å vise at "Jeg kunne....om jeg ville.....kjørt forbi på en pen måte"? ....en hyggelig brev eller tlf til daglig leder er nok ikke dumt. Bare det ikke er han som sitter i bilen i enmannsforetaket sitt da :-)
|
|
|
23/09/2009 06:53
|
EgilS
More than words
|
More than words
Selv har jeg syklet i alle fall 250 mil i Frankrike og Italia i år, har aldri opplevd noe problem med bilister i det hele tatt. Syklet 50 mil på norske veier i forrige uke og kan i farten ikke huske at det bød på noen problerm det heller. Jeg synes i det store og hele at de fleste bilister tar bra hensyn.
|
|
|
[Re: EgilS]
23/09/2009 06:58
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Jamt over er det veldig greitt å sykla i Trøndelag. Stemninga langs landevegen er langt meir piano her enn f.eks. i Oslo.
Problemet er dei skikkeleg sjuke tullingane ein møter av og til – i tillegg til manglande tilrettelegging og forståing for syklistar i trafikken, så klart.
|
|
|
[Re: EgilS]
23/09/2009 07:09
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Skulle til aa nevne det selv.
I fjor var jeg hjemme hele sommeren og hadde vel snitt paa 100km hver dag, kan bare huske en episode hvor noen kvisetryner i en bil smekket meg paa raeva med maalstokk eller noe, ellers ingenting
|
|
|
[Re: lim3]
23/09/2009 07:50
|
kjull
Besatt
|
Besatt
....og det er sånn akseptabelt da? Altså, må man regne med en smekk på ræven i ny og ne?
Enig i at det jevnt over går greit. Men problemet er at de få men likevel hårreisende episodene man opplever ikke gjør det greit likevel. Det skal bare en bil til for å gjøre en til grønnsak. Og selv om det skjer bare en gang og man sykler 100km hver dag, så er det pluttselig ikke greit lenger da. Syns jeg da.
|
|
|
|
|