Skal du vaksinere deg??
|
Re: Skal du vaksinere deg??
[Re: martensitt]
13/11/2009 14:26
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Ja, da var svineinfluensaen kommet vel i hus her i Asker:
To influensasyke barn går nå på Tamiflu. Det er milde symptomer og langt fra noen krise.
Men jeg synes hele dette vaksineopplegget nå virker ganske merkelig -- eller i hvret fall et kappløp med tiden som virker tapt.
For min egen del får jeg neppe tilbud om vaksine før nærmere jul, og da vet jeg ikke lenger om jeg anser at det har noen hensikt.
|
|
|
[Re: olganga]
13/11/2009 14:38
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pandemiens kjerne er at man ikke klarte å dressere grisene til å hoste i albuen.
|
|
|
[Re: Tex]
13/11/2009 15:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Her ble alle untatt "maskoten" vår på 3 mnd vaksinert i dag.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
13/11/2009 15:22
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Det virker som det er stor forskjell mellom kommuner på hvor stor andel av innbyggere som det er vaksiner til.
Nå har Norge hatt pandemi-utvalg og beredskapsplaner og jeg vet ikke hva siden fugleinfluensaen, og likevel så virker hele vaksineopplegget ganske planløst og tilfeldig.
Barna skulle vært vaksinert i forrigeuke, men fortsatt har det ikke dukket opp noen vaksiner i kommunen og ingen vet når det kommer heller.
Men så mye styr for å vaksinere seg mot noe som gir så milde symptomer (for oss)...og når vaksinen attpåtil kommer etter at man har vært syk.... jeg begynner å som sagt å tvile på hele greia. Jeg er ikke skeptisk til vaksinen og jeg tror i utgangspunktet på dugnadstanken bak vaksineprogrammer, men nå begynner det hele bare å bli latterlig.
|
|
|
[Re: ]
13/11/2009 23:13
|
Espen
More than words
|
More than words
Igjen virker det som du er mest opptatt av å diskutere verdens største selvfølgelighet; at en sak har både positive og negative sider.
Som vanlig starter du opp med et argument mot det etablerte, men som i god tradisjon back'er du ut når du blir spurt om de negative konsekvensene av argumentene dine.
Dette gjentar seg omtrent samme hva slags emne som diskuteres; snåsamann, høytalerkabler, styrestem, skatt, vaksine etc.
Mitt hovedpoeng er at jeg mener legemiddelindustriens jakt etter mer penger har gått for langt. Som vanlig starter du opp med et argument mot det etablerte, men som i god tradisjon back'er du ut når du blir spurt om de negative konsekvensene av argumentene dine. Dette er bare tull. E
|
|
|
[Re: Tex]
14/11/2009 15:29
|
StigB
Señor
|
Señor
Men så mye styr for å vaksinere seg mot noe som gir så milde symptomer (for oss)...og når vaksinen attpåtil kommer etter at man har vært syk.... jeg begynner å som sagt å tvile på hele greia. Jeg er ikke skeptisk til vaksinen og jeg tror i utgangspunktet på dugnadstanken bak vaksineprogrammer, men nå begynner det hele bare å bli latterlig.
Jeg er heller ikke imot vaksinering og har stor forståelse av nytten. Var innom fastlegen min til den månedlige kontrollen. Han var litt oppgitt selv og sa noe sånt som at vaksinen burde vært unnagjort mye tidligere. Mange i den såkalte risikogruppen kommer for å få vaksine, men siden det via prøver vises at de er midt i influensaen og med feber så skal ikke vaksine gis. Det skulle være forebyggende og burde vært unnagjort i slutten av september, nå har svært mange vært igjennom influensaen allerede uten spesielt store problemer. Mange familier hadde hatt ett eller flere medlemmer med influensa uten att hele familien var smitta. Mange hadde hatt svineinfluensa uten at de hadde hatt symptomer eller svært lette i så fall. Frøkna våres hadde sin runde med svineinfluensa uten å vite om det. Fruen har vaksinert seg, jeg tør ikke på grunn at alergi. Uten å ha fått sendt noen prøve er det godt mulig jeg hadde snev av noe svineinfluensa for litt siden. Synes hele greia er blitt opphausa der man snakker om masse-vaksinering. Det er bare det at man har ikke vaksine til massene og ingen vet når den kommer heller. Svært mange har vært igjennom influensaen og hva med de skal de vaksineres og i tilfelle til hvilken nytte?
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
[Re: StigB]
14/11/2009 15:42
|
vidark
Entusiast
|
Entusiast
Mange hadde hatt svineinfluensa uten at de hadde hatt symptomer eller svært lette i så fall. Frøkna våres hadde sin runde med svineinfluensa uten å vite om det. Hvordan kan man finne ut om man har hatt den?
|
|
|
[Re: vidark]
14/11/2009 15:46
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Uten at jeg kan noe om det her så regner jeg med at du må ta prøver for å se om du har antistoffer mot 
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: jonnykast]
14/11/2009 15:57
|
StigB
Señor
|
Señor
Uten at jeg kan noe om det her så regner jeg med at du må ta prøver for å se om du har antistoffer mot Ja det er sånn jeg også har forstått det, mange som ikke var helt 100% i vater som tilhørte risikogruppa ble testet og svært mange testet positivt, før de fikk eller skulle vaksineres.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
14/11/2009 16:00
|
StigB
Señor
|
Señor
|
|
|
14/11/2009 16:11
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Ikke så værst det å ha et lavere sykefravær midt under en livsfarlig verdensomspennde pandemi  Nok en gang er vi nordmenn best når det gjelder 
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: jonnykast]
14/11/2009 16:13
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Typisk nordmenn,vi klarer ikke engang å være sjuke når vi skal. F-L-A-U-T! 
Redigert av snikkarboa; 14/11/2009 16:13.
|
|
|
[Re: SimonS]
14/11/2009 16:39
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Hvordan er det med den Tamifluen? Jeg har skjønt det slik at den må tas før 24 timer har gått av sykdomsforløpet og at den hindrer basseluskene i å spre seg i kroppen. Men spørsmålet er om man allikevel opparbeider seg immunitet for tilsvarende influensa? Samt om det er slik at man kan bli resitent mot Tamiflu(eller rettere sagt om influensaen kan bli resitent?) på linje med antibiotika problematikken?
2 stykker syke barn her. Første mann syk gav vi tamiflu og hun kastet opp i 24 timer men er langt bedre etter 2 døgn. Andre mann har vi ikke gitt Tamiflu. Mor i huset er vaksinert men ikke jeg så da er det vel faenskapet på vei over i min retning.
Redigert av jan erik; 14/11/2009 16:41.
|
|
|
[Re: jan erik]
14/11/2009 20:45
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
Det er vel sagt at Temiflu vil kunne forkorte sykdomsforløpet med inntil én dag, og at man muligens vil oppleve et mildere sykdomsforløp. Tamiflu vil slik jeg ser det ikke forhindre at immunforsvaret opparbeider seg "kjennskap" til viruset og derfor immunitet - eller økt motstandsdyktighet i forhold til eventuelle fremtidige infeksjoner av lignende karakter.
Du som spiser Tamiflu vil ikke bli resistent, men viruset kan ved mutasjon kanskje bli resistent. Derfor er det også viktig at man ikke bruker Tamiflu ukritisk - og bare når man trenger det.
Kvalme og oppkast er hhv. svært vanlige (>1/10) og vanlige (>1/100) bivirkninger ved bruk av Tamiflu. Influensaen i seg selv vil også kunne være ledsaget av kvalme og oppkast.
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
[Re: Pjoltergeist]
14/11/2009 23:28
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Nå har svineriet kommet i hus her også. Det har slått ut samboren og ungen mens jeg holder stand på tredje dagen. Knasker c-vitaminer og vasker hender så for vi se hvor langt det holder. Vi hadde bestemt oss for å ta vaksinen men nå er det vel ikke noe vits i lenger. I vertfall ikke for de andre i husstanden.
Kjenner meg selv så godt at jeg neppe får ut fingeren å kommer meg avgårde nå når ingen skyver meg med seg. Skal bare og bare så plutselig var sommeren her igjen uten at noen fikk stukket meg i armen.
|
|
|
[Re: sl500]
19/11/2009 08:37
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Ikke lett dette med vaksine. Fikk innkalling i starten av uka om vaksine i dag. Har enda ikke klart å ta stilling til om vi skal vaksinere den lille tulla vår på 10 mnd. Fruen i huset hadde noe som mest sannsynlig var influensa for 2-3 uker siden. Synes det er rart at hun var den eneste i husstanden som fikk det. Burde man virkelig vaksinere så små unger som ikke går i barnehage eller noen ting? Hva med når andre i husstanden mest sannsynlig har vært syke? Hører så lite om bivirkninger og ulemper ved vaksinen at jeg blir usikker av det også. Del gjerne erfaringer dere med barn under barnehagealder!
Stemmer det at det f.eks. er kvikksølv i vaksinen?? I såfall skremmende.
Redigert av Larsemannen; 19/11/2009 08:39.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
19/11/2009 09:17
|
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg foreslår å lese informasjonen fra folkehelsa. De har forøvrig nylig svart på en del påstander fremsatt av en som ser ut til å ville tjene penger på alternativer til vaksinen. FHI Jeg så forøvrig at det i debatten på db.no nevnes at mannen bak sølvvannet og vaksine"informasjonen" har lagt ned tusenvis av timer i dette arbeidet. Jeg tror ikke folkehelsa og deres internasjonale kilder står nevneverdig tilbake for dette.
Redigert av alfen; 19/11/2009 09:27.
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
19/11/2009 09:28
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Stemmer det at det f.eks. er kvikksølv i vaksinen?? I såfall skremmende. Det er vel mikroskopiske mengder kvikksølv i så godt som all vaksine. Hørte på radioen at mengden i influensavaksinen tilsvarer det man får i seg i løpet av noen dagers rusling i oslos gater. Ser vel ikke ut som det er så veldig mye og være redd for: Info fra legemiddelverket
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: ToHee]
19/11/2009 09:59
|
Espen
More than words
|
More than words
Det var jo en debatt på NRK i går, med folk fra alle leire.
Jeg må si at endel av lederne for helsenorge er ekstremt arrogante, og til tider direkte usympatiske.
De har selvsagt et spesiellt totalansvar og gjør nok så godt de kan.
Jeg synes det var oppsiktsvekkende med kritikken fra redaktøren for tidskriftet for den norske legeforening, som kunne fortelle at vaksinen er mye mer omstridt i internationale legemiljøer enn det norske myndigheter gir inntrykk av.
Hun kan neppe karakteriseres som en svovelpredikant.
Det er fremdeles ekstremt få personer utenfor risikogruppene som har mistet livet. FHI hevder 680 000 personer er smittet, hvorav 22 har omkommet. Kun 3? av disse var utenfor risikogruppene.
e
|
|
|
[Re: Espen]
19/11/2009 10:05
|
atlekristensen
Ivrig
|
Ivrig
Jepp, det er omtrent ingenting - mellom 2,5 og 25 µg. ha! Jeg ble noe paranoid da jeg så en utlender i kassa hoste idet han klådde på den fine maten min. Hehe, han ble ikke så veldig komfortabel av å se at jeg tok på hanskene mine og puttet maten inn i sykkelveksa, og han visste heldigvis ikke at jeg sprøytet desinsifiksjonsvæske på emballesjene når jeg kom hjem... Noen ganger går det for langt, så jeg tenkte på karantetid, så jeg fant ut at svineinfluensavirusen lever i maks 2 timer hos ting. Det er jo en god ting. For de med eggallergi –Men det er en sykdom med to ansikter. For de fleste er den veldig mild, men for enkelte er den svært brutal. Hadde det ikke vært for det siste, så hadde vi møtt denne sykdommen med et skuldertrekk, sier Westin.
Hvem tør å stå frem her og gi svineinfluensa et ansikt? 
|
|
|
19/11/2009 10:22
|
Dan
More than words
|
More than words
Det er fremdeles ekstremt få personer utenfor risikogruppene som har mistet livet. FHI hevder 680 000 personer er smittet, hvorav 22 har omkommet. Kun 3? av disse var utenfor risikogruppene. Hvis du skriver det som et argument mot vaksinasjon så har du tydeligvis ikke fått med deg en av de viktigste grunnene til at man bør vaksinere seg. Det er for å minske spredningen og på den måten beskytte de som er i risikogruppene. Det er ikke for å beskytte oss utenfor risikogruppene mot å dø. Hvis man har tro på at vaksinen hjelper mot å bli smittet, uansett bivirkningene, så mener jeg, satt litt på spissen, at man er enten egoistisk, uvitende eller arrogant hvis ikke man tar den. De meldte bivirkningene så langt har jo vært minimale, og hvis man skal ta høyde for alt her i livet som kan vise seg skadelig først om mange år så må man nok låse døren og bli hjemme og dyrke maten sin i stua.
|
|
|
[Re: Dan]
19/11/2009 10:41
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg er vaksinert, i risikogruppen, opplevde ingen som helst bivirkninger, og skjønner for å snakke rett fra levra overhodet ikke at folk er hjernedøde nok til å ikke vaksinere seg når de har muligheten.
Har ikke folk hørt om hva f.eks. polio gjorde før man fikk vaksine mot det?
|
|
|
[Re: Stein]
19/11/2009 10:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg ble bare stiv i armen.
Vi er i risikogruppen fordi vi har et barn på under 6mnd. Selv om han er frisk og rask, var vi ikke i tvil. Vi orker ikke å begrave et barn til og gjør det vi kan for å minke sannsynligheten for det.
Det håper vi at alle andre gjør også.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Dan]
19/11/2009 11:12
|
Espen
More than words
|
More than words
Hvis du skriver det som et argument mot vaksinasjon så har du tydeligvis ikke fått med deg en av de viktigste grunnene til at man bør vaksinere seg. Det er for å minske spredningen og på den måten beskytte de som er i risikogruppene. Jeg som er utenfor risikogruppene får jo tilbud etter at de er ferdig med risikogruppene. Mao, jeg vil ikke kunne påføre noen i risikogruppene smitte, fordi de er vaksinert før meg. Dessuten er jeg 99% sikker på at både mine barn og meg selv har hatt denne influensaen. E
|
|
|
19/11/2009 11:12
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det håper vi at alle andre gjør også.
Nemlig. Det er ikke uten grunn svieninfluensaen kalles en pandemi, og at WHO er på banen og vil hjelpe alle lend med vaksineringen. (Hjelp som flinkis-Norge forøvrig takket nei til.  )
|
|
|
[Re: Stein]
19/11/2009 12:55
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg tok vaksinen i går. Jeg gjorde det fordi jeg reiser mye og er ganske utsatt da jeg lett blir syk.
Jeg ble veldig stiv i armen og bare litt uggen i hodet foreløpig.
Ser ingen grunn til å ikke vaksinere seg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
19/11/2009 13:00
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg som er utenfor risikogruppene får jo tilbud etter at de er ferdig med risikogruppene.
Mao, jeg vil ikke kunne påføre noen i risikogruppene smitte, fordi de er vaksinert før meg.
Her legger du en viktig forutsetning til grunn som jeg ikke vet om du har mandat til å gjøre. Du ser det kanskje selv?
|
|
|
[Re: olechr]
19/11/2009 13:02
|
progres
Besatt
|
Besatt
J Jeg ble veldig stiv i armen =den mest alminnelige bivirkningen. gir seg etter 2 dager
|
|
|
19/11/2009 13:19
|
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Mange i risikogruppene er nå vaksinert, ja, men vaksinen gir ikke 100% beskyttelse. Dersom flest mulig rundt personen i risiko også er vaksinert, vil sjansen bli mindre for at risikopersonen blir smittet. Dessuten, som GeirK antakelig hinter til; Ikke alle personer i risikogruppene kan ta vaksinen, av div. årsaker. (Allergi, for dårlig helse, og , (foreløpig) lav alder.) Lett valg. Og de ca 100 som jeg har vaksinert, har strømmet ivrig til. En del av dem infeksjonsmedisinere, som antas å vite litt om hvordan vaksiner og infeksjoner fungerer.
Egentlig ment som svar til Espen
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
[Re: alfen]
19/11/2009 13:36
|
StigB
Señor
|
Señor
Hvem skal dø og hvem skal ikke dø, for veldig mange av oss så har vi vært igjennom svineinfluensaen uten å vite det skal jeg tro fastlegen min som hører hjemme i kategorien "gå å vaksiner deg". Jeg kan ha hatt et snev uten at noen har noen som helst mulighet eller kapasitet til å sjekke. Jentungen var igjennom for noen uker siden og det fortonet seg som en vanlig influensa. At man bringer frem død og fordervelse viser vel hvordan pressen blant annet har klart å hause opp dette. Når en ser at topper innen EU sitter med fete lønninger fra de samme som produserer vaksine ja da blir det enda vanskeligere å ta dette alvorlig. Når en ser hvordan såkalte nøkkelpersjoner klarer å klore til seg vaksine før mange i risikogruppen har fått blir det enda værre. Statistisk sett har sykefraværet sunket midt under denne forferdelige dramatiske død og fordervelsespandemien. Når den vanlige influensaen driver inn over landet over nyttår så komme det til å dø mange av denne også, men det gjør kanskje ingen ting. tross alt så  jeg
|
|
|
|
|