Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 14 1 2 3 13 14

Skal du vaksinere deg??

Skal du vaksinere deg?? #814922 18/09/2009 09:24
D
Dustpuppy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Som kjent kommer det jo vaksine om svineinfluensa om få uker.
Alle som vil kan vaksinere seg. (mener det er bestilt 2 doser pr innbygger).

Skal du vaksinere deg og dine??
Hvorfor/hvorfor ikke???

Sammen er ett fint sted å være <3
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Dustpuppy] #814930 18/09/2009 09:29
D
Dustpuppy Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Kan starte med meg selv.
Skal ikke vaksinere meg, eller de rundt meg.
Er frisk og oppegående. Så jeg tviler på at jeg blir mer syk av svinet enn av vanlig influensa.

Og om alle vaksinerer seg så vil jeg tro svineviruset endrer seg etterhvert og vil alikevel smitte folk.

Sammen er ett fint sted å være <3
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Dustpuppy] #814938 18/09/2009 09:35
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange mener vel at man bør la naturen gå sin gang, og ta imot smitte hvis man er i en slik tilstand at man kan tåle en runde influensa.
Etter en runde kan viruset komme tilbake i mutert og enda kraftigere tilstand, men da vil de som fikk influensaen i første runde ha bedre grunnlag for å stå imot sykdommen selv, mens de som vaksinerte seg ikke har noe slikt grunnlag.

Derfor har jeg ikke tenkt å vaksinere meg. Noen "mine" har jeg ikke, så jeg slipper å tenke på dem.

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Vanilla Ninja] #814943 18/09/2009 09:38
KTL Offline
Besatt
Besatt
Gir ikke en vaksine noe av samme effekten, altså slik at kroppens immunforsvar gjenkjenner viruset og så neste gang det måtte dukke opp?

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Dustpuppy] #814957 18/09/2009 09:54
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Når tilbudet om vaksinere meg og mine, som ellers ikke er i risikogruppen kommer, vil vi nok takke ja til det. På den måten kan vi kanskje bidra til å holde utbruddet nede, og unngå at vi kanskje kommer til å smitte noen i risikogruppen. Det kunne jo for eksempel skje at at jeg blir smittet på jobb, og jeg smitter min sønn, som smitter en i barnehagen, som smitter sin storesøster som har diabetes...

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Kodo] #814961 18/09/2009 09:59
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Hvordan fungerer vaksinen? Blir man ikke syk, eller blir man bare mindre syk?

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: KTL] #814969 18/09/2009 10:04
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KTL
Gir ikke en vaksine noe av samme effekten, altså slik at kroppens immunforsvar gjenkjenner viruset og så neste gang det måtte dukke opp?

Jeg har ikke peiling, men jeg håper noen som har det kommer med et svar i løpet av dagen ICON_SMILE

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Vanilla Ninja] #814987 18/09/2009 10:21
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: Vanilla Ninja
Sitat: KTL

Jeg har ikke peiling, men jeg håper noen som har det kommer med et svar i løpet av dagen ICON_SMILE

I utgangspunktet gjør en vaksine det. Men en vaksine er ikke bare en vaksine, ordet brukes i vid forstand. Er det utviklet mot inaktiverte virus? Eller mot en del av et virus? Eller kanskje det er antistoff utviklet mot viruset (som strengt tatt ikke er en "ekte" vaksine). Jeg er ikke sikker på hva slags vaksine som er utviklet mot svineinfluensa, men jeg er helt sikker på at det er hastearbeid. Utprøving er dermed sannsynligvis mangelfull. Jeg tror risikoen ved å ta en suboptimalt utprøvet vaksine er potensielt større enn å faktisk få sykdommen. Mitt råd til bekjente er å ikke ta vaksine dersom de ellers er friske. Når det er sagt, så er ikke jeg redd for å spise frukt som ikke er vasket heller ICON_WINK

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: HM1100] #815010 18/09/2009 10:40
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Nei, jeg kommer ikke til å vaksinere meg, anser risikoen for høyere enn evt. fare ved sykdommen.

Vaksinen er ikke testet skikkelig, og legemiddelfirmaet har fraskrevet seg ansvaret for evt. ukjente bivirkninger fordi helsepølsa i et populistisk infall før valget fikk bråttom med å bestille til alle mann.
Har òg vært i kontakt med flere smittede pasienter uten å bli smittet, så smittdomheten er nok relativt lav.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Ynot] #815020 18/09/2009 10:44
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Men man kan jo fortsatt smitte andre som ikke tåler den når man blir smittebærer ?

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Ynot] #815021 18/09/2009 10:44
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Tok alle som ikke vil vaksinere seg sin dose i går. Kan ikke la det gå til spille! Det er dårlig sosialdemokrati det!

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Dustpuppy] #815052 18/09/2009 11:15
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Nei, kommer ikke til å vaksinere meg. Virker noe forhastet hele greia.

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Ynot] #815056 18/09/2009 11:17
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Sitat: Ynot
Nei, jeg kommer ikke til å vaksinere meg, anser risikoen for høyere enn evt. fare ved sykdommen.

Vaksinen er ikke testet skikkelig, og legemiddelfirmaet har fraskrevet seg ansvaret for evt. ukjente bivirkninger fordi helsepølsa i et populistisk infall før valget fikk bråttom med å bestille til alle mann.
Har òg vært i kontakt med flere smittede pasienter uten å bli smittet, så smittdomheten er nok relativt lav.
T

Ja, det er jo berre å sjå på korleis det gjekk etter svineinfluensautbrotet i New Jersey i 1976. Fire personar vert smitta, og ein av dei døde. På tross av denne vesle omfanget vart det satt igang tiltak for å vaksinera heile den amerikanske befolkninga. 24% av innbyggjarane vart vaksinert før forsøket vart avblåst. Då var over 500 personar blitt sjuke med Guillain-Barré-syndrome, og 25 av dei døde, som følgje av denne vaksina.

Eg vil vera veldig skeptisk til ei vaksine som er laga på så kort tid, og til ein sjukdom som har vist seg å vera såpass lite dødeleg som svineinfluensa...

Andreas Tveit
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Laxeluz] #815063 18/09/2009 11:25
KTL Offline
Besatt
Besatt
Hos FHI var det litt info
Sitat: FHI sine sider
Sp.: Hvem bestemmer hva vaksinen skal inneholde fra år til år?

Svar: Beslutningen om hvilke virusvarianter som skal være med i årets vaksine tas av Verdens Helseorganisasjon (WHO) i Genève. For den nordlige halvkule skjer det hvert år i februar. Avgjørelsen skjer på grunnlag av analyser av flere tusen influensavirus ved WHOs influensalaboratorier i London, Atlanta, Melbourne og Tokyo. Disse laboratoriene vurderer hvilke stammer som har vært dominerende den foregående vinteren, og leter etter tegn på nye truende stammer som eksisterende vaksiner gir dårlig beskyttelse mot. Vaksineproduksjonen starter så i mars og fortsetter utover våren og sommeren.

Sp.: Hvordan lages vaksinen?

Svar: Virusene som vaksinen skal beskytte mot dyrkes i egg eller cellekultur, deretter drepes de og renses før man lager vaksine av dem. Vaksinen inneholder gjerne tre komponenter; to undergrupper av influensa A og en undergruppe av influensa B

Hva gjelder hast, ser det ut til at alle disse vaksinene er relativt hurtig tatt frem, men antakelig litt mer hals-over-hode i år siden viruset kom på banen litt senere enn vanlig.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: KTL] #815066 18/09/2009 11:29
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Da ser det ut til at vaksinen er laget av inaktiverte virus, noe som sannsynligvis betyr at immuniseringen er like god ved vaksine som ved gjennomgått sykdom. Dette fordi immunapperatet kommer i kontakt med alle antigener ("biter") av viruset og vil lære seg å kjenne igjen disse.

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: KTL] #815070 18/09/2009 11:31
KTL Offline
Besatt
Besatt
Og her har vi svar på om man bør ta den eller ikke (fra et rent egoistisk standpunkt!)
Sitat: FHI
Sp.: Hvordan virker vaksinen?

Svar: Fra syv til ti dager etter vaksinasjonen har kroppen lagd antistoffer som beskytter mot smitte av liknende virus. Beskyttelsen varer i omtrent ett år.

Sitat: FHI
Sp.: Hvis jeg er ung og sprek, bør jeg da vaksinere meg?

Svar: Yngre, friske mennesker tåler vanligvis influensa godt. For dem vil gjennomgått influensa ofte gi en god beskyttelse i flere år mot senere smitte av det samme viruset, samt nært beslektete stammer av det. Influensavaksine er derfor ikke spesielt anbefalt til friske yngre, men det er ikke skadelig å ta vaksinen. De som lever tett innpå, eller jobber med mennesker i risikogruppene, kan vurdere å ta vaksinen for å unngå å smitte disse utsatte personene. For noen vil det også kunne være spesielle situasjoner som tilsier at å ta vaksinen er å foretrekke framfor risikoen ved å bli syk i influensa

Men ikke skyld på meg hvis du dør.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Dustpuppy] #815181 18/09/2009 13:30
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Dustpuppy
Kan starte med meg selv.
Skal ikke vaksinere meg, eller de rundt meg.
Er frisk og oppegående. Så jeg tviler på at jeg blir mer syk av svinet enn av vanlig influensa.

Og om alle vaksinerer seg så vil jeg tro svineviruset endrer seg etterhvert og vil alikevel smitte folk.

Jeg tror kommer til og vaksinere meg hvis tilbudet kommer. Tviler på at Norge fyller befolkningen med dårlige vaksiner for moro skyld.

Angående mutasjon, så skjer det like ofte pr. virus uavhenging av hva vi foretar oss, men hvis mange har sykdommen, vil det også være fler virus i omløp som har mulighet til å forandre seg, og lage nye morsomme varianter.
Dessuten er det vel en viss mulighet for att når man først har fått en ny variant som smitter de med vaksine, vil den også smitte de som har vært syke en gang, og man er tilnærmet like langt.

Nå virker det som pandemien var litt oppskrytt, så det kan jo hende att det ebber ut på egenhånd, men jeg føler ikke for å være med på virus-stafett hvis jeg kan slippe..

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: henrikh] #815203 18/09/2009 13:56
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg blir ikke syk. (<- punktum)

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Sverre] #815342 18/09/2009 17:33
Kodo Offline
Quote:
Hvordan fungerer vaksinen? Blir man ikke syk, eller blir man bare mindre syk?

Quote:
Spørsmål og svar
Vaksine
Spm: Hvorfor vaksinere mot influensa A(H1N1)?

Svar: Det er to hovedgrunner for å tilby vaksine:

1) For å hindre at du blir syk av influensa og for å hindre alvorlige komplikasjoner hos mennesker med alvorlig underliggende sykdom eller kroniske lidelser (risikogrupper).

2) For å hindre at influensaviruset sprer seg videre til dine familiemedlemmer og andre nærkontakter.

kilde

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Kodo] #836865 24/10/2009 09:09
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
På tide å puste liv i denne tråden igjen:

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: olganga] #836894 24/10/2009 10:12
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Kommer sikkert til å vaksinere meg, utelukkende av hensyn til mine omgivelser. Blir sikkert sjuk av selve vaksina, men får ta det som det kommer.

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: JonahHex] #836992 24/10/2009 14:37
StigB Offline
Señor
Señor

Her i huset er det tommelen ned. Jeg ser ikke hensikten med dette. Regner meg/oss heller ikke i faresonen. Vi har svært sjelden hatt influensa av noen art, selv husker jeg ikke når jeg lå influensa sjuk. Fruen hadde vel en gang etter at hun gikk med på å vaksinere seg med vanlig influensa vaksine.

Om man forteller hvor mange som i løpet av de ti siste årene har stryki med av vanlig influensa ville vel muligens hysteriet blitt mindre eller kanskje enda større.

At myndighetene nå går høyt ut og anbefaler befolkningen å vaksinere seg, for så å ikke ha noe tilbud før tidligst i slutten av neste måned er jo sløvt. Dessuten så skal vel denne vaksinen "modnes" i et antall uker før den gir beskyttelse, 4 - 6 uker stemmer det?

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: StigB] #836995 24/10/2009 14:44
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: StigB

Om man forteller hvor mange som i løpet av de ti siste årene har stryki med av vanlig influensa ville vel muligens hysteriet blitt mindre eller kanskje enda større.

Hvert år dør 1000-1500 mennesker av vanlig sesonginfluensa. Helsemyndighetene anslår at ca 100 mennesker vil dø som følge av svineinfluensaen.

= Ingen vaksine her i gården; verken for meg eller mine.

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Øyvind V] #837005 24/10/2009 14:59
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Nei takk

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Øyvind V] #837006 24/10/2009 15:02
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hysteriet tar nå ihvertfall ingen ende.
Hva blir neste års krise?
Flygende terrorhvaler?.

Neste artikkel i dagbladet:

"KRISE SJOKKET"

Bla,bla osv.

De som vil får vel ta den vaksinen,de som ikke vil ha sier bare nei,enkelt og greit.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: SimonS] #837010 24/10/2009 15:05
øgle Offline
Entusiast
Entusiast
Ingen vaksine på meg heller. Har troen på at ei skje tran på morgenen holder meg frisk=)

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: øgle] #837014 24/10/2009 15:10
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg tar vaksine. Jeg liker ikke å ha influensa. Jeg får det hvert år. Og en pandemi er ikke gøy. Selv om noen mener alt er overdrevet er det greit for meg å ikke smitte de som er i nærheten.

LarsB

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: øgle] #837017 24/10/2009 15:16
C
Christen Offline
Ex Trippelbirker
Ex Trippelbirker
C
Jeg skal vaksinere meg!

Som førstelinjepersonell i en avansert tjeneste møtes mange pasienter. Faren for smitte er overhengende. Med kun 3 mann pr base innen fagfeltet skal det ikke mye til før tjenesten er inoperativ.

Vaksine er kanskje ikke så viktig for deg selv, men tas for å bremse smittespredningen gjennom befolkningen. Jo fler som blir smittet, jo større sjanse er det for at samfunnsfunksjoner faller bort. Skal jeg måtte være hjemme fra jobb siden alle i barnehagen er syke?
Ved å begrense smittespredningen vil også sjansen for å smitte mennesker i risikosonene minskes.

Det som er noe spesielt er at Norge har 10 døde, Sverige 2 og Danmark ingen!

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: Øyvind V] #837018 24/10/2009 15:16
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Øyvind V
Sitat: StigB

Hvert år dør 1000-1500 mennesker av vanlig sesonginfluensa. Helsemyndighetene anslår at ca 100 mennesker vil dø som følge av svineinfluensaen.

= Ingen vaksine her i gården; verken for meg eller mine.

Men det du skal være klar over er jo at de 1000 som dør årlig er som regel personer med svært svekka helsetilstand; svineinfluensaen tar nå livet av personer som i utgangspunktet ikke skal kunne dø.

Temaet blir diskutert mye i pausekroken på jobb, og de helsefaglige og epidemiologiske kvalifikasjonene hos de fleste er er nok over gjennomsnittet; tidligere har det vært en nokså unison oppfatning av at dette var opphausa og unødvendig. Nå er vi faktisk ikke så sikre lengre, og de fleste kommer nok nå til å la seg vaksinere - om ikke av egoistiske årsaker, så av altruistiske.

Jeg var ganske klar på at jeg ikke kom til å la meg vaksinere - nå har jeg ombestemt meg. Men jeg kommer ikke til å panisk kjempe meg forrest i køa for å si det sånn.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Skal du vaksinere deg?? [Re: SimonS] #837021 24/10/2009 15:23
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Er enig med dem som er skeptiske til vaksinen.
Synes også at informasjonen som fremkommer i norske media og det jeg har sett fra FHI er noe mangelfull sammenlignet med mye annen informasjon som ligger lett tilgjengelig for den som gidder å underøke litt.
Sist jeg sjekket sa FHI at det ikke var rapportert om uventede eller alvorlige birvirkninger. Mens det i sverige er rapportert om minst fem tilfeller av alvorlige bivirkninger som trykk over brystet og pustebesvær som har blitt behandlet med adrenalin, kortison og antihistaminer. Det er i sverige også rapportert om fire dødsfall som følge av vaksinering, men da hos personer med underliggende sykdommer.
Det er også en viss skepsis til kvikksølv som finnes i denne vaksinen, men her påstås det at dette er trygt på bakrunn av at det har vært brukt i vaksiner i 70 år.
En rekke studier peker på sammenhenger mellom alvorlige lidelser og kvikksølv i vaksiner.
Man kan også lese at det i USA kreves av vaksiner som skal gis til barn bl.a. at de ikke kan inneholde kvikksølv.

Den kliniske testingen av denne vaksinen er ikke særlig omfattende og såvidt heg har skjønt gjort med en prototyp av vaksinen som er på markedet.
Man vet lite eller ingenting om eventuelle bivirkninger som kan intreffe på senere tidspunkt.

Redigert av Corratec; 24/10/2009 15:43.
Side 1 av 14 1 2 3 13 14

Moderator  support