Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger

Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger #813774 16/09/2009 19:18
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Jeg har en FrancisFrancis X3 som har fungert upåklagelig i snart 5 år. Inntil fredag i forrige uke. Da kom det merkelige damplyder fra den mens den stod og varmet seg opp, og det virket som om den varmet vannet for varmt. Jeg kjørte igjennom litt ekstra vann og fikk ned temeraturen, satte i en bajonett med nykvernet kaffe, og satte den igang. Det kom kaffe ut, men veldig lite/sakte, og da jeg stoppet den og skulle skru av bajonetten, sa det poff og det ble en god spredning av kaffe. Det må ha skyldtes at trykket ble for høyt. Ikke moro...

Og siden har altså ikke maskinen vært seg selv. Det virker nå som om den klarer å holde tempen på rett nivå, men god kaffe får den ikke til. Den bruker altfor lang tid på en ekstrahering. Det kunne selvsagt skyldes at jeg har malt kaffen for fint og tampet for hardt, men det har jeg nå eleminert som feilkilde.

Men hva kan det være?

Og hvordan er det med garanti på slike ting, er det 2 eller 5 år?

Kom med tips, jeg trenger ordentlig kaffe hjemme...

btm
Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: btm] #813891 16/09/2009 20:41
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Aeropress ICON_WINK

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: oslove] #813907 16/09/2009 21:04
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
kanskje en liten rens hadde gjort seg? skylle igjennom med litt eddik eller "drop-it" ?

( jeg har overhodet ikke peiling på sånne maskiner da jeg selv "bare" har en Moccamaster, men prøver å være til hjelp da vettu)

Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: btm] #813913 16/09/2009 21:12
supermario Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Høres ut som om du har fått forkalkninger i vannsystemet et sted. Prøv en rens (med en fin dyr rensepakke, eller bare litt eddik. Annen form for acetat funker også).

Det med temperatur kan henge sammen med et trykksystem på bærtur, da disse to henger litt sammen i fysikkens verden. ICON_SMILE Nå vet ikke jeg hvordan denne X3'n styres da, det er kanskje individuell regulering på begge deler?

Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: oslove] #813954 17/09/2009 04:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: oslove
Aeropress ICON_WINK

Støttes.

NOen som kjører kurs i Æropress? Kunne tenkt meg å finpusse teknikken, timingen og kverning.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: baronKanon] #813957 17/09/2009 04:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nå er 5 år vel over forventet levetid til kaffemaskiner.
Men er du sikker på at alle knapper og brytere står riktig?
Det er nøyaktig det samme som skjer hos meg når velgeren mellom steam og kaffe ikke står riktig. Hvis knappen er dreid bare ørlite grann mot steam så blir det dårlig kaffe og graut over hele kjøkkenbenken.

Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: baronKanon] #813999 17/09/2009 06:54
oslove Offline
lo-fi
lo-fi
Sitat: baronKanon
Sitat: oslove
Aeropress ICON_WINK

Støttes.

NOen som kjører kurs i Æropress? Kunne tenkt meg å finpusse teknikken, timingen og kverning.

D.I.Y. Aeropress

DDS // Joar Christoffersen. sun

Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: oslove] #814172 17/09/2009 10:22
B
btm Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
B
Flere gode tips, selv om flere nok kan elemineres som feilkilde.

Da det er en egen knapp som skal trykkes inn for steam, er det ikke det som er problemet. Det er en stund siden jeg har renset den, men jeg tror heller ikke det er det. Skal uansett kjøre en ny rens og se. Har forresten hørt at forkalkning ikke skal være noe stort problem i Oslo-området, men det kan være feil. Det kan være kverna som plutselig har begynt å male for fint, selv om det høres litt rart ut det også. Men kverna er ikke helt på topp...

Aeropress funker sikkert bra, men det er jo ikke den samme kosen.

I verste fall må jeg begynne sparinga til en Ranchillio Silva... ICON_BLUSH

btm
Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: btm] #814222 17/09/2009 11:20
Mikel Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: btm
Det kom kaffe ut, men veldig lite/sakte, og da jeg stoppet den og skulle skru av bajonetten, sa det poff og det ble en god spredning av kaffe. Det må ha skyldtes at trykket ble for høyt. Ikke moro...

Dette høres kjent ut. På min gamle Ascaso Dream kunne jeg få en sånn poff hvis jeg skrude av bajonetten etter at jeg hadde steamet melk. Tror en av årsaken kan være at o-ringer ikke gjør jobben sin som de bør.
Dreamen venter fortsatt på nye o-ringer ettter at jeg kjøpte meg en Rancilio Silva + Rocky.
Anbefales! Eller bruk enda mer penger og kjøp en maskin med varmeveksler.

Prøver meg på ting jeg ikke kan.
Re: Hjelp, kaffemaskina vil ikke lage god kaffe lenger [Re: Tange] #814422 17/09/2009 15:22
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tange
Nå er 5 år vel over forventet levetid til kaffemaskiner.

Flamebait? Her er en 1948 Gaggia Classica:

Flere maskiner av god gammel årgang: http://coffeesnobs.com.au/YaBB.pl?num=1220240609/0

Moderator  support