eller nok en "Hjelp!!!Sykkelen min ble brukt i Birken 2009 og er nå full av sand-tråd"...
Denne gangen gjelder det et styrelager, Ritchey WCS som knaste hjerteskjærende høyt og tydelig, selv etter en grundig vask. Har demontert det med god hjelp av Mekkeboka, og fikk ut mye drit. Men fortsatt knaser det mye i selve kulelagerne (Ritchey SS Retainer 41x30.2 45x45 hvis det sier dere noe.) Spørsmålet er som følger: Kan jeg pille fra hverandre selve kulelageret og få renset det? Hvis ikke kan jeg kjøpe nye kulelager, eller må jeg kjøpe et helt nytt styrelager?
Setter fortsatt stor pris på all ekspertise og gode råd her inne!
Jeg kjenner ikke ditt styrelager, men hvis det er snakk om vanlige, forseglede marsinlager kan forseglingene på endene vippes ut med en flat skrutrekker, og så kan du rense det som befinner seg inni (oppvaskkost+avfettingsmiddel er gull). La det tørke godt, smør opp med kvalitetsfett, f.eks. Rock'n'roll Super web grease og press forseglingene på plass igjen.
Var det wcs-lager du hadde, morty? De wcs-lagrene jeg har sett har vært lukkede lager, men ikke vanlige maskinlager hvor du kan vippe ut forseglingen og fette opp på nytt.
Nå skrur jo jeg mer på andre sine sykler, og det er uansett billigere å kjøpe nytt lager enn å la meg bruke en time på å åpne, rense og smøre lager, så problemstillingen har liksom ikke meldt seg...
Jeg må også vippe opp forseglingen, rense og fette opp på mine Ritchey-lagre. Det er jo kurant, det. Men etter hvert oppstår behovet for rett og slett å skifte lageret. Er det noen som vet hvor man kan kjøpe nye lagre løst? Jeg har sjekket hos Tess, men der påstod de at eneste mulighet for å få kjøpt "så spesielle" lagre, var å handle originalt, altså lagre fra Ritchey. SKF hadde visst nok ikke tilsvarende lagre. Jeg har lett en del etter originale lagre i diverse sykkelbutikker på nett, foreløpig uten hell.
Thomas
Re: Rensing av kulelager
[Re: ThB]
#81383216/09/200920:04
Har du sjekka Enduro? De har en del å velge mellom... jeg vet i hvertfall at de har lager som passer Cannondale Headshok styrelagre, men du må vite dimensjonen/A-nummeret (er det ikke det det heter?) på lageret...
Jeg vet bare dimensjonen. Denne er målt med skyvelær, mest for å sjekke at det som står trykket på lageret er riktig. Men det at det er to 45 graders vinkler på lagrene, gjør visst ting litt vrient, i følge Tess. Jeg har for så vidt sjekket Enduro, men kunne ikke helt finne fram til noe som så riktig ut.
Thomas
Re: Rensing av kulelager
[Re: ThB]
#81386816/09/200920:28
Var det wcs-lager du hadde, morty? De wcs-lagrene jeg har sett har vært lukkede lager, men ikke vanlige maskinlager hvor du kan vippe ut forseglingen og fette opp på nytt.
Nå skrur jo jeg mer på andre sine sykler, og det er uansett billigere å kjøpe nytt lager enn å la meg bruke en time på å åpne, rense og smøre lager, så problemstillingen har liksom ikke meldt seg...
Du har helt rett i det, med at lageret er åpent mente jeg at det er mulig å komme inn til kulene. Er WCS lager jeg har ja, eneste forskjellen fra den på bilde er at det er carbon. Slik: http://i11.ebayimg.com/04/i/001/3b/06/53dd_12.JPG