Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte av styrelager

Bytte av styrelager #812773 15/09/2009 15:04
E
Ebrietas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Jeg skal flytte en gaffel over til en ny ramme og i den forbindelsen lurer jeg på om jeg må kjøpe nytt styrelager eller om det er mulig å flytte over det gamle?

Har tatt løs gaffelen men ser ikke for meg hvordan det er mulig å få av den koppen lageret ligger i.

Re: Bytte av styrelager [Re: Ebrietas] #812820 15/09/2009 16:45
EpicRide Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis det er et "press fit"-lager, dvs. uten gjenger på koppene, er det rette verktøyet en slik sak som vist nedenfor. Med litt fantasi klarer du også å lage din egen variant - har med hell brukt en vektstang og polstret enden litt med en gammel slangebit for ikke å skade koppene unødvendig mye. Mulighetene er mange.

Glemte nesten å benytte anledningen til å ønske velkommen til et virkelig flott forum.

Vedlegg cyclus%20headset%20cup%20remove[1].jpg
Redigert av EpicRide; 15/09/2009 17:18. Rediger grunn: Heisann

HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Bytte av styrelager [Re: EpicRide] #812995 15/09/2009 20:28
E
Ebrietas Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
E
Takk, ser ut som riktig type ja. Sprang innom spinn på storo, der fikk jeg beskjed om å bare stikke inn et stort flat-jern... et lite kakk med hammer så var de løs.

Var ikke sikker på hvor godt de satt og om de tålte belastning, så jeg var nervøs for å prøve:)

Re: Bytte av styrelager [Re: Ebrietas] #813123 16/09/2009 06:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
De selger en billigvariant av verktøyet på Fast-Bikes, jeg ville mye heller spandert noen kroner på det enn å risikere at lageret blir drevet ut skjeivt. Når jeg trykket ut mitt med Fast-bikes-varianten måtte jeg ta skikkelig i for å få det ut, hadde aldri tatt sjansen på det med skrutrekker.

Nå tar neppe en sykkelbutikk særlig mye for å gjøre denne jobben for deg, og du må uansett ha tilgang til en styrelagerpresse som er mye dyrere for å få lagrene inn igjen. Kanskje like greit å få et sykkelverksted til å ta hele jobben? Dog ikke Spinn hvis det er slik at de pleier å bruke snekkerverktøy til sykkelmekking. ICON_WINK

Re: Bytte av styrelager [Re: Arne_And] #813212 16/09/2009 08:23
EpicRide Offline
Avhengig
Avhengig
Arne_And har et poeng når det gjelder sykkelverksteder, men for de som liker å pusle med slikt på egenhånd bør det nevnes at slike styrelagerpresser også er billige og enkle å lage selv.

HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Bytte av styrelager [Re: EpicRide] #813236 16/09/2009 08:43
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EpicRide
Arne_And har et poeng når det gjelder sykkelverksteder, men for de som liker å pusle med slikt på egenhånd bør det nevnes at slike styrelagerpresser også er billige og enkle å lage selv.

- Og på ingen måte nødvendig dersom man nensomt bruker "snekkerverktøy".

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Bytte av styrelager [Re: Pjoltergeist] #813245 16/09/2009 08:51
Arne_And Offline
More than words
More than words
Styerlagerinnpressing med snekkerverktøy kan gå fort gå galt, så det blir litt for dumt å anbefale det uten videre forklaring, synes jeg. Noen eksempler:
- Styrelageret går skjeivt ned i ramma, styrerøret skades
- Plankebit og hammer: her kan man vel risikere at bl.a. CK-lagre får belastning der de ikke skal ha belastning

Re: Bytte av styrelager [Re: Arne_And] #813255 16/09/2009 08:58
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Arne_And
Styerlagerinnpressing med snekkerverktøy kan gå fort gå galt, så det blir litt for dumt å anbefale det uten videre forklaring, synes jeg. Noen eksempler:
- Styrelageret går skjeivt ned i ramma, styrerøret skades
- Plankebit og hammer: her kan man vel risikere at bl.a. CK-lagre får belastning der de ikke skal ha belastning

Det har du helt rett i - men her som i alle andre sammenhenger er det viktig å vite hva man holder på med - føler man seg ikke kompetent, ber man om hjelp - eller velger annen metode.

Men å kategorisk avvise "snekkerverktøy" føler jeg er feil.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Bytte av styrelager [Re: Ebrietas] #813263 16/09/2009 09:03
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det er jeg forsåvidt enig i, selv om jeg synes det er verdt noen kroner (eller verktøylåneøl) for å få gjort dette med skikkelig verktøy.

Når en person som vi må anta ikke er over normalt mekkekompetent spør om råd, er det derimot ikke lurt å anbefale slike metoder, synes jeg. Spinn sitt råd er jo bare tullete:
Sitat: Ebrietas
Sprang innom spinn på storo, der fikk jeg beskjed om å bare stikke inn et stort flat-jern... et lite kakk med hammer så var de løs.

Et lite kakk med hammer er ikke nødvendigsvis nok. Mange harde kakk av en som ikke er så erfaren kan skade ramma og/eller lagrene.

Re: Bytte av styrelager [Re: Arne_And] #813291 16/09/2009 09:36
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Jeg har pleid å bruke en dor til å banke ut lagerskålene. Det har alltid gått bra, men jeg har jo banket ut lageret fordi det er gåent og da gjør det ikke noe om det blir skadet.

En dor er uansett bedre enn skrutrekker, da den har noe bredere anleggsflate.

Jeg har også banket inn nye lagerskåler med planker og hammer, det har alltid gått fint. Mener å huske at Fast Bikes selger en super styrelagerpresse for 399, det er vel det det koster å bytte ett styrelager så det er en grei investering.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Bytte av styrelager [Re: yoeddy] #813339 16/09/2009 10:15
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sportsbua i Trondheim tok 200 kr for å presse inn styrelager samt flytte crown race fra en gaffel til en annen.

Re: Bytte av styrelager [Re: yoeddy] #813346 16/09/2009 10:17
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: yoeddy
Jeg har pleid å bruke en dor til å banke ut lagerskålene. Det har alltid gått bra, men jeg har jo banket ut lageret fordi det er gåent og da gjør det ikke noe om det blir skadet.

Problemet er jo ikke at man skader lageret, men at styrerøret kan bli skadet hvis man bommer. Dor er nok bedre enn skrutrekker også, men en ukyndig person kan fort slå riper og hakk på innsiden av styrerøret, og da blir ikke pressingen av det nye lageret like bra.

Hvis din lokale butikk tar fire hundre kroner for å presse inn et styrelager bør du finne deg en annen pusher.

Moderator  support