Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Birken Grand Prix.

Birken Grand Prix. #812553 15/09/2009 10:47
W
wheel69 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
W
For ikke å avlede fokus på BirkenMTB-tråden drar jeg inn en tanke som dukket opp:

Birken-administrasjonen vurderer potensialet for (mer) oppslutning og oppmerksomhet rundt arrangementet/ne, og tenker som så at: "dæven, vi har jo masse fine landeveier rundt her som er lite trafikkert, og ræsersykling er jo blitt ganske populært. skal vi ikke få inn 100 ekstra funksjonærer og dra på med en fellestart 150-km landeveis-ritt samme helgen?"

Da får mange sykkel-entusiaster ENDA noe å velge mellom, og landevei- og terrengsyklister kan ta følge opp. Og folk som bor opp mot Æra og Os mer å irritere seg/glede seg over.

Var det min butikk hadde jeg ikke nølt, Birken GP 2010 ICON_SMILE

It's not you, it's my bike.
Re: Birken Grand Prix. [Re: wheel69] #812711 15/09/2009 13:35
Z
Zagato Offline
Spøkelse
Spøkelse
Z
Vi terrenngsyklister har en dag i året hvor vi får litt oppmerksomhet, det er birken. Vis de hadde dratt inn Norgeseliten i landevei inn i bildet tror jeg fokuset hadde blitt dratt over mot det..

Tobias

Re: Birken Grand Prix. [Re: Zagato] #812767 15/09/2009 14:49
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Det var vel nok landevegsfokus på årets direktesendte Birk.... Det var dårlige greier.

De unge... sånne som Tobias burde få enda mer fokus når det ligger så tilrette for det som i årets Birkebeineritt. Det er de unge terrengsyklistene som blir de aller beste på landevegen når den tid kommer.

Altså mer fokus på terrengsykling, det er der det virkelig re.....krutteres.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Birken Grand Prix. [Re: Henning i Re] #812815 15/09/2009 16:41
W
wheel69 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
W
Bra med litt reaksjoner, det skaper utløp for tanker og idèer.

Og når jeg leser innlegget ditt, tolker jeg deg dithen at du synes det er for lite fokus på terrengsykling i forhold til landevei, fra media sin side.

Det kan nok skyldes flere ting, men høyst sannsynlig er det fordi vi har nordmenn som presterer internasjonalt på landeveien, og fordi det er ganske kjedelig for folk flest å se terrengsykkel-ritt på tv. Lite spennende å se Absalon lede fra start til mål på en rundbane (OL 2008), eller 4-8 mann i tet kjøre gruppe fra litt etter start til mål, hvor det så blir en spurt etter 3 timer (typisk Birken).

Det er absolutt et poeng at man kunne risikere å svekke medie-interessen rundt Birken ved å arrangere et Birken GP samme dagen. Hvilket selvsagt er dumt når Birken har oppnådd såpass interesse at NRK sendte 4t direkte (med fyll fra landevei?)

Hva ville dere sagt om de kjørte landevei på søndagen da, med mulighet for sammenlagt-seier/premiering?

Også synes jeg jo det er trist at det er blitt en 'selvfølge' at folk skal gå fra terreng til landevei med tiden...

Re: Birken Grand Prix. [Re: wheel69] #812830 15/09/2009 17:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: wheel69

Det kan nok skyldes flere ting, men høyst sannsynlig er det fordi vi har nordmenn som presterer internasjonalt på landeveien, og fordi det er ganske kjedelig for folk flest å se terrengsykkel-ritt på tv. Lite spennende å se Absalon lede fra start til mål på en rundbane (OL 2008), eller 4-8 mann i tet kjøre gruppe fra litt etter start til mål, hvor det så blir en spurt etter 3 timer (typisk Birken).

Hvorfor er dette kjedeligere enn å se på f.eks Vasaloppet og verdenscup i langrenn?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Birken Grand Prix. [Re: wheel69] #812832 15/09/2009 17:11
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Om det skulle vært sammenlagt-tid så burde nå det isåfall være i forhold til MTB-Birken og et evt landeveisritt.. Å sykle dagens Birk pluss et landeveisritt ville jo gitt full pott for landeveissyklistene... Det burde da være et ritt som i større grad favoriserer terrengsyklistene..

MEN når det er sagt, synes jeg ikke et landeveisritt har noe i Birken å gjøre...

Ja Ja Ja!!!
Re: Birken Grand Prix. [Re: TruTech] #812840 15/09/2009 17:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: TruTech
Å sykle dagens Birk pluss et landeveisritt ville jo gitt full pott for landeveissyklistene... Det burde da være et ritt som i større grad favoriserer terrengsyklistene..
Det er fortsatt ytterst få landeveisyklister som har vunnet Birken. Det er vel ingen som har vunnet eliteklassen for menn ennå.
Lars Petter Nordhaug teller ikke da han var en av verdens beste juniorer i terrenget før han ble landeveisyklist.

Øyvind Aas
Re: Birken Grand Prix. [Re: TruTech] #812841 15/09/2009 17:46
W
wheel69 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
W
Nå tenkte jeg på at det stort sett er mindre hendelsesrikt enn landeveis-ritt, når det gjelder tv-underholdning. Og ut fra hva TV (NRK og TV2) velger å sende, hva folk som ikke sykler velger å se på kommer vel landevei bedre ut av det enn terrengsykkel?

Det er ihvertfall en følelse jeg har hos den 'gemene hop'. Svært få jeg kjenner som ikke sykler aktivt som titter på terrengsykling på tv (VM på Euro-sport, og Birken iår f.eks), landeveissykling derimot er svært poppis.
Akkurat som det er langt mer populært å se på ski-sprint kontra Vasa'n, eller friidretts-løp kontra O-løp.

Kan det være slik at landevei har befestet seg som Sykkelgrenen med stor S, ur-sykkelgrenen?

Du vet kanskje litt om hvor mange landeveis-syklister som løser lisens i Norge kontra terrengsykkel?

Re: Birken Grand Prix. [Re: sykkeloyvind] #812842 15/09/2009 17:47
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Nei det er det nok ikke. Men jeg vil tro at en landeveissyklist har en større fordel kontra terrengsyklister i et landeveisritt, enn terrengsyklister har kontra landeveissyklister i Birken... Eller???

Jeg tenker at det blir mer rettferdig sånn totalt sett... og at det blir tøffere å klare en sammenlagtseier..

Ja Ja Ja!!!
Re: Birken Grand Prix. [Re: sykkeloyvind] #812848 15/09/2009 17:56
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind

Hvorfor er dette kjedeligere enn å se på f.eks Vasaloppet og verdenscup i langrenn?

50 km fellesstart i tett snøvær er vel ikke akkurat noen stor tv-vinner. Vasaloppet er også ganske uspennende, men der sjansen for rykk er i hvert fall til stede. Birken har de siste årene blitt avgjort kort tid før mål og det er vel ingenting som tilsier at det kan bli noe annerledes gitt løypeprofilen.

Det olympiske rundbanerittet fra Beijing tror jeg for øvrig var noe av det kjedeligste som NRK Sport har sendt de siste årene. Skal terrengritt bli tv-vennlig - noe som ikke nødvendigvis er noe poeng - må arrangørene gjøre endringer i samarbeid med tv-produsentene.

Re: Birken Grand Prix. [Re: wheel69] #812849 15/09/2009 17:57
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg tenker svært lite på dette med TV-muligheter og antall syklister i hvilken gren osv..
For meg er poenget at Birkebeinerarrangementene er mer enn bare sykkelrittet. Rittet er jo slik sett en ny gren i arrangementet.
Dette er jo et arrangement med tanke på å utfordre seg selv på å komme over fjellet med dette barnet (som riktignok var 1 år gammelt og jeg håper det veide mer enn 3,5 kg..).. Konseptet slik arrangementet står frem med skirennet og terrengløpet (nå også Ultra-løp) sammen med sykkelrittet forstår jeg som et helt og holdent terreng-arrangement - og da altså over fjellet.
Så er det sikkert noen som da vil si at man ikke burde preppa skiløyper osv.. Det får så være. Men jeg ser da ikke helt hvor et landeveisritt, som fordrer asfalt, passer inn i arrangementa som helhet! Det finnes da så mange flotte landeveisritt man kan sykle, og det er jo ikke slik at de får mer TV-oppmerksomhet enn Birken(Jotunheimen rundt f.eks), og jeg tror at jeg ville tenkt meg om en gang eller to dersom jeg hadde vært ansvarlig for en evt utvidelse av arrangementet..

Ja Ja Ja!!!
Re: Birken Grand Prix. [Re: TruTech] #812850 15/09/2009 17:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det er jo som oftest mye mindre tid som skiller i landeveisritt enn i terrengritt. Selv i mindre teknisk krevende ritt som Birken blir det fort litt store luker. På landeveien kommer man jo ofte inn på samme tid hele gjengen, hvis ikke løypa er veldig kupert. Med mål på Hafjelltoppen, eller løype oppom Skei så ville det sikkert ha skilt en del, men det finnes vel egentlig nok landeveisritt til at de klarer seg uten et eget Birken.

Øyvind Aas
Re: Birken Grand Prix. [Re: sykkeloyvind] #812874 15/09/2009 18:36
W
wheel69 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
W
Jeg tror Både sykkel-norge og Birken klarer seg fint uten en landeveis-variant ICON_SMILE

Re: Birken Grand Prix. [Re: wheel69] #812890 15/09/2009 19:00
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Jeg mener ikke at det skal direkte sendes fra eliteklassen fra start til mål, men lage et program som skildrer den utrolige bredden som er i Birken og litt mere spisse innslag av juniorer, elite ol. Jeg for min del nyter å se Wasaloppet fra start til mål, svenskene er utrolig flinke til å lage en sending som er kryddret med det vasaloppet er. Det er bredde, elite, unge, gamle, kvinner og menn.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Birken Grand Prix. [Re: sykkeloyvind] #812945 15/09/2009 19:43
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
men det finnes vel egentlig nok landeveisritt til at de klarer seg uten et eget Birken.

ENIG ENIG!!!!

Ja Ja Ja!!!
Re: Birken Grand Prix. [Re: wheel69] #812980 15/09/2009 20:15
Z
Zagato Offline
Spøkelse
Spøkelse
Z

Og når jeg leser innlegget ditt, tolker jeg deg dithen at du synes det er for lite fokus på terrengsykling i forhold til landevei, fra media sin side.

Det er absolutt et poeng at man kunne risikere å svekke medie-interessen rundt Birken ved å arrangere et Birken GP samme dagen. Hvilket selvsagt er dumt når Birken har oppnådd såpass interesse at NRK sendte 4t direkte (med fyll fra landevei?)

Hva ville dere sagt om de kjørte landevei på søndagen da, med mulighet for sammenlagt-seier/premiering?

Også synes jeg jo det er trist at det er blitt en 'selvfølge' at folk skal gå fra terreng til landevei med tiden...

Ja, det er hgelt klart for lite fokus på terreng, ikke bare i forhold til landevei, men også i forhold til andre "idretter" som ballspill og håndball.

Ja, vi har nordmenn som presterer på høyt nivå på landevei. Men det har vi jo for svarte på terreng også!! Hva med Byberg, Gunn rita og Hovdenes. Vet ikke om noen i Norge fikk med seg det i det hele tatt, men LENE BYBERG TOK SØLV I VM RUNDBANE FORRIGE HELG, OG TOK SIN FØRSTE WC SEIER FOR EN MÅNED SIDEN! Vi har også hatt verdens beste kvinnlige terrengsyklist fra 2003-04 til 2007!! Likevel viser norske sponsor-aktuelle bedrifter og TV- kanaler MINIMAL interesse for denne sporten hvor den internasjonalt er VELDIG høyt nivå!

Hvorfor tror du det er mer aktuelt for flest å se landevei enn terreng på tv? de fleste vet at hushovd og arvesen kjører thor de france, men når terreng OL (eneste terrengritt som sendes på vanlige kanaler) arrangeres er det knapt nok noen som vet hva terrengsykling er og at vi har med to norske!

Vis du mener terrengritt er kjedelig og se på, ta en titt på www.freecaster.tv når det arrangeres WC (eks. til helgen) det er alt annet en kjedelig. Grunnen til at OL kansje ble litt trøttende og se på var dårlig komentator og at det kunne vært bedre kameravinkler. Men selv OL var mer morsomt og se på enn at et landeveisfelt som bare sitter å tråkker pg tråkker på landeveien i fem-seks timer!

Tobias

Re: Birken Grand Prix. [Re: TruTech] #812984 15/09/2009 20:19
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
som henning-i-re sier så bør man klare å få til litt mer fra juniorsida enn det som er fikset i år!

Re: Birken Grand Prix. [Re: K1neth] #813000 15/09/2009 20:32
olechr Offline
More than words
More than words
Ikke for å være frekk men er ganske mye som bør gjøres før det skal vises mere fra junior.

Det som er fryktelig dårlig er at ikke Lene Byberg fikk mere omtale. Det er faktisk ganske sprøtt for hu leverer resultater det står respekt av. Vi har en av de desidert beste Kvinnelige terrengsyklistene i verden så er det knapt nevnt.

Hva som er bra og se på og ikke trur jeg har mye med de som komenterer + at OL som vises på tv var en sykt kjedelig løype. VM nå i år var vesentlig mere spennende og ble ikke avgjort rett før mål. Men selv jeg ser at det kan være mere gøy å se på landevei. Da ting er mye mindre avgjort der. det kan hele tiden snu. Men ser ikke hvorfor langrenn skal være mere gøy og se på. Det trur jeg har mere med tradisjon og gjøre.

Veldig bra at Birken ble vist så mye på tv men hadde vært fint om det var litt mere likt vasalopp sendingen.

Det jeg syntes er veldig kritikkverdig er at Sykkelforbundet har hatt et kamera team rundt på ritt. Av rundbane cupen har de vært på et ritt. Mens på landevei er de på en hel hau. ingen skal si til meg at det er bedre nivå og mere spennende å se på landevei N-cup enn terreng.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birken Grand Prix. [Re: Zagato] #813067 15/09/2009 22:04
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Zagato
Grunnen til at OL kansje ble litt trøttende og se på var dårlig komentator og at det kunne vært bedre kameravinkler.

Ikke et eneste vondt ord om Silseth'n, men som kommentator til OL-rittet i 2012 lanserer jeg... Øyvind Aas! yes

Gaute
Re: Birken Grand Prix. [Re: gauter] #813081 16/09/2009 05:09
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Terrengsykkel på TV synes jeg er en spennende debatt.

Jeg er veldig enig med Ole Chr her, om at kommentatorene har mye å si. Jeg hadde for eksempel den tvilsomme glede å se på TdF sending i Danmark i sommer. Driiiit kjedelig. Da gikk det virkelig opp for meg hvor gode TV2-sendingen virkelig er. Danmarks kommentatorer kommenterte stort sett kun akkurat det du så i bildet og da ut ifra hvorvidt folk kom til å rykke eller ikke, hvorfor "han lå foran han andre" osv. - nesten litt som kommentatorne under Rundbane i OL i Beijing. De norske kommentatorne "fargelegger" sendingen mye mer.

Kommentatorer kan lett "drepe" en god sending. De kan også gjøre tilsynelatende kjedelige ting morsomt.

Det hjelper også om vi (Norge) har ledende utøvere. Hva var det som fikk hele Norge til å sitte og se på Curling her om året??

Jeg tror også, som nevnt mange ganger før, at terrengsykling skiller mye og skiller vinneren ut ganske tidlig i rittet. Så for meg så blir det litt som om en boksekamp fortsetter med at vinneren dæljer løs på en livløs motstander i tre ytterligere runder etter at knockouten har blitt et faktum.

Rundbaneritt bør kokes ned mer til essensen og kjøres med mye kortere gjennomføringstid (1 time) i løyper som det er litt action i. (Og de bør ikke kringkastes fra helikopter) Dette gir høyere tempo og mer "små marginer" og dermed mer spennende TV. Dette gjelder i og for seg publikum også. Nissan Cup har hatt dette formatet lenge, og det funker beviselig veldig godt.

Som et apropos: På Langsethløkka tror jeg at jeg var mer vitne til mer bunnyhopping og bredslædding og nesten-tryn i innspurten før mål enn jeg kan huske å ha sett på terrengritt. Det var moro.. ICON_SMILE

Re: Birken Grand Prix. [Re: gauter] #813083 16/09/2009 05:17
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: gauter
Sitat: Zagato
Grunnen til at OL kansje ble litt trøttende og se på var dårlig komentator og at det kunne vært bedre kameravinkler.

Ikke et eneste vondt ord om Silseth'n, men som kommentator til OL-rittet i 2012 lanserer jeg... Øyvind Aas! yes

Øyvind Aas og Pål Standal i kommentatorbua tror jeg er en sikker vinner!

Ut på tur!

Re: Birken Grand Prix. [Re: Sykkelbob] #813155 16/09/2009 07:31
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sykkelbob
Terrengsykkel på TV synes jeg er en spennende debatt.

Rundbaneritt bør kokes ned mer til essensen og kjøres med mye kortere gjennomføringstid (1 time) i løyper som det er litt action i. (Og de bør ikke kringkastes fra helikopter) Dette gir høyere tempo og mer "små marginer" og dermed mer spennende TV. Dette gjelder i og for seg publikum også. Nissan Cup har hatt dette formatet lenge, og det funker beviselig veldig godt.

Hei
Dette er jeg faktisk litt enig i, men det er ikke så mange årene siden (ok. Det er snart 10 år) man kjørte short-course ritt som en del av Norgescup'en.
Jeg mener at det er helt greitt at vi har rundbaneritt som varer en time eller kortere. Det gir mer eksplosive ryttere, mer fokus på fart og kraft enn på dieselmotorer. Dieselmotorene har sin gren i Maratonritt (mange rundbaneritt i dag varer jo like lenge som et turritt i terrenget, som f.eks Hallingrittet og Kong(l)erittet). Mer fart vil også kunne være det som skal til for å kunne matche utlendingene, som åpenbart har et forsprang på oss i XC-sykling.

Redigert av frodegutt; 16/09/2009 07:32.
Re: Birken Grand Prix. [Re: frodegutt] #813169 16/09/2009 07:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: frodegutt

Mer fart vil også kunne være det som skal til for å kunne matche utlendingene, som åpenbart har et forsprang på oss i XC-sykling.

Hvorfor tror det dette kan skje når de internationella xc ritten er på rundt 2 timmer? Må vel vare betre at konkurrera på samme måte i Norge som i utlandet?

Re: Birken Grand Prix. [Re: fredriks] #813183 16/09/2009 07:51
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks

Mer fart vil også kunne være det som skal til for å kunne matche utlendingene, som åpenbart har et forsprang på oss i XC-sykling.

Hvorfor tror det dette kan skje når de internationella xc ritten er på rundt 2 timmer? Må vel vare betre at konkurrera på samme måte i Norge som i utlandet?

Konkret svar på dette er at det nok vil være sunt for norske ryttere å kjøre litt mix av dette for både å ha eksplosiviteten og aggressiviteten i behold samtidig som utholdenheten. Men selvfølgelig må norsk ryttere blir gode i den grenen som faktisk konkurreres i internasjonalt.

Men mitt poeng er nok dog at dette er noe som må endres på fra UCI sitt hold slik at internasjonal terrengsykling polariseres mer maraton vs XC og slik at XC blir lettere å produsere på TV såvel som å selge inn. Dette har FIS skjønt for flere år siden, og jeg mener definitivt at XC har mer til felles med langrenn enn med landeveissykling når det gjelder akkurat slike ting.

(og det er sikkert mange her på berget som rister på hodet og sier at lille Ola-pottit ikke kan påvirke de store herrene i utlandet, men det er ikke jeg enig i.)

Re: Birken Grand Prix. [Re: fredriks] #813191 16/09/2009 08:02
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks

Det viser seg at det er farten som er utfordringen. Å holde rittet ut er mye letter å trene opp.

Jeg hørte på overføringen fra Champery at UCI vurderte å gå ned på ritt-tiden i verdenscupene for å gjøre det mer spennende, men da forutsatt at startfeltene ble mindre også.
Se på videoen på forsiden å se for dere 200 stykker gjennom den løypa. Det blir ikke lett å kjøre seg opp noe særlig i et ritt som varer 1 1/2 time.

Øyvind Aas
Re: Birken Grand Prix. [Re: sykkeloyvind] #813232 16/09/2009 08:33
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Jeg hørte på overføringen fra Champery at UCI vurderte å gå ned på ritt-tiden i verdenscupene for å gjøre det mer spennende, men da forutsatt at startfeltene ble mindre også.
Se på videoen på forsiden å se for dere 200 stykker gjennom den løypa. Det blir ikke lett å kjøre seg opp noe særlig i et ritt som varer 1 1/2 time.

Jeg hørte også det. Men det var snakk om å få ned vinnertiden til 1:45-2 timer (fra 2-2:15), ikke ned på drøye 1 time som det antydes her. I Norge ville ritt med vinnertid på ca 1 time vært gunstig for å få mer spennende ritt med høy fart. Internasjonalt måtte da startfeltene vært mye mindre, eller rittet blitt kjørt som enkeltstart (noe som ikke ville vært en utvikling i positiv retning).

For å få opp interessen rundt NC-rundbane tror jeg det kunne vært lurt å prøve litt forskjellige øvelser. Dette kan f.eks. være
- to-dagers ritt som Hovden hadde for et par år siden, med tempo en dag og jaktstart dagen etter (selv om den løypa ikke passet godt til formålet).
- Korte ritt med vinnertid under 1 time
- Temporitt (bakketempo, teknisk runde, klatring + utfor)

Burde være mulig å kjøre flere NC-ritt som 2-dagers ritt (lørdag+søndag) med forskjellige typer konkurranser de to dagene. Men dette vil jo kreve mer av arrangørene og NCF.

Re: Birken Grand Prix. [Re: sykkeloyvind] #813233 16/09/2009 08:41
L
larserik Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
.Syntes det er helt idiotisk og kjøre xc ritt i så trange løyper. Stakkar den som kommer dårlig ut av starten til helga..

Redigert av larserik; 16/09/2009 08:43.
Re: Birken Grand Prix. [Re: sykkeloyvind] #813235 16/09/2009 08:42
olechr Offline
More than words
More than words
Det er som Øyvind sier farten som er det store problemet for nordmenn i utlandet. De beste har mere punch og kjører rett å slett fortere. For meg ville en perfekt world cup helg sett slik ut:

Torsdag: Fri trening

Fredag: Tidskval. Da har man 3 runder til å sette en best muligtid rundetid. Disse 3 rundene skal kjøres innefor et tidsrom på 4 timer. 10 beste i world cup er forhånsdskvalet. De 70-90 beste får så være med. Disse blir stillt opp på start etter rundetid og ikke etter uci poeng.

Lørdag: Fritrening

Søndag: World cup rittet da enten 1,5 time ca langt. Eller evnt at man kjøre 2 heat a 40-50 min. Man får så poeng for de 50 beste plassene i hvert heat legger dette sammen og man har vinneren. Med 2 Heat a 40 min ville man for det første fått enda mere fart, mere gøy og se på og ikke minst for publikum så måtte de tenkt litt mere på hvem som vant i 1 heatet osv.

Ambassadør for Scott.
Re: Birken Grand Prix. [Re: sykkeloyvind] #813242 16/09/2009 08:48
W
wheel69 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
W
Hærlig!

Her får man på banen gode meninger om hvordan folk skulle ønske det skulle være, samtidig som man har gode innspill til hvordan gjøre det.

En av hovedgrunnene til at langrenn, som blir nevnt her, har fått igang sprint-konkurransene er jo nettopp seervennlighet.
Og som olechr nevner, det at folk ser skirenn på tv som varer i opptil 2t har vel mer med tradisjon å gjøre enn at det er så sabla underholdende. Selv følger jeg aldri normal-distanser innen ski på tv, men en sprint-konk kan være ganske gøy å få med seg.

Det kan vel ikke være noen tvil om at man burde kunne gjøre rundbane-sykling mer seervennlig, samtidig som mange ville ønske å se på? Vet ikke de eksakte tallene for økningen vi har innen sykling om dagen, men det burde være rom for et ukentlig sykkelmagasin på tv2 f.eks. Da gjerne med ukas hendelser både nasjonalt og internasjonalt, både landevei og XC/rundbane, og kanskje presentasjon av lovende utøvere.
Da helst presentert av folk som har innsikt utover å kunne lese opp resultater fra et ark.
Hva gjelder det ørlille fokus Lene Bybergs VM-innsats fikk på NRK-sporten, ble hun i tillegg presentert som Lene Høyberg...

Kanskje sporten har litt å lære av den jobben basket-organisasjonene gjorde for noen år siden da de klarte å få TV2 på (basket)banen. Hvor mange i Norge spiller aktivt basket kontra sykkel?

Redigert av wheel69; 16/09/2009 08:52. Rediger grunn: skirveleif

Re: Birken Grand Prix. [Re: Blafreræva] #813244 16/09/2009 08:49
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Blafreræva

Jeg hørte også det. Men det var snakk om å få ned vinnertiden til 1:45-2 timer (fra 2-2:15), ikke ned på drøye 1 time som det antydes her. I Norge ville ritt med vinnertid på ca 1 time vært gunstig for å få mer spennende ritt med høy fart. Internasjonalt måtte da startfeltene vært mye mindre, eller rittet blitt kjørt som enkeltstart (noe som ikke ville vært en utvikling i positiv retning).

For å få opp interessen rundt NC-rundbane tror jeg det kunne vært lurt å prøve litt forskjellige øvelser. Dette kan f.eks. være
- to-dagers ritt som Hovden hadde for et par år siden, med tempo en dag og jaktstart dagen etter (selv om den løypa ikke passet godt til formålet).
- Korte ritt med vinnertid under 1 time
- Temporitt (bakketempo, teknisk runde, klatring + utfor)

Burde være mulig å kjøre flere NC-ritt som 2-dagers ritt (lørdag+søndag) med forskjellige typer konkurranser de to dagene. Men dette vil jo kreve mer av arrangørene og NCF.

Enig med de punktene her. Da kunne man heller hatt ferre N-cup rundbane helger iløpet av året men de helgene man faktisk dro på ritt så var det mange ritt. Særlig for steder som trondheim hadde dette vært posetivt.

Hadde vært sykt gøy med en helg der du hadde feks 2 tempo øvelser en vanlig og en utfor konkurranse på morgningen lørdag og søndag. Så hadde man pause mens de andre klassene kjørte for så og kjøre times ritt. Her hjemme som nivået er såpass ujevnt og det er få som satser skikkelig hadde det vært konge med rundt timen. For det er mange som kjører fort i noen runder men som ikke får trent nok til å holde samme tempo i 2 timer. Jo jevnere og flere som kjemper om toppplassene jo bedre.

Når helgen var over var det så sammenlagt premiering for den helgen.

Ambassadør for Scott.
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support