Dette er den perfekte sykkel for Oslo marka med røtter, stein og raske flate stier. Jeg kjøpte denne etter å ha leid en tilsvarende på sykkelferie i USA og falt pladask for den. Jeg hadde hørt mye godt om Giant på forhånd; gode klatre egenskaper og effektiv bakdemper, og sykkelen innfridde absolutt. Sykkelen kom også veldig godt ut i Terrengsykkel og ”Årets stisykkel 2008” i amerikanske Bicycling.
På sykkelen nå sitter det et sete der man kan justere høyden i fart med en bryter på styret. Sykkelen selges i utgangspunktet med standard setepinne, men kan selges med denne for 2000 kr ekstra. En tilsvarende setepinne koster over 5000kr i norske butikker har jeg sett. Ellers har jeg byttet til noen litt grovere Kenda Nevegal UST dekk, som jeg har satt opp slangeløst (de holder på luften i månedsvis!).
Sykkelen er i perfekt stand. Det eneste man kan se av slitasje er kranken, men den er lakkert svart og ser nødvendigvis raskt slitt ut.
Utstyrslisten er imponerende: - Fox Float RP23 bakdemper, Fox F120RL gaffel - XT skiftere og framgir, XTR bakgir, - Race Face Deus XC krank. Jeg har satt på beskyttelses ring, men det følger med stor klinge også - Mavic Crossmax ST hjulsett - Avid Juicy 7 bremser