Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips om sykkelbriller med styrke

Tips om sykkelbriller med styrke #811370 13/09/2009 19:12
BetongApe Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg begynner å innse at linser ikke alltid er så praktisk når man sykler lenge eller vått, og da mitt nåværende par med sykkelbriller helt klart synger på siste verset tenker jeg det er på tide å investere i et par sykkelbriller med styrke.

Så vidt jeg kan se med mine google-kunnskaper er de største aktørene på dette området Rudy Project, Adidas og Oakley. Oakley skiller seg ut ved å ha fargete glass med styrke, mens de to andre klipser på ekstra glass med styrke bak det fargete glasset (jeg innbiller meg at dette gjør at man kan spare endel kroner på å kjøpe standardglass med forskjellige farger). Jeg har et ganske stort hode, så jeg bør nok ha briller som står til størrelsen. Er det noen der ute som har konkrete erfaringer med de forskjellige løsningene, og kan komme med anbefalinger når det gjelder hvilken løsning jeg bør ha, hvilken modell som anbefales, og hvor jeg får kjøpt det i Oslo?

Re: Tips om sykkelbriller med styrke [Re: BetongApe] #811403 13/09/2009 19:52
Loki Offline
Besatt
Besatt
Har Oakley sykkel/solbriller med styrke:
+ veldig god og bruke
+ utmerket optikk
+ solid
+ eneste alternativ for folk med linseskrekk

- begrenset til +/- 2.75 eller derom kring (noe skjev hornhinne greier også)
- svindyrt (uhyre dyktig selger eller lettlurt tulling eller begge)
- dugger lett

tips:

- ta med hjelm ved prøving, viktig!
- med et heldekkende glass vil ikke brillen få jevn tykkelse (sitat kjerringen: øyesykdom-briller).
- ta med reservebriller på tur.

Det er dugging som plager meg mest, må sykle fortere :-)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Tips om sykkelbriller med styrke [Re: Loki] #811480 13/09/2009 21:31
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Skal du ha glass som klipses inni er det viktig at innsatsen er stor nok. Prøvde den fra Birk sport (kjøpte fargeskiftglass derfra), og det var 1400 rett vest. Mistet dybdesyn og hadde store problemer med å se. Her var selve styrkeområdet håpløst lite, og jeg hadde det bedre uten brilleinnsats. Tror nok Oakley er den "beste" løsningen, men den er også rimelig dyr.

Det finnes også Polaroid-briller med styrke til et par tusenlapper. Du får se om de har noen som er sportslige nok.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tips om sykkelbriller med styrke [Re: baronKanon] #811523 14/09/2009 06:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har handlet briller fra Rodenstock hos min lokale optiker. Framifrå kvalitet, individuell tilpasning, valgte farge og mørkhet selv, høy pris.

Se bla. her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...true#Post535004

og her:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...true#Post354726

Alle optikere kan bestille denne brillen, eller de andre modellene fra Rodenstock og tilpasse til brukeren.

LarsB

Re: Tips om sykkelbriller med styrke [Re: BetongApe] #812110 14/09/2009 19:34
A
AndersJe Offline
Fersking
Fersking
A
Sjekket ut en del varianter, men kom fram til at den absolutt beste løsningen var å finne en brille som satt bra og få en optiker til å vurdere om den kunne brukes til glass med styrke. Valget mitt falt på Rudy Project Ekynox sx. Har hatt disse i 4 år og er enda like fornøyd. Veldig bra brille, og skikkelig kvalitetsglass. Litt dyrt, men snittprisen pr tur er nå rimelig lav. Så snakk først med en optiker, formen på brillen avgjør om det er mulig med korrekt styrkeglass.

Re: Tips om sykkelbriller med styrke [Re: AndersJe] #812158 14/09/2009 20:18
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: AndersJe
Sjekket ut en del varianter, men kom fram til at den absolutt beste løsningen var å finne en brille som satt bra og få en optiker til å vurdere om den kunne brukes til glass med styrke. Valget mitt falt på Rudy Project Ekynox sx. Har hatt disse i 4 år og er enda like fornøyd. Veldig bra brille, og skikkelig kvalitetsglass. Litt dyrt, men snittprisen pr tur er nå rimelig lav. Så snakk først med en optiker, formen på brillen avgjør om det er mulig med korrekt styrkeglass.

Bruker samme, kjempe fornøy og er inne på 3. sesong.
En ting er dugg problemer, du har nå fire flater der det kan dugge.....
Fordelen med brillen er at den er rimelig og har et svært godt utvalg av alternative linser for å ha det rette hver dag.
XXL fører de vel fortsatt så man kan jo prøve.

Re: Tips om sykkelbriller med styrke [Re: siment] #812272 14/09/2009 22:40
steff1g Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Adidas var ganske rå på sporsbriller med optikk for et par år siden, de er det sikkert enda.. Sjekk de ut!

//SG

Moderator  support