Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Antibioitika og trening/ritt?

Antibioitika og trening/ritt? #811064 13/09/2009 09:58
thue Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Skadet hånden for noen dager siden og alle sår så til å gro godt. Men den gang ei, hånden hovnet opp i går og det var rett på legevakten. Der ble det konstatert betennelse i hånden frown og jeg ble kjørt rett på pencilin. Men nå til spørsmålet; Kan man trene hardt selv om man går på pencilin? Jeg skal sykle bane KM neste fredag, Tempo på lørdag og fellestart på søndag...

Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: thue] #811096 13/09/2009 10:51
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Effekten av penicilinet blir dårligere når du trener mer, men bortsett fra det tror jeg ikke det er farlig å gi gass med antibiotika i systemet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: sykkeloyvind] #811104 13/09/2009 11:21
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Hard trening når man går på penicillin går sikkert fint, men hard trening ved en pågående infeksjon som ble vurdert såpass alvorlig at du får antibiotikabehandling for det: Nei. Håper du ser forskjellen. Bruk hodet - lytt til kroppen.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: Pjoltergeist] #811111 13/09/2009 11:34
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
som sykkeloyvind sier så kan effekten av noen antibiotikum bli redusert ( eller rettere sagt kan medsinene bli kjappere halvert) , men slik jeg forstår har du et sår som du behandler "topikalt" med antibiotika ? altså med krem? isåfall er det null problem.

mitt beste råd er uansett å lese pakningsvedlegget og/eller kontakte en farmasøyt !!!!!

Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: sigten] #811115 13/09/2009 11:40
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Gikk birken på ski med AB i kroppen uten at det var noe problem. MEN er jeg syk og med redusert almentilstand ligger jeg heller helt rolig i senga enn å trene og dermed forlenge sykdomsperioden. Det spørs om ikke kroppen har mindre godt av trening med sykdom i seg. Og nedbrytningen blir en del større enn ellers.

Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: sigten] #811121 13/09/2009 11:47
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sigten
som sykkeloyvind sier så kan effekten av noen antibiotikum bli redusert ( eller rettere sagt kan medsinene bli kjappere halvert) , men slik jeg forstår har du et sår som du behandler "topikalt" med antibiotika ? altså med krem? isåfall er det null problem.

mitt beste råd er uansett å lese pakningsvedlegget og/eller kontakte en farmasøyt !!!!!

Min uttalelse var med farmasøythatten på. Man behandler ikke topikalt med penicillin; det finnes meg bekjent ikke topikale penicillinpreparater på det norske markedet.

Et optimalt fungerende immunforsvar fordrer ro og hvile - ikke hesblesende trening og pressing av kroppen. En betent "oppsvulmet" hånd høres ut som noe mer enn bare en betent sår. Blodforgiftninger har oppstått selv ved små sår...
Men følgende er vel i ferd med å bli min kjepphest: Søk råd hos lege dersom man er i tvil. Ingen av oss kjenner vurderingene som ligger bak innsettingen av antibiotika.

Kristian

Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: Pjoltergeist] #811130 13/09/2009 12:02
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Pjoltergeist

Min uttalelse var med farmasøythatten på. Man behandler ikke topikalt med penicillin; det finnes meg bekjent ikke topikale penicillinpreparater på det norske markedet.

håhå.. du kommer til å få masse PMer av meg når jeg lurer på ting Pjoltergeist :-D

til mitt forsvar så tror 97% av den norske befolkning at penicillin og antibiotika er 2 navn for nøyaktig samme ting, og at jeg derfor "leser" antibiotika når folk skriver penicillin.
og som vi begge vet finnes det mange antibiotika-kremer :-)

men jeg hopper på kjepphesten til Pjoltergeist : kontakt fastlegen din :-)

Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: sigten] #811139 13/09/2009 12:20
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
håhå.. du kommer til å få masse PMer av meg når jeg lurer på ting Pjoltergeist
Ok - forbeholder meg imidlertid retten til å henvise til lege...

til mitt forsvar så tror 97% av den norske befolkning at penicillin og antibiotika er 2 navn for nøyaktig samme ting, og at jeg derfor "leser" antibiotika når folk skriver penicillin.
og som vi begge vet finnes det mange antibiotika-kremer

Du har fullstendig rett. Penicillin er bare ett av mange antibiotika. Folk tar alt for lett på alvoret i det å gå på en antibiotikakur - og erfaringer ved behandling av én tilstand kan sjelden generaliseres over til andre tilstander.
Forøvrig: Sårsalver med antibiotika er jeg generelt skeptisk til, men det er en helt annen sak.

Kristian

Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: Pjoltergeist] #812974 15/09/2009 20:10
DrBike Offline
Medlem
Medlem
Tja. Det finnes vel topikale AB på det norske markedet ( dalacin liniment, fucidin, bacimycin og så videre) men kanskje ikke direkte penicilliner.
Om du kan trene under antibiotikabehandling er vel litt avhengig av hvilken infeksjon du har. Med en dundrende halsbetennelse eller lungebetennelse er det vel neppe lurt, men under en kjapp behandling etter promiskiøs aktivitet natterstid- med påfølgende svie ved vannlatning- er ikke skadelig.

Scientia vincit timorem!
Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: DrBike] #813020 15/09/2009 20:49
thue Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Da har jeg vært på legevakten ett par tre ganger. Har nå fått bekreftet at det er null problem å trene med antibiotika innabords:)

Så jeg var på en 3-timers tur igår og prøvde meg intervaller idag. Dessverre med dårlig resultat. Beina var tunge og pulsen var lav. Det står forøvrig på medisinforpakningen "Bivirkninger: Slapphet osv." Jeg får nesten se hvordan det går når fredagen nærmer seg.

Redigert av thue; 15/09/2009 20:50.
Re: Antibioitika og trening/ritt? [Re: thue] #813138 16/09/2009 07:08
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: thue
Da har jeg vært på legevakten ett par tre ganger. Har nå fått bekreftet at det er null problem å trene med antibiotika innabords:)

For deg ja - og din sykdom.

Forøvrig: god bedring og lykke til! ICON_SMILE

Redigert av Pjoltergeist; 16/09/2009 07:09.

Kristian

Moderator  support