Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

BMX til barneskolegutt

BMX til barneskolegutt #810814 12/09/2009 18:17
ThB Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Guttungen har begynt å dra på skikkelig, sin unge alder til tross. Han lar ikke sine 6 år være noen hindring når det steiles og hoppes, og det begynner å bli spennende for pappa å følge med. Til neste år skal hans ribbede Nakamura Firefly med 16 tommers hjul gå i arv til lillebroren. Da hadde det vært stas med en skikkelig BMX som det kan trikses videre med. Den unge har allerede framsatt krav om skikkelige saker med "orntli BMX-ratt" og "sånne pinner ut fra hjula som jeg kan stå på". Pappaen hans støtter dette, i tillegg til at kvaliteten gjerne kan være et hakk over de gjengse barnesyklene rundt omkring, som jeg oppfatter som direkte blytunge, samtidig som holdbarhet og presisjon kan være temmelig dårlig.

BMX er upløyd mark for meg. Noen som kan peke i retning av en kul, solid og "riktig" sykkel som han kan kose seg med de nærmeste årene?

Thomas
Re: BMX til barneskolegutt [Re: ThB] #811397 13/09/2009 19:44
Sverre Offline
Møre trafo
Møre trafo
Objektivitet satt til side.

We The People er orntlie BMX laget av bmx´ere. Ett meget godt omtalt merke i bmx-miljøet. http://www.wethepeople.de 2010-modellene er ikke oppe på siden enda, men her er iallefall ett bilde av deres 2010 modell i 16" (Det indikerer hjulstørrelsen btw).
Jeg vil råde deg til å IKKE kjøp for stor BMX til poden. Dette vil bare gjøre at han ikke klarer å bruke den :-)

Hilsen WTP selger

Re: BMX til barneskolegutt [Re: ThB] #811406 13/09/2009 19:57
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Jeg har to stk BMX-sykler stående til salgs, hhv Haro SX 2004-modell og Red Line Expert. Dette er sykler som er brukt til BMX racing (baneløp), men kan sikkert utstyres med pegs for tricksing i gata. Dette er solide sykler, som tåler en trøkk.
Syklene kan prøves i Råde i Østfold, evt. på BMX-banen her i Saltnes. Har også helhjelm, ryggskjold, bukser og trøyer til salgs.

Send PM hvis dette er interssant

Vedlegg haro_race_07_p.jpgRedline_Flight_ExpertXL.jpg

If it's not broken, fix it until it is
Re: BMX til barneskolegutt [Re: Sverre] #811452 13/09/2009 20:55
ThB Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sverre, den saken der var lekker! Nå vet jeg lite om BMX, la det være klart. Jeg har en del spørsmål om størrelse, utveksling, bremseoppsett og annet. Det greieste er kanskje å bare komme seg til en butikk der de har god oversikt. Hvor i Oslo bør jeg ta med guttungen? Er det på Sykkeldelisk i Bogstadveien du jobber?

Glenn, er det noen forskjeller på BMX til racing og til triksing og hopping? Det er det siste som er aktuelt i dette tilfellet.

Er det 16" hjul som gjelder nå de første åra på barneskolen, folkens?

Thomas
Re: BMX til barneskolegutt [Re: Glenn_M] #811454 13/09/2009 20:56
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg kjøpte en gang en BMX til poden hos http://www.bmxelement.no/index.php .

Sjappa hadde cred hos avkommet, sykkelen var av bra kvalitet ut fra hva jeg kunne bedømme og nettbutikken fulgte godt opp.

Martin

Re: BMX til barneskolegutt [Re: M@rtin] #811457 13/09/2009 20:59
ThB Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Bra tips, Martin. Skal kikke litt der inne, og.

Thomas
Re: BMX til barneskolegutt [Re: ThB] #811483 13/09/2009 21:42
M
Madsern Offline
Medlem
Medlem
M
Støtter forslaget om bmxelement, en butikke som er spesialisert på bmx. Jeg vil anbefale deg å ringe til Steinar på element å snakke med ham.
Lykke til!

Hej
Re: BMX til barneskolegutt [Re: ThB] #811878 14/09/2009 15:03
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: ThB

Glenn, er det noen forskjeller på BMX til racing og til triksing og hopping? Det er det siste som er aktuelt i dette tilfellet.

Jeg tror ramme og hjul som brukes i BMX racing-sykler i utgangspunktet er lik de som brukes til triksing. Eneste forskjellen er vel at det på triksesyklene ofte er påmontert pegs (sånne "stenger" på for- og baknavet..) pluss at det på triksesykkelen finnes en spesiell innretning på styret som gjør det mulig å svirre styret rundt uten å kveile fast bremsevaieren.
Disse to syklene har påmontert kun brems bak (men for Haroen har jeg også forbremsen liggende..)

Re: BMX til barneskolegutt [Re: Glenn_M] #811923 14/09/2009 16:01
tropenatt Offline
Fersking
Fersking
Jeg jobber på Bikes and Boards og har fått dette spørsmålet en del ganger. Vi selger kun freestyle-sykler, og det er stor forskjell på dem og racing-syklene det her er snakk om. Jeg er bmxer selv, men har profil her og egen stisykkel for å utvide horisonten.

Det stemmer ikke, som skrevet over, at rammene og hjula er de samme. Racingrammene er lange for stabilitet, freestyle er kortere for å være lettere å trikse med. Racing er laget av aluminium. Freestyle er laget av stål. Det gjør racingsykler litt lettere, mens freestylesyklene tåler mer.

Det må ikke settes pegs på en racingsykkel. Racingnav og rammer er ikke laget for å tåle pegbruk. Racing kjører med smale felger og dekk (ca 1.75) og freestyle med breie felger og dekk (rundt 2.0)

Racingsykler er også drevet for fart, som ikke akkurat inviterer til triksing.

Som Sverre sier, kjøp en sykkel som passer. Vi får inn den han anbefaler når den kommer til landet. Både i butikken og på bab.no

Re: BMX til barneskolegutt [Re: tropenatt] #811971 14/09/2009 17:20
ThB Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk, det var oppklarende og nyttig info!

Thomas
Re: BMX til barneskolegutt [Re: ThB] #812152 14/09/2009 20:08
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Jeg legger meg langflat og beklager hvis jeg har skapt misforståelser rundt dette. Jeg var ikke klar over at det var så stor forskjell på disse sykkeltypene.

Igjen: beklager!!

Moderator  support