|
Spurt trening....... Hvem er raskest av dere?
|
Spurt trening....... Hvem er raskest av dere?
11/09/2009 16:21
|
nifsvits
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvem er raskest av dere ;-)? Kan noen av dere der ute hjelpe meg? Hvordan trene til å bli en spurtkanon, ligge i 55-65 km på flata.... Kanskje litt overdrevent nå  Her er det helt sikkert ikke noe fasit svar... Men alle svar blir mottatt med en stor glede! Takker!!
|
|
|
Re: Spurt trening....... Hvem er raskest av dere?
[Re: nifsvits]
11/09/2009 18:43
|
loik
Ringrev
|
Ringrev
Trene på å spurte og kjøre med høy frekvens.
|
|
|
11/09/2009 18:44
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvis du skal ta opp kampen med Cavendish handler det ikke om å "ligge i 55-65" det handler om å akselerere til 65. Det gjør du best ved å skaffe deg foreldre med anlegg for masse raske muskelfibre. Og så kommer treningen....
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
11/09/2009 18:45
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Haha, genialt svar Larsb 
|
|
|
11/09/2009 20:14
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du skal ta opp kampen med Cavendish handler det ikke om å "ligge i 55-65" det handler om å akselerere til 65. Det gjør du best ved å skaffe deg foreldre med anlegg for masse raske muskelfibre. Og så kommer treningen....
LarsB Jeg tror du er inne på noe, men jeg tror nok det handler om å holde 55-65 og øke på enda mer i spurten 
|
|
|
11/09/2009 20:21
|
nifsvits
OP
Fersking
|
OP
Fersking
okay, larsb du er visst morromannen her. Der "avæpnet" du meg helt gitt.  Type I-fiber, Type II-fiber og Type IIb-fiber, håper at jeg har arvet sistnevnte da. Også kommer treningen.......?!??!? Du svarte bare for å vise at du er påfallende aktiv her inne eller skal du komme med noe mer?
|
|
|
[Re: jodajoda]
11/09/2009 20:22
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Du må være god til å plassere deg i feltet. Det er nesten det viktigste. Så må du produsere masse watt etter et langt løp.
Har hørt at flere av Cavendish spurtene 'kun' ligger på 1300watt 5 sek under TDF. Så spurting handler mye mer enn å bare kunne trå mye watt.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
11/09/2009 20:34
|
olechr
More than words
|
More than words
Marius svarer bra. Å spurte bra handler mye om hvordan du plaserer deg og hvor tøff du er i felt. Selv er jeg ikke mest eksplosiv men spurtet helt greit for det ved å ligge greit i feltet.
Nå er det vanskelig å si hvordan du skal trene spurt da vi ikke vet om du faktisk er aktiv eller bare spørr for å bli litt raskere på trening. Så skriv hvem klasse du sykler og hvor mye du trener og alder så er det litt lettere
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
11/09/2009 20:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
okay, larsb du er visst morromannen her. Der "avæpnet" du meg helt gitt.  Type I-fiber, Type II-fiber og Type IIb-fiber, håper at jeg har arvet sistnevnte da. Også kommer treningen.......?!??!? Du svarte bare for å vise at du er påfallende aktiv her inne eller skal du komme med noe mer? Du kan jo starte med å svare på olechrs spørsmål, så går det an for de som virkelig kan noe om trening å gi deg fornuftige svar. "jeg vil bli en spurtkanon" er litt tynt grunnlag for forumet til å kunne gi deg råd. Men generelt handler det om å kunne yte det lille ekstra til tross for at spurten skjer på slutten av ett ritt. I forfjor og fjor avsluttet jeg alle treningsturer med en all-out spurt i motbakke uansett hvor sliten jeg var. Det gikk ikke alltid like fort, men det ga den lille ekstra tøffheten til ikke å gi opp like før slutt. Dette har gjort at jeg har knepet endel plasseringer på slutten av ritt der jeg sikkert har vært like sliten som de andre, men har bitt tenna sammen litt ekstra. Vil du forresten forklare hva du mener med "påfallende aktiv" er du grei? LarsB
|
|
|
[Re: olechr]
11/09/2009 21:00
|
nifsvits
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Marius svarer bra. Å spurte bra handler mye om hvordan du plaserer deg og hvor tøff du er i felt. Selv er jeg ikke mest eksplosiv men spurtet helt greit for det ved å ligge greit i feltet.
Nå er det vanskelig å si hvordan du skal trene spurt da vi ikke vet om du faktisk er aktiv eller bare spørr for å bli litt raskere på trening. Så skriv hvem klasse du sykler og hvor mye du trener og alder så er det litt lettere Trener 6 ganger i uken, 5 av de sykkel. Både racer og terreng. Kjører 2 langturer, I sone 1, 3-5 timer. Kjører 2 intervall, på terskel under dragene. (87-92 % av h/f) Kjører 1 økt, der hvor jeg faktisk bare sykler og har det gøy. Har nettopp begynt å sykle, men drevet med idrett på toppnivå(bryting/innebandy) i mange år. Vil nok ikke si at disse er typiske "kondis" idretter. Jeg har rett og slett lyst til å bli raskere i spurt. Jeg er vel mer eksplosiv, enn utholden. Er 28 og hekta på sykling. Derfor setter jeg pris på seriøse svar! Takk
|
|
|
11/09/2009 21:43
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Da er vel kanskje utfordringen din å ikke være utslitt når spurten kommer? En god spurter er en sammensatt rytter som evner å yte svært godt etter å ha syklet lenge.
Chris Hoy sykler fletta av alle når man ikke sykler 200km først, men så trener han styrke 10t i uka og sykler aldri turer på mer enn en time(restitusjonsøkt)... Cavendish og Hushovd ville blitt statister i sammenligning.
Ut på tur!
|
|
|
11/09/2009 22:08
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Nå er det vanskelig å si hvordan du skal trene spurt da vi ikke vet om du faktisk er aktiv eller bare spørr for å bli litt raskere på trening. Så skriv hvem klasse du sykler og hvor mye du trener og alder så er det litt lettere Trener 6 ganger i uken, 5 av de sykkel. Både racer og terreng. Kjører 2 langturer, I sone 1, 3-5 timer. Kjører 2 intervall, på terskel under dragene. (87-92 % av h/f) Kjører 1 økt, der hvor jeg faktisk bare sykler og har det gøy. Har nettopp begynt å sykle, men drevet med idrett på toppnivå(bryting/innebandy) i mange år. Vil nok ikke si at disse er typiske "kondis" idretter. Jeg har rett og slett lyst til å bli raskere i spurt. Jeg er vel mer eksplosiv, enn utholden. Er 28 og hekta på sykling. Derfor setter jeg pris på seriøse svar! Takk For å bli en god spurter må du være bra rusta med korte fibere fra naturens side. Hvis man ikke har det så er det lite håp. Hvis du greier å låne en wattmåler finner du fort ut om du har anlegg. Nå veit jeg ikke hvor lenge du har trent med treningsprogrammet ditt men hvis du greier å trå over 1000-1100 watt i 5 sek så har du vært fall anlegg. Men har du sykla mye er ikke 1000-1100 watt så mye. Jeg er en god spurter på papiret men har aldri greid å bruke det i noe særlig sykkelritt siden jeg ikke er i god nok form generelt. Så hvis du har evner fra naturen side til å spurte og er villig til å øke terskelen til 350-400 watt så får man omtrent mere igjen for å starte den spurt spesifiserte treninga da. Story of my life  Hvis du er en god spurter så kan du være med å sykle 1000m bane feks. Det krever ikke noe kjempe aerob kapasitet (selv om det hjelper). Da får du vært fall brukt kroppen til det den er best for. Lykke til med treningen.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
11/09/2009 22:58
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Du trenger ikke anlegg for å bli bedre til å spurte. Du kan fint klare deg i turritt spurter uten mye fiber II. Skal du opp på norgecup nivå, eller satser på å bli en veldig god spurter, må du nok spør foreldrene dine om du er heldig med valg av muskelfibre.
Men det er fult mulig å bli en bedre spurter i turrit f.eks. Her er det ikke mange som spesialiserer seg og satser hardt på spurt, så nivået er litt mindre her. For å bli en bedre spurter, må du trene litt spesifikk. Det er alt etter hvor mye du vil legge i det. Men spesifiser treningen litt mer, eller bare glem det, ikke velg noe midt i mellom med bare litt spurttrening.
Thor Hushovd trener på spurter mens han er ute på langturer. Etter å ha varmet opp i 20-30minutter begynner han på treningen. Ta ca 10sek spurter hver 8 km på langturen, der du gir alt, for å så kjøre rolig de neste 8km. Det hjelper også på å kjøre bilpes, dvs. ligge bak dragsuget til en bil/moped på slutten av øktene, slik at du blir vandt med høyere fart i slutten av et ritt. Her kan du godt komme opp i 60km/t+ vis du er godt trent. Ellers så hjelper det også og avslutte øktene med en god spurt, eneste som kan være en hake der, er den syra du opparbeider på den siste spurten, kommer ikke ud av lårene siden det er slutten av økta, og vil ha en negativ virkning på restitusjonen. Så ta gjerne den spurten litt før du er hjemme, eller sett deg på rulle i 10min etterpå, slik du får all syre ut av bena.
Vis du trenger noe ekstra motiverende, så spurt med trening- eller lagkammerater.
|
|
|
12/09/2009 06:31
|
racerkarlsen
Medlem
|
Medlem
Klubben jeg er medlem i har hatt litt fokus på dette under enkelte treningsøkter vi har hatt i høst. Og jeg kan si det slik at de gangene hvor vi har hatt stort oppmøte så har disse øktene hvert fine i den grad at man får trent på nettop det med plassering i feltet. Slik som flere andre kommenterer her på forumet og det jeg har erfart selv så handler spurting veldig mye om plassering.
Redigert av racerkarlsen; 12/09/2009 06:31.
HK
|
|
|
12/09/2009 07:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hva er egentlig målet ditt? Kun bli god til å spurte? Greit nok.
Skal det være noe særlig vits i å være en god spurter er du avhengig av å sitte med teten inne til mål og da er det ikke først og fremst spurttrening som skaper resultatene.
Ønsker du å vinne spurten om 57.-plassen i turritt i stedet for å tape spurten om 19.-plassen så kan det å bytte ut et par av øktene med spesialisert spurttrening være greit.
Skal du plassere deg så bra som mulig på resultatlistene vil jeg tippe at du kanskje vil ha mer igjen for å drive med vanlig sykkeltrening (og evt. legge inne litt larsb-avslutninger på øktene).
Redigert av EgilS; 12/09/2009 07:20.
|
|
|
[Re: Dloh]
12/09/2009 09:28
|
henrikg
Besatt
|
Besatt
...Men det er fult mulig å bli en bedre spurter i turrit f.eks. Her er det ikke mange som spesialiserer seg og satser hardt på spurt, så nivået er litt mindre her... Er ikke spurting forbudt i turritt?
|
|
|
[Re: henrikg]
12/09/2009 18:25
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Er det noen som bryr seg om det?
LarsB
|
|
|
12/09/2009 18:41
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Om du kniver litt om en plasering i en gruppe så har det jo ikke noe å si.
Men om trådstarter bare sykler turritt, så vil jeg si at spesifikk spurttrening er bortkastet. Dette drives bare på norgescup nivå. Som nevnt tidligere er det mange andre faktorer du heller bør trene på, for å komme lengre frem på resultatlista.
|
|
|
12/09/2009 18:50
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg er helt enig jeg. Og det med at det ikke skal spurtes i turritt hadde det ikke gjort så mye å håndheve heller. Skumle ting kan lett skje med en gjeng turryttere som tror de er pro-turryttere.
LarsB
|
|
|
13/09/2009 20:24
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du kniver litt om en plasering i en gruppe så har det jo ikke noe å si.
Skal ikke resultatlista sorteres på andre kriterier blant de på samme tid, nettopp for å gjøre spurting unødvendig?
|
|
|
[Re: kjerts]
14/09/2009 06:26
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Problemet er bare at denne gamle regelen om ikke spurt i turritt forsvant for noen år siden. I dag heter det; "Arrangøren skal tilstrebe å gi deltakerne individuell tid og rangering. Hvordan tidtaking/rangering håndteres skal opplyses i innbydelsen" Idotisk spør du meg, men jeg lurer på om ikke dette ble "datateknisk framtvunget" da de store arrangørene (som også satt i denne turrittkomiteen) begynte med chip og systemet ikke klarte den klassiske "ryttere i samlet felt får samme plass og samme tid". Reglement turritt landevei
|
|
|
[Re: kjerts]
14/09/2009 18:58
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Du sier noe der. På de fleste turritt hvor det ikke inngår chip så får alle i samme gruppe samme tid, siden nummerene leses av, og da går det nummerisk eller alfabetisk på resultatlista.
|
|
|
14/09/2009 19:15
|
wheel69
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det kan jo hende at TS rett og slett synes det morsomste med sykling er spurt/sprint, og personlig ser jeg ikke noe galt i å dyrke det morsomste først(kanskje er spurt det letteste for han å bli god i også), for så å ta den mer tidkrevende jobben hvis han da har ønsker om å prestere i turritt. Således er jo langtur m innlagte spurter genialt, for oss alle kanskje?
Det er vel ikke så mange av oss som begynte med sykling for å dra på 3-4-5-6-timers langturer i 25km.t?` Selv synes jeg faktisk det er mer givende å sykle oppover enn nedover både på sti, grus og landevei. Og sykkelritt kom ikke inn i mitt liv før etter at jeg hadde syklet i skogen i 25 år.
It's not you, it's my bike.
|
|
|
[Re: wheel69]
15/09/2009 06:36
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Kron eksempel paa idiotispurting i turritt var vel i aarets Sarperitt hvor en fyr fra Team Oestfold klemte til som en idiot foer siste svingen og tror vel alle skjoente han ville komme til aa tryne med den farten han hadde inn i svingen.
Bare for aa kunne bli nr 5-6
|
|
|
[Re: lim3]
15/09/2009 06:41
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
...og på Sarperittet ble det både i invitasjon og før start presisert at alle ryttere som kommer til mål i samlet felt får samme tid og samme plass...
|
|
|
[Re: Oystein L]
15/09/2009 06:49
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Turritt i norge blir kjørt som aktivritt. Noe du sjelden ser i utlandet. Her er det noe som er helt feil spør du meg. Jeg synes sikkerheten i turritt er blitt dårlig pga. store felt, få vakter, og altfor mange tullinger på start. Det er nesten så jeg ikke tør å stille til start. I veterancup er rittene langt tryggere.
|
|
|
[Re: erling]
15/09/2009 06:59
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Helt enig. Tenkte jeg skulle begynne å kjøre ritt igjen neste år. Det blir nok først og fremst terreng, og dersom jeg bygger meg racer blir det definitivt veterancup.
|
|
|
|
|