Jeg har en relativt nykjøpt Silver Cape RSL med stiv karbongaffel. Jeg mistenker at denne er litt kortere enn en 80mm dempegaffel slik at sykkelen blir litt lav forran. Jeg har i alle fall problemer med å finne teoretisk riktig sittestilling.
Det jeg har lest om sittestilling og setejustering er at man skal kunne ta en loddesnor fra spissen på kneet og ned. Denne skal da teffe på eller bak pedalens aksel. Aldri forran har jeg sett flere steder. Hos meg treffer den 1-2 cm forran denne akselen. Hvor kritisk er dette? Jeg føler ikke noe ubehag da jeg sykler
(utover den gamle sene/muskelstrekken i lysken som jeg pådro meg på den gamle sykkelen). Slik ser det ut:
(setehøyde skal være korrekt justert og setet er vatret)Det lille jeg har rukket å sykle så kjennes det overhodet ikke galt ut, og oppoverbakker er en fryd. (er ikke dette en fin sittestilling for slak oppoverbakke?)
Vil det være skadelig å ha en slik sittestilling? Noe som er verd å prøve å fikse? I såfall, hvordan?
Jeg har byttet setepinne til en med litt setback (en gammel tung en fra den andre sykkelen). Bildet av sittestillingen er tatt med den setepinnen som har mest setback.

Hint? Tips? Fremgangsmåte? Finnes det setepinner med mer (nok) setback? -og blir det mer setback nå tror jeg at jeg snart trenger et kortere stem.
All hjelp mottas med stor takk.