Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sittestilling (kne/loddesnor/setback)

Sittestilling (kne/loddesnor/setback) #810087 11/09/2009 11:53
b00ster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg har en relativt nykjøpt Silver Cape RSL med stiv karbongaffel. Jeg mistenker at denne er litt kortere enn en 80mm dempegaffel slik at sykkelen blir litt lav forran. Jeg har i alle fall problemer med å finne teoretisk riktig sittestilling.

Det jeg har lest om sittestilling og setejustering er at man skal kunne ta en loddesnor fra spissen på kneet og ned. Denne skal da teffe på eller bak pedalens aksel. Aldri forran har jeg sett flere steder. Hos meg treffer den 1-2 cm forran denne akselen. Hvor kritisk er dette? Jeg føler ikke noe ubehag da jeg sykler (utover den gamle sene/muskelstrekken i lysken som jeg pådro meg på den gamle sykkelen). Slik ser det ut:

(setehøyde skal være korrekt justert og setet er vatret)
Det lille jeg har rukket å sykle så kjennes det overhodet ikke galt ut, og oppoverbakker er en fryd. (er ikke dette en fin sittestilling for slak oppoverbakke?)
Vil det være skadelig å ha en slik sittestilling? Noe som er verd å prøve å fikse? I såfall, hvordan?
Jeg har byttet setepinne til en med litt setback (en gammel tung en fra den andre sykkelen). Bildet av sittestillingen er tatt med den setepinnen som har mest setback.

Hint? Tips? Fremgangsmåte? Finnes det setepinner med mer (nok) setback? -og blir det mer setback nå tror jeg at jeg snart trenger et kortere stem.
All hjelp mottas med stor takk.

Selgeren sa noe om 7,9 og karbon, men hva "RSL" egentlig betyr vet jeg ikke...
Re: Sittestilling (kne/loddesnor/setback) [Re: b00ster] #810096 11/09/2009 12:03
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Teori er vel og bra, men kun som en pekepinn på grunnjustering. Hvordan du til slutt havner over krank og pedaler og bak styret er det kun du og kroppen som bestemmer. Det som føles riktig for deg og gir mest behagelig tur med best tråkk er det riktige.

Du vil fort merke om du sitter galt. Ta deg en langtur og ta med verktøy og juster underveis.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Sittestilling (kne/loddesnor/setback) [Re: b00ster] #810117 11/09/2009 12:23
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Det Morten sa. Dersom det kjennest bra og går fort, er det rett.

Her er det mange faktorar som speler inn. Dersom du skal sitja aerodynamisk og langt ned, vil du gjerne ha setet litt høgare og lengre fram, for eksempel. Vinkelen i hofta betyr nok meir enn perpendikulæren frå kneet til flat mark. (Dersom du ser ein del triatletar og temposyklistar, har dei ein effektiv setevinkel som er langt brattare enn det som er vanleg for terreng- og fellesstartsyklistar. Ein måte å forstå dette på, er å tenkja seg at du «roterer» sittestillinga om senter av kranken. Vinkelen i hofta blir såleis omtrent den same.) Som sagt: Først og fremst skal du kjenna korleis det fungerer for deg i praksis.

Re: Sittestilling (kne/loddesnor/setback) [Re: dagfink] #810659 12/09/2009 12:10
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk et tips vedr knebøy (med eller uten vektstang på skuldra): ikke gå så langt ned at loddlinja fra kneskåla går foran foten/tærne. Det gir feil belastning på kneet. Styrketrening ved knebøy skal være som "å sette seg på do" mer enn å senke langt ned og være frempå.

Vet ikke mer om det enn det, men har prøvd det og synes det virker fornuftig! kanskje ikke 100% relevant for ditt spørsmål ICON_SMILE

Moderator  support