|
Stier nord -Rogaland/ Haugalandet
|
Stier nord -Rogaland/ Haugalandet
11/09/2009 11:27
|
Stanley
OP
Fersking
|
OP
Fersking
stianbefalinger i dette området noen?
|
|
|
Re: Stier nord -Rogaland/ Haugalandet
[Re: Stanley]
11/09/2009 22:35
|
Stanley
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Lite stikjente arabere her gitt:) Blir nok karmøyheiene i helga igjen da gitt...
|
|
|
13/09/2009 20:03
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Eg hadde eigentleg håpa på nokon gode svar i denna tråden. Eg forsøkte i ein ferie å dra med meg sykkelen heim til Vikebygd, og sykla i fjella der. Terrenget er eigentleg veldig fint (litt bratt er det jo då...), men det store problemet er at de ikkje er befolkningsgrunnlag til å holda stiane nok opptråkka til å sykla der. Det er ikkje så spennande å sykla når stien er så utydeleg at den er vanskeleg å i heile tatt følga. Men dersom det kjem nokon gode tips her, så er det kanskje verdt å ta med sykkelen ein annan ferie òg...
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: Laxeluz]
14/09/2009 07:48
|
Stanley
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er masse stier i området, men mange av dem er som du sier, igjengrodd. På Karmøy sykler vi en del på " hovedstien" som går fra Kopervik til Skudesnes. Noen fine partier, men også en del bæring. Det er også mange stier som forgrener seg ut fra denne. Vet det er mange som sykler Djupadalen i Haugesund. Vært der selv noen ganger, men tror ikke jeg har funnet de beste stiene. Har også brukt turbeskrivelsene til Haugesunds avis, men har hatt noen bomturer, der det har vist seg å være svært vanskelig+ å sykle. Kjekt om noen har noen bankers stier å dele.
|
|
|
15/09/2009 06:33
|
Østlendingen
Entusiast
|
Entusiast
Hei! Mener det fins en turbok for Haugalandet - sjekk den! Der er det mange fine topptur tips!  Har sett på en del alternativer i området, men ikke kommet meg ut for å sjekke.
Anders .. det er litt bratt på Vestlandet.. www.nots.no+47476 87 695
|
|
|
[Re: Østlendingen]
15/09/2009 10:21
|
rubraadl
Entusiast
|
Entusiast
Litt utenfor området, men har fått sikre tips på at den gamle postveien mellom Etne og Skånevik er vel verdt en tur. Da snakker vi selvfølgelig nedover-basert moro. Ellers er den gamle postveien i Rullestadjuvet opprustet med nye broer i vår. Med shuttle-muligheter er dette fine flytkilometer som kan tas mange ganger på en dag.
-Rune-
|
|
|
[Re: rubraadl]
15/09/2009 10:36
|
fmatre
Fersking
|
Fersking
Litt utenfor området, men har fått sikre tips på at den gamle postveien mellom Etne og Skånevik er vel verdt en tur. Da snakker vi selvfølgelig nedover-basert moro. Ellers er den gamle postveien i Rullestadjuvet opprustet med nye broer i vår. Med shuttle-muligheter er dette fine flytkilometer som kan tas mange ganger på en dag. Jeg har syklet gamle postveien flere ganger og den kan anbefales. Sykler da "gamleveien" til Skånevik og over fjellet. I tilegg for de som er villig til å bære sykkelen noe, så kan Etnefjellet over til Sauda også være bra. Man kommer da ned i Svandalen og starter ved Kritle på Etnesiden.
|
|
|
15/09/2009 10:52
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
De fineste stiene i Haugeby er riktignok korte, men byr på fin sammenhengende sykling. Turgjengerne holder seg stort sett til 5m breie grusveier, så det er grodd godt til de fleste steder, jeg har alltid hatt med sag i sekken og har brukt noen timer på å rydde sti. Om noen lokale entusiaster tar i et tak kan Haugesund bli et stisyklingsmekka, kommune og turlag er nok ikke vanskelige å be om assistanse/støtte til å holde gjengroinga i sjakk. Mange av stiene som er rødmarkert på kommunens stikart er ikke rødmerkede eller eksisterer ikke ute i heio
Disse stiene har fin, teknisk nedoversykling: * Fra Steinsfjellet går det en halvveis nedgrodd sti ned bak tårnet et par hundre meter paralellt med asfaltveien. Med litt saginnsats kan den forlenges ned til parkeringa. Rett nedenfor tårnet, der en parkerer bilene for å gå tur, går det en sti av fra hovedveien til høyre rett før første venstresving. Etter 50m kommer du fort inn på en godt markert sti som er steinsatt hele vegen ned til grusvegen i Djupadalen. Når en kommer ut på grusveien kan en fortsette rett fram til hovedgrusveien/lysløypa, eller ta hardt til venstre og følge stien rundt halvøya i Eivindsvatnet (anbefales kun om det er tørt). Ca 20min nedovermoro. * På vei tilbake kan du ta grusveien oppom vardafjellet, fra kanonstillingene på toppen går det en fin flytsti nordover, ved andre svabergutstikker tar du til venstre. Fiiin sti, men kort, fint å kjøre intervaller opp grusbakken her med flytsti ned igjen. Ca 4min nedovermoro. * Jøtnafjell i Djupadalen. Fra demningen ved Krokavatnet sykler du sørover oppover svabergene (går kun når det er tørt). Der hvor rødstien knekker over svabergene og ned mot venstre skal du rett fram/til høyre, stiene er tidvis merket med en tricolorteip ("Heimarsjen" eller noe sånt) og er ellers ikke altfor vansklig å finne. Veldig teknisk, fine, bratte svaberg nedover. Har vedlikeholdt denne litt, med enda mer vedlikehold (ta med foldesag og rosesaks) kan denne bli en klassiker! Har sykla alle partiene(også de bratte svabergene), men aldri sammenhengende. Når du kommer ned til grusveien kan du følge denne ned til lysløypa, og sykle stisnutter langs elva paralellt med veien ned mot Eivindsvatnet. Ca 30min nedover, kan kombineres med de andre stiene.
Fine flytstier: * Moksheimskogen mellom Norheim og Vormedal. Fine flytstier i vekslende furu- og granskog, samt åpne heier. Et par kvelder med foldesag og feltspade fra lokale entusiaster og dette kan bli et mekka med 1-2t sammenhengende stirunder. Deler av de store rundene som går utenfor skogen trenger litt klopping over et par myrpartier, Bømlo kommune er sikkert ikke vonde å be om materialer.
* Hodnafjell; For dårlig sti med for mye bæring, trenger mye vedlikehold for å hindre gjengroing.
Min tid i Haugeby er snart over, håper lokal entusiaster kan bidra til å holde de fine stiene åpne. T
|
|
|
[Re: fmatre]
15/09/2009 12:03
|
Østlendingen
Entusiast
|
Entusiast
Etnefjellene er bra! En tur som anbefales er bratthenget ved Hustveit (også Sauda) Her er det vei i starten og fin skogsti med noen svaberg underveis. Gå fra Hustveit retning Hustveitsåta, retur samme vei. Her er det meste av nedturen syklebar (tørt føre..)  Gå så langt du gidder innover mot toppen, noe utydelig/dårlig sti når du kommer oppover. Men den nederste delen er definitivt verdt en tur!
|
|
|
15/09/2009 12:08
|
Østlendingen
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har syklet gamle postveien flere ganger og den kan anbefales. Sykler da "gamleveien" til Skånevik og over fjellet. I tilegg for de som er villig til å bære sykkelen noe, så kan Etnefjellet over til Sauda også være bra. Man kommer da ned i Svandalen og starter ved Kritle på Etnesiden.
Tur/retur samme vei? Hvor lang tid snakker vi om her? Er den verdt et besøk?
|
|
|
15/09/2009 12:10
|
Østlendingen
Entusiast
|
Entusiast
Ellers er den gamle postveien i Rullestadjuvet opprustet med nye broer i vår. Med shuttle-muligheter er dette fine flytkilometer som kan tas mange ganger på en dag. Hvor starter og slutter denne turen? Hørtes kjekt ut!
|
|
|
[Re: Østlendingen]
16/09/2009 12:41
|
rubraadl
Entusiast
|
Entusiast
Du kjører E134 fra Etne mot Røldal og kommer til Rullestad hvor den nye tunnellen starter. Her tar du inn på gamleveien som går i selve Rullestadjuvet. Kjør til toppen og parker ved bro over elva. Tror ganske sikkert det er skiltet herfra. Uansett en enkel og logisk sti og følge nedover dalen. http://www.visithaugesund.no/no/Akrafjorden/Produkt/?TLp=327354
-Rune-
|
|
|
16/09/2009 16:59
|
Emmot
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis det er noen som vil, kan vi godt møtes å ta en felles tur f.eks Steinsfjellet ned til Djupadalen og/eller Nordheimskogen. Jeg har godt brukt for litt teknisk trening, da jeg enkelt og greit suger på dette.
Har kun hardtail.....men den funker den og.
Tadaaaaa......
|
|
|
[Re: Emmot]
16/09/2009 18:16
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Hvis det er noen som vil, kan vi godt møtes å ta en felles tur f.eks Steinsfjellet ned til Djupadalen og/eller Nordheimskogen. Jeg har godt brukt for litt teknisk trening, da jeg enkelt og greit suger på dette.
Har kun hardtail.....men den funker den og.
Litt mye å gjøre på jobb imorra, men parkeringsplassen ved Eivindsvatnet i 4-tida på fredag? Hardtail funker fint, men det er en stor fordel med klissedekk. mvh, T
|
|
|
[Re: Ynot]
16/09/2009 19:25
|
Emmot
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fredag 16:00 passer dårlig for min del. Må hente minstemann i barnehagen før kl 17:00.....og kona jobber kveld. Dårlig med klissedekk....eneste i stidekk jeg har tilgjengelig er Vredestein Bull Lock  Får heller tryne litt  For min del passer det: Søndag 20.09 - any time Tirsdag 22.09 - fra kl 15:00 og utover Torsdag 24.09 - fra kl 15:00 og utover
Tadaaaaa......
|
|
|
17/09/2009 07:41
|
KetilBN
Medlem
|
Medlem
Hei. Angående Etne-Skånevik;
Leser et sted at det er veldig bratt opp fra Etne - er det mulig å sykle opp her, eller må det påregnes bæring? Hvor lang tid vil det ta å sykle fra Etne til Skånevik? Tur-retur en fin dagstur?
Kunne dette være en "fellestur"? Noen som er interessert? Søndag?
|
|
|
[Re: KetilBN]
17/09/2009 08:54
|
rubraadl
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har bare blitt fortalt at dette er en fin sykkeltur. Vil nesten tro at det innebærer noe trilling/bæring her og der.
-Rune-
|
|
|
17/09/2009 11:55
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
gulesider.no/kart avslører at det er 27km / ca 1t sykling fra Skånevik til Etne via gamleveien, tror ikke jeg har anledning i helga.
Ang. Steinsfjellet/Djupadalen; er klar for lyktesykling Søndag kveld, og ellers hver ettermiddag neste uke. Klissedekk er obligatorisk på utmarkssykling når det er vått (òg det er det jo ofte på Vestlandet), så jeg veit lett hva neste oppgradering hadde blitt. En hyggelig kar på Eikelandsosen har godt tilbud på Schwalbe BBGG, sjekk sykkelkomponenter.no
Emmot: Send meg pm om tur til helga/uka.
Anders: Kan du spesifisere hvilken turbok du mener? Klarer ikke finne info om turbok for Haugesund/Haugalandet på nettet eller hos turlaget.
mvh, Tony
|
|
|
[Re: KetilBN]
17/09/2009 12:36
|
Emmot
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei. Angående Etne-Skånevik;
Leser et sted at det er veldig bratt opp fra Etne - er det mulig å sykle opp her, eller må det påregnes bæring?
Inngangen til postveien fra Etne er noe bratt. Den har en gjennomsnittstigning fra asfalten til toppen på ca 8-9%(så vidt jeg husker), men veien består av grov grus/traktorvei og er noe svingete.....men opp kommer en:)
Redigert av Emmot; 17/09/2009 12:55.
Tadaaaaa......
|
|
|
|
|