Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Duger det gamle ?

Duger det gamle ? #808749 09/09/2009 16:54
M
maximus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Har de siste årene syklet kun sporadisk, og da først og fremst i marka på stier. Sykkelen som er brukt til dette er en Hardrocx Crudus Flames som ble innkjøpt i 2005. Test av sykkelen finnes her: http://terrengsykkel.no/index.php?id=1132

Har nå lyst til å begynne med sykkel som treningsform, for og etterhvert delta i sykkelritt som Birkebeinerrittet, Raumerrittet etc.

Ser at Sportslageret nå kjører "høstpriser" på en Hard rocx Helium x 2009 modell. Prisen for denne er 12999,-

Mitt spørsmål til dere som har greie på dette er følgende:
Duger sykkelen jeg har i dag til trening og etterhvert ritt, eller bør jeg slå til på tilbudet til Sportslageret ?

Kan nevne at jeg veier rundt 95 kg og er 187 cm høy

Håper på innspill

Re: Duger det gamle ? [Re: maximus] #808758 09/09/2009 17:22
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
Fungerer helt fin til å sykle Birken med denne. Spørsmålet er hvor mye penger du vil legge i syklingen. I stedet for å bruke masse penger på en gang kan du oppgradere den med enkeltdeler. Ville anbefalt deg å bytte ut dekka i 2.25". Ser også at navene er lagt opp til at du kan sette på skivebremser, som jeg synes er greit å ha i stedet for v-bremser. Deretter kan du se på andre måter å forbedre sykkelen din på. Sikkert mange meninger fra andre forumbrukere om hva du burde gjøre.

ADVARSEL! Når du først begynner å skru og fikse litt på den blir du hekta!

Men skal du ha ny sykkel er absolutt Helium X å anbefale.

Redigert av comerik; 09/09/2009 17:23.
Re: Duger det gamle ? [Re: comerik] #808770 09/09/2009 17:36
M
maximus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei comerik,
Takk for raskt innspill!

Morsomt at du nevnte det med skivebremser. Vurderte om jeg skulle bytte, og var faktisk innom Sørensen Sykler i går. Fikk pris på ca 2500 for deler og jobb. Nevnte dette for en kollega på jobben som er hakket mer sykkelinteressert enn de fleste, og han frarådet meg å gjøre dette. Mente at jeg heller burde sykle på den som den er, og heller bytte til ny sykkel når jeg følte at tiden var inne for det....

Er villig til å legge 10-15000 kr i ssykkel, men synes det blir "råflott" hvis den sykkelen jeg har i dag vil duge til mitt formål (mange treningstimer og deltagelse i ritt)

Uansett, noterer meg forslagene dine :-)

Re: Duger det gamle ? [Re: maximus] #808772 09/09/2009 17:37
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Ny sykel gir nytt driv! kjør på!!

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Duger det gamle ? [Re: thewizard] #808778 09/09/2009 17:47
comerik Offline
Entusiast
Entusiast
thewizard har et meget godt poeng her. Kjøper du deg Helium X vil du få en utrolig god sykkel. Du vil garantert få et kick til å komme deg ut og sykle masse. Skal du delta i ritt er det greit å skaffe seg en ny sykkel, som vil holde ut lengre ritt. Det er større mulighet for at noe kan ryke på den du har nå, enn en ny, og da er det kjipt hvis det skjert midt i et lengre ritt. Så faktisk på en Helium X selv før sesongen, men endte opp med et selvbyggprosjekt som kostet alt for mye.

Men hvis spørsmålet er om den du har vil fungere til formålet er svaret ja. Men anbefaler deg en ny siden du er villig til å bruke penger på det.

Re: Duger det gamle ? [Re: comerik] #808844 09/09/2009 19:24
B.B. Offline
Entusiast
Entusiast
Det går jo an og bruke sykkelkjøp som en gulerot.Ved at man foreksempel følger et treningsprogram et år.I og med at du har en ok sykkel.Børge

Børge
Re: Duger det gamle ? [Re: B.B.] #808902 09/09/2009 20:20
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
Ville absolutt ikke begynt å skifte over til skivebremser
på denne sykkelen.
Du sier du vil ha en rittsykkel til typiske grusritt, og da er det i mine øyne unødvendig med skivebremser som i de fleste tilfeller betyr mere av både mikk&makk og ting som kan gå galt undervies i rittet. - skal du sykle teknisk, sti og vinter derimot så bør du vurdere skivebremser.

Hvis du føler veldig for å bruke penger på eksisterende sykkel ut over å skifte dekk, så kjøp deg et godt hjulsett som du kan ta med over på en ny sykkel....

Hvis vektstangen ramler ned på en beslutning om ny sykkel så skal du tenke på at bruktmarkedet bugner i disse dager, og litt pruting kan gi deg en drømmesykkel for de pengene du vurderer å bruke på en ny HR Helium X

mvh
ståle ICON_SMILE

Moderator  support