Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bil-GPS

Bil-GPS #808667 09/09/2009 13:54
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg funderer på bil-GPS, og titter i første omgang på Garmin sine modeller. For drøye tusenlappen får man kjøpt Garmin Nüvi 1200, som ser ut til å ha all basisfunksjonalitet. Finnes det tungtveiende argumenter for å ikke gå for denne?

Jeg vet at den bare har Norden-kart, men andre kart kan vel lastes inn senere.

Kan man laste opp fotoboksvarselspunkter?

Visning av skilt som kommer og anbefalt kjørefelt høres kjekt ut, men da må jeg vel opp i 1390T, som koster over det dobbelte.

Noen kanonbra dealer på utgåtte modeller som er minst like bra som 1200?

Re: Bil-GPS [Re: Arne_And] #808686 09/09/2009 14:19
Foxhill Offline
Entusiast
Entusiast
Har ingen erfaring med Nüvi 1200, men jeg ville sjekket ut Garmin Nüvi 255 også. Denne inkluderer både TMC, fotoboksvarsling og informasjon om fartsgrense på stedet som jeg synes er meget kjekke funksjoner. Jeg har widescreen versjonen , men kan ikke skjønne at det er store forskjeller i innhold (mellom 255 modellene).

Prismessig ser det ikke ut som det skiller noe særlig mellom 1200 og 255 på nettsidene til natur og fritid.no. Har forøvrig ikke erfaring med Natur og Fritid sine tjenester...

Kjøp en GPS med de nødvendige kart nå. Skal man laste inn kart senere er dette dyrt. Oppdateringer av nåværende kart senere er billigere enn å måtte kjøpe nytt kart.

Redigert av Foxhill; 09/09/2009 14:26. Rediger grunn: Pris på kart

"It never gets easier, you just go faster."
Greg LeMond
Re: Bil-GPS [Re: Foxhill] #808742 09/09/2009 16:32
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk for tips, den så ikke dum ut.

Noen som har tittet på Nüvi 550? Den har også funksjoner for turbruk og sjøbruk. Jeg har en 60CSx, men på enkelte turer er det kjekt å ha én dings som støtter begge deler. Er den en fullgod bil-GPS? Er den en helt OK tur-GPS?

Re: Bil-GPS [Re: Arne_And] #808763 09/09/2009 17:28
dan-trd Offline
Medlem
Medlem
Nuvi 550 ble testet av FBI i NRK .

Jeg har mest lyst på en Edge 705, da kan man beame sykkelspor til kompiser ute i feltet ICON_SMILE

Til båtbruk er det kjekt med en GPS som flyter, se GPSMAP76S. Du kan låne min når du trenger det.

Og i bilen kan man bruke en mobil med GPS.

-dan

Re: Bil-GPS [Re: Foxhill] #808828 09/09/2009 19:09
D
Dustpuppy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: Foxhill
Har ingen erfaring med Nüvi 1200, men jeg ville sjekket ut Garmin Nüvi 255 også. Denne inkluderer både TMC, fotoboksvarsling og informasjon om fartsgrense på stedet som jeg synes er meget kjekke funksjoner. Jeg har widescreen versjonen , men kan ikke skjønne at det er store forskjeller i innhold (mellom 255 modellene).

Prismessig ser det ikke ut som det skiller noe særlig mellom 1200 og 255 på nettsidene til natur og fritid.no. Har forøvrig ikke erfaring med Natur og Fritid sine tjenester...

Kjøp en GPS med de nødvendige kart nå. Skal man laste inn kart senere er dette dyrt. Oppdateringer av nåværende kart senere er billigere enn å måtte kjøpe nytt kart.

Syns ikke den fartsgrensefinessen er noe å hoppe i taket for. I grisgrendte strøk har den ofte vist feil i de tilfeller vi har benyttet oss av den.

Sammen er ett fint sted å være <3
Re: Bil-GPS [Re: Foxhill] #809009 10/09/2009 06:27
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: dan-trd
Nuvi 550 ble testet av FBI i NRK.

Det ser ut som de har gjort en test av den primært som tur-GPS, men der er jo dommen klar:

Ei soleklar jumboplassering får Garmin nüvi 550 som kostar rundt 3700 kroner.

Kanskje like greit å gå for ren bil-GPS.

Sitat: Foxhill

Det ser ut som forskjellene på 1200 og 255wt kun er fartsgrenseindikasjon, skjermstørrelse og tastaturlayout. Begge er "FM traffic compatible", er det TMC? I følge de norske Garmin-sidene er 255w en utgått modell, så da er vel 1200 nyere. Den er i alle fall tynnere, en feature på alle de siste modellene ser det ut som.

Fartsgrenseindikasjon hadde vært kjekt, men om den er upålitelig er det liten vits.

Re: Bil-GPS [Re: Arne_And] #809023 10/09/2009 07:04
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mine anbefalinger:

1) Tenk over hvilken info du ønsker å ha på skjermen til enhver tid. Min erfaring er at Garmin har for lite info. Jeg liker å se egen hastighet samt tid -og lengde avstand til målet. På de Garmin modellene jeg har sett er ikke dette standard, men kanskje det er mulig med mer "custom" fit av skjermen i dag.

2) vurder hvor lett det er å oppdatere GPS'en med POI'er og fartsgrenser. POI: Point Of Interest. Jeg tror TomTom regnes for å være den enkleste å oppdatere mht. POI. Fotobokser kan legges inn som POI og med en TomTom er det lett og gratis å holde seg oppdatert. Flust av POI lister for TomTom på verdsnettet.

3) Sjekk oppstarttiden. Min erfaring med GPS som er et par-tre å gamle er at de kan være ufattelig trege. Om du skal en rask tur i sentrum funker det dårlig å vente i 5 minutt før GPS'en er opp og går...

4) Sjekk ut om TMC faktisk finnes i Norge. Og om det eventuelt finnes der du bor. Jeg er litt i tvil om TMC funksjonaliteten er i bruk i Norge.

5) GPS uten fartgrenseindikasjon synes jeg er ubrukelig. Tenk deg om GPS'en din kan spare deg for én eneste fartsbot... Dersom du velger en GPS som er lett/gratis å oppdatere så ser jeg ingen grunn til at det skal være upålitelig.

Jeg har en modell fra Mio og angrer på at jeg ikke gikk for en billig TomTom. Garmin har aldri imponert.

Re: Bil-GPS [Re: dan-trd] #809027 10/09/2009 07:09
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: dan-trd
Og i bilen kan man bruke en mobil med GPS.

Du har et poeng der, jeg vurderer å heller kjøpe en telefon med GPS og surfing. Nokia 5800 Navigation Edition ser jo smuud ut.

I 5800 Navigation Edition er det forhåndsinnstallert en versjon av Nokia Maps med livstidslisens. Med denne programvaren kan du navigere bak rattet eller til fots, samt planlegge ruter på forhånd.

Redigert av Arne_And; 10/09/2009 07:30. Rediger grunn: mer om 5800

Re: Bil-GPS [Re: erikskon] #809036 10/09/2009 07:20
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: erikskon

Jeg har en modell fra Mio og angrer på at jeg ikke gikk for en billig TomTom. Garmin har aldri imponert.

Jeg har en TomTom 630 og fikk sjekket den tilstrekkelig opp mot mine foreldres Garmin 255w på veien fra Oslo til Trondheim T/R.

Hva angår brukervennlighet, display-info og oppdateringsmuligheter er det ingen tvil om for meg at jeg endte opp med den rette modellen og mine foreldre aldri skulle ha hørt på lillesøsterens gps-råd, høhø.

Martin

Re: Bil-GPS [Re: Arne_And] #809042 10/09/2009 07:27
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg var flere ganger i shoppingmudus på GPS for bil/MC-bruk, vurderte alt fra dyre modeller til "supertilbud". Hadde bestemt meg for å kjøpe da Elkjip annonserte med "pangpris", men dette var selgsagt bare luretilbud som fikk meg til å stå lenge i kø uten å ende opp med noe som helst.

I mellomtiden fikk jeg ny mobil på jobben, Nokia N95 8gb. Denne har jeg nå brukt som GPS i både Norge, Sverige, mellom-europa og Hellas. Sålenge man laster ned kart på mobilen via PC før man drar utenlands er mobilkostnadene ved bruk overkommelige. Skjerm er selvsagt litt i minste laget, men stemmeangivelsen er klar og god. Største fordelen er at GPS'en alltid er med på tur, har flere ganger det siste året spart en del tid og prakk ved å koble opp GPS og kjøre rett på målet.

Kjører du mye på ukjente steder så er bil-GPS tingen, trenger du assistanse en gang iblant gjør mobil GPS nytten mer enn bra nok.

Re: Bil-GPS [Re: M@rtin] #809139 10/09/2009 08:59
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: M@rtin
Sitat: erikskon

Jeg har en TomTom 630 og fikk sjekket den tilstrekkelig opp mot mine foreldres Garmin 255w på veien fra Oslo til Trondheim T/R.

Hva angår brukervennlighet, display-info og oppdateringsmuligheter er det ingen tvil om for meg at jeg endte opp med den rette modellen og mine foreldre aldri skulle ha hørt på lillesøsterens gps-råd, høhø.

Martin

Vi kjøpte TOMTOM Go 740 til mine svigerforeldre til jul. Den ultimate syretesten på brukervennlighet var å se om svigermor klarte å bruke den. Og det gjør hun. Jeg har selv hatt en GO 930 i mange år nå. Med stadige oppdateringer er den en fryd å bruke.

Re: Bil-GPS [Re: Arne_And] #809398 10/09/2009 12:55
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Mitt valg (også for gps nummer 2 etter tyveri) er en billig Mio, gjerne fra Moov-serien. Mio er veldig enkle å låse opp (les:hacke) slik at man kommer til operativsystemet. Da er det fritt fram for å installere annen gps-software, eller andre Windows-programmer man 'trenger'

Kjøpte en Moov200 Norden for nesten ingen penger, og installerte iGo8 med nestenheleverden av kart. De kreative finner iGo, TomTom etc etc på nettet...

-fx

move 'zig'
Re: Bil-GPS [Re: frogstar] #809420 10/09/2009 13:19
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjøpte en Tomtom GO730 for en stund siden, og det ville jeg ha gjort igjen. Lite mas (som i "jeg driter vel for faen i om du må rekalkulere ruten, bare fortell meg hvor jeg skal kjøre" eller "jeg vet at du ikke har signal - dette er en tunell"), godt brukergrensesnitt og gode rutevalg. Den har også riktig og nok informasjon i displayet, som gjør deg i stand til å ligge i riktig felt i god tid før du skal kjøre av eller lignende. Svært nyttig i tett trafikk. Jeg antar at dette også vil gjelde for de rimeligere modellene.

Og så kan du kjøpe John Cleese som ekstrastemme. Vel anbefalt.

Redigert av JonAre; 10/09/2009 13:23.
Re: Bil-GPS [Re: JonAre] #809424 10/09/2009 13:29
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: JonAre
Jeg antar at dette også vil gjelde for de rimeligere modellene.

Jepp. På vei inn i f.eks. Oslo popper det opp et lækkert skjermbilde med grønne trær på begge sider og blinkende grønne piler i de filene der man skal holde seg i. Fænsi.

Quote:
Og så kan du kjøpe John Cleese som ekstrastemme. Vel anbefalt.

Jeg har installert stemme med trønderdialekt (et sikkert stikk hos ungene).

Martin

Re: Bil-GPS [Re: M@rtin] #809433 10/09/2009 13:41
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jepp. På vei inn i f.eks. Oslo popper det opp et lækkert skjermbilde med grønne trær på begge sider og blinkende grønne piler i de filene der man skal holde seg i. Fænsi.

Det er også markert litt mer diskret nede til venstre under normal navigasjon, og det stemmer som regel svært bra. En annen smågreie som er bedre enn min forrige, er beskrivelse av hvilken avkjøring jeg skal ta i rundkjøringer både via tall og retning. "After 200 meters, cross the roundabout, third exit." Det kan være lett å komme feil i tellinga på vei rundt, spesielt når noen av veiene kun er påkjøringer, og ikke avkjøringer. Alt i alt ganske gjennomført.

Re: Bil-GPS [Re: M@rtin] #809438 10/09/2009 13:46
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Jeg har installert stemme med trønderdialekt (et sikkert stikk hos ungene).

Jeg har Vidar Theisen på min gamle GPS, det var gøy i nøyaktig ett kvarter..

Aron SK, NBNL
Re: Bil-GPS [Re: ToHee] #809440 10/09/2009 13:49
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Gimmick-stemmer er ikke et spesielt godt kjøpsargument, men mr. Cleese kan få massere trommehinnene mine til evig tid.

Re: Bil-GPS [Re: JonAre] #823691 01/10/2009 16:00
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: JonAre
Jeg kjøpte en Tomtom GO730 for en stund siden, og det ville jeg ha gjort igjen.

Etter positive omtaler av Tom**Tom så gikk jeg også for TomTom 730. Jeg har ikke brukt den mye enda, men så langt gir den et utmerket inntrykk. Takk for alle tips.

Moderator  support