Jeg har hittil i år klart meg med en flaske Muc Off. Men i dag var den tom så jeg måtte prøve en flaske med Pedros Green Fizz. Så vidt jeg kan se i dempet belysning i stuen/kjøkkenet mitt, der sykklene bor, funker Green Fizz like bra som Muc Off.
Disse tingene koster jo rundt 150kr/l i Norge, er det noe billigere som funker like bra? Fikk tips om Jif Universal en gang, men det var jo helt ubrukelig.
Morten
Mondraker Sportpartner Starmotor Team Sparebanken Sør
Ta den gamle Muc Off-flaska og fyll 1/3 med grønnsåpe,resten vann. Spyl sykkel, spray på grønnsåpeblanding, dra over med en fille, spyl av. Spyl filla, vri opp, knyt den rundt spyleflaska. Rydd på plass. Fem minutters innsats, gullende ren sykkel. En liter med grønnsåpe koster vel sånn cirka en tier, kanskje to.
Har ikke brukt noen form for såpe eller kjemikalier på syklene mine de siste 5-6 år, en oppvaskbørste og en svamp er det man trenger. Min Santa Cruz Super 8 var den siste sykkelen jeg brukte Muc off på, og den ble blass og matt i fargen etter jeg brukte Muc Off...
Bruk en oppvaskbørste for å fjerne gjørme, vaske krans og andre vanskelig å nå plasser, vask ramme, hjul og alt annet med svamp og hageslange. Svamp fjerner også møkk på anodiserte rammer med grov overflate, ulempen er at man må dra over alle overflater på hele sykkelen...
S-100 - har prøvd begge, og den er mye bedre enn Muc-Off. Markedsføres spesielt mot MC, men en sykkel har jo også to hjul. Bruker den selv på MC og sykkel, og er meget fornøyd. Kjøpes på f.eks. http://www.s100.no eller http://www.louis.de
Hva er galt med diesel? Ser at noen mener at petroleumsbaserte løsninger ikke hører hjemme i vask av sykkel. Kan noen forklare hvorfor? Jeg fyller diesel i min BBB kjederenser og drar mange runder, spyler, tørker, oljer og tørker. Kjede, krans og krankdrev skinner som nytt. Billigere og mer effektivt enn alt annet jeg har prøvd. Jeg tar diesel på resten av sykkelen også dersom veldig møkkete.
Jeg lover å gi meg dersom noen overbeviser meg om at det er ødeleggende.
Det kan jo være at plenen du står og vasker på ikke er så glad i diesel... Når jeg tenker meg om er den kanskje ikke så glad i den rosa muc-off guffa heller
Grønnsåpevann, billig svamp og hageslange. Oppvaskkost der dritten sitter ekstra godt. Jeg legger ikke mye jobb i å rense kjedet; man får aldri ut sanda som sitter langt inne og som virkelig sliter på kjedet likevel.
Sykkelen skal imidlertid være gullende ren etter bruk, inklusive dekkene. Oppvaskkost i såpa funker flott til dekkrens.
Det er kjedelig å bruke tiden på å vaske sykkelen, personlig synes jeg det er mye gøyere å sykle. DERFORbruker jeg noe som funker. Kanskje jeg er noe partisk da jeg har ansvaret for diise produktene hos oss. Produktene er testet av terrengsykkel. Se link: http://terrengsykkel.no/index.php?id=2530
Send meg en PM med adressen din, så skal du få en prøve.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Som man roper får man svar! Jeg har sendt pm, og håper jeg beholder plassen min i køen. Håper vi ikke sprenger markedsføringsbudsjettet til Eterfabrikken!
Jeg blir umiddelbart skeptisk mtp å bruke denne på sykler med skivebremser. Utfordring: overbevis meg gjerne om at et oljebasert produkt ikke påvirker bremsenes effekt.
K
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Jeg blir umiddelbart skeptisk mtp å bruke denne på sykler med skivebremser. Utfordring: overbevis meg gjerne om at et oljebasert produkt ikke påvirker bremsenes effekt.
K
Det er vel bare å holde den unna bremseskivene? Kjedesmurning er ofte oljebasert, men likevel ganske populært.
K
Det er vel bare å holde den unna bremseskivene? Kjedesmurning er ofte oljebasert, men likevel ganske populært.
Nå har jeg ikke sjekket opp mot skivebremser ennå, men testet kjederensen på min gamle sykkel med felgbrems. Sprayet på felgen og det viste seg at de da tok bedre. Vil sjekke på skivebremsene i løpet av uken. Viser det seg at dette går dårlig vil det vise seg i 0 svar
Hvis kjederensen din er oljebasert kommer det til å gå skikkelig bæsj. Er den derimot sprit- eller citrusbasert vil det nok funke finfint. Kanskje en sånn rensevæske vil legge igjen litt mer avfallsstoffer enn en ren skiverens, men den vil i hvert fall ikke legge igjen noen oljerester.
Spraya over kjeda og kransen min med Weldlite dirtwash discbrake cleaner, og vaska så over med vanleg såpevatn. Aldrig sett noko som har fjerna dritt so effektivt. Gullande reint- som nytt. Olja kjeda godt etterpå. Er godt nøgd med resultatet. Men er det lurt? kanskje dei vise kan svare???
Weldtite er finfin til slikt. Citrusbaserte rensemidler renser like bra som annet, og når man vasker over etterpå blir det i hvert fall ikke liggende igjen noen rester.
Har ikke brukt noen form for såpe eller kjemikalier på syklene mine de siste 5-6 år, en oppvaskbørste og en svamp er det man trenger. Min Santa Cruz Super 8 var den siste sykkelen jeg brukte Muc off på, og den ble blass og matt i fargen etter jeg brukte Muc Off...
Bruk en oppvaskbørste for å fjerne gjørme, vaske krans og andre vanskelig å nå plasser, vask ramme, hjul og alt annet med svamp og hageslange. Svamp fjerner også møkk på anodiserte rammer med grov overflate, ulempen er at man må dra over alle overflater på hele sykkelen...
Pål
+1
Har i lengre tid brukt ymse remedier for å få sykkelen ren. Etter hvert som jeg ikke har gidda å dra ut disse har det vist seg at spyling, en runde med oppvaskbørste og ny spyling gir like godt resultat. Hender jeg dusjer på litt sitrusrens hvis jeg har fått olje/smurning på ramme eller bremseskiver, men ellers gjør oppvaskbørste og hageslange en god jobb.
Hvis kjederensen din er oljebasert kommer det til å gå skikkelig bæsj. Er den derimot sprit- eller citrusbasert vil det nok funke finfint. Kanskje en sånn rensevæske vil legge igjen litt mer avfallsstoffer enn en ren skiverens, men den vil i hvert fall ikke legge igjen noen oljerester.
Joda har vel vært inne på den tanken, men har vel en filosofi om at lurer du på noe, prøv... Nå er ikke jeg kjemikeren hos oss, men vårt produkt inneholder en emulator som gjør virkestoffet vannløselig. Slik at du i prinsippet skal få fjernet alt med skylling av vann.