Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet?

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: Yeti-man] #809659 10/09/2009 20:15
C
Cato1 Offline
Fersking
Fersking
C
Snart settes det i drift en mengde bomstasjoner mellom Oslo og Lillehammer. Dette vil fordyre transporten til og fra Birken med hundrevis av kroner. FRP er for veibygging uten bomfinansiering og med det det beste valget for terrengsyklister.....

Redigert av Cato1; 10/09/2009 20:16.
Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: sykkeloyvind] #809702 10/09/2009 20:58
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: sykkeloyvind

Da kan jo partier som SV, KRF, Venstre, Rødt, og SP bare drite i å gå ut med mål om å få gjennom noe som helst da. Valg"løfter" må jo forstås som:
"hvis vi kommer i en situasjon der vi kan påvirke dette uten at noen legger ned veto, så skal vi sørge for gratis øl til alle barneskolene og fri sprit til alle lærerne"

Jeg tror nok ikke vi er så uenige, men jeg mener fortsatt det blir en spesiell situasjon når dagens regjeringspartier går til valg på samme alternativ (ihvertfall SP og SV har sagt dette ganske klart). Da blir det for meg litt søkt at f.eks SV fronter saker som de med stor sikkerhet vet SP/AP ikke går med på.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: SturlaS] #810004 11/09/2009 10:41
B
Bobben Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Dette er bra.

Har gjort litt research: SVs program sier følgende om sykling:

- Ingen form for transport er så sunn og miljøvennlig som å gå eller sykle. Likevel reiser færre med sykkel i Norge i dag enn i 2001. SV mener det bør legges langt bedre til rette for gående og syklende, slik at flere enn i dag kan gå eller sykle til og fra jobb. Det må være klare planmål om gang- og sykkelveier i arealplanlegging, og alle tettsteder med mer enn 5000 innbyggere bør ha en plan for et sammenhengende sykkelveinett innen 2010. SV vil arbeide for bedre veianlegg for sykkeltrafikk, og vil frita sykkel gitt av arbeidsgiver fra inntektsbeskatning. Vi vil
også sørge for at kollektivknutepunkter har egne parkeringsområder for sykler med beskyttelse for vær og vind og tiltak for å hindre sykkeltyveri.
- SV vil arbeide for minimum en dobling av den statlige belønningsordningen for kollektivtransporten i de store byene. I forbindelse med tildeling av statlige tilskudd vil SV stille som betingelse at byområdene innfører rushtidsavgifter, restriktiv parkeringspolitikk eller andre tiltak som reduserer biltrafikken tilsvarende. En offensiv sykkelpolitikk skal også belønnes.
- SV vil prioritere satsing på gang- og sykkelveier.

Til diskusjonen om valgløfter kontre gjennomføringsevne: Dette er ganske lett. Jo flere som stemmer på et parti, jo mer av sin politikk får dette partiet gjennomført. Oppsummert: Vil du ha bedre sykkelpolitikk, så stem SV!

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: Bobben] #810051 11/09/2009 11:23
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Sosialismen vil forandre det utbyttingsforholdet vi ser i kapitalismen, rive ned stjelingen og undertrykkingen vi ser hver dag og for å gjøre dette innebærer sosialismen å avskaffe den private eiendomsrett. Altså å fjerne det faktum at noen skal kunne sitte å eie produksjonsmidler og kjøpe arbeidskraft, den private eiendomsrett vil så bli erstattet av den samfunnsmessige eiendom.

Målet for denne utvikling er å fjerne undertrykkingen mellom klassene, og for å gjøre dette må vi fjerne det faktum at det finnes klasser. Grunnlaget for utviklingen som muligjør avskaffelsen av utbyttingen og klassesamfunnet får vi med avskaffelsen av privateiendommen.

http://www.su.no/Artikler/3148.html

Siden planøkonomi ikke har vist seg å være et spesielt vellykket eksperiment, så tror jeg at jeg står over en stemme til SV. Dette var kun et eksempel etter en rask googling, men det finnes altså viktigere linjer å se etter i storpolitikken enn hva partiprogrammet sier om sykkelstier.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: JonAre] #810105 11/09/2009 12:09
B
Bobben Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Sitat: JonAre
... det finnes altså viktigere linjer å se etter i storpolitikken enn hva partiprogrammet sier om sykkelstier.

Utvilsomt, men det er ikke tema for denne tråden, og vel heller ikke for dette forumet. Vi kan godt diskutere relevansen av å sitere fra SUs program i forhold til å stemme på SV, men jeg tror vi skal spare forumets lesere for det.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: JonAre] #810201 11/09/2009 14:20
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
...
Siden planøkonomi ikke har vist seg å være et spesielt vellykket eksperiment..<snip>

Hehe.. men mer vellykket enn markedsøkonomien, kanskje? Morsomt argument mot å stemme sv, dette..

.. mjoda .. -syklistene har særlig store fordeler av en uregulert økonomi.. det blir flere store biler, overalt, mange av dem; endog noen med plass til mange sykler inni!! skull

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: JonAre] #810266 11/09/2009 16:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Siden planøkonomi ikke har vist seg å være et spesielt vellykket eksperiment, så tror jeg at jeg står over en stemme til SV.

Bortsett fra at man ikke skal ha så mye kunnskap om økonomi for å vite at heller ikke SVs politikk medfører noen planøkonomi.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: EgilS] #810651 12/09/2009 11:49
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
I FRPs handlingsprogram står det: "Vi ønsker at staten skal selge jord- og skogeiendommer som ikke har allmenn interesse". Også Høyre har støttet denne ideen.

Statskog forvlater 60 0000 kvadratkilometer inn- og utmark på vegne av staten. Faren dersom disse områdene blir privatisert er at eierne prøver å begrense allmennhetens adgang på samme måte som vi har sett i strandsonen. Dette er dårlig nytt for terrengsyklister, turfolk, jegere og fiskere og er nok en grunn til å forhindre at FRP kommer i regjering. (Fra Adresseavaisa 12.09.09 side 17).

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: EgilS] #810677 12/09/2009 13:16
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EgilS
Bortsett fra at man ikke skal ha så mye kunnskap om økonomi for å vite at heller ikke SVs politikk medfører noen planøkonomi.

Neida, det er ingen umiddelbar fare, og mest sannsynlig vil det aldri bli det, men det handler om hvilken himmelretning man vil føre samfunnet over lang tid. Politiske ytterpunkter er sjeldent svaret.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: sykkeloyvind] #810692 12/09/2009 13:57
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: SturlaS
I denne saken ville jeg velge Gåpartiet på Birk'en - enten man velger venstre eller høyre løp!

SV har i mine øyne lite/ingen kred igjen etter snart 4 år med kamelspising... Venstre er jo aktuelt men for at de skal være spiselig for meg på Sponheim'en byttes ut...

At et mindretallsparti i regjering med et mye større parti må spise kameler er jo ikke så rart. Det hadde blitt for dumt å stille misstillitsforslag hele tiden også.

.. her har du truffet essensen i Sponheim sin garanti! dessverre er det mange som ikke gidder å sette seg nok inn i saken og trekker den forhastede konklusjonen om at Sponheim bare er en bråkmaker!! når det kommer til å bedømme hvilket parti som er best for terrensyklister så mener jeg at det er viktig å differensiere hvor i landet det gjelder, men når det kommer til Oslo og Akershus så er Venstre uten tvil det beste! hvorfor : 1. økt kollektivtrafikk= reduserer risiko for "jobbsyklister" 2.utbygging av sykkelfelt 3. vern om MARKAGRENSEN! 3. satsning på gjennomgående kyststier 4. miljø ... nå har jeg ikke god tid, så jeg må forholde meg kort!

godt valg!

( medlem av Akershus Venstre, ergo ikke objektiv)

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: sigten] #810701 12/09/2009 14:36
V
VetlePetter Offline
Fersking
Fersking
V
Eg har stemt på det same partiet i 30 år, og kan vel då kallast konservativ....
Under tvil har eg no prøvd meg på sykling i terreng.
Der har eg bokstaveleg tala vingla fram i terrenget, vingla fram og tilbake i samband med val av dekk, dempar ikkje dempar, gått på hovudet, vingla meg fram i gjørma på Birken med meir.
På mandag blir det inga vingling, men ei stemme til det eg meinar er det beste partiet både for landevegs- og terrengsyklistar. SV.
Godt val.
-----------------------------
Slutt å tøys, stem Heidi Grande Røys!

Redigert av VetlePetter; 12/09/2009 16:33.
Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: JonAre] #810890 12/09/2009 20:26
EgilS Offline
More than words
More than words
Politiske ytterpunkter er sjeldent svaret.

SV er nok heller ikke noe politisk ytterpunkt, kun litt til venste for midten.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: JonAre] #810908 12/09/2009 21:08
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Siden planøkonomi ikke har vist seg å være et spesielt vellykket eksperiment

De første forsøkene på å få et fly opp i lufta var heller ikke spesielt vellykket. Vi skal vel i dag være glad for at man ikke ga opp med det første.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: -Jan] #810950 12/09/2009 22:54
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: -Jan

De første forsøkene på å få et fly opp i lufta var heller ikke spesielt vellykket. Vi skal vel i dag være glad for at man ikke ga opp med det første.

en metafor trenger nødvendigvis ikke å være et godt argument:-P

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: EgilS] #810958 12/09/2009 23:43
JonAre Offline
Besatt
Besatt

Når ungdomsorganisasjonen din fortsatt ønsker å omvelte samfunnet ved revolusjon(!), så høres det unektelig ut som om man seiler et stykke unna midten. Det står riktignok ikke i SVs program, men det vitner ikke akkurat om et utpreget edruelig verdenssyn.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: -Jan] #810959 12/09/2009 23:52
JonAre Offline
Besatt
Besatt

Ja, men man fant fort ut at det fungerte dårlig å hoppe fra tak mens man flakset med armene, så da sluttet man med det.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: JonAre] #810960 13/09/2009 00:46
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Ja, men man fant ut at det fungerte dårlig å hoppe fra tak mens man flakset med armene, så da sluttet man med det.

Jepp, og derfor brukte man teknologien til å utvikle flymaskinen.
Hva er det vi har i dag som man ikke hadde under de første forsøkene på planøkonomi? Jo, vi har avansert informasjonsteknologi og et globalisert samfunn som gjør at planøkonomien har helt andre forutsetninger for å kunne lykkes.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: JonAre] #810972 13/09/2009 06:46
EgilS Offline
More than words
More than words

Når ungdomsorganisasjonen din fortsatt ønsker å omvelte samfunnet ved revolusjon(!), så høres det unektelig ut som om man seiler et stykke unna midten. Det står riktignok ikke i SVs program, men det vitner ikke akkurat om et utpreget edruelig verdenssyn.

Hvis du ser på hva ungdommen i de forskjellige partiene gjør/skriver vil du se at det i mange tilfeller ikke stemmer så veldig godt med morpartiets politikk. Og det er morpartiene som sitter på tinget og som i hvert fall jeg forholder meg til.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: JonAre] #810974 13/09/2009 06:53
EgilS Offline
More than words
More than words

Ja, men man fant fort ut at det fungerte dårlig å hoppe fra tak mens man flakset med armene, så da sluttet man med det.

De forsøkene man har hatt på planøkonomi har stort sett vært styrt av regimer som ikke har hatt de beste intensjoner og forutsetninger med sitt styre. Eneveldige diktatorer er kanskje ikke de som er best egnet til å ta kompliserte avgjørelser til det beste for folket.

Hadde man prøvd planøkonomi i et demokratisk samfunn og basert avgjørelsene på tilgjengelig informasjon og hatt de beste intensjoner med de, tror jeg det hadde fungert atskillig bedre, selv om jeg ikke tror det er den mest effektive måten å gjøre det på. Ytterpunkter er sjelden det.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: EgilS] #811055 13/09/2009 09:42
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

De forsøkene man har hatt på planøkonomi har stort sett vært styrt av regimer som ikke har hatt de beste intensjoner og forutsetninger med sitt styre....

Hadde man prøvd planøkonomi i et demokratisk samfunn og basert avgjørelsene på tilgjengelig informasjon og hatt de beste intensjoner med de, tror jeg det hadde fungert atskillig bedre, selv om jeg ikke tror det er den mest effektive måten å gjøre det på.

.. som det sies : kommunisme fungerer i teorien perfekt, men overhodet ikke i praksis. når man har så mange partier med forskjellige meninger vedrørende finans, så tror du virkelig at man hadde klart å komme til enighet om en 1-/3-/5-årsplan ?
hvor mye ressurser hadde byråkratiet DA krevd , og på en annen side: hvis vi ikke hadde vært avhengig av handel med utlandet, så hadde det kaaaaaaaaanskje vært mulig ,men hvordan skal vi kunne ha planøkonomi når vi ikke bestemmer priser og tilgjengelighet fra varer fra utlandet?

Norge hadde planøkonomi en kort periode etter WWII, men det var unntakstilstand og ville ikke vært fordelaktig for Norge ano 2010

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: sigten] #811058 13/09/2009 09:49
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sigten

De forsøkene man har hatt på planøkonomi har stort sett vært styrt av regimer som ikke har hatt de beste intensjoner og forutsetninger med sitt styre....

Hadde man prøvd planøkonomi i et demokratisk samfunn og basert avgjørelsene på tilgjengelig informasjon og hatt de beste intensjoner med de, tror jeg det hadde fungert atskillig bedre, selv om jeg ikke tror det er den mest effektive måten å gjøre det på.

.. som det sies : kommunisme fungerer i teorien perfekt, men overhodet ikke i praksis. når man har så mange partier med forskjellige meninger vedrørende finans, så tror du virkelig at man hadde klart å komme til enighet om en 1-/3-/5-årsplan ?
hvor mye ressurser hadde byråkratiet DA krevd , og på en annen side: hvis vi ikke hadde vært avhengig av handel med utlandet, så hadde det kaaaaaaaaanskje vært mulig ,men hvordan skal vi kunne ha planøkonomi når vi ikke bestemmer priser og tilgjengelighet fra varer fra utlandet?

Norge hadde planøkonomi en kort periode etter WWII, men det var unntakstilstand og ville ikke vært fordelaktig for Norge ano 2010

Jeg skriver ingenting om hvor det hadde kunen fungert. Det er nok en del forutsetninger som måtte ha vært tilstede, på samme måte som det må være det i enhver type økonomi.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: EgilS] #811082 13/09/2009 10:22
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
I gamle DDR var det slik at dersom sentrale myndigheter bestemte fra sentralt hold at ultraküle lysblå denimbukser skulle produseres for befolkningen, så tok planleggingen trekvart år (heldigvis var befolkningen moteteknisk så lite up-to-date at de da fortsatt syntes at dette var verdt å kjøpe). Produksjonen kunne likevel stoppe opp totalt etter to måneder fordi en liten fabrikk som laget bukseknappene fikk problemer med noen av maskinene.

Å importere bukseknapper i en slik situasjon da fra et idag globalt marked som reguleres av tilbud og etterspørsel ville undergrave selve grunnlaget for et planøkonomisk marked - nemlig at behov og etterspørsel skal styres fra et sentralt og hierarkisk system der målet er en helhetlig forvaltning av alle godene i et samfunn.

Jeg minnes videre en venn av meg som opplevde at han gikk inn i en restaurant i Øst-Berlin og det manglet en stol til alle ved bordet. Da han tok en stol fra et annet bord kom en annen servitør løpende og brølte at det var hans stol og han skulle la stolen stå.

Det spørs om vi idag ikke har utviklet litt andre forventninger til sørvis-innstilling, der f.eks. servitører som får akkurat det samme betalt uansett hvordan kunden behandles, virker en smule utdatert.

Martin

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: M@rtin] #811089 13/09/2009 10:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Det spørs om vi idag ikke har utviklet litt andre forventninger til sørvis-innstilling, der f.eks. servitører som får akkurat det samme betalt uansett hvordan kunden behandles, virker en smule utdatert.

Tja, jeg får akkurat det samme betalt uansett hvor fornøyd kunden er.

Det er neppe hverken aktuelt eller særlig effektivt å innføre planøkonomi i Norge 2009, men gitt den rette situasjonen kan det komme hit igjen også.

I mange land vil det være et stort fremskritt å få en planøkonomi som fungerer fremfor en økonomi helt uten styring, ref. Kongo-diskusjonen.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: EgilS] #811097 13/09/2009 10:51
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I mange land vil det være et stort fremskritt å få en planøkonomi som fungerer fremfor en økonomi helt uten styring, ref. Kongo-diskusjonen.

.. planøkonomi er ikke en garanti mot korrupsjon

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: sigten] #811526 14/09/2009 06:29
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Det ble mye diskusjon rundt planøkonomi mot hva jeg tolker som kapitalisme uten regulering. Vi har en blandingsøkonomi i dette landet hvilket fungerer for det meste bra.

Til de som er redd for en privatisering av Statsskog, ikke glem at vi har allemannsretten som har sikret fri ferdsel i utmark siden Magnus Lagabøters tid. Jeg ferdes mye på stiene i Løvenskiolds skoger uten at det plager meg nevneverdig at han eier dem.

Det står for meg som et stort paradoks at dagens regjering som slår seg for brystet hvor dyktige de er på miljøarbeid har regjert i en priode der Kolsåsbanen har vært stengt siden 1. juli 2006. Hvor mange tusen biler kunne ikke borte fra veiene (og gjort det sikrere for meg som helårssyklist)dersom denne hadde vært operativ. Regjeringens mangel for situasjonen er en stor fallitterklæring.

MEN jeg vil gjerne har rushtidsavgift. Folk må opp av bilstolen med hemorroidevarmer og opp på bena eller sykkelen, så kom gjerne med det.

PedroS
Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: PedroS] #811616 14/09/2009 08:19
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: PedroS

Det står for meg som et stort paradoks at dagens regjering som slår seg for brystet hvor dyktige de er på miljøarbeid har regjert i en priode der Kolsåsbanen har vært stengt siden 1. juli 2006.

takk for at du tar opp nettopp dette! jeg regner med at du kjenner til de politiske pådriverene for å få trikken på skinner igjen ;-)

(V)

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: sigten] #811638 14/09/2009 08:46
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sigten

.. planøkonomi er ikke en garanti mot korrupsjon

Nei, men det gir i hvert fall styring.

Re: Valg 09: Hva er det beste terrengsykkelpartiet? [Re: EgilS] #811647 14/09/2009 08:59
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support