Her er endelig noen bilder av min selvbygde hardtail basert på følgende deler:
Ramme - Hardrocx HR5-alpha karbon (HR Onrop C) Gaffel - Manitou R7 Super Gir/Brems - Shimano XTR 975 Dual Control Pedaler - Shimano XTR Krank - Rotor Agilis XC3 med Q-ringer og SABB lager Styre og Stem - Ritchey WCS Alu Styrelager - Ritchey WCS Setepinne - Ritchey WCS Karbon Sete - Selle Italia Flite Gel Flow Kassett/kjede - Shimano XT Hjulsett - Shimano XT (WH-M775) Dekk - Scwalbe Racing Ralph 2.1x26 QR - FRM Team
Denne er stiv og bra lett, girer vanvittig bra og kjennes "solid" ut i frasparket.
Tilleggsutstyr på sykkelen er; Blackburn Airstik 2Stage pumpe "noname" karbon flaskeholdere fra Fast-Bikes.no BBB Medium sadelveske Polar CS400 sykkelcomputer Light&Motion Solo Li-Ion Halogen lykt (ikke prøvd i praksis ennå...)
Dette ga i alle fall mersmak til å bygge mer.... Mye lærdom i å pelle fra hverandre og sette sammen en sykkel av deler!
Må få kappet ned bremseslangen foran en del. Den er for lang, men jeg har ikke utstyr hjemme til dette (ennå). Må vel snart også ta en demperservice så da kan det hende jeg får ordnet dette samtidig.
Har ikke syklet noen ritt med den ennå, men neste år kanskje....
Gjennomført og fin, men jeg ville før jeg så meg ferdig vurdert et breiere styre og litt større dekk. Dette vil gi bedre kontroll og en enda mer solid følelse uten at vekta går opp eller farta på flatene går ned.
Takk for all ros (og ris....). Hadde ikke tålmodighet til å lage karbonramma selv..... men jeg kan selvsagt ordne det så dekksidene er "riktig" plassert ift ventilene......og ta av ventilhetter og sadelveske...... men legger nok ikke ut nye bilder for det! Vekta har jeg heller ikke kontrollmålt, men et sted på 9-tallet.
"Sykkeloyvind"; Vurderte en stund 2.25x26 RR-dekk så neste gang blir de nok kjøpt inn. Har fått det tipset i en annen tråd her også.... Styret får sitte en stund til.
Men jeg har fryktelig lyst på en ny gaffel (Manitou R7-gaffelen er 2 år og har sittet på en HR Equilibrium Disc som jeg også har). Ser at DT Swiss har to lekre "søstre" i XRC 80/100 Race men her og der ser jeg at noen ikke liker gaflene deres pg av manglende stivhet og lekkasje.
Og så ser jeg nå at Merida kommer med en ny råtass av Ninety-six i 2010....sukk! Livet er ikke rettferdig!
Ser at DT Swiss har to lekre "søstre" i XRC 80/100 Race men her og der ser jeg at noen ikke liker gaflene deres pg av manglende stivhet og lekkasje
Jeg har akkurat byttet ut DT Swiss XRC 100 med Fox F100 RLC. Jeg synes gaffelen var stiv nok (hvis det er lov å si ref. RR), men dempingen av små dumper/ujevnheter var omtrent fraværende. Etter fire måneder med konstant småristing på grus og møre håndledd var det en fryd å komme tilbake til Fox. XRC´n er nydelig å se på, men det stopper omtrent der etter min mening. Har forøvrig ikke hatt problemer med lekkasje på gaffelen.
Re: Selvbygd karbon Hardtail
[Re: Opie]
#80997811/09/200910:10
Hmm, håper du er sikker på gaffel er kappet riktig da, ser du har lagt opp til aggresiv grus ritt aero tilpasset sittestilling og ikke har noe å gå på om du ønsker å justere opp styret. Evt kan du jo også fikse på dette med riser styret og samtidig få bredden/kontroll som Øyvind nevner.
Regner med at innlegget var til meg og ikke "Opie" siden du skriver "ser at du....". Gaffelen kommer fra en HR Equilibrium og på den så satt det 4 ringer under stem = 2 cm. Da jeg flyttet samme gaffel over på denne ramma så er høyden den samme, men siden ramma er litt høyere foran så er det kun plass til 1 ring.Det er nok 7 cm fra sete og ned på toppen av stem ved styre.