Det er to ting karbon tilbyr hvis det er gjort på riktig måte: Større stivhet og lavere vekt.
De fleste vil ønske lav vekt, om større stivhet er ønskelig er mer en vurderingssak, ihvertfall når man snakker om hardtail (stiv bakramme). På fulldempet er det helt klart ønskelig med en så stiv ramme som mulig, og det er hovdegrunnen til at "alle" fulldempere er i alu + noen toppmodeller i karbon.
Etter min mening er det beste materialet for en hardtail, hvis vi ser bort fra vekt, titan, deretter stål, så alu, og til sist karbon. Dette er basert på personlige preferanser og det faktum at jeg kjører mye sti og knot med røtter og stein. Da er ikke en dønn stiv ramme det beste/mest komfortable. Jeg synes også at titan/stål rammer generelt klatrer bedre på ujevnt underlag.
Vektmessig er disse materialene rangert slik, fra lettest til tyngst:
Karbon
Alu
Titan
Stål
Hvis en karbonramme skal ha den rette kombinasjonen av lav vekt samt at den er bygget med omtanke og med hensyn på noe komfort, så blir det dyrt. Rimeligere karbonrammer inneholder mer resin (les: bindestoff) og blir derfor både tyngre og mindre resposnive. De produsentene som virkelig vet hva de driver med legger fibrene i ulike tykkelser og retninger, slik at stivheten er ivaretatt og man samtidig oppnår en hvis demping og komfort.
Hvorvidt akkurat denne rammen fra Merida er bra eller ikke, det vet ikke jeg, men jeg betviler at den har de optimale egenskapene en karbonramme kan gi, ettersom de dyrere rammene fra Merida er annerledes (et eller annet Nano) og lettere.
Et siste ankepunkt (i hvert fall for min del) er at karbon er mer utsatt for skader hvis man skulle være uheldig å treffe stein og stubber på sin ferd. Sånn sett er nok en rimeligere karbon ramme med mer resin mer solid enn en toppramme som er tynt det siste lille ut av.
Hvis du skal kjøre Birken og mye grus, samt lett sti, og er opptatt av maks aks og kan leve med noe mer bank opp gjennom stussen, da er nok karbon et godt valg. Det er mao. ikke ett svar med to streker under når det gjelder valg av sykkel. Det er det som er så gøy