Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig?

aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? #806873 07/09/2009 12:22
J
Jeger68 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Hei.

Jeg er ny på forumet og er i ferd med å bytte ut min 7 år gamle merida som den gang kosta kr 5000,- til noe bedre. Sykler 2-3 ganger i uka i tilleg til lit annen trening. Har lyst til å kjøre noen ritt neste år, dvs birkebeineren og et par andre ritt. max pris jeg kan strekke meg til er kr 10.000,- helst noe under.
Jeg leser om sykler til øyet blir stort og vått men synes det er litt vanskelig. Ser på brukt/nytt, aluminiumsramme m/bra utstyr eller carbonramme med lavere nivå på utstyret. Har fått med meg at det er viktig med ramme, gaffel og hjul, men jeg vet jo ikke hva som er gode hjul feks. Har sett litt på denne:
http://www.oslosportslager.no/produkt/flx-special-edition-terrengsykkel-09-21703.aspx Her får jeg carbonramme, men utsryret ellers er jo på et lavere nivå enn hvis jeg finner en med aluminuimsramme til samme pris. Hva villd dere gjort hvis dere skulle hatt sykkel til 10.000,-?

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: Jeger68] #806883 07/09/2009 12:34
R
Richard T Offline
Det går opp, det går ned.
R
Ville nok i utganspunktet ikke kjøpt karbon med et budsjett på 10.000,-. Ramme av alu, så bra gaffel som mulig og ok hjul. Resten kan enkelt og relativt rimelig oppgraderes etterhvert.

Men så har jo du funnet et godt tilbud da! Ser bra ut den.

This site is like Krispy Kreme doughnuts dipped in crack cocaine for any connoisseur of bad ideas...
Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: Richard T] #806889 07/09/2009 12:42
J
Jeger68 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Spørsmålet er om dette er ei bra ramme? noen som vet om det er samme ramma som på de dyrere flx modellene?

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: Jeger68] #806918 07/09/2009 13:25
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Meget bra pris for en god sykkel (og ramme). Den ville jeg ikke nølt på.

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: mtbmaniac] #807017 07/09/2009 15:25
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ikke samme ramma som de dyrere Merida modellene. Står forklart på Merida sidene. Men tror ikke det er en dårlig ramme for det. Sykkelen går ikke den standard "feilen" som de fleste rimlige karbonsykler har, nemmelig å sette på en dårlig gaffel(Tora) for å spare penger. Recon er ikke på nivå med de beste, men ingen dårlig gaffel.

PS: Den rammen veier ikke mindre enn en gjennomsnittlig Alu ramme. Men den kan kanskje være stivere. Ikke vet jeg.

Redigert av Andreas83; 07/09/2009 15:28.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: Andreas83] #807071 07/09/2009 16:42
J
Jeger68 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
men er det slik at jeg likegodt kan kjøpe en med aluramme siden vekten er det samme eller har karbon andre fordeler? Er jo ikke utpreget lett denne sykelen, men det skyldes kanskje andre ting enn ramma?
Evt andre sykler jeg bør kikke på

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: Jeger68] #807513 08/09/2009 08:25
R
Richard T Offline
R
Det er to ting karbon tilbyr hvis det er gjort på riktig måte: Større stivhet og lavere vekt.

De fleste vil ønske lav vekt, om større stivhet er ønskelig er mer en vurderingssak, ihvertfall når man snakker om hardtail (stiv bakramme). På fulldempet er det helt klart ønskelig med en så stiv ramme som mulig, og det er hovdegrunnen til at "alle" fulldempere er i alu + noen toppmodeller i karbon.

Etter min mening er det beste materialet for en hardtail, hvis vi ser bort fra vekt, titan, deretter stål, så alu, og til sist karbon. Dette er basert på personlige preferanser og det faktum at jeg kjører mye sti og knot med røtter og stein. Da er ikke en dønn stiv ramme det beste/mest komfortable. Jeg synes også at titan/stål rammer generelt klatrer bedre på ujevnt underlag.

Vektmessig er disse materialene rangert slik, fra lettest til tyngst:

Karbon
Alu
Titan
Stål

Hvis en karbonramme skal ha den rette kombinasjonen av lav vekt samt at den er bygget med omtanke og med hensyn på noe komfort, så blir det dyrt. Rimeligere karbonrammer inneholder mer resin (les: bindestoff) og blir derfor både tyngre og mindre resposnive. De produsentene som virkelig vet hva de driver med legger fibrene i ulike tykkelser og retninger, slik at stivheten er ivaretatt og man samtidig oppnår en hvis demping og komfort.

Hvorvidt akkurat denne rammen fra Merida er bra eller ikke, det vet ikke jeg, men jeg betviler at den har de optimale egenskapene en karbonramme kan gi, ettersom de dyrere rammene fra Merida er annerledes (et eller annet Nano) og lettere.

Et siste ankepunkt (i hvert fall for min del) er at karbon er mer utsatt for skader hvis man skulle være uheldig å treffe stein og stubber på sin ferd. Sånn sett er nok en rimeligere karbon ramme med mer resin mer solid enn en toppramme som er tynt det siste lille ut av.

Hvis du skal kjøre Birken og mye grus, samt lett sti, og er opptatt av maks aks og kan leve med noe mer bank opp gjennom stussen, da er nok karbon et godt valg. Det er mao. ikke ett svar med to streker under når det gjelder valg av sykkel. Det er det som er så gøy ICON_SMILE

This site is like Krispy Kreme doughnuts dipped in crack cocaine for any connoisseur of bad ideas...
Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: Richard T] #807577 08/09/2009 10:15
J
Jeger68 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Ja gitt, det blir ikke noe lettere dette her...
Jo mere jeg seter meg inn i det jo vanseligere og dyrere blir det synes jeg, snart må jeg vel ha en fulldempet med carbonramme til 50.000...

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: Jeger68] #808746 09/09/2009 16:42
G
gjørmemannen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Dette er en gammel merida ramme med nytt design og nye komponenter. Moderne alu rammer er vesentlig bedre enn denne gamle karb. rammen.
kjøp alu.

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: gjørmemannen] #808747 09/09/2009 16:45
G
gjørmemannen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
Dessuten er denne rammen tyngre enn tilsvarende i alu.

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: gjørmemannen] #808952 09/09/2009 21:40
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Fjas!

Vesentlig bedre er ingen av delene. Greie rammer uansett.

Men kjøp gjerne alu-ramme, og bedre utstyr i denne prisklassen.

/Are Nicolai
Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: nicolai] #808979 10/09/2009 04:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er enig med nicolai her. Det jeg mener er viktigst å se på ved sykkelkjøp er ramme, gaffel og hjul. Dette er det som definerer kjøreegenskapene til sykkelen mest, og er dyrest å bytte. Karbon koster fortsatt litt i engineering og utvikling for å få til bra, samt at produksjonsprosessen er mer kompleks enn å sveise sammen noen rør. Nå er mye automatisert, men jeg tror nok du vil få mer for pengene for en aluramme i samme prissegment, og da få en sykkel som er mer påkostet mhp hjul og gaffel. Gir osv er slitedeler og så lenge det ikke er lavere enn deore-klasse, vil du få tilfredsstillende funksjon.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dår [Re: Jeger68] #808994 10/09/2009 06:01
O
oyoz Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Jeger68
Ja gitt, det blir ikke noe lettere dette her...
Jo mere jeg seter meg inn i det jo vanseligere og dyrere blir det synes jeg, snart må jeg vel ha en fulldempet med carbonramme til 50.000...

Du får fine ett- eller toårsgamle fulldempere med karbonramme til omtrent halve prisen. Gikk til innkjøp av en Genius MC-10 i fjor som jeg har vært veldig fornøyd med.

... men vurderer likevel noe litt grovere til neste år... og FR... og racer... og, du skjønner tegningen ICON_SMILE

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: baronKanon] #808996 10/09/2009 06:02
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg vet ikke om jeg har oversett det, men hvorfor ønsker du deg karbonfiberramme? Som mange påpeker er det slik at i titusenkronersklassen blir komponentene dårligere/tyngre, og den eventuelle vektbesparelsen man har i ramma forsvinner rett ut i tyngre hjul, demper, drivverk osv.

Mitt tips i denne sykkel- og prisklassen vil være å gå for aluminiumsramme, og se på hva Diamant og Nakamura har av høsttilbud nå. Jeg kan nesten garantere deg at du vil finne bedre tilbud enn den Merida-sykkelen.

I was just riding along...
Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: JB.] #808998 10/09/2009 06:08
tons Offline
underyter
underyter
Og igjen er konklusjonen: http://happymtb.org/2009/08/14/kolfiber-eller-aluminium-%e2%80%93-tva-ht-i-jamforande-test/#more-2522

Re: aluminiumsramme m/bra utst eller karbon m/"dårlig? [Re: tons] #809068 10/09/2009 07:46
J
Jeger68 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Hvorfor karbon ja... nei si det, fått det anbefalt av en jeg kjenner egentlig.
Jeg er ikke så dreven i dette gamet, og synes det er vanskelig å finne ut hva jeg trenger. Vil jo ha mest mulig for penga. Har prøvd å lese meg opp på forumet her men det er ikke så lett. Søkefunksjonen er ikke av de beste.
Prøver å følge med på bruktsidene her, på finn og på andre sider, men ikke så lett å vite hva som er et bra kjøp når en ikke helt vet hva som er gode rammer, hjul og dempere.

Moderator  support