|
Trening frem mot neste sesong
|
Trening frem mot neste sesong
05/09/2009 12:53
|
Hjulet
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Info om meg: Fersk syklist som først i år har begynt å trene regelmessig på sykkel (trent en del av og på med andre type idretter tidligere). Trent jevnlig på sykkel gjennom hele sommeren, men ikke mer en ca 2 økter i uka (knapt nok det).
Har lyst å trene både mer i mengde og litt mer spesefikt inn mot neste sesong for å få opp dampen på sykkelsetet for å komme litt høyere opp på listen i b.l.a ritt som Grenserittet og Birken. Fikk anbefaling om at dette var stedet for å få litt tips og hint til både hva og hvordan jeg burde trene.
Her er planen min kort skissert: Frem mot Jul. Trene 3 kanskje 4 økter (sannsynligvis 3 hvis jeg er realist) i uka med spinningtimer og annen sykkeltrening i naturen. Sistnevnte med hovedvekt på styrketråkk. Kanskje også litt styrketrening for beina også (i form av fks beinpress og tåhev). Dette fordi jeg føler jeg ikke har nok "trøkk" i beina og at det oftest er disse som svikter meg under lange ritt, ikke pusten.
Januar til Mars: Slippe opp på styrketråkk treningen og fokusere mer på intervall trening og lengre "turer" (blir vell mye spinningsykkel på denne tiden av året)
April og mot sommeren: Faktisk veldig usikker, fortsette med samme opplegget som fra Januar til Mars kanskje? Muligens kjøre litt kortere og mer intensive intervaller en før.
Høres dette ut som et fornuftig opplegg? Kom gjerne med innspill og korrigeringer, evt mer detaljert opplegg.
Redigert av Hjulet; 05/09/2009 12:54.
|
|
|
Re: Trening frem mot neste sesong
[Re: Hjulet]
05/09/2009 13:08
|
mortymtb
Entusiast
|
Entusiast
Nå har jeg ingen gode spesifikke treningsråd.
Men ikke gjør som meg i fjor, trente ikke noe i 3-4 vinter måneder. Det tok lang tid å komme seg opp igjen,til et normalt nivå. Skal trene i vinter, uansett hva slags trening det blir må det da hjelpe....
Carbon and nothing else!
|
|
|
[Re: mortymtb]
05/09/2009 14:24
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med kun tre økter i uka hadde jeg kuttet ut styrketråkk og annen styrketrening for beina. At beina kjennes svake ut har nok en stor sammenheng med en svak motor, og ikke liten beinstyrke. Mange tror det samme som deg. Noe jeg tror er helt feil. Med tre økter ville jeg kjørt 2 intervalløkter og 1 rolig langtur. Spinning hadde jeg holdt meg langt unna. Kjøp heller ei billig rulle og sett på den sykkelen du har. Spinning blit fort mye mas og kjas, og lite relevant trening for å heve kapasiteten med tanke på sykkel. Men det finnes så klart noen gode spinningtimer noen steder da, med trenere som har peil på sykling. Dra i såfall dit. Men rulle er tingen.
De tre øktene kan gjerne være slik: - 4 x 10 min, litt under terskel. Sone 3. - 3 x 15 min, litt under terskel. Sone 3. - Rolig langtur på MTB. langrenn el. 3-4 timer. Sone 1.
Etter jul kjører du litt kortere drag med høyere intensitet.
|
|
|
[Re: erling]
05/09/2009 14:50
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Støtter erling her, gjør det enkelt og unngå mas med treninga. Rulle er glimrende, har du watt-måler på den kan du styre enda bedre for sykkel.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
05/09/2009 15:04
|
Hjulet
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok, takker for svar.
Spørsmål ang. rulle: Hva er det som er bedre med å sykle på rulle kontra spinningsykkel? Jeg spør fordi jeg ærlig talt ikke klarer å se forskjellen annet en at man sykler på den sykkelen man ellers sykler på i sesongen, og fordi jeg aldri har prøvd å sykle på rulle før. Er det virkelig så stor forskjell? I så fall invisterer jeg i en rulle først som sist.
Et spørsmål til: Har hørt at ruller passer best til landeveis sykler, stemmer dette? Det vil i så fall bli et problem for meg i.o.m at jeg kun har en M.B med terreng dekk.
|
|
|
05/09/2009 16:22
|
mortymtb
Entusiast
|
Entusiast
Vet du kan få spesifikke "rulle" dekk som kan settes på din MTB. Er ikke noe særlig å kjøre rulle med knastedekk.
Carbon and nothing else!
|
|
|
[Re: mortymtb]
05/09/2009 18:43
|
Franky
Fersking
|
Fersking
Veldig enig i det Erling sier i sitt innlegg, jeg har trent noen år nå etter et lengre opphold og erfarer at for å få mer "trøkk" i beina er det motorbygging som gjelder. 2 intervalløkter i uka med 1 langtur.......litt sånn REMA og egner seg for oss som skulle ønske døgnet hadde flere timer
|
|
|
05/09/2009 19:55
|
olechr
More than words
|
More than words
Info om meg: Fersk syklist som først i år har begynt å trene regelmessig på sykkel (trent en del av og på med andre type idretter tidligere). Trent jevnlig på sykkel gjennom hele sommeren, men ikke mer en ca 2 økter i uka (knapt nok det).
Har lyst å trene både mer i mengde og litt mer spesefikt inn mot neste sesong for å få opp dampen på sykkelsetet for å komme litt høyere opp på listen i b.l.a ritt som Grenserittet og Birken. Fikk anbefaling om at dette var stedet for å få litt tips og hint til både hva og hvordan jeg burde trene.
Her er planen min kort skissert: Frem mot Jul. Trene 3 kanskje 4 økter (sannsynligvis 3 hvis jeg er realist) i uka med spinningtimer og annen sykkeltrening i naturen. Sistnevnte med hovedvekt på styrketråkk. Kanskje også litt styrketrening for beina også (i form av fks beinpress og tåhev). Dette fordi jeg føler jeg ikke har nok "trøkk" i beina og at det oftest er disse som svikter meg under lange ritt, ikke pusten.
Januar til Mars: Slippe opp på styrketråkk treningen og fokusere mer på intervall trening og lengre "turer" (blir vell mye spinningsykkel på denne tiden av året)
April og mot sommeren: Faktisk veldig usikker, fortsette med samme opplegget som fra Januar til Mars kanskje? Muligens kjøre litt kortere og mer intensive intervaller en før.
Høres dette ut som et fornuftig opplegg? Kom gjerne med innspill og korrigeringer, evt mer detaljert opplegg. Hvis du skal kjøre et sånt opplegg ville jeg hvertfall flyttet alt et hakk videre så sant du ikke skal være i form i April.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
06/09/2009 07:54
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Høres dette ut som et fornuftig opplegg? Kom gjerne med innspill og korrigeringer, evt mer detaljert opplegg. Med dette opplegget "topper" du jo form til april/mai... Tren lystbetont fra nå og frem mot februar/mars, SÅ kan du begynne å tenke på mer detaljert trening for å nå en formtopp i ett ritt f.eks i juni eller juli.
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
06/09/2009 08:15
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Billig rulle kan du sikkert finne på Finn. Jeg har hatt en omtrent sånn en... http://www.finn.no/finn/bap/object?finnk...ll&tot=null...i ti år, og den tilfredsstiller mine behov. Kjøp et slicksdekk til MTBen, og du er good to go. PS. Vurder om du bor sånn at du kan bruke rulle. De har en lei tendens til å lage mye støy for naboer i blokk og familen om du settern rett på et tregulv. Har min på betonggulv i kjellern og det går fint. Lykke til!! J;)ar
|
|
|
[Re: Joar71]
10/09/2009 11:53
|
arjosk
Medlem
|
Medlem
Jeg startet med slicks dekk på rulla i fjor vinter... dekket ble for varmt og ble ødelagt. Måtte kjøpe spesialdekk til rullebruk... Vurder dette før du evt ødelegger ditt ute-bruk dekk!
|
|
|
[Re: arjosk]
10/09/2009 11:57
|
arjosk
Medlem
|
Medlem
"for å få mer "trøkk" i beina er det motorbygging som gjelder. 2 intervalløkter i uka" jfr franky...
Hvordan ser to slike intervalløkter ut, f eks på rulle? Vi snakker to av evt tre økter i uka.
|
|
|
10/09/2009 12:22
|
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Etter min mening er spinningsykkel like bra som rulle, kanskje bedre. For noen er det lettere å motivere seg for å dra på trening når det er spinningtime, og de kan få høyere intensitet på treningen hvis det er hensikten. Grunnen til at nesten ingen anbefaler spinning er at det er som å banne i kirken her inne på forumet. Venter spent på svar... Ok, takker for svar.
Spørsmål ang. rulle: Hva er det som er bedre med å sykle på rulle kontra spinningsykkel? Jeg spør fordi jeg ærlig talt ikke klarer å se forskjellen annet en at man sykler på den sykkelen man ellers sykler på i sesongen, og fordi jeg aldri har prøvd å sykle på rulle før. Er det virkelig så stor forskjell? I så fall invisterer jeg i en rulle først som sist.
Et spørsmål til: Har hørt at ruller passer best til landeveis sykler, stemmer dette? Det vil i så fall bli et problem for meg i.o.m at jeg kun har en M.B med terreng dekk.
|
|
|
[Re: arjosk]
10/09/2009 12:33
|
pet1
Entusiast
|
Entusiast
Først og fremst vil du tjene på å trene mer, det vil nesten garantert gi bedre resultat når du ikke trener mer enn du gjør nå. Kjør rolig langkjøring fram til jul og pluss på med intervall de siste to mnd før sesongen. Styrketrening er fint, særlig fordi de sammen med langkjøring får ned 'dødvekta' om det er et poeng. Ellers ser jeg mange som gjør trening veldig vitenskaplig og ofte litt kjedelig. For meg er morsom trening viktig siden det får meg til å trene mer, og det er viktigere enn en ti plasser lenger opp i Grenserittet. Mye annen trening enn sykkel som vil hjelpe deg, kanskje kan du erstatte kjedelig rulletrening med skiturer feks, litt ballspill sammen med kompiser en gang i uka osv. Effektiv intervalltrening kan du lese om feks her: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=543
|
|
|
[Re: ]
10/09/2009 12:48
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Nå har vi heldigvis en spinningsal til rådighet mandag og onsdag. Og timene er holdt av og for syklister (les: Team Jæren og Hafrsfjord Sk). Det hjelper  Høst/vinter/vår blir det dette, jobbsykling 5 dager i uka, samt noen timer terrengsykling i helgene. Dessuten blir det styrketrening rett før spinningen. I tillegg til en og annen (forhåpentligvis) episk langtur tror jeg dette skal holde (og det må det, for det er det det blir).
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: olechr]
17/09/2009 22:03
|
wammer
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan burde en legge opp sesongen i forhold til Craft mtb 6-dagers ?. I disse dager og fram til søen legger seg koser jeg meg med en langtur i uka og noen runder med teknisk trening i terrenget. Men så opplever jeg å kjøre på med 1000 meters drag på løp og løping i hoppbakker osv. Nå intervalldragene på sykkel går ut begynner jeg å løpe mer og intensivt igjen. Fare med for tidlig formtopp da og ?(vil jo ikke ha den før Craft 6 dagers) (har trent slik i mange år)
|
|
|
18/09/2009 04:23
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kun desperasjon kan få meg på en spinningsykkel igjen...
Han snakket vel om trening på spinningsykkel, ikke spinningtimer. Det er jo to ulike verdner... (og de negative punktene du lekser opp har jo lite med selve sykkelen å gjøre) Har selv en spinningsykkel, og supplert med ei balanserulle er det det optimale innetreningsredskapet for meg.
|
|
|
[Re: Joar71]
18/09/2009 06:35
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Jeg trener kondis med vekter jeg.. Jmf. www.bikejames.com Søk på db combo.. Er ikke elite rytter, langt derifra,men som mosjonist hadde jeg bra progresjon med dette i fjor.. Nr 3 i WC i DH bruker metodene. Ok, det blir ikkeno langkjøring, men det får ski ta seg av, nå og da.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
18/09/2009 09:28
|
wheel69
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Spinningtimer er jo grusomt av flere årsaker:
Her kan man lett kontre:
* Du er prisgitt en som regel svært slistsom musikksmak
-Det er digg å høre høy energisk musikk når jeg trener, det går ikke hjemme
* Timen begynner ikke når det passer deg
-Faste tider på treningen, da blir det lettere for meg å få gjort de øktene jeg skal
* Det er varmt. * Det er klamt.
-Det blir så ekkelt hjemme når jeg har dugget ned halve kåken etter en økt.
* Instruktørene har mye rart for seg:"sitt ned! reis opp! heng i styret! stå å trå på latterlig lav motstand!"
-Blir gira av at noen hepper meg videre selv om jeg er sliten.
* Du får ingen tilbakemelding fra en vanlig spinningsykkel på om du kjører bra eller dårlig, om du har framgang, stagnasjon eller tilbakegang. Du blir anpusten og svett...thats it. Det er bare guds lykke om du blir noe raskere på sykkelen.
Så de jeg kjenner til som presterer på elitenivå i norge får egentlig ingenting ut av øktene sine på spinning i løpet av vinteren?
Mange kjenner kroppen sin godt nok til å få et utmerket utbytte av spinningg.
Ellers er det nok noen som sliter med 'å få lov til' å sette opp hverken rulle eller spinningg-sykkel hjemme.
Dersom man sliter med motivasjonen for å drive sykkeltrening, så er kanskje spinningtrening helt flott. Men det betyr jo ikke at spinningtrening er noe bedre for sykkelformen enn rulle eller *gisp*: Sykling.
Kun desperasjon kan få meg på en spinningsykkel igjen... Synes bare du var vel kategorisk og kontant på alles vegne, mange får utmerket utbytte av spinningg både fysisk og sosialt;)
It's not you, it's my bike.
|
|
|
18/09/2009 11:23
|
supadupa
Medlem
|
Medlem
Kan dere ikke si litt mer detaljert om hvordan dere kjører intervall. Feks: * Motbakke eller ikke * Høy tråkkfrekvens på lette gir eller omvendt * Hvis man ikke klarer 4 minutter, skal man ta i like hardt med mindre minutter, eller skal man kjøre roligere og fullføre.
Utrolig spennende idrett, men også mye nytt å lære seg.
Jeg sliter litt med å komme opp i høy puls på sykkel i forhold til feks løping og grunnen er vel at jeg må utvikle en bedre motor. Jeg er relativt nybegynner på sykkel, men har trent aktivt på høyt nivå i ballidrett i mange år. Det er også interessant å vite feks hvor lenge en langkjøring skal vare i minutter eller mil - Sti eller grus osv.
Redigert av supadupa; 18/09/2009 11:24.
|
|
|
[Re: supadupa]
18/09/2009 11:31
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ideelt skal man ha samme intensitet (målt i fart/ytelse/effekt/motstand) gjennom alle dragene. Det krever litt prøving og feiling å få til det på høyest mulig gjennomførbar intensitet.
Med en slik gjennomføring vil du ha en puls som stiger i de første 2-3 minuttene på alle dragene, og første drag vil gjerne ha lavere puls enn de neste.
|
|
|
[Re: kjerts]
18/09/2009 15:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg syntes spinning funker som fjell. Jeg syntes rullekjøring er kjedelig derfor gjør lite av det.
Ikke noe problem å bli sprek på spinningsykkel bare å trå det. Syntes også det er bedre motstand på spinning sykkel.
Men skal man på spinning time så må man legge på motstand ikke bare å sitte å vispe. Fort gjort å bli lurt av at man blir så svett og derfor trur man trener bra.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
18/09/2009 20:36
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Men skal man på spinning time så må man legge på motstand ikke bare å sitte å vispe. Fort gjort å bli lurt av at man blir så svett og derfor trur man trener bra.
Det der trur jeg er et veldig godt poeng! Man svetter jo som en gris i en spinningsal og på spiinningsykkelen generelt. Jeg har ikke tenkt på dette før, men begynner jaggu å lure på om jeg har latt meg lure av det der...
Re Sykkelklubb
|
|
|
|
|