Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bra å sjekke bilverkstedsregningen

Bra å sjekke bilverkstedsregningen #805165 04/09/2009 17:18
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg hadde bilen på service i dag. Ved tidligere servicer, enten av min egen eller samboers bil, så har vi reagert på at de fyller noe så enkelt som spylervæske og tar betalt for det. For å slippe dette tok jeg i dag og fylte helt opp til lokket før jeg leverte bilen. Men jaggu sto det ikke "Spylervæske, 5 liter à 13,50" på regningen. Mannen ved uthentingsdisken så litt flau ut da jeg sa fra at det hadde jeg ikke tenkt til å betale for siden jeg hadde fylt 6 liter hjemme noen timer tidligere.

Enten så har de bare av gammel vane krysset av en boks for mye på skjemaet eller så bedriver de bevisst lureri. Problemet er at man jo begynner å lure på om man kan stole på at de har gjort de andre rutinetingene de skal gjøre.

Husk i hvert fall å sjekke regningen før betaling.

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Dan] #805233 04/09/2009 18:47
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Tror nok de har "glemt" å ikke krysse av ja. Mange opererer med enhetspriser på deleskift også slik at om de bytter to sammenkoblede ting samtidig og bruker kanskje kun 30 min ekstra på del 2 fører de 1stk skifte del 1 og 1 stk skifte del 2 (som består av demontering av del 1 samt skifte av del 2...).

Har blandede erfaringer mtp. kvalitetsnivå selv også. Fikk blant annet tilbake en bil fra monering av senkesett og firehjulskontroll som til alt overmål var kvalitetskontrollert hos NAF grunnet en forsikringssak. Bilen var prøvekjørt og funnet ok. Merkelige lyder gjorde at jeg undersøkte nærmere og det viste seg at støtdempere var så løst montert at mutterene kunne skrus med fingrene...

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Larsemannen] #805887 06/09/2009 05:59
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
oh shit!

Ikke noe rart at enkelte flykter til Sverige for å reparere biler der.

Kompisen min hadde nedslitte bremseskiver (iflg verkstedet), men det rare er at han kjører mykt og bremser mindre iforhold til andre, så utbyttingen ble kanskje altfor tidlig utført, men han fikk ikke den informasjonen så han fikk ikke kontrollert dette selv. (EU kontrollen året før sa ingenting om bremsene) Bilen er fra 2001, men det dumme var at bilen er såpass gammel at han vurderete å selge eller vrake den om cirka et år.

(billgere for ham å selge den med notat om at bremseskivene er nedslitte (kjøper er inneforstått og kan evnt. bytte selv) fremfor å betale svinedyrt hos verkstedet)

Snakk om bortkastete penger! angry
Jeg ble rimeligvis sur på ham og verkstedet overfor den glippen... ICON_SMILE

Det er trist å se at verksteder spekulerer i at folk ikke følger med.

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: atlekristensen] #806072 06/09/2009 12:31
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
En kompis HADDE en ca tiår gammel 5serie BMW Touring. Var alltid noe med den bmwn men, en ting var for mye: og for ett år siden måtte alle bremseskiver og klosser byttes, samt overhaling av calipere bak. Brukte Autozentrum i oslo. Kostet 15.000+++.

I vår så var han inne på service samme sted, og bakbremsene bak hang, igjen. Med beskjed om at det ville koste nye 6000.-, for det var brukt uorginale klosser bak. For det første en teit forklaring, og samme verksted hadde jo puttet på de uorginale klossene bak og overhalt bakbremsene året før! Eller overhalte de bremsene? og hvorfr brukte de ikke skikkelige deler?

Han ble rasende, solgte bilen og kjøpte seg nyeste typen Mazda 6 stv. Kunne lett kjøpt en ny bummer, men skal aldri sette sin fot der mer sier han.

Be alltid om å få med brukte deler hjem. Har selv tatt verksted i å ikke bytte oljefilter (sett merke på filteret). Samt at luftfilter heller ikke er byttet. Det heter service, men det er som finans"rådgivning". Selv gjør jeg ALT selv. Og da mener jeg ALT. Når bilen min er innom og får servicestempelet nå, er det også GPS logger i bilen, samt den leveres med redusert orginaleffekt.

En kompis "fikk en verkstedansatt til å miste lappen", bremsene var blå, og han hadde GPS logg i bilen som viste at verkstedet hadde kjørt over 180 i 80sona osv. Mekanikeren mista lappen i ett år, men ikke jobben! Står om det her, mekanikeren ble dømt.
http://www.varden.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050712/NYHET/107120120/-1/LOKAL16

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Dan] #806722 07/09/2009 09:34
FrankS Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg spurte om det for noen år siden på Opelverkstedet på Grorud. De måtte fylle på spylerveske fordi de hadde spylt igjennom systemet for å se at det fungerte ICON_SMILE

Opel har fortsatt spylerveske med på service. Men de fyller ikke på, legger den bare i baksetet på bilen og tar betalt. Er en fin måte å dra opp serviceprisen på ettersom den er inkludert i prisen som blir oppgitt ved bestilling.

Jeg tar som regel service i Sverige. Omtrent halve prisen og uten rare tillegg på regninga.

Sist jeg tok service på et annet Opelverksted i Oslo fikk jeg samtidig utført en garantireperasjon. Da jeg spurte hvorfor det var dyrere enn avtalt kikket de over en gang til og fjernet delene som var byttet på garanti. Jeg er fortsatt ikke sikker på om det var en forglemmelse eller forsøk på ta for mye betalt.

I ettertid så så jeg at de ikke hadde fjernet alle delene de skulle ha gjort, så jeg endte opp med å betale for to muttere (10 kr stykket elns) som også ble byttet på garantien.

--frank

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: FrankS] #806733 07/09/2009 09:43
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Kjøp litt billigere bil, så har en råd til sørvis på ann...
Hadde en a3 en gang, og bestilte time hos verkstedet (møller bergen)for å bytte vindusheis på førersiden.
Fyren på verkstedet sa at det var noen plast klips som røk først så dette skulle være en enkel sak.
Når eg skulle hente bilen viste det seg at de ikkje hadde ordnet vinduet, men stilt diagnose, og joda vindusheisen på førersiden var ødelagt, men det var bare noen plastklips, så dette var en enkel sak....
Kr 960 for diagnosen, og så setter vi opp en time til deg, betal i kassen.....
Da ble eg litt muggen, og etter el liten diskusjon slapp eg å betale for diagnosen...

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: vortex surfer] #806777 07/09/2009 10:24
T
thomaso Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Spylerveske ved service er ganske artig. Min kjære mor reagerte en gang på at det var etterfylt spylerveske til en litt høy pris. Ved neste service fylte hun opp spylervesketanken før service, for å sjekke om hun da ble lurt.

På faktura sto det da noe sånt som spylerveske: kr 1,50.

De hadde da klart å presse på en liten skvett alikevel. Blir nesten litt komisk. hehe.

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: vortex surfer] #806779 07/09/2009 10:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: vortex surfer

Hvis Ann ikke tar seg betalt for "sørvisen", kan du få til begge deler...

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: thomaso] #806786 07/09/2009 10:34
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Exkona hadde nettopp bilen sin på service på merkeversted
Motorolje
Oljefilter
Luftfilter
Drivstoffilter
Pollenfilter
+et par andre småting som eg ikkje hugsar i farta

Alt er enkle greier
1050 for delene
4450 for jobben (!!)
totalt 5500
Korleis dei klarer å bruke såå lang tid på drittenkle ting er for meg ei gåte.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: GeirK] #806830 07/09/2009 11:37
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Sitat: GeirK

Hvis Ann ikke tar seg betalt for "sørvisen", kan du få til begge deler...

E ikkje fra Bergen du nei...

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: vortex surfer] #806839 07/09/2009 11:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Korrekt. Ann er kanskje derfra?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: GeirK] #806843 07/09/2009 11:57
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Ann e fra Kristiansand tror eg.

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: vortex surfer] #806895 07/09/2009 12:51
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Ann e fra Kristiansand tror eg.

Tror ikkje han tog ann! Tog du ann eller toppte du heile driden?

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: DagRS] #806966 07/09/2009 14:04
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Snakke me "tog du Ann" her? I såfall trur eg ikkje det er lov å seia...

Andreas Tveit
Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Laxeluz] #806983 07/09/2009 14:22
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Hahaha, no e d skikkelig gøy her!!!
ann får skikkelig gjennomgå må eg si.

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: vortex surfer] #807013 07/09/2009 15:20
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
Leverte VW T5'n på Møller idag fordi en lampe lyste (nesten som å vinne i bingo). Bremser bak og bremser foran må skifte klosser og skiver. 10 900,- takkskarruha.

Tok en kjapp tlf til en Mekonomen clutch og bremseverksted og skulle ha 7 600,- for samme jobben. Kan ikke tenke meg delene er noe dårligere heller.

Henter bilen hos Møller nå og kjører den til Mekonomen imorgen tidlig og sparer 3 300,- Blir spennende å se hva Møller skal ha for bytting av bremselyspære og diagnose..

Ville jeg spart mye ved å dra over grensa?

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Tallak] #807110 07/09/2009 17:57
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Jeg sparte ca 5000,- på å bytte skiver og klosser + noe annet småtteri på en Pajero i Sverige for noen år siden. Tåler lett en tur til Gøteborg med Liseberg, billig birra på systemet, ragga bruder vid rondellen etc hvis man kan spare laken.

Aron SK, NBNL
Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Tallak] #807146 07/09/2009 18:28
H
HaakonL Offline
Tidligere hCon
Tidligere hCon
H
Tipper du kunne bortimot halvert mekonomentallet over grensa, og trukket fra 20 % i tillegg for valutaforskjell.

Haakon
Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: HaakonL] #807174 07/09/2009 19:03
M
mårt1 Offline
Fersking
Fersking
M
Morsom tråd... Sjekket nettopp servicepriser hos 6 ulike merkeforhandlere av bilen jeg har (sendte mail til alle sammen). Resultatet ble 6 forskjellige priser, alt fra kr. 2.700 til kr. 6.000. En av forhandlerne klarte sågar å svare to ganger på e-posten (fra to forskjellige kundebehandlere) og kom opp med to forskjellige priser... kr. 4.900 og kr. 6.000. Helt vanvittig.

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: mårt1] #807248 07/09/2009 20:15
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jepp sjekk nøye! Og husk alt du kan gjøre selv før service. Jeg hadde min Toyota inne hos Toyota på Skøyen, jeg hadde skiftet olje, oljefilter, luftfilter og tennpluggger selv, men glemte at de skifter vindusviskere. Dyreste vindusviskerne den bilen noensinne har hatt. De prøvde seg med å kreve meg for tre vindusviskere, selv om viskeren bak var demontert og lå i en pose i bagasjerommet. Da leste jeg opp en lekse for dem og gikk derifra med en litt mindre regning.

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Arnebv] #807373 07/09/2009 22:36
D
Dreuf Offline
Medlem
Medlem
D
Sitat: Arnebv
Exkona hadde nettopp bilen sin på service på merkeversted
Motorolje
Oljefilter
Luftfilter
Drivstoffilter
Pollenfilter
+et par andre småting som eg ikkje hugsar i farta

Alt er enkle greier
1050 for delene
4450 for jobben (!!)
totalt 5500
Korleis dei klarer å bruke såå lang tid på drittenkle ting er for meg ei gåte.

Uten å ta verkstedet i forsvar, så ligger det mer i en service enn kun å bytte ut delene.. Gjennomgang av alle funksjoner på bilen, rust/lakk-sjekk, diagnosekjøring, prøvekjøring av bilen++
Med en verkstedpris på rundt 1000 (som ikke er uvanlig) så er ikke 4,5 timer så ille på en service.
Om mekanikeren gjør det raskere, så blir du ofte uansett fakturert for timene, for det er oppgitt fra produsent at så lang tid tar det.

Mekanikerene har ofte bonus/provisjon av hvor mye han greier å skru inn i løpet av en dag (bruke 1 time på en service som er beregnet til 4 timer), og den best betalte jeg vet om hadde rundt 1mill i året..
Noen må jo betale den lønna ICON_SMILE

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Dreuf] #807463 08/09/2009 07:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Enda viktigere er å sjekke hva de har gjort. Hadde trøbbel med 'strømlekkasje' på bilen og mistenkte glødingen. Fikk et verksted til å titte på om de klarte å finne årsaken før jeg skulle vurdere om det var verdt å fikses (det var en gammel bil).
Fikk bilen tilbake med beskjeden at det var nok kortslutning i et rele, som de hadde koblet fra og så var det bare å kjøre (var selvfølgelig ikke en permanent løsning).
Hjemme tok jeg en liten sjekk; så viste det seg at de hadde koblet fra dynamoen. Dustemikler!

For å ikke snakke om en kjent som skulle hente sin veteran-BMW fra verkstedet for en prøvetur. Verkstedet hadde glemt å 'skru igjen' motorfestene. Ble en liten overaskelse da han skulle dra fra ved et traffiklys...........og nesten 200 hester ble sluppet fri under panseret.

Re: Bra å sjekke bilverkstedsregningen [Re: Dreuf] #807519 08/09/2009 08:41
Kakachka Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Dreuf

Uten å ta verkstedet i forsvar, så ligger det mer i en service enn kun å bytte ut delene.. Gjennomgang av alle funksjoner på bilen, rust/lakk-sjekk,

Jeg har en 2004 T5 som var på 3 servicer + 3 reparasjoner med begynnende rust i fremkant på skyvedøra. De kommenterte den aldri. Og da jeg fikk soset meg til Møller skade (vanlig verksted vurderer ikke slikt sa de) så nektet de for alt, påstod steinsprut, at den slår borti m.m. Hadde jeg kråket før hadde de sett at kanten var strøken og at det rustet innenfra etter tidligere skade - oxo fixet hos Møller.

De kommenterte heller ikke flassing og rust i stigtrinnet - etter samme skade - men denne ga de seg på og tar på garantien.

Og Tallak: Dyr bremseskift ja. Men bare gled deg til du hører drivknuta. Å skifte den høyre foran koster 12.500,-. Kun den. Og den er ike av gull eller titan eller noe annet edelt.

Moderator  support