|
|
Spis deg slank med feit mat
|
Re: Spis deg slank med feit mat
[Re: fredriks]
28/03/2011 10:31
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Er det noen som tør å prøve seg på en dristig forklaring?
Sett fra et evolusjonsmessig perspektiv, vil ikke mennesket ha hatt nytte av å unngå matvarer som gjør at den ikke legger på seg?
Hvorfor er det da noen som mener at mennesket er laget for å fortære nettopp slike matvarer? Slike mennesker vil jo dø ut ganske fort under perioder med næringsmangler og de «sterkeste» vil være de som unngår slik mat, eller?
Anonym5
|
|
|
[Re: NjalVM]
28/03/2011 10:31
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Anbefaler å lese denne artikkelen , som oppsummerer en del av forskningen rundt lowcarb og andre typer dietter.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
28/03/2011 11:28
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Den opnar veldig så bombastisk: Many promoters of dietary schemes would have us believe that a special substance or combination of foods will automatically result in weight reduction. That's simply not true. To lose weight, you must eat less, or exercise more, or do both. (Artikkel datert 20. august 2008.) Det står i sterk kontrast til: - Vi tror at samspillet mellom hovednæringsstoffene kanskje er viktigere enn mengden, og ikke minst hvordan de innvirker på sultsignalet cAMP, forklarer Madsen. (I eit intervju datert 11. desember 2009.) I tillegg, frå same intervju: - De musene som spiste proteiner og fett måtte spise syv ganger så mange kalorier for å legge på seg ett gram fett i forhold til de som spiste sukker og fett. Her skal du få det helt nøyaktig, sier Madsen og leser i papirene sine:
- Proteingruppen måtte ha 468 kilokalorier for å legge på seg ett gram, mens musene som spiste sukker kun trengte 68 kilokalorier for å legge på seg ett gram fett. (..) - Egentlig er det noen helt sinnssyke tall. Det vi blant annet lurer på, er hvor det blir av all energien i proteingruppen, undrer Madsen.
Resultatene i studien som ble gjennomført i samarbeid med Universitetet i København, gir en rekke nye spørsmål. Ikke minst hvorfor det er slik. Hva som skjer med stoffskiftet når forskjellige næringsstoffer inntas i kroppen? Og: Er egentlig en «kalori» en kalori? [kjelde: http://www.bt.no/forbruker/helse/Hun-ga-slankesvar-982099.html] Og: Forskeren er glad for funnet fordi det er et resultat av lang tids kamp i motbakke.
– Det er veldig morsomt å tenke på at vi ikke visste om brunt fett i voksne mennesker i 2009, og at Karsten Kristiansen og jeg gjennom de siste ti årene er blitt møtt med undring fordi vi arbeidet med noe som man bare trodde hadde relevans for mus og andre dyr - og slett ikke mennesker. (Datert 19. september 2010.) [kjelde: http://www.forskning.no/artikler/2010/august/259008] (Eg har ikkje lese resten av artikkelen du syner til på noverande tidspunkt.)
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
28/03/2011 11:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så du refererar till tidinings artiklar om ny norsk (eller dansk?) forskning på möss för att visa att artikeln börjar bombastiskt... Jag har för mig att jag har refererat i denna tråden till forskning som visar på att det som står i artikeln över stämmer (annars kan man finna en link på wikis atkins sida).
Nu är det möjligt att just denna artikeln är för bombastiskt men min erfarhenhet är att det finnes helt otroligt mycket bombastiska utalanden om lavkarbo dieter från den tillhängare utan att de referar till någon forskning eller att de tar med all kunskap som finnes.
Men generellt är det så att sanningen sällan finns i bara en artikel eller en persons utallanden eller åsikter. Om man bara letar efter folk eller artiklar som är eniga med det man tror på så kan man ganska ofta finna det utan att debatten är slut av den orsaken.
Det där med brunt fett verkar ju också vara interessant på grund av:
Det verkar inte vara något nytt att vuxna människor också har det om man läser kommentarerna till artikeln.
Om folk endå tror det är en skillnad i just brunt fett mellan möss och människor (att det också existerar hos människor behöver ju inte medföra att andelen brunt fett är lika stort hos människor och möss) och förklaringen till fenomenet i möss är just brunt fett så verkar det ialla fall för mig som att man borde forska lite på människor också.
|
|
|
[Re: fredriks]
28/03/2011 12:05
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
Status for 2 uker uten brød, poteter, ris, pasta, juice og i det hele tatt de fleste vanlige karbo-bomber:
Sulten: veldig lite sultfølelse, inntak rundt 1500-3000 kcal per dag i tillegg til 2 liter vann samt vitaminer og mineraler. Jeg spiser meg god og mett til lunsj og middag.
Form: god, ikke typisk "slankeslapp" og sover meget godt.
Fysisk aktivitet: i praksis ingenting, stort sett jobbet og slappet av hjemme.
Vekt: Ned 6,5kg fra feil side av 100kg. Sikkert mye vann og grums, men for min del en virkelig overraskende solid virkning på livvidden.
Fortsette: Ja, kliner til med to uker til. Kylling, kjøtt, fisk, egg, bønner, og diverse grønnsaker står på menyen fortsatt :-). Ny sykkel leveres denne uken, så da blir det litt mer mosjon også.
|
|
|
[Re: Tommas]
28/03/2011 12:38
|
Raskall
More than words
|
More than words
Fortsette: Ja, kliner til med to uker til. Kylling, kjøtt, fisk, egg, bønner, og diverse grønnsaker står på menyen fortsatt :-). Ny sykkel leveres denne uken, så da blir det litt mer mosjon også.
Utrolig bra.  Bare et lite råd; sørg for å få i deg mer fett når du skal begynne å trene. Eller så kan du fort få veldig dårlig følelse på treninger. Det du beskriver her er veldig magert og passer nok fint for en passiv livsstil. Men med økt mengde aktivitet trenger du nok mer fett i kosten.
|
|
|
28/03/2011 16:01
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
The New England Journal of Medicine ( et av verdens mest velrennommerte forskningstidsskrift) gjengir i februar 2009 en undersøkelse på emnet : Comparison of Weight-Loss Diets with Different Compositions of Fat, Protein, and Carbohydrates Hvor konklusjonen er : Conclusions Reduced-calorie diets result in clinically meaningful weight loss regardless of which macronutrients they emphasize. (ClinicalTrials.gov number, NCT00072995.) Full gjengivelse her. OBS! Artkkelen referer til anerkjent forskning på mennesker, ikke brune mus, rotter o.l.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
28/03/2011 18:13
|
cesandberg
Fersking
|
Fersking
Ikke akkurat tema men, her er en studie på mennesker, ikke akkurat lavkarbo, men viser de negative virkningene ved nedsatt inntak av energi over lengre tidsrom: http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_ExperimentAncel Keys som ledet denne studien er å anse som grunnleggeren av tesen som sier at fet mat er skadelig og fører til økt kolesterol i blodet.
|
|
|
[Re: cesandberg]
28/03/2011 19:37
|
1sykkel
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
ganske rart at forsatt ingen rett og slett aksepterer at man må spise mindre enn man forbruker for å gå ned i vekt??
er der non som faktisk regner litt på hvor mye man får i seg av energi pr dag med dagens kosthold?
mål dette opp mot energiforbruk på en joggetur på 45 minutter så skjønner man sikkert mer...
|
|
|
[Re: 1sykkel]
28/03/2011 20:04
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
Regner med at du med "ingen" mener alle andre enn deg og meg, for jeg skjønner det godt ;-)
Men spørsmålet for min del er hva slags forskjell (om noen) det er på kalorier (fra fett, proteiner og karbohydrater), og hva slags sammenheng det er mellom "det som står på varedeklarasjonen" og hva som faktisk ender opp som forbrent, lagret og resirkulert (les: i dass) av kroppen.
Det er gjort noen forsøk med "dustedietter" hvor man spiser praktisk talt bare en type mat (fett, protein eller karbo), hvor testpersonene får ulik endring i kroppsvekt.
Da er det vel etablert at det finnes en forskjell i hvordan kroppen forbrenner og lagrer maten du spiser selv med samme kalori tall. Med det kan man kanskje finne en formel for hva som feks gir optimale forhold for å forbrenne fett.
Personlig tror jeg det er for upresist å telle en kalori som en kalori, all den tid kroppen er langt fra et perfekt system for forbrenning.
Jeg gjør i hvertfall en mini-studie med meg selv som eneste deltager, så får jeg i det minste gjort meg opp en mening om hva som fungerer for min kropp - så slipper jeg å stole på alle andre.
Redigert av Tommas; 28/03/2011 20:05. Rediger grunn: Skriveleif
|
|
|
[Re: test]
29/03/2011 13:19
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
At man ikke går ned til evig tid er jo sikkert greit, men hva skjer med kroppen ved lavkarbo over tid. Går man på lite kalorier en stund vil jo forbrenningen bremses og man må være veldig forsiktig dersom man øker inntaket igjen hvis man skal unngå en rask vektøkning. At karbohydrater skaper et sug etter mer mat er jeg forøvrig helt enig i. Og spiser man mere fett og proteiner vil man både føle seg bedre og ikke være like sulten hele tiden dermed kan man klare å spise mindre. Sukkersuget kan sammenlignes med røyksug.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
29/03/2011 13:51
|
EgilS
More than words
|
More than words
At karbohydrater skaper et sug etter mer mat er jeg forøvrig helt enig i. Og spiser man mere fett og proteiner vil man både føle seg bedre og ikke være like sulten hele tiden dermed kan man klare å spise mindre. Sukkersuget kan sammenlignes med røyksug. Det er bare å se hva som skjer i selskaper etc.: Man spiser til man blir dårlig på middagsmat, men klarer likevel å ta en dugelig porsjon av hver av dessertene. 
|
|
|
[Re: EgilS]
04/04/2011 11:42
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Fant en veldig interessant artikkel som ble publisert i Birkebeineren i 2004. Word docBør du heretter fylle lagrene med store mengder fett i ukene og dagene før en viktig konkurranse? Eller skal du holde deg til tradisjonelle ”karbohydratråd”? Svaret er ja takk begge deler! Poenget er at du ikke bør store endringer i kosten ”over natten”.
|
|
|
[Re: tommygutt]
11/04/2011 09:03
|
Tommas
Avhengig
|
Avhengig
4 uker uten brød, pasta og andre matvarer med mye karbo. Som tidligere sagt, får jeg ikke ulvehunger eller voldsom sukkertrang. Ei heller så lett å sprekke når man faktisk spiser seg god og mett.
1700-2200 kcal per dag har resultert i 9,5 kg mindre å drasse på. Dette uten noen særlig form for trening, da jeg er inne i en intensiv periode på jobben.
Tenker på å legge inn noe Fedon brød eller lignende for å tilpasse menyen litt til de andre i huset, men ellers er jeg såpass fornøyd at jeg kjører et par uker til.
|
|
|
|
|