Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kalibrering av kart

Kalibrering av kart #803932 03/09/2009 08:40
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Har førsøkt at kalibrera en karte jeg har scannat in men jeg får det ikke til. Karten er fra 94 (turkart strindamarka)

Jeg får veldig store fel vad jeg en gjør. Kan det vare så at karten faktisk ikke er korrekt med avseende på lengder og koordinater?

Har funnet koordinater til kalibrerings punkterna med hjelp av google earth. Metoden kanskje ikke er helt bra men øverenstemelsen mellan en trakklogg og google earth blir veldig mye betre en mellan en trakklogg og min kalibrerte kart.

Redigert av fredriks; 03/09/2009 08:41.
Re: Kalibrering av kart [Re: fredriks] #803992 03/09/2009 09:42
ean Offline
Ringrev
Ringrev
Hepp

Poster du denne på forum.gps.no får du sikkert hjelp.
Men siden du er her: Hvilket program bruker du? Vet at Oziexplorer skal være bra på dette.
Hvilken gps skal du ha det inn på?
Har du bare google earth koordinater eller har du selv vært i terrenget med gps'en din?

For å være helt ærlig: lekte litt med tanken selv men fant ut at det var like greit å bare kjøpe/låne det som allerede fins på markedet. For egen del holder 1:50000 serien i massevis for meg.

Eirik

"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
Re: Kalibrering av kart [Re: ean] #804023 03/09/2009 10:17
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Bruker et tyskt gratis program som heter maxpunkte som er lagat før hg/pg. Jeg lager en .map fil.

Jeg vil ikke ha in kart på gps:en men kunne se på min spårlogg med karten som bakgrund.

Har syklat med gps i området og det jemført med disse spårloggarna jeg ser at kalibreringen ikke fungerar. Hvis jeg ser på loggarna i google earth bruker felet vare max 30 m jemført med stier og veier.

Hade ikke tenkt på mapsource karterna men jeg liker ikke de. Synes det ser veldig dårlig ut i mapsource. Gjettar også at de ikke er tilreklig detaljerade før mitt bruk.

Karten jeg har kalibrert før bymarka virker fungera mye betre.

Det jeg egentligen lurer mest på er hvis karten jeg har fra 94 kan vare distorderad på noe sett.

Re: Kalibrering av kart [Re: fredriks] #804294 03/09/2009 15:47
ean Offline
Ringrev
Ringrev
Utenfor min kompetanse. Definitivt. Prøv forum.gps.no

Mulige feilkilder er vel scanningen. den må være 100% Nord-Sør og Øst-Vest. Så kan det vel være ett målestokk avvik.

Kjenner ikke til maxpunkte. Jeg leste endel på:
http://www.geopainting.com/en/
og
http://cgpsmapper.com/

Andre nyttige/unyttige linker kan være:
http://www.gpsies.com/home.do#9_59.9138204_10.7387413_p
http://openmtbmap.org/
http://www.frikart.no/garmin/index.html

Eirik

Re: Kalibrering av kart [Re: ean] #804406 03/09/2009 19:38
Herman003 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Må bare si at jeg ikke er fagkyndig på dette området og at jeg selv har feilet med å gjøre lignende oppgave. Men for meg høres det ut som om kartet du har scannet inn ikke er laget for å bruke med gps. Jeg tror det har med forskjeller i kartets gradnett og det gpsen bruker. Står det noe om hvilket datum det er på kartet? (f.eks WGS-84,ED-50, Norsk Gradnett... osv)

Bare å skyte meg hvis jeg tar feil!

- herman

Re: Kalibrering av kart [Re: fredriks] #804485 03/09/2009 21:04
Dan Offline
More than words
More than words
Hvis det scannede kartet har en annen projeksjon enn det du henter koordinatene fra og du bruker en enkel transformasjon med bare tre eller fire punkter så er det ikke mulig å få det bra.

Re: Kalibrering av kart [Re: Dan] #804563 04/09/2009 05:45
F
fredriks Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
F
Sitat: Dan
Hvis det scannede kartet har en annen projeksjon enn det du henter koordinatene fra og du bruker en enkel transformasjon med bare tre eller fire punkter så er det ikke mulig å få det bra.

Møjlig dette er problemet men hur stor forskjel blir det egentligen på forskjelliga projektsioner når det er snakk om et område på kanskje 2x1 mil?

Tror ikke det står på karten vilken projeksion det er og det står inga koordinater.

Re: Kalibrering av kart [Re: fredriks] #804625 04/09/2009 07:21
ean Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: fredriks

Tror ikke det står på karten vilken projeksion det er og det står inga koordinater.

Hvem er det som har produsert dette kartet? Svenska Lantmäteriet? :-)
Dersom det ikke står koordinater på kartet hadde jeg latt være å legge ned tid og arbeid i å få det digitalisert og heller brukt tiden til å lete etter andre alternativer. Kanskje du finner ett annet kart over samme område som lar seg digitalisere?

Eirik

Moderator  support