Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stinkende sykkelsko etter Birken...

Stinkende sykkelsko etter Birken... #803525 02/09/2009 16:16
P
Palm Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Mine en gang så lekre og smekre sølvgrå sykkelsko stinker noe så inni hæstrævva etter å ha vært med på gjørmebadet fra Rena til Lillehammer på lørdag. Det er faktisk så ille at kona insisterer på at jeg oppbevarer dem i garasjen, og ungene nekter meg å sykle med dem til skole og barnehage. Finnes det noen lure triks for å bli kvitt elendigheten? Kan vel ikke akkurat bare kjøre dem en runde i vaskemaskina heller...

Pål

Re: Stinkende sykkelsko etter Birken... [Re: Palm] #803533 02/09/2009 16:25
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
En runde i fryseren kan hjelpe. Legg de godt innpakket i en plastpose og gjennomfrys de.
Antageligvis er det organisk materie som lukter og da må du også gjøre ditt beste for å vaske (les drepe) det som måtte være av både brennstoff og liv i skoene.

I told u so!
Re: Stinkende sykkelsko etter Birken... [Re: Palm] #803537 02/09/2009 16:28
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
Shimano sko dette sikkert ?

Jeg ville absolutt ha kjørt de en runde i vaskemaskina, men en halvbra erstatning kan være å fryse de ned.

I de fleste tilfeller med stinkende sko er det viktig å få tatt livet av bakteriene som mumser rundt oppi der.

Re: Stinkende sykkelsko etter Birken... [Re: xscream] #803542 02/09/2009 16:33
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Eddik er bra til å fjerne svettlukt og annen vond lukt fra klär så da må det jo gå greit å bruke det til skor. Hvis du ikke vil vaske i maskin etterpå så er det sikkert nok med en ordentlig håndvask.

Oppskrift på eddikvask fra svensk nettside:
"För att ta bort svettlukt lägger man kläderna i blöt i handfatet och häller i ca 0,5 dl ättika. Låt ligga en stund och tvätta sedan som vanligt. Man kan även dosera ättikan direkt i tvättmedelsfacket i tvättmaskinen, och använder då 1,5 dl ättika 24 % (samma dosering som när man vill fräscha upp gulnad vittvätt). Det är lite olika vad man tycker fungerar bäst!

Ättika går att använda outspädd på kläder (t.ex i ärmhålorna på tröjor för att samtidigt ta bort missfärgningar efter svett/deo) utan att de förstörs, men man bör ändå prova på ett litet område vid olika tygmaterial. Lukten försvinner ur tyg så fort man tvättar eller sköljer kläder."

eva
Re: Stinkende sykkelsko etter Birken... [Re: tais] #803687 02/09/2009 19:56
Franky Offline
Fersking
Fersking
Eddik eller en dæsj med klor i vannet duger, fikk "reparert" en bomulls t-skjorte som ble liggende svett bak skittentøysdunken et par dager for lenge....

Re: Stinkende sykkelsko etter Birken... [Re: Franky] #803701 02/09/2009 20:12
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Frysern er bare et alternativ for klær/sko som ikke tåler en grundig vask med litt klorvann eller lignende. (Boksehansker er nesten det eneste jeg kommer på i farta)

Ta det så fort du kan, for j}]£$€@ene formerer seg ufattelig fort!

Forøvrig hater jeg treningstøy som ikke tåler en ordentlig vask!

Redigert av Garpen; 02/09/2009 20:13.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Stinkende sykkelsko etter Birken... [Re: Garpen] #803726 02/09/2009 20:38
hge Offline
Entusiast
Entusiast
Skyll og skrubb bort all sand, søle og grus, deretter legg skoene noen timer i en balje med lunkent vann tilsatt en dæsj klorin.

Det funker for meg, og har enda ikke ødelagt mine shimano-sko selv om jeg har gjort dette noen ganger nå.

Moderator  support