Det finnes en flott liten bok som heter: Mat, menneske og evulosjon.
http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpItmDspRte.jsp?item=2624342 Som du sikkert får lånt på biblioteket. Jeg kjenner ikke til opplegget til Aslak, men det ser ut som han tar utgangspunktet i såkalt "steinalderkosthold", noe som funker bra for meg. Hvete og sukkert og mat som er generelt mye bearbeidet er dårlig for meg. Folk som driver med dette disser ofte også melk, men der er jeg i utgangspunktet uenig. Pausturisert og homogenisert søtmelk er kanskje ikke det lureste, men kefir eller aller helst melk rett fra kua er for meg super mat. Jeg tenker rett og slett på hva mine forfedre kan ha levd av.
Ellers så spiller dette med tillbredning en rolle. Rå og ubearbeidet mat er kanskje best. Men jeg trenger noe varmmat og da trur jeg koking og å spise hele gryta er sunnest.
Mindre bearbeidet korn, minst mulig sukker, konserveringsmiddler og tillsettningstoffer så er du på rett kjøl etter min mening. Og lytt til kroppen! Man trenger ikke å spise en misshandlet broiler vær dag for å bli i form.
I går laget jeg:
- Mange ferske fine poteter.
- Purreløk, rødløk og vanlig løk.
- En middels søtpotet.
- Litt nepe.
- Gullerøtter, helst øko, fra egen hage.
- Røde linser.
- Kikerter (Må ligge i vann over natten og kanskje kokes litt lenger.)
Alt kappet opp i ganske grove biter og puttet i en stor kjele. Sammen litt salt, hel pepper og litt laubærblad. Så klippet jeg opp litt soltørkede tomater over dette rett før jeg anså det som ferdig. Det finnes mange variasjoner av hvilke grønsaker, proteiner og krydder man kan bruke. (Fenikel, Cummin, Chilli og Ingefær kan også ambefalles) Gryter er digg om høsten.
Også er jeg så hensynsløs ovenfor andre att jeg alttid skviser ett ferskt fedd med hvitløk over hver porsjon. Jeg blir god og mett av denne maten uten og bli stuffed og jeg føler meg bra etterpå, selv om det ikke er råkost alla nøtter, frukt og bær eller sashimi. Det er ikke så lenge siden jeg leste att "Steinalderkost eller Atkins beviselig ga høyere andel av åreforkalkning. Det er lite sansynlig att folk ble 100 år i steinalderen, men det kan komme av mye forskjellig. Jeg ville vært forsiktig med å droppe all karboen også ville jeg spist mer fisk en kjøtt og helst bare vilt eller øko fisk/kjøtt.
PS. Jeg heier på deg siden du er DBS rytter og tilsynelatende gjør tingen på din egen måte. Rock'n Roll!