Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 10 1 2 3 9 10

De små gleder -analog lyd...

De små gleder -analog lyd... #802551 01/09/2009 17:04
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Etter 10 år med små barn med tilhørende herpa nål på platespilleren og etter hvert mangel på RIAA-trinn, var det stas å få igang igjen min gode gamle hjemmebygde 26kgs platespiller i granitt, lytte til Doors på LP, og ikke minst se ansikstuttrykket til ungene når de studerer hvordan ekte lyd blir til!

Vedlegg DSCN1052s.jpg

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: KTL] #802556 01/09/2009 17:09
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Få se resten av anlegget da!

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: KTL] #802557 01/09/2009 17:10
jeth Offline
Camoboy
Camoboy
Har du virkelig laget denne selv? Nå ble jeg smått imponert ICON_SMILE

Jens
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: jeth] #802561 01/09/2009 17:13
Espen Offline
More than words
More than words
Vinyl er KONGE!

Selv har jeg en god gammel Gyrodeck, som jeg jobber hardt for å få plass til i ny leilighet.

Det ser ut til å gå, nå som RIAA-trinnet er inni den integrerte forsterkeren osv. Gulvstående er erstattet av skoesker, og kanskje en god liten sub etterhvert.

Allt i allt er lydgleden like stor med lettere kvalitetsutstyr.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: KTL] #802562 01/09/2009 17:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Åsådæven! Fantastisk flott!

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: jeth] #802567 01/09/2009 17:22
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ove:
Resten av anlegget er dessverre ikke seg selv lengre -stua er for liten, så det er for tiden utlånt til fordel for et kompaktanlegg, riktignok med rør-preamp, men dog... Hadde jeg hatt resten hjemme skulle det blitt bilder av batteridrevet preamp og 2x900W (RMS) Sluttrinn også, alt av egen produksjon...
Jens:
Takker! Forøvrig skåret etter egne tegninger på vannskjæresenteret på Kongsberg, i afrikansk granitt (kjøkkenbenkplater...). Kulelagre, synkronmotor og 12" Tonearm innkjøpt, resten dreid selv på laben på tidligere arbeisplass (den gang man jobbet et sted med anstendig verksted).

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: KTL] #802611 01/09/2009 18:10
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Lyd fra vinyl har alltid vært best selv om det digitale revolusjonsrådet vil ha oss til å tro noe annet... ICON_LAUGH
Mest sannsynlig pga bedre avanse på digitale medier

Imponerende platespiller du har forresten KTL yes

Redigert av jonnykast; 01/09/2009 18:12.

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: jonnykast] #802613 01/09/2009 18:19
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fin platespiller, men jeg kan LITE om slikt.

HVORFOR er vinyl bedre enn digital musikk?
Dersom man digitaliserer en LP, hvorfor blir det værre?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: jonnykast] #802617 01/09/2009 18:20
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jonnykast
Lyd fra vinyl har alltid vært best selv om det digitale revolusjonsrådet vil ha oss til å tro noe annet...

så enig , så enig. på hytta kjører jeg (nesten) bare vinyl. Det er en av grunnene til å glede seg til hytteturene. varm, god lyd

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: jonnykast] #802618 01/09/2009 18:21
Espen Offline
More than words
More than words
Gode vinyltrykk har sevsagt MYE å by på!

Masse god dynamikk, og masse kos. Vissheten om at lyden blir generert rett forran nesa di, er også av det gode synes jeg.

Espen

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Knirkekne] #802630 01/09/2009 18:30
Espen Offline
More than words
More than words
"Bedre" når det kommer til smak, er jo rimelig individuellt som du vet.

Personlig, liker jeg vinyl av flere grunner. Det å lytte til musikk er jo en slags kunsterisk nytelse, og da kommer jo den analoge sjarmen inn i bildet som en del av totalopplevelsen.

Det er dessuten hevet over tvil at det kan være meget god dynamikk (eller mange bassnivåer) i analog lyd.

Jeg liker store covere og jeg liker mekanikk.

Hvor god en konvertering blir, avhenger jo av kvaliteten på prosessen, men jeg har på følelsen av at det blir litt som med fisk. Den er best rett etter at den kom opp fra havet, selv om noen vil hevde at frossen fisk også kan være bra.

E

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Knirkekne] #802648 01/09/2009 18:43
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Knirkekne
Fin platespiller, men jeg kan LITE om slikt.

HVORFOR er vinyl bedre enn digital musikk?
Dersom man digitaliserer en LP, hvorfor blir det værre?

Den enkleste måten å finne ut hvorfor vinyl er bedre enn diverse digitale format er rett og slett å lytte til gode innspillinger på tjukk og god vinyl,jeg synes ihvertfall selv at det er en helt egen "varme" i lyden fra vinyl
Men smaken er jo som kjent som baken...

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: jonnykast] #803028 02/09/2009 06:50
Pysa Offline
Entusiast
Entusiast
Nice!

Front wheelie, to face plant!
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #803038 02/09/2009 07:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Espen
Det er dessuten hevet over tvil at det kan være meget god dynamikk (eller mange bassnivåer) i analog lyd.

Forsåvidt riktig siden all lyd er analog, men dersom du påstår at det er bedre dynamikk i signalene fra en LP-plate enn fra en CD, har du litt teoretisk bevisførsel å gjøre.

Hvor god en konvertering blir, avhenger jo av kvaliteten på prosessen, men jeg har på følelsen av at det blir litt som med fisk. Den er best rett etter at den kom opp fra havet, selv om noen vil hevde at frossen fisk også kan være bra.

Øhh. Dette med at lyden blir "laget" der og da er sentimentalt vissvass etter min mening. Vi snakker om ett lagringsmedium kontra et annet, en representasjon av akustiske signaler som ble generert i et studio for lenge siden. Om du tok signalene fra en god platespiller med tilsvarende god forforsterker og digitaliserte de i et høyoppløslig format, ville verken du eller andre høre forskjell - dersom vi tok fra dere vissheten om hva som generer lyden.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #803042 02/09/2009 07:13
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Om du tok signalene fra en god platespiller med tilsvarende god forforsterker og digitaliserte de i et høyoppløslig format, ville verken du eller andre høre forskjell - dersom vi tok fra dere vissheten om hva som generer lyden.

Nå er du slem som prøver å ødelegge alle illusjoner for oss som fremdeles har mesteparten av musikken på LP. ICON_SMILE

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #803051 02/09/2009 07:20
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
dersom vi tok fra dere vissheten om hva som generer lyden.

Det er vel nettopp det som er poenget; vissheten om hva som generer lyden påvirker i aller høyeste grad lyttingen. Lytting på musikk er en menneskelig aktivitet som i aller høyeste grad påvirkes av menneskelige faktorer som f.eks sinnstilstand, eller gleden over å snu en plate og legge den på et mekanisk mesterverk.

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: KTL] #803054 02/09/2009 07:29
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: KTL
Etter 10 år med små barn med tilhørende herpa nål på platespilleren og etter hvert mangel på RIAA-trinn, var det stas å få igang igjen min gode gamle hjemmebygde 26kgs platespiller i granitt, lytte til Doors på LP, og ikke minst se ansikstuttrykket til ungene når de studerer hvordan ekte lyd blir til!

Pen spiller KTL, og imponerende at du har laga den selv. Ungene mine synes også det var stas da jeg gjenintroduserte vinylen for et par år siden: «Spill de store, svarte CDene a pappa» var omkvedet. Spesielt Iron Maiden på vinyl var stas :-). Effekten av Eddie på stooort cover var nok en faktor.

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: OLedward] #803056 02/09/2009 07:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: OLedward

Det er vel nettopp det som er poenget; vissheten om hva som generer lyden påvirker i aller høyeste grad lyttingen. Lytting på musikk er en menneskelig aktivitet som i aller høyeste grad påvirkes av menneskelige faktorer som f.eks sinnstilstand, eller gleden over å snu en plate og legge den på et mekanisk mesterverk.

Korrekt. For eksempel er det helt utrolig hva vissheten om at man har svidd av 10 laken på høyttalerkabler gjør med lyden i stua!

Problemet jeg har med de fleste audiofile er at de tviholder på sine kvasitekniske usannsynligheter og kategorisk avslår en hver psykologisk tilnærming til spørsmålene antakelig fordi de føler det som et angrep på sin egen dømmekraft.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: OLedward] #803071 02/09/2009 07:42
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Geir har rett, rent teoretisk taler alt for at CD/digaital lyd er bedre enn vinyl. Kanalseparasjon på LP kan kanskje bli halvparten av en god CD-spiller. Signal-støy er jo et kapittel for seg på LP og dynamikken kan kanskje komme opp på 2/3 av CD. Tilsvarende har man på forsterkersiden -en moderne FET-basert forsterker har alle målbare parametre generasjoner bedre enn en rørforsterker.
Men... Jeg opplever subjektivt lyden som bedre på LP, og jeg kan/eller vil eller ikke forklare hvorfor.

(Som kuriositet: Jeg har spilt Pink Floyd, Momentary Laps of reason, signs of life (tror det var den) -som begynner med fuglekvitter, åretak og dråper i vann først på CD og etterpå samme på LP. Det artige var katten som lå å halvsov på gulvet en meter eller to foran anlegget -den reagerte overhodet ikke på CD'n, men da fulglekvitringen begynte på LP'n ble det liv. Spratt opp og stirret forvirret inn i mellomrommet mellom høytalerene!)

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #803073 02/09/2009 07:44
Espen Offline
More than words
More than words
Blir litt mye angrep, generalisering og antagelser her Geir.

For meg er det å lytte til en god vinylplate, er kunsterisk opplevelse.

Det er i aller høyeste grad subjektivt. Det er ikke alle som trenger vitenskapelige bevis for at det man opplever er bra.

Det blir litt som å si at en moderne sportbil alltid er best, fordi den er målbart raskere.

Sjarm og glede kan ikke måles av vitenskapsmenn, men det betyr ikke at det ikke eksisterer av den grunn.

Noen driver tilogmed med ølbrygging hjemme i kjellern, selv om alle vet at man får kjøpt like god eller bedre øl i butikken.

Sentimentalt vissvass?

Espen

post@espenwettre.no
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #803074 02/09/2009 07:44
OLedward Offline
Avhengig
Avhengig
Som jeg har sagt tidligere; er anlegget verd mer en platesamlinga har man i mine øyne prioritert feil. Men når det er sagt, så kan man ikke bestride at om en person opplever lyden fra en vinylspiller som bedre enn lyden fra f.eks en CD-spiller, så er lyden bedre på vinyl for nettopp denne personen, selv om jeg er uenig i det. Lytting er en personlig opplevelse som ikke kan måles og veies, mener jeg.

En psykologisk faktor som jeg vet påvirker meg selv, er at om jeg skal spille vinyl krever det litt mer innsats og fokus for å gjøre det: Platen skal tas ut av coveret, dekselet skal åpnes, det skal støvtørkes etc etc., platen skal snus. Denne ekstra innsatsen gjør at jeg er mer fokusert på at jeg spiller musikk. Kanskje er det derfor jeg oppfatter at lyden ofte er «bedre» på vinylskivene?

Redigert av OLedward; 02/09/2009 07:45.
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #803075 02/09/2009 07:44
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig

Korrekt. For eksempel er det helt utrolig hva vissheten om at man har svidd av 10 laken på høyttalerkabler gjør med lyden i stua!

Problemet jeg har med de fleste audiofile er at de tviholder på sine kvasitekniske usannsynligheter og kategorisk avslår en hver psykologisk tilnærming til spørsmålene antakelig fordi de føler det som et angrep på sin egen dømmekraft.

Delvis enig med GeiK der...
Men...Det finnes langt flere som fordømmer investeringene fordi de
har lært seg ohm lov og ikke sett seg råd til lydforbedrende aksessories.

At de ikke kan bevise, høre eller måle forskjellene, betyr ikke at de ikke eksisterer.
De må jo heller prise seg lykkelig for ikke å ha et absolutt gehør samt et perfekt øre for timing...Mange penger spart.

Men for all del....hadde tilsvarende kvakksalver loven gjeldt
i den bransjen, hadde en ryddet vekk mange produkter

Når det gjelder lagring, så er infoen som graveres å LP ofte
mindre komprimert enn på CD...samme master, ja, men masteren
er ikke nødvendigvis 16bit 44k sampling ICON_WINK

Om komprimering vet GeirK så mye at å prøve å påstå at det
ikke reduserer kvalitet vil ikke gi troverdighet tongue2

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #803078 02/09/2009 07:46
progres Offline
Besatt
Besatt
Om du tok signalene fra en god platespiller med tilsvarende god forforsterker og digitaliserte de i et høyoppløslig format, ville verken du eller andre høre forskjell
Nja - er du nå sikker på det da. Nå kan jeg ikke så mye om dette men er det ikke slik at det nettopp er dynamikkomfanget som er "problemet" med MP3 og wav teknologien? Altså at der en god pickup henger godt med i svingene i et analogt oppsett, der ender det i Klirr og kutt i dynamikkomfanget i digitalt format. DU hører det neppe som sådan rent eksplisitt- men det påvirker lytteopplevelsen.

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: progres] #803092 02/09/2009 07:55
Arne_And Offline
More than words
More than words
GeirK sammenligner neppe med MP3. MP3 er et komprimert format med (vesentlig) tap av informasjon i forhold til originalen, og med de bitrater de fleste opererer med er dette klart hørbart med et godt stereoanlegg. Lydformatet på CD er mye, mye bedre enn MP3.

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Espen] #803097 02/09/2009 08:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Les EN gang til hva jeg skriver før du argumenterer videre. Du ser ikke ut til å ha lest hva jeg skrev, men heller gjettet på hva jeg mente - og bommet stygt.

Vis meg et angrep og en generalisering i det jeg har skrevet så langt, takk.

Jeg har ikke bedt om vitenskapelige bevis for at du opplever vinyl-lyd bedre. Opplever man noe som bedre, opplever man noe som bedre. Jeg sier at HVIS du påstår at det er bedre dynamikk eller flere bassnivåer i analog lyd, er det en objektiv faktauttalelse, og DA må du kunne argumentere. Legg merke til min bruk av det hypotetiske HVIS, som flere forummedlemmer har en tendens til å hoppe over.

Det blir litt som å si at en moderne sportbil alltid er best, fordi den er målbart raskere.

HVA er deg jeg har sagt som du trekker denne parallellen til?[/quote]

Sjarm og glede kan ikke måles av vitenskapsmenn, men det betyr ikke at det ikke eksisterer av den grunn.

Er det et argument mot noe jeg sa? I såfall skjønner jeg ikke hva. Jeg hadde jordbærsyltetøy og peanøttsmør på en av brødskivene jeg spiste til til frokost.

Noen driver tilogmed med ølbrygging hjemme i kjellern, selv om alle vet at man får kjøpt like god eller bedre øl i butikken.

Sentimentalt vissvass?

Espen: "Lyden som ble skapt i studio for 25 år siden blir også skapt foran meg"
GeirK: "Det synes jeg er sentimentalt vissvass fordi lyden allerede er skapt og lagret"
Espen "Du brygger øl i kjelleren, når man kan få kjøpt like god eller bedre øl i butikken. Er det vissvass"

Hvis du leser argumentasjonen din, så ser du kanskje at argumentene dine ikke bare er skivebom, men langt ut på jordet ved siden av skytebanen.

Igjen: Les hva jeg skriver, ikke gjett hva jeg tenker.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: progres] #803100 02/09/2009 08:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: progres
Nja - er du nå sikker på det da. Nå kan jeg ikke så mye om dette men er det ikke slik at det nettopp er dynamikkomfanget som er "problemet" med MP3 og wav teknologien?

Jeg sa "høyoppløselig" format og hadde ikke komprimerte formater som MP3 i tankene i det hele tatt.

- Robert Green Ingersoll
Re: De små gleder -analog lyd... [Re: Arne_And] #803101 02/09/2009 08:03
progres Offline
Besatt
Besatt
Mistenker ikke GeirK for noe annet heller, men
disse mca(?) filene på cd - er ikke det bare en variant av et wav format

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: GeirK] #803102 02/09/2009 08:03
Arne_And Offline
More than words
More than words
Om du tok signalene fra en god platespiller med tilsvarende god forforsterker og digitaliserte de i et høyoppløslig format, ville verken du eller andre høre forskjell - dersom vi tok fra dere vissheten om hva som generer lyden.

Isolert sett er det ubestridelig korrekt, men spørsmålet er vel om CD-formatet er tilstrekkelig høyoppløst. Endel HiFi-entusiaster mener vel at 22kHz som øvre frekvensgrense er for lavt, og 16 bit er for lite dynamisk omfang. Det har senere kommet audioformater som har økt både frekvensområdet og dynamikken, og de har i større grad blitt "akseptert" av HiFi-entusiaster.

Om en mekanisk pickup kan ha vesentlig bedre ytelser enn standard CD-spek er vel et åpent spørsmål. Selv om det analoge formatet har et teoretisk frekvensområde og dynamikkomfang kun begrenset av molekylstørrelse, dvs etter min ringe forståelse langt mer enn CD-spek, så er det begrensninger i den mekaniske avlesningen som begrenser dette i praksis. Nå finnes det vel optiske pickup-er, de burde teoretisk kunne ha meget høye ytelser (og man slipper problemet med at vinylen slites ut).

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: progres] #803105 02/09/2009 08:05
Arne_And Offline
More than words
More than words
Wav er ukomprimert mens MP3 er komprimert. Du kan ikke sidestille disse formatene. Wav har null tap ut over det man automatisk får ved valg av samplingsfrekvens og antall bit.

Re: De små gleder -analog lyd... [Re: OLedward] #803106 02/09/2009 08:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Som jeg har sagt tidligere; er anlegget verd mer en platesamlinga har man i mine øyne prioritert feil. Men når det er sagt, så kan man ikke bestride at om en person opplever lyden fra en vinylspiller som bedre enn lyden fra f.eks en CD-spiller, så er lyden bedre på vinyl for nettopp denne personen, selv om jeg er uenig i det. Lytting er en personlig opplevelse som ikke kan måles og veies, mener jeg.

En psykologisk faktor som jeg vet påvirker meg selv, er at om jeg skal spille vinyl krever det litt mer innsats og fokus for å gjøre det: Platen skal tas ut av coveret, dekselet skal åpnes, det skal støvtørkes etc etc., platen skal snus. Denne ekstra innsatsen gjør at jeg er mer fokusert på at jeg spiller musikk. Kanskje er det derfor jeg oppfatter at lyden ofte er «bedre» på vinylskivene?

Dette er jeg 100% enig i - i tilfelle noen lurte.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 10 1 2 3 9 10

Moderator  support