Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan taksere skader på sykkel?

Hvordan taksere skader på sykkel? #802534 01/09/2009 16:43
S
ssl Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
På vei hjem fra jobb i dag ble jeg påkjørt bakfra på E18. Uheldigvis stod sykkelen min på hengerfeste. Hjulet passer ikke lenger i baktreanglet, pedalarmene og minst en av bremseskivene er bøyd. Hjulene ser runde ut, men vanskelig å si om det er noen skader på de. Regner også med at bakgiret fikk seg en trøkk. Hvordan får man en fornuftig takst på denne sykkelen?

--
Steinar

Re: Hvordan taksere skader på sykkel? [Re: ssl] #802539 01/09/2009 16:53
Loki Offline
Besatt
Besatt
Du leverer sykkelen til en sykkelbutikk og ber de regne ut hvor mye det koster og rette opp skadene. Dette skriver de på et brev med utskrift og stempel etc. som du sender til forsikringselskapet. Alle seriøse butikker vil gjøre dette for deg. Du bør selvsagt gi de et hint om hva som er ødelagt.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Hvordan taksere skader på sykkel? [Re: Loki] #802544 01/09/2009 16:56
EgilS Offline
More than words
More than words
En sykkelbutikk vil også vurdere hvorvidt det er noe poeng i å reparere. Er mye ødelagt (for eksempel ramme + hjul) vil deler + arbeid fort nærme seg prisen på ny sykkel.

Re: Hvordan taksere skader på sykkel? [Re: EgilS] #807554 08/09/2009 09:41
S
ssl Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Da har jeg fått igjen sykkelen fra taksering, og ble litt skuffet. Bakhjulet og kranken måtte byttes. Dette beløp seg til 2200,- + 400,- i arbied. Jeg påpekte at rammen hadde fått seg en trøkk slik at bakhjulet ikke passet, men det hadde han bøyd tilbake og da jeg sa at bremseskiven foran var bøyd slik at hjulet ikke gikk rundt sa han at retting av bremseskiven lå inkludert i arbeidspengene på 400,- Synes det er valgt litt billige løsninger her. Jeg vil ha en riktig takst, og en sykkel jeg kan stole på videre. Hva mener dere?

--
Steinar

Re: Hvordan taksere skader på sykkel? [Re: ssl] #807591 08/09/2009 10:25
F
Filiokus Offline
Fersking
Fersking
F
Hei. Det virker som om du har funnet en veldig serviceoreintert person som har forsøkt å gjøre dette billigst mulig. Kanskje utgjør reparasjonene også et resultat som er godt nok. Du sier ikke noe om verdi, type og alder på sykkelen.

Uansett, så er poenget at du skal få sykkelen tilbake i den stand den var før den ble påkjørt. Ved "for billige" løsninger vil du kunne oppleve at feil og mangler dukker opp senere - og da er det gjerne for sent å kreve nytt oppgjør. F.eks. det å bøye på rammen høres ikke helt optimalt ut...

Ta sykkelen med til en seriøs forretning/reparatør og spør hva de mener må gjøres for at sykkelen skal bli som før skaden fant sted. Fortell at sykkelen er påkjørt og at/om dette er en forsikringssak. Det er forskjell på å gjøre en sykkel "brukbar" og det å sette den tilbake til opprinnelig stand.

Lykke til ICON_SMILE

Re: Hvordan taksere skader på sykkel? [Re: Filiokus] #809637 10/09/2009 19:43
S
ssl Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Var innom en annen sportsbutikk i dag, og det var ikke vanskelig å få gehør for at en ramme ikke skal ha bulker eller bøyes tilbake så hjulet passer. Dermed kom taksten på 6500,- som nok er en riktigere takst etter min mening.

--
Steinar

Re: Hvordan taksere skader på sykkel? [Re: ssl] #809683 10/09/2009 20:43
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om rammen kan bulkes eller bøyes uten at noe skummelt skjer kommer jo an på materialet. Stål er rimelig trygt å manipulere littegrann. Aluminium, derimot, er ubrukelig etter en skikkelig bøy.

Sykkelmekanikere er forøvrig som andre mekanikere; noen kan overtales til å skrive den taksten man helst vil ha, mens andre igjen holder seg strengt til akkurat det de anser som nødvendig og legger ikke til en krone.

Bruk den taksten du er mest fornøyd med, du.

Moderator  support