Huff og huff, denne sesongen har tært hardt på utstyret. Tok fram sykkelen nå for å dra på tur og ser da at den ene drikkeflaska (den som sitter på rammedelen som går rett ned under setet)har slitt hull på den rammedelen som går på skrå opp fra kranken. Et hull på ca 1 cm i diameter, slitt helt gjennom i midten. (Har tatt bilder men finner ikke helt ut av hvordan jeg legger dem inn tror jeg)
Jeg har faktisk overhodet ikke lagt merke til at den flaska har tatt nedi ramma, men jeg ser det jo veldig godt nå. Kan noe gjøres med dette? Er den farlig å sykle på, kan den knekke når som helst?
Nå er jeg faktisk litt trist....
Redigert av Sykkeline; 01/09/200914:38. Rediger grunn: Mindre bilder
Sen fick jag ett tips av Raske Sykler om ett företag som heter Karbonikk eller nått. Om du inte hittar hjälp i tråden jag linkade till så kan du ju ringa dem ( Raske ) och höra vem som kan hjälpa dig.
Har själv fått små sprickor i min ram men enligt expertisen är det bara sprickor i klarlacken...
Må si meg enig i påstanden om brukerfeil her. Tipper det er brukerens ansvar å påse at montering og bruk av flaskeholder ikke medfører slitasje mot andre komponenter som ramme. Bruk av shims/annen type flaskeholder/mindre flaske hadde kanskje unngått situasjonen.
Klage på hva da? Dette er vel et ganske klart eksempel på brukerfeil.
Hva har brukeren gjort feil her?
Brukt for stor flaske i forhold til hva ramme og flaskeholder tillater. En flaske med mindre diameter ville etter hva jeg forstår ikke forårsaket samme problem.
Diameteren er standardisert, og den samme på alle vanlige flasker. Den må være sånn for at flaska skal sitte fast.
Problemet er at skruehullene er ulikt plassert i forhold til bunnen av holderen, og at hullene på ramma er plassert ulikt fra ramme til ramme. Dette gjør at mange vil oppleve at flaska tar nedi skrårøret. Så lenge det ikke følger med bruksanvisning som sier at man må være obs på dette, eller at man ikke merker noe, så kan man ikke kalle det brukerfeil.
Re: Flaska har slitt hull i karbon-ramma
[Re: -Jan]
#80247601/09/200915:48
Er vel litt enig i det med "brukerfeil" jeg også...
Men: "for stor flaske"? Her her har vel ikke høyden på flaska noe og si, men diameteren. Og den er vel stort sett standard? Og hvis så er tilfellet, leverandøren har montert flaskeholderne - og de er riktig festet - så kan man hvis man er vrang si at denne ramma konstruksjonsmessig er for lita til å ha to flaskeholdere? Og ikke burde vært utstyt med det ved leveranse?
Det er jo lov å prøve seg - og det bør vel gjøres før man begynner å lappe. Selv om lapping sannsynligvis gir bra resultat i dette tilfellet.
Og som det er skrevet her tidligere - er skaden slik at at karbonet gir etter når du trykker på det, må det repareres. Hvis ikke, er det bare kosmetisk. Her er det jo hull, og da er saken grei
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
[Re: K1neth]
#80248801/09/200916:00
I ramma mi kan jeg ikke ha 2 flaskeholdere. Det er alt for trangt til det. Betyr det at de ikke skulle ha levert med slike hull da? Man kan jo tross alt bruke de til å montere co2 patroner.
#80250101/09/200916:13
Det er vel strengt talt bruker feil når man velger et flaskestativ som gjør at flaska går nedi.
Når vanlige folk går i butikken og kjøper en flaskeholder og ei flaske, og de skrur den på sykkelen, så vil de forvente at greiene passer uten problem. Hun merket jo ingenting.
Jeg har gjort akkurat det samme sjøl, men har da etterhvert oppdaget det når lakken har blitt slitt vekk.
Redigert av -Jan; 01/09/200916:15.
#80250601/09/200916:16
Om du prøver den der på garantien, så vil det nok stå på om butikken du kjøpte den i, gidder å anstrenge seg for å kjøre litt hardt mot produsent/importør.. Spørs om det er verdt det å prøve. Blir mye pes for både deg og butikk antageligvis.. Sjekk pris på nevnte "carbon-verksted" du..
Driver selv en annen butikk, og vet hvordan sånt foregår..
#80251101/09/200916:20
Der jeg kjøpte syklen min ble jeg fortalt at det ikke er flaska som ryker hvis den kommer nedi ramma, men flaska vil gnage hull i ramma. Hvorpå de klistra på en tykk gjennomsiktig tape der hvor flaska kunne komme nedi. Resultatet er litt slitt tape
[Re: Andrehua]
#80251501/09/200916:25
Om du prøver den der på garantien, så vil det nok stå på om butikken du kjøpte den i, gidder å anstrenge seg for å kjøre litt hardt mot produsent/importør.. Spørs om det er verdt det å prøve. Blir mye pes for både deg og butikk antageligvis.. Sjekk pris på nevnte "carbon-verksted" du..
Driver selv en annen butikk, og vet hvordan sånt foregår..
Det er da butikkens pliktå følge slikt opp på vegne av kjøper. Butikk har intet å tape her. Slikt skal da produsent stå til ansvar for (med mindre selger/eier har mekket selv noe om ikke er iht. produsentens anbefaling).
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
#80252001/09/200916:30