Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Avsporing i dyrenes rike......

Avsporing i dyrenes rike...... #802100 01/09/2009 08:44
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: NjalVM
Sitat: Tange
Quote:
biologisk sett skal me og "pule rundt", for å sikre mangfald i avkommet.
Kan du forklare hvorfor vi skal pule rundt for å sikre mangfold i avkommet 'Jonah'?

Darwin hadde fleire teoriar; der den meste kjente er naturlig utvalg, og ein god nummer to er seksuelt utval..

Darwin var (blei) en gammel mann. Alt for mange dyr (de fleste) som bare får en sjanse og klarer seg utmerket.

Quote:
Quote:
Seksuell seleksjon er egentlig nøyaktig det samme som naturlig seleksjon

<klipp>
.........
<klipp>

(eller morsommere hunder og katter, eller vakrere hageblomster) som er seleksjonsfaktoren. Når det gjelder seksuell seleksjon, så skjer også det samme, men årsaken er hva det motsatte kjønn opplever som "kult" eller "sexy". De mest sexy individene får parre seg mest, og etterlater seg mest avkom. Hva som oppleves som sexy, kan derimot være tilfeldig - dette er egentlig en slags forløper for kultur hos dyrene. Det er seksuell seleksjon som er årsaken til slike merkelige (og ofte ganske unyttige) egenskaper som påfuglens enorme halefjær, hjortenes og reinsdyrenes enorme gevir, diverse farger hos fugler osv. Svært ofte (men ikke alltid) er det hannene som blir selektert av hunnenes valg.
(kjelde: spør en biolog)

Ingen konkrete "bevis" på at me er skapt for å spre genene våre, men ei forklaring på at me gjer det.. For me er dyr; men me har i tillegg betre utvikla emne som medkjensle, kommunikasjon osb.

Var ikke dette 'det første bud'? ;-)

Quote:
Sitat: Tange
Det er faktisk en hel del dyrarter som lever monogamt (?) (f.eks ca. 90%) av fuglene) eller bare får én sjanse til å vise seg (som mange innsekter) uten at de sliter med å sikre seg et mangfoldig avkomme. Og uten at deres monogami ser ut til å være en trussel for arten. Tvert imot, evolusjonen har da tydeligvis 'valgt' denne løsningen som hensiktsmessig nok for en del arter.

Joda, jeg vet at religion nok har hatt sin innvirkning på dyreriket og.

Trur ikke at vi SKAL (må?) pule rundt for å sikre oss mangfoldet.
Jepp. Og det er ein stor del fugleartar som lever i homofilt partnerskap, og tyr til ein utanforståande han/ho for å få avkom.. ICON_SMILE (Ref. utstillinga "Mot naturens orden?", som forøvrig var uhyre interessant og lærerik..)

Yepp! Som du tidligere skrev, morsomt med katter, særlig hvis man bare har hankatter ( jeanclaude ) . I tillegg så finnes det mange andre svært attraktive former for samvær hos dyr.
Rotterace for å få lov til å parre seg med prinsessa; Kugler får det nok travelt de neste dagene.
Det finnes sannelig mange muligheter.
Harem er veldig populære, og det finnes ikke få dyrearter som bare puler i vei med mødrene sine, døtrene sine og for all del ikke glem barnebarna.......

Quote:
Ein klarar seg utan å gjere det, men spørsmålet er kor lenge.
Om ein kikkar litt på tal (dessverre har eg ikkje desse stadfesta, eller referansar til), så kan ein sjå ting som tyder på kvifor ein skal "pule rundt". Eg har tidligare arbeidd i ein tettstad som ikkje hadde tilkomst med veg før i 1976. Bebuarane var svært isolert frå resten av Noreg, og tydde til sine eigne når det kom til giftmål. I dag, over 30 år etter er mesteparten av innbyggarane i slekt, og det å være 40 år, og gift med eige søskenbarn er regelen framføre unntaket. Og den interessante biten: Dei har ekstremt mange psykisk utviklingshemma (i ulik grad), og det ein karakteriserer som problemelevar på skulen. Kort fortalt: Innavl.

Dette dømet viker noko frå scenarioet me her diskuterer, men poenget mitt er at det er naudsynt å spre genmaterialet; ikkje minst å få tilført nytt.

Var vi i hvert fall enige om noen.

Quote:
Og til slutt:
Beklagar at eg skreiv "eit fleirtal religionar" istaden for "fleire religionar". Det vart tydeleg vis misoppfatta. (Kva er det uttrykket seier? "Misforstå meg rett?"

crying2

Quote:
[edit]Om ein går ut frå dei fem største religionane (som meir eller mindre direkte påverkar oss) så ligg eg godt an.. ICON_WINK http://no.wikipedia.org/wiki/Religion [/edit]

Biologisk sett skal me vel ikkje bere pule rundt, men 'slå i hjel' naboane og samle seg harem.

Redigert av Tange; 01/09/2009 08:47.
Re: Avsporing i dyrenes rike...... [Re: Tange] #802265 01/09/2009 11:44
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig

Tange, hva vil du med denne tråden?

Allan

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Avsporing i dyrenes rike...... [Re: AOÅ] #802698 01/09/2009 19:18
Kringon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
DET lurer jeg også på.....det er vel litt tidlig å være på en snurr kl 10:44

Kringon
Re: Avsporing i dyrenes rike...... [Re: Kringon] #802706 01/09/2009 19:23
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Hehe. Det er "gjenferdet" til ein diskusjon for føregjekk i ein anna tråd.

Og den er mynta på meg..

Kjenner det er freistande å plukke opp tråden igjen, men hadde eigentlig lagt den bak meg.. ICON_SMILE

Må vurdere den til i morgon.. ICON_WINK

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Avsporing i dyrenes rike...... [Re: NjalVM] #802786 01/09/2009 20:12
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Bait? ICON_WINK

Re: Avsporing i dyrenes rike...... [Re: JonahHex] #802913 01/09/2009 21:13
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
..and he (les:meg) swallows!

Skal me avfeie denne som trolling?

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Avsporing i dyrenes rike...... [Re: NjalVM] #816356 20/09/2009 17:48
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Oi, denne hadde jeg nesten glømt...........

Redigert av Tange; 20/09/2009 17:49.
Re: Avsporing i dyrenes rike...... [Re: Tange] #816360 20/09/2009 17:58
Tex Offline
Besatt
Besatt
Tror jeg mange andre også hadde, gitt....

Re: Avsporing i dyrenes rike...... [Re: Tex] #816380 20/09/2009 18:34
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her har vi avsporing i dyrenes rike ---->

Vedlegg derail.jpg

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.

Moderator  support