Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Har vekt betydning for valg av sykkel ?

Har vekt betydning for valg av sykkel ? #801586 31/08/2009 16:16
L
Lattakikk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Jeg vurderer for tiden å kjøpe min første fulldempede sykkel. Jeg er ganske lang, men uvanlig lett i forhold til høyden min. I den forbindelse lurer jeg på i hvilken grad vekt har innvirkning på hvilken sykkel jeg bør velge.

Jeg tenker særlig på dempervandring. Er det slik at lette ryttere ikke har behov like lang vandring som tyngre ryttere?

Re: Har vekt betydning for valg av sykkel ? [Re: Lattakikk] #801591 31/08/2009 16:27
S
Subs Offline
Besatt
Besatt
S
Det siste først - gode dempere stilles inn i forhold til vekt på rytter. Vandringslengde bestemmes i større grad ut i fra hvor du skal kjøre. Jo grovere terreng, jo lenger vandring. Som en hovedregel.

Hvis du er veldig lang ville jeg heller fokusert på hvorvidt du skal ha en 29" eller 26" fulldempet, altså hvilken hjulstørrelse.

Vekt har nok litt å si, men det er ingen grunn til å være fanatisk her. En Grov stisykkel kan godt veie over 14 kg uten at det er unormalt, men om du får en som veier 12 med samme vandring så kan det være å foretrekke.

Det som trekker mye opp av vekt utenom ramme er store deler som dekk og hjulsett. Er du en lettvekter kan du med fordel kjøre med ganske lette hjulsett uten at det går utover styrken til utstyret ditt.
Roterende vekt (hjulene+dekk) er noe av det som påvirker kjøreegenskapene dine mest.

Jeg ville startet med å se på hva slags terreng du skal ferdes mest i, og valgt slaglengde ut i fra dette først. Så kan du orientere deg om hvilke modeller som gir den beste pakken i forhold til ditt bruk.

[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]

Re: Har vekt betydning for valg av sykkel ? [Re: Subs] #801620 31/08/2009 16:57
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Nå snakker du om din egen vekt? Om du er veldig lett kan det hende du må bytte selve fjæren til en lettere en (dvs en med mindre "motstand") i demperne (medmindre de begge er luftdempere), og det er ikke alltid man får med de når man kjøper en komplett sykkel.

Men er du "ganske lang" så er du nok litt over "fly-weight" klassen..? ICON_SMILE

Moderator  support