Jeg har nylig kjøpt en Diamant Silver Cape RSL og den kom med en Shimano Ultegra CS-6500 12-27 kassett med en oppgitt vekt på 224g.
Det oppleves veldig behagelig med såpass tett giring, men det medfører at det høyeste giret mitt er litt lavere enn det ville vært med en vanlig 11-32 kassett og ikke minst at mitt laveste gir er en del høyre enn det kunne ha vært. I praksis medfører dette at jeg girer langt oftere, og at jeg må ned på pingletrinsa foran langt tidligere.
Giringen er slik:
Shimano Ultegra CS-6500 12-27:
12-13-14-15-17-19-21-24-27
Shimano XT 11-32:
11-12-14-16-18-21-24-28-32
1. Hva er årsaken til at ikke flere bruker tilsvarende kassett som min? Alle betraktninger for og mot mottas!
2. Kan jeg bytte kassetten med XT 11-32 eller SRAM PG990 11-32 uten å bytte kjede eller foreta mer enn en rask justeringsjobb på bakgiret? Grunnen til at jeg spør er lysten på et nytt hjulsett til trening/hjulig/gjørme/vinterbruk. Vil da vurdere vanlig mtb-kassett.
3. Kom vanlig Silver Cape med samme kassett?
1) Ultegra-kassetten er som du sikkert alt har gjettet i utgangspunktet ment brukt på landeveissykler. Det er egentlig en særnorsk greie å sette slikt utstyr på XC terrengsykler. Men til gruscruise kan det jo være et ypperlig alternativ.
Savner du 11'ern veldig kan du vurdere CS-HG80 11-28-kassetten som opprinnelig ble levert til den nye touring/hybrid-spesifikke Deore LX-gruppa, men som jeg vet har vært en favoritt høyt oppe i etasjene i Gresvig-bygget på Helsfyr.
2) En hvilken som helst 9-delt kassett fra SRAM eller Shimano skal passe på, men det kan i ekstreme tilfeller blir for kort kjede på sykkelen din - sjekk dette før du legger ut på langtur..
3) Fyr av en PM eller epost til
Espen Wethe som er mannen bak delespec. på Nakamura og Diamant-syklene, han kan dette på rams