Nei, det er dessverre ikke sykkelen som skal slankes denne gangen. Denne gangen er det gubben sjøl. Skal jeg nå Skramstad på 32-33 min så må vekta ned. Er ikke direkte feit, men kan utmerket godt ta av noen velferdskilo. Derfor skal jeg ned fra dagens 87,3 kilo til 79,9. Og det før jul. Puh!
Følgende tiltak blir gjort: - Trene som før. Ca. 10 timer per uke. - Kutte ut godteri, brus og pottings. - Delvis gå på lavkarbokost. Men grove brødskiver det må jeg ha. Kutter ut sukker, hvetemel og andre raffinerte produkter. - Spise 5-6 måltider per dag. Altså mange små måltider. - Drikke masse vann.
Jepp. Da er vi i gang. Rapport kommer hver mandag. Wish me good luck!
Lykke til. Jeg er på samme "kjøret" selv. Starter dagen med 20 min. rask gange på tom mage. (Vel, en spiseskje olivenolje for å "lure" kroppen til å forbrenne fett). Jeg er 84-85 i dag, og styrer mot 79kg. Håper det kan korte ned ventepausen til oslove på toppen når vi er på Epic rides.
Det klarer du fint, jeg har gått ned 8 siden mars med noen av dine tiltak. Skal ned 7-8 til tenker jeg:
Følgende tiltak blir gjort: - Trene som før. Ca. 10 timer per uke.: Nei. Med småttiser får jeg kanskje 5-7 timer. - Kutte ut godteri, brus og pottings: Ja! dette har jeg gjort - bortsett fra lørdager da jeg unner meg noe godt, men jeg merker at jeg har mindre og mindre lyst på det også. - Delvis gå på lavkarbokost. Men grove brødskiver det må jeg ha. Kutter ut sukker, hvetemel og andre raffinerte produkter.: Delvis. Jeg kutta melk, men ellers vanlig kost. Prøver omelett til frokost når det tillates på stressende morgener. - Spise 5-6 måltider per dag. Altså mange små måltider.: Nei. Det blir ofte tre på meg. - Drikke masse vann.: Ja! 0.8 til frokost, 1.5l på jobb, 0.8 til middag.
Blir spennende å følge med her; jeg er tilhenger av sånne prosjekter.
I stedet for å være streng på antall måltider hver dag, ville jeg heller spist når jeg var sulten. Hva du spiser i løpet av en hel dag er viktigere enn hvor ofte du spiser. Du kommer sikkert til å ende opp med 4-6 måltider uansett, men litt forskjellig innfallsvinkel altså.
Å spise mindre karbohydrater er ingen dum idé, men husk å spis dagens karbohydrater på "riktig" tidspunkt; frokost, før trening og etter trening. Og ikke glem det sunne fettet!
Lykke til Har selv planer om å bruke vinteren til å spise litt mindre søl og forhåpentligvis miste 5 kg dødvekt. Er i dag 82kg. Har egentlig mer å gjøre med at jeg føler bilringen er unødvendig og har liten helsegevinst mer enn at jeg skal sykle noe fortere.
Lykke til Erling, og akkurat de samme tankene jeg har tenkt sjøl etter årets Birken. Skal jeg knipe noe vesentlig med tid i bakkene må jeg rett og slett veie en del mindre enn de ca 84 kg som jeg veier nå.
Starten på slankekuren min er imidlertid av det mer smertefulle slaget, ei visdomstann med kjempelange røtter blei trekt i ettermiddag. Så nå blir det kun suppe og annen lettspiselig kost i noen dager
Erling, dette blir fint. Du kan dessuten vurdere Fedon sitt "Fullkornbrød med solsikkekjerner", halvparten så mye karber som i vanlig brød. Vi kjøper på Rema. Det finnes også et lettbrød som er bra, men ikke like godt - minner mer om kneipp. Det husker jeg ikke hva heter, men man får tak i det i enkelte Menybutikker.
Lykke til, med det opplegget der kommer du til å klare målet ditt helt fint. Det eneste jeg er skeptisk til er at du skal greie å spise så mange ganger hver dag på lavkarbo. Du kommer ikke til å være sulten så ofte, i hvert fall. Men for resultatet ditt har det ingen betydning hvordan du gjennomfører antall måltider pr dag.
Det klarer du fint, jeg har gått ned 8 siden mars med noen av dine tiltak. Skal ned 7-8 til tenker jeg:
Følgende tiltak blir gjort: - Trene som før. Ca. 10 timer per uke.: Nei. Med småttiser får jeg kanskje 5-7 timer. - Kutte ut godteri, brus og pottings: Ja! dette har jeg gjort - bortsett fra lørdager da jeg unner meg noe godt, men jeg merker at jeg har mindre og mindre lyst på det også. - Delvis gå på lavkarbokost. Men grove brødskiver det må jeg ha. Kutter ut sukker, hvetemel og andre raffinerte produkter.: Delvis. Jeg kutta melk, men ellers vanlig kost. Prøver omelett til frokost når det tillates på stressende morgener. - Spise 5-6 måltider per dag. Altså mange små måltider.: Nei. Det blir ofte tre på meg. - Drikke masse vann.: Ja! 0.8 til frokost, 1.5l på jobb, 0.8 til middag.
Melk tror jeg er helt greit å drikke. Det er langt værre med juice da det gir økning i blodsukkeret. Jeg skal prøve å holde et mest mulig stabilt blodsukker. Der ligger mye av nøkkelen til suksess.
Følgende tiltak blir gjort: - Trene som før. Ca. 10 timer per uke.
Kan bidra med Lillohelg førstkommende helg. Noen timer med kun oppoverbakker på sti må jo bli bra!
Jeg tror jeg må kjøre litt egentrening på sti før jeg kastes til ulvene i Lillo. Var ute en tur i går på sti. Det er skremmende hvor rusten man blir på få måneder :-( Også så glatt som det var.
Har selv tatt 7 kilo siden juni... fra 86 til 79 kilo,det gikk egentlig lekende lett. Gått ned i styrke på overkroppen, men det kommer nok ene og alene pga. økt fokus på sykkel og mindre vekttrening. Spiser LITE, men nok til å fungere i hverdagen. 1,5 buksestørrelser mindre er også morsomt å observere. Lykke til Erling, det er faktisk litt gøy å få det til!
(Mitt endelig mål er 76 kilo fordelt på 180cm, burde funke fint for en som ikke akkurat er noen utpreget syklist, les pingle...hehe.)
Erling, dette blir fint. Du kan dessuten vurdere Fedon sitt "Fullkornbrød med solsikkekjerner", halvparten så mye karber som i vanlig brød. Vi kjøper på Rema. Det finnes også et lettbrød som er bra, men ikke like godt - minner mer om kneipp. Det husker jeg ikke hva heter, men man får tak i det i enkelte Menybutikker.
Lykke til, med det opplegget der kommer du til å klare målet ditt helt fint. Det eneste jeg er skeptisk til er at du skal greie å spise så mange ganger hver dag på lavkarbo. Du kommer ikke til å være sulten så ofte, i hvert fall. Men for resultatet ditt har det ingen betydning hvordan du gjennomfører antall måltider pr dag.
Jeg spiser nå Pågens Fullkorn Plus. Men skal sjekke ut Fedon sitt også.
Er litt usikker på hvor mye jeg skal spise av lavkarbokost? Altså hvor mye til hvert måltid. Litt mett? Eller stoppe før man kjenner man er mett?
Som Jan Ulrich (uten sammenligning for øvrig) pleier jeg å ha ei vintervekt 4-5 kg over sommerens matchvekt. De senere årene har jeg gått ned LITT MINDRE om våren enn jeg går opp om høsten. Får du holdt på slik noen år blir det jo noen kilo på sparekontoen.
I tillegg har jeg i år hatt et heller rotete år, og vintervekta har holdt seg sommeren igjennom. Er overbevist om at jeg kunne merke det på lørdagens tortur.
Joda, tallene er små, men for en forfengelig liten tass som stort sett alltid har vært slank føles det likevel mye.
Nå må jeg ta grep slik at jeg i høst IKKE legger på et nytt isolasjonslag utenpå det eksisterende (i tillegg til at de siste års negative utvikling skal reverseres), og kampen er allerede satt i gang....
Lykke til. Jeg pleier som regel å ha motsatt vektkurve enn det som er vanlig. Veier nå 5 kilo mer enn hva var tilfelle på cupåpninga i Horten. Kanskje ikke helt ideelt, må kanskje prøve å endre på det for å ha ennå litt ekstra punch i bakkene, men sjokolade, is og sånt er fryktelig godt, spesielt i sesong
Vi er i samme båt! Jeg er ikke feit jeg heller, men har noen ekstra komfortkilo etter nytt barn i sommer og dermed mindre trening og mer innekos.
Min vekt lå på rundt 80 blank, tok 3 kilo før birken, men smalt et opp igjen av oppkarbingen.
I høst går jeg all-inn og velger å kjøre et nærmest karbohydratfritt kosthold frem til vekta kommer under 70. (Ketose) Kuttet ut karbene fra i går morges og kroppen er i litt tilpasningsfase nå. Satser på å ta noe krom for å hjelpe på søtsuget.
Det avhenger av hvor lavkarbo du vil spise. Supernova nevner ketose. Skal du kjøre det løpet (anbefales ikke hvis man skal gå ned mindre enn 10 kilo) må du være dritnøye med karbene, kun noen få gram om dagen, og pøse på med fett. Da orker du ikke mye mat og kan godt spise til du er stappa.
Velger du lavkarbo generelt, bør du være litt forsiktig med karbene de første fem dagene sirka, for å få switchet kroppen over fra vanlig forbrenning til fettforbrenning. Jeg ville droppet brød i de dagene og spist egg, bacon, pølse, omelett etc til frokost. Deretter kan du gå over til lavkarbobrød, men stopp ved ca 4 skiver om dagen. Velger du dette kan du bruke mer fett enn tidligere, men ikke "hele veien". Altså, bruk litt ekstra smør på skiva, ta et par lag med gulost, lag smør/fløtebaserte sauser, bruk olje osv, men ikke gafle i deg av noe av det. Med dette kostholdet kan du spise så mye du vil, så lenge du begrenser karbene. Altså, spis deg mett hvis du vil det.
En gyllen regel sier ca 70 gram karber om dagen på dette kostholdet, og det rekker til en hel del fornuftig mat, kjøtt og grønnsaker.
Deretter kan du gå over til lavkarbobrød, men stopp ved ca 4 skiver om dagen. Velger du dette kan du bruke mer fett enn tidligere, men ikke "hele veien". Altså, bruk litt ekstra smør på skiva, ta et par lag med gulost, lag smør/fløtebaserte sauser, bruk olje osv, men ikke gafle i deg av noe av det. Med dette kostholdet kan du spise så mye du vil, så lenge du begrenser karbene.
At man kan spise så mye man vil er vel en sannhet med modifikasjoner. Skal man ned i vekt må man innta færre kcal enn man forbruker; det er ikke verre enn det. Og det gjelder vel uansett om man spiser karbofri mat eller ikke...
Mye er gjort hvis du klarer å holde deg unna godteri, brus og potetgull, men det kan kanskje være det verste å gjennomføre også. Unn deg litt godt minst en gang i uka, og går du på en sprekk så er det bare å nullstille neste dag og gå tilbake til opplegget igjen. Ikke noen vits i å bruke energi på dårlig samvittighet.
Lykke til!
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.