Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tilpasse stisykklen til XC-ritt, Tips?

Tilpasse stisykklen til XC-ritt, Tips? #801338 31/08/2009 11:31
espenun Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Heisan-peisan,

etter en ti års tid på sti uten konkurranse av noe slag har jeg fått for meg at jeg skal stille i ritt, sånn for å se om det er no morsomt. Nærmere bestemt skal jeg sykle et 2,5 mils rundnbaneritt i lite teknisk terreng (sti, men av det brede slaget med en og annen rot som mest tekniske hindring, og svært få bakker. Helgelandsmoen på Ringerike for de som er lokalkjente).

Nå er jeg ikke akkurat oppsatt for sånt terreng, sykler på en Canyon Nerve AM, oppsatt som fra fabrikken.

Spørsmålet blir: Hvordan burde jeg tune sykkelen for å komme meg fortest mulig gjennom denne løypa? Dekkvalget består i Ardent 2.25 eller Mountain king 2.4. Demperne er blaute som marshmellows, jeg må vel stive dem opp litt, men hvordan? Mer luft? Propedal på? Raskere retur?

Tenkte også å finne fram et gammalt flaskestativ for å ta med litt saft/sportsdrikk i tilleg til vann, legge gjen knebeskytterne, kanskje til og med droppe baggiesene...

Noen som har tips og råd, er det noe jeg ikke har tenkt på?

Hilsen Espen -- NOTS OO

http://www.nots.no/blimedlem
Re: Tilpasse stisykklen til XC-ritt, Tips? [Re: espenun] #801432 31/08/2009 13:05
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
prøv å snu stemmet, for å sitte litt lavere og mer utstrakt. Hvis du har foringer under stemmet, kan du plassere disse over stem. Særlig hvis du har 5" gaffel.

MK2.4 ruller veldig bra og er lette med sine 510gram - jeg hadde valgt det.

sag 20-25% på dempere. Gjerne litt propedal på bakdemperen hvis du syntes det gynger mye.

Test alle endringer du gjør på en tur først, så ikke opplevelsen i rittet blir helt feil.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Tilpasse stisykklen til XC-ritt, Tips? [Re: Trond Vidar] #801930 31/08/2009 21:25
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke glem tightsen, det litt flakkende stressa blikket, tråkke rett inn i sekretariatet uten å se deg for, snike i dasskøen, låne (og glemme å legge tilbake) verktøy av mekanikerne uten å spørre, stå i veien for tidligere nevnte bidragsyter, snakke høylytt om v bremsens fortreffelige egenskaper vs disc og generell gramrunking.....

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Tilpasse stisykklen til XC-ritt, Tips? [Re: sanouka] #802000 01/09/2009 06:28
josse Offline
Barberte legger går fortere...

Moderator  support