Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ennå et sykdomsspørsmål

Ennå et sykdomsspørsmål #801046 30/08/2009 23:45
b00ster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Jeg lurer på hva som er galt med meg, skal etter beste evne beskrive symptomene.

Jeg drev litt med sykling for 5-6 år siden men sluttet av en eller annen grunn med det da jeg flyttet til Oslo for å studere. Nå har jeg virkelig blitt truffet av ny iver.

For ca en måned siden syklet jeg med et par kammerater som er i langt bedre form enn meg. I stedet for å be om roligere tempo beit jeg tennene sammen og holdt følge - en stund - noe jeg antakelig ikke skulle ha gjort.

På slutten av økta begynte jeg å kjenne vondt på fremsiden av høyre hofte (trolig den muskelen som brukes for å løfte kneet oppover) og før jeg kom tilbake til huset var det blitt så ille at jeg måtte klikke ut høyrebeinet og sykle hjem med bare venstrebeinet. Dette kom ikke helt plutselig, ikke noe knepp eller smell, men snikende over 20 minutter, uten at jeg skjønte at det var lurt å ta hensyn til det der og da. Jeg har alltid tidligere kunne gi full gass alltid hele tiden uten skader, så dette er uvant for meg.

Dagen etter hadde jeg store problemer med å gå. Jeg kunne ikke sette høyrebeinet mer enn fem cm foran venstrebeinet uten at det gjorde vondt. Etter 3 dager kunne jeg løfte høyrebeinet opp et trappetrinn, og etter en uke kjentes alt helt bra: ny sykkeltur: Nøye oppvarming, men allerede i første motbakke, etter ca 15 min kjente jeg det en anelse og snudde for så å trille meget rolig hjem. Dagen etter var det vanskelig å gå trapper igjen.

Etter hvert går smertene over, men det kommer tilbake ved den minste anstrengelse. Jeg har forsøkt meget rolig sykling og meget rolig jogging, begge deler etter at det kjennes helt bra og så enda et par dagers hvile. Jeg har prøvd Voltaren og har inntrykk av at det går fortere over ved bruk av dette.

Så til spørsmålet. Er det en betennelse eller er dette en slags strekk? Er det farlig å sykle (slik at jeg bare får litt vondt dagen etter)? Bør jeg ha absolutt hvile? Hvor lenge?
Jeg skjønner at det er håpløst med slik nettdiagnostikk men kvalifisert gjetning er bedre enn at jeg ødelegger meg selv.

Jeg har ingen sykdomshistorie i det hele tatt. Mulig jeg har en fastlege men har ikke brukt noen slik. (har en lege i familien som ikke akkurat er noen ekspert på området, men gav meg et brett Voltaren). Bør jeg kontakte fastlege? Noen andre jeg kan bruke?

mvh
Ola
M27

Selgeren sa noe om 7,9 og karbon, men hva "RSL" egentlig betyr vet jeg ikke...
Re: Ennå et sykdomsspørsmål [Re: b00ster] #801236 31/08/2009 09:28
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: b00ster

Jeg skjønner at det er håpløst med slik nettdiagnostikk men kvalifisert gjetning er bedre enn at jeg ødelegger meg selv.

Ja, nettdiagnostikk er håpløst - legeskrekk er ikke særlig bedre.
Vi har sagt det før, og vi sier det igjen: Søk lege - og få henvisning til spesialist om nødvendig !
At det dreier seg om en eller annen form for inflamasjon er det jo ingen tvil om, men årsakene kan være så mange.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Ennå et sykdomsspørsmål [Re: b00ster] #801261 31/08/2009 10:00
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: b00ster
. (har en lege i familien som ikke akkurat er noen ekspert på området, men gav meg et brett Voltaren). Bør jeg kontakte fastlege? Noen andre jeg kan bruke?

mvh
Ola
M27

Ja, du skal kontakte fastlege(vet du ikke hvem han er,sjekk nav.no under bytte fastlege),han/hun vil henvise deg til spesialist,spesialisten vil utrede deg og gi deg den behandlingen han/hun mener er forsvarlig(hvis det er nødvendig med behandling da).

Hvis jeg hadde hatt de problemene du har,så ville jeg nok ha vært ferdig legebesøkene for lenge siden.

Redigert av snikkarboa; 31/08/2009 10:00.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Ennå et sykdomsspørsmål [Re: SimonS] #801274 31/08/2009 10:25
b00ster Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Da er fastlege byttet, fastlege ringt og time bestilt, så får vi se.

Selgeren sa noe om 7,9 og karbon, men hva "RSL" egentlig betyr vet jeg ikke...

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå