Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips om sykkel til tung rytter

Tips om sykkel til tung rytter #801011 30/08/2009 21:59
T
tride Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Etter å ha veid 125-135 kilo i en årrekke, bestemte jeg meg denne sommeren for å ta tak. Har endret livsstilen, og den siste halvannen måneden har jeg trent 3-4 ganger i uka, spist sunt (ikke fanatisk), og samtidig satt opp noen langsiktig mål.

I de langsiktige målene ligger både løp og ritt. Blant målene er det å delta i minst ett skikkelig terrengritt (70-100 km) neste sommer.

Har en Diamant-hybrid til ca 6000 kroner som holder greit for syklinga per i dag. Men ettersom det er tilbudstid vurderer jeg å kjøpe en bedre sykkel (terreng, ikke hybrid) allerede denne høsten. Og da kunne det vært morsomt å sykle på den også ICON_SMILE

Fakta/premisser:
- Jeg veier nå 115 kilo
- Tenker å bruke 10-15.000,- på sykkel
- Sykkelen bør kunne brukes i feks Birkebeinerrittet
- Jeg er absolutt ingen tekniker/mekaniker
- Det er nok like mye snakk om stikjøring som heftig skogssykling

Har sett litt på forskjellige sykler, men vet egentlig altfor lite til å vite hva jeg bør kjøpe. Skjønner at mange deler kan skiftes etter hvert, men jeg ønsker en mest mulig komplett sykkel allerede nå. Hvis formen etter hvert blir virkelig god, og resultatene deretter, får jeg vurdere 30.000-kroners sykler da.
Dette er blant syklene jeg har sett på: Diamant Silver Cape, Scott Scale 30/35, Merida FLX Special Edition, Hard Rocx Cambrium SL med flere...

Håper noen på forumet kan komme med noen tips i forhold til hvilken sykkel som kan passe meg, særlig med tanke på egenvekt per nå.
Eller er det "idiotisk" å kjøpe sykkel nå - og bedre å vente og se an matchvekta til våren? Ser ikke for meg mye utesykling i vinter... Satser heller på tredemølle og spinningsykkel.

Dette ble litt langt, men ville gi gode tipsere de beste forutsetninger til å komme med kvalifiserte tips og råd ICON_SMILE

På forhånd tusen hjertelig takk for all hjelp!

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: tride] #801022 30/08/2009 22:18
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Hei du. Tror du kan vinke farvell til Diamant Silver Cape, det er ingen vektbegrensning men tror nok at hjulene kommer til å takke for seg relativt tidlig. Du bør absolutt ta en titt på GT Zaskar. Utrolig godt utstyrt og holdbar sykkel!

-k

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: tride] #801029 30/08/2009 22:28
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Velkommen til forumet!

Mange tyngre ryttere har vært fornøyd med Kona Hoss. http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/hoss-08-28421 Den er dog litt tung, men tåler mye stilek:)

Etter hva jeg husker så har ikke Scott Scale noen vektbegrensinger og er nok er bedre XC sykkel enn Hoss. Men litt usikker hvor mye juling den tåler hvis du veier litt og samtidig kjører hardt. Men har sett mange som ligger rundt 90-100kg på Scale i år som sykler grus, så hvis det er den planlagte matchvekta til våren er det vel en sykkel å se på.

Ville kanskje holdt meg unna de letteste syklene sånn med det første, og heller satse på en sykkel som Hoss evnt Scale hvis du vil leke mye i skogen for så å gå over til en lettere sykkel når kiloene forsvinner.

Terrengsykkel.nos søsterforum i utlandet har en egen bigboy/clydesdales side: http://forums.mtbr.com/forumdisplay.php?f=95

Forresten gratulerer med vekttapet:)

Edit: Fant ut at Scott anbefaler en maxvekt på 107-110 kg på Scott Scale carbon rammer.

Redigert av Andreas83; 30/08/2009 22:33.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: Andreas83] #801165 31/08/2009 08:10
T
tride Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for gode innspill!
Skal se på og undersøke litt om de syklene dere har foreslått.
Har veldig lyst til å kjøpe karbonramme, slik at jeg er best mulig rustet den dagen jeg (forhåpentligvis) er klar for ritt. Så lenge en Scale-sykkel tåler såpass, kan det være et godt alternativ.

Tar gjerne i mot flere konkrete tips om hvilken sykkel jeg bør velge ICON_SMILE

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: tride] #801205 31/08/2009 08:58
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Hei og velkommen til forumet.
Jeg er også i din vektklasse. Har vært veldig fornøyd med min Gary Fisher Paragon. Den holder absolutt mål for oss litt tunge og kraftige ryttere.

Når det gjelder Racer har jeg en Cervelo RS. Den kan også anbefales dersom du etter hvert blir interessert i å rase litt rundt på landeveien.

Lykke til med valg av sykkel.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: DagRS] #801279 31/08/2009 10:34
haavardhun Offline
Veteran
Veteran
hei, veier det samme som deg, har selv en canyon hardtail som jeg er meget fonøyd med. Jeg ville vurdert Trek eller Gary Fisher, har selv et Bontrager hjulsett fra en Trek og dette tåler alt. Jeg kan dundre rundt på stier uten å tenke på om utstyret holder. Jeg vil også annbefale Fox gaffler, har en mye mer solid følelse enn foreks Manitou

grove sykler og mørk musikk
Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: haavardhun] #801524 31/08/2009 14:43
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvis målet ditt er å veie rundt 100-105 til neste sesong hadde jeg gått for Scalen så du hadde litt ekstra motivasjon. Scott har vel et rykte på seg for å lage de beste karbon rammene på markedet.

Men med tanke på vekten din så er det kanskje litt risikabelt hvis du skal kjøre litt røft. Men for grus er den nok perfekt.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: Andreas83] #801557 31/08/2009 15:38
T
tride Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg grubler fælt nå ICON_SMILE
Scale frister, men det er mange andre gode tips her også.
Jeg får vurdere litt videre, så får vi se hva det blir til. Kommer også til å følge med på bruktmarkedet. Kan hende en brukt sykkel kan være en god førstegangsinvestering.

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: tride] #802318 01/09/2009 12:26
T
tride Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Ser at Oslo Sportslager selger Merida FLX Special Edition til under 10.000 kroner.
Sykkelen er muligens litt tung, men foreløpig kan jeg leve med 11,9 kilo.
Kan noen av dere her inne, som har så uendelig mye mer kunnskap om dette enn meg, si noe om specs. Her er Meridas egen oversikt:
http://www.merida.no/flx-special-edition.115434.no.html

Er dette et ålreit kjøp?

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: tride] #803501 02/09/2009 15:20
T
tride Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Bumper denne i håp om å få respons angående Merida FLX Special Edition.
Vil gjerne ha synspunkter på kvaliteten på sykkelen som helhet - og vite om eventuelle svakheter.
Fungerer den for tung rytter?

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: tride] #803547 02/09/2009 16:43
J
Jarle_Dale Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Ta en titt på denne:
http://www.sykkelbutikken.no/Sykkel/TerrengsykkelXC/Commencal2008/?article_ID=1800

- Lettere
- 100mm vandring
- Meget bra specs.

Har selv hatt denne, jeg veier 116 kg, ingen problemer.
Ikke bare er den rask, men flott også ICON_SMILE
Du finner test av sykkelen via linken ovenfor.

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: tride] #803689 02/09/2009 19:57
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Når du er i vektklassen 100+, ville jeg være forsiktig med tanke på carbonramme, men samtidig være opptatt av å ha et godt, og stivt hjulsett. Vekten på doningen betyr mindre i denne sammenheng,- om den veier 10.5 eller 11.5 er sekundært når du begynner å bevege deg i yttergrense nav hva mange carbonrammer og hjulsett tåler mht. vekt og stress. Jeg vet ikke hvor høy du er, men for min del ( jeg er 189)føler jeg meg veldig vel på min Gary Fisher Paragon 2007 modell , og kan trygt anbefale den. Det er en såkalt 29"-sykkel, med større hjul enn vanlige terrengsykler. Hvis du vil ha en standard 26"-sykkel, så tror jeg at jeg ville ha sett på en Trek-sykkel, enten en 8000 eller 8500.
Det er viktig at du prøver flere sykler og sjekker ut hvilken sykkel du føler deg mest ok på.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: HeavyDude] #803761 02/09/2009 21:18
T
tride Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for flere gode tips!
Ja, HeavyDude, jeg begynner også å lure på om jeg heller bør vurdere aluminium. Jeg vil uansett være på et "mål-om-å-fullføre-Birken"-nivå neste år, og skulle pila peke oppover og oppover, kan jeg eventuelt oppgradere senere.

Re: Tips om sykkel til tung rytter [Re: tride] #804050 03/09/2009 10:47
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
For tunge ryttere mener jeg det er svært viktig med stiv ramme og gode hjul. (Det gjelder også om du skulle miste 10-20 kg til)
I prisklassen du foreslår ville jeg ha sett mer etter enn god aluminiumsramme enn en rimligere karbon-variant
Mange alternativer er nevnt; selv vil jeg henge meg på anbefaling om å prøve Trek 8000.
Videre er det viktig at sykkelen passer; generell geometri, og spesielt lengde på overrør, (Trek sine rammer er av de lengre, og passer meg godt).
Til røff stibruk bør du ha komponenter som tåler litt - hvilket ofte kan være en mangel blant de letteste/dyreste komponentene (ref eks forskjellen mellom XT/XTR bakgir).
Det siste jeg ville sett på i denne sammenhengen er totalvekta av doningen. Hjelper lite å ha en svært lett/(rask) sykkel hvis den gynger når du tråkker til (eller enda værre, bryter sammen når du kræsjer litt).
En litt tyngre/mer solid sykkel, egnet for sti, kan alltid brukes til Birken - men omvendt er det ikke nødvendigvis like heldig.

Moderator  support