Etter å ha veid 125-135 kilo i en årrekke, bestemte jeg meg denne sommeren for å ta tak. Har endret livsstilen, og den siste halvannen måneden har jeg trent 3-4 ganger i uka, spist sunt (ikke fanatisk), og samtidig satt opp noen langsiktig mål.
I de langsiktige målene ligger både løp og ritt. Blant målene er det å delta i minst ett skikkelig terrengritt (70-100 km) neste sommer.
Har en Diamant-hybrid til ca 6000 kroner som holder greit for syklinga per i dag. Men ettersom det er tilbudstid vurderer jeg å kjøpe en bedre sykkel (terreng, ikke hybrid) allerede denne høsten. Og da kunne det vært morsomt å sykle på den også

Fakta/premisser:
- Jeg veier nå 115 kilo
- Tenker å bruke 10-15.000,- på sykkel
- Sykkelen bør kunne brukes i feks Birkebeinerrittet
- Jeg er absolutt ingen tekniker/mekaniker
- Det er nok like mye snakk om stikjøring som heftig skogssykling
Har sett litt på forskjellige sykler, men vet egentlig altfor lite til å vite hva jeg bør kjøpe. Skjønner at mange deler kan skiftes etter hvert, men jeg ønsker en mest mulig komplett sykkel allerede nå. Hvis formen etter hvert blir virkelig god, og resultatene deretter, får jeg vurdere 30.000-kroners sykler da.
Dette er blant syklene jeg har sett på: Diamant Silver Cape, Scott Scale 30/35, Merida FLX Special Edition, Hard Rocx Cambrium SL med flere...
Håper noen på forumet kan komme med noen tips i forhold til hvilken sykkel som kan passe meg, særlig med tanke på egenvekt per nå.
Eller er det "idiotisk" å kjøpe sykkel nå - og bedre å vente og se an matchvekta til våren? Ser ikke for meg mye utesykling i vinter... Satser heller på tredemølle og spinningsykkel.
Dette ble litt langt, men ville gi gode tipsere de beste forutsetninger til å komme med kvalifiserte tips og råd

På forhånd tusen hjertelig takk for all hjelp!