Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor viktig er sittestilling på sykkelen?

Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? #800999 30/08/2009 21:40
A
arnilsen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Sliter med vondt i kneet, virker som det er selve knee skålen.
Kommer nesten umiddelbart under sykling. Hvis jeg har 2 til 3 dager uten sykel blir det like bra igjen.

Noen teorier, kan det være hvordan jeg sitter på sykkelen?

Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: arnilsen] #801021 30/08/2009 22:16
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Dette kan absolutt ha noe med hvordan du sitter på sykkelen. Det er en del muskler som har utspring i kneet. Man skal verken sitte for lavt eller for høyt da det er slimposer som kan bli betente!

Når man har hælen på pedalen og man tråkker til det nederste dødpunktet (klokka 6) så skal man ha en liten knekk i hofte-kne-fot!

Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: K1neth] #801038 30/08/2009 22:40
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det kan ha med sittestilling, tråkket eller dårlig tøying/stram musklatur. Antar flere ting kan forårsake vondt i kneet.

Personlig så var årsaken til mitt kneproblem at jeg likte å tråkke tungt og kneet ble overbelastet. Bedret seg betraktelig når jeg begynnte å spinne på lettere gir og ha raskere tråkfrekvens. Tror og tøying hjalp endel.

1- Finn riktig sittestilling
2- Kontroller cleatsposisjon
3- Bruk lettere gir og ha raskere tråkkfrekvens
4- Tøy lårmusklaturen og nedre del av rygg.
5- Bedrer det seg ikke: Ta turen til en fysio som vil gi deg øvelser.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: Andreas83] #802138 01/09/2009 09:16
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Andreas83

Mye bra fra Andreas83 her.
En spesifisering til denne: Sitt på et bord/en benk med beina hengende fritt. Observer fotvinkelen, som skal være den samme når du er klikket i pedalen.

Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: arnilsen] #802193 01/09/2009 10:20
W
wilfredo Offline
Fersking
Fersking
W
Har hørt at for høyt sete gir vondt på baksiden av kneet og for lavt sete gir vondt på forsiden av kneet.

Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: Tgabriel] #802198 01/09/2009 10:28
TeddyTrB Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Tgabriel
Sitat: Andreas83

Mye bra fra Andreas83 her.
En spesifisering til denne: Sitt på et bord/en benk med beina hengende fritt. Observer fotvinkelen, som skal være den samme når du er klikket i pedalen.

Er det ikke nok sideveis "slark" i en del SPD pedaler som hjelper litt på dette?

Redigert av TeddyTrB; 01/09/2009 10:28.

/Audun
Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: arnilsen] #802227 01/09/2009 11:02
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: arnilsen
Sliter med vondt i kneet, virker som det er selve knee skålen.
Kommer nesten umiddelbart under sykling. Hvis jeg har 2 til 3 dager uten sykel blir det like bra igjen.

Noen teorier, kan det være hvordan jeg sitter på sykkelen?

Rett sittestilling:
1) Setet skal være horisontalt
2) Som tidligere nevnt skal setehøyden settes slik at du har en ørliten knekk i kneet når du plasserer helen på pedalen og tråkker ned til "klokke 6". Hoften skal ikke bevege seg.
3) Når du har klikket deg inn i pedalene, skal det når begge krankarmene står horisontalt (klokka 3 og 9) gå en rett vertikal linje fra pedalens aksling til fremsiden av kneskålen.

Det siste er viktig da du ved å sitte for langt frem får en for spiss vinkel på kneet, noe som kan og vil gi problemer over tid da senefestene blir strukket mer enn det som er nødvendig og bra for deg.

Mange som sliter med ryggen skynder seg med å sette setet så langt frem de kan for å sitte mer oppreist, dette er totalt feil og bør fordømmes. Evt. ryggproblemer fikses ved å heve styret og drive med styrketreninge på mage/rygg.

Lykke til ICON_SMILE

'...once more, and more intensity!'
Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: Juffe] #802327 01/09/2009 12:36
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Slet med vonde knær i slutten av forrige sesong, og gjorde følgende grep:
1. Sørget for at setet sto i rett høyde (har det faktisk en del cm lavere enn anbefaling. Har jeg det i "rett" høyde krangler kneet med en gang)
2. Fikk meg footbalance såler i skoen. Dette retter opp over/under-pronasjon og gjør så belastningen i kneet blir jevnere, og ikke bare mot en side f.eks.

Kan være et tips. ICON_SMILE

Redigert av Elgvenn2; 01/09/2009 12:37.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: Elgvenn2] #802337 01/09/2009 12:49
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: Elgvenn2
1. Sørget for at setet sto i rett høyde (har det faktisk en del cm lavere enn anbefaling. Har jeg det i "rett" høyde krangler kneet med en gang)

Hei
Jeg trenger litt mer info her, da jeg har slitt med vonde knær selv. Hva mener du med "en del" cm lavere enn anbefalt, og anbefalt i forhold til hva og av hvem (inseam x .883 f.eks)? Hvilke probelemer fikk du med knærne i forhold til "rett" høyde?

-johan
Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: Johan] #802714 01/09/2009 19:27
A
arnilsen Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
A
Takker for mange gode svar.
Har justert ned sete og flyttet sete bakover. Har bare syklet en 3 mils runde. Men føler nå at det kan ha hjulpet.

Satser på at dette var løsningen!!

Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: Johan] #802932 01/09/2009 21:39
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Johan
Sitat: Elgvenn2

Hei
Jeg trenger litt mer info her, da jeg har slitt med vonde knær selv. Hva mener du med "en del" cm lavere enn anbefalt, og anbefalt i forhold til hva og av hvem (inseam x .883 f.eks)? Hvilke probelemer fikk du med knærne i forhold til "rett" høyde?

"Rett" høyde = benet så godt som utstrekt med hælen på pedalen. Det skulle vel ikke være så langt unna regnestykket ditt heller.

På racer'n er jeg faktisk bare 1-2cm under (husker ikke helt nå). Her prøvde jeg meg frem med 0.5cm justeringer til jeg ikke lenger kjente noe ubehag. Her ble jeg hoven på baksiden av kneet.

På MTB fikk jeg vondt på fremsiden mot innsiden/undersiden av høyre kne. Mener å huske jeg er 3-4cm under "rett" høyde på denne. Det hører med til saken at jeg alltid har ligget litt lavt med setet på MTB grunnet stisyklinga. Her var det nok footbalance sålene som gjorde utslaget. Det viste seg nemlig at høyrebeinet mitt overpronerer betydlig mer enn venstre (som er så godt som normalt). Dette vil gi en veldig ujevn belastning i kneet. Terje Holm kjører forresten med Footbalance såler, og anbefalte meg dette. Han jobber forresten på Intersport, så han skulle vel selge litt også.. ICON_WINK

Det hører også med til historien at jeg ifm bygging av singlespeed var ute å testa denne med for lavt sete. Da ble jeg også sinssykt hoven i høyre kne på samme plass som beskrevet på MTB. Knærne mine er sykt nøye på sadelposisjonen.

Redigert av Elgvenn2; 01/09/2009 21:39. Rediger grunn: skrivefeil

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: Elgvenn2] #803059 02/09/2009 07:32
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Takk skal du ha.

Jeg synes det hørtes mye ut med 3-4 cm under "rett" høyde, men man må jo selvsagt ha rom for induviduelle preferanser. Jeg har faktisk gått opp litt på høyden nå, etter å ha slitt litt med vondt på forside knær, men har ikke øket mer enn 1 cm. Nå er jeg ikke så langt unna "rett" høyde. Det synes å være greit, men en helg på sti vil nok gi det endelige svaret.

-johan
Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: Johan] #803625 02/09/2009 18:45
J
jrn Offline
Fersking
Fersking
J
Her får du mange kloke råd,som er verdt å ta på alvor. Men jeg har erfart at variasjon i treningen er helt avgjørende over tid. Jeg vil råde deg til finne andre treningsformer som du kan bruke i perioder. Jeg tenker på aktiviteter som ski/ rulleski, blades, rolig motbakkejogging/ gåing,myrløping, padling, osv. Finn alternativer om passer deg,legg inn alternativ treningsperioder for å avlaste ledd og muskler som ofte får litt for ensidig "juling".

jrn

Re: Hvor viktig er sittestilling på sykkelen? [Re: jrn] #804082 03/09/2009 11:17
J
Johan Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hei

Enig i det du sier selvsagt, men siden jeg har 20 km til jobb hver vei blir det fort 200 km ila en uke som jeg prøver å utnytte til trening på sykkel. Da har jeg ikke så mye ork til mer trening, men fortrekker heller en tur på sti - på sykkel. Dermed blir det mye tid på sykkel og jeg forsøker etter knesmellen i fjor å optimalisere slittestillingen på sykkel.

Å jogge eller gå til jobben er _helt_ uaktuelt, og det frister heller ikke å ta JBV/NSBs uforutsigbare tog. Sykkel it is. Kanskje el-sykkel?

Var ditt svar var til meg, eller kanskje det var til trådstarter?

-johan

Moderator  support