Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Råd til sykkel til bruk på sti.

Råd til sykkel til bruk på sti. #800883 30/08/2009 19:33
M
matmal Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Jeg er ute etter en sykkel som tåler relativt røff kjøring på sti. Stisykkel er tingen tenkte jeg en stund, men nå er jeg faktisk usikker! Grunnen til det er at jeg er redd for at det rett og slett skal bli for enkelt uti terrenget.

Jeg har til nå kjørt på en diamant eureka som jeg føler blir litt spinkel til slik bruk, men ellers synes jeg den gir meg fine tekniske utfordringer i skogen. Vil en fulldemper (ikke nødvendigvis en stisykkel, men også lettere fulldempere med kortere vandring) rett og slett fjerne mye av det tekniske slik at man kan brenne på så og si hvor som helst, eller vil bakdemperen bare være med på å gi en mer behagelig tur?

Og til slutt; har dere forslag til en spesifikk sykkel som dere tror vil passe mitt bruk?

Takk for alle svar!

Mvh. Johannes

Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: matmal] #800910 30/08/2009 19:51
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Følg med i denne tråden, kanskje du finner noen tips hvis "bruksområdet" ditt er sånn noenlunde det samme:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=797191&nt=2&page=1

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: matmal] #800931 30/08/2009 20:13
Laban Offline
Veteran
Veteran
En fulldemper vil hjelpe med både "fjerne" det tekniske og gjøre turen mer behagelig. En fulldemper vil ta slagene og vil derfor tilgi mer feil fra rytter, samt gi bedre grep i tekniske klatringer.

Om jeg tenker rett har vell ikke du skivebremser på sykkelen din, noe som er en fordel på sti (du klarer deg forsåvidt uten også). Hvis du er redd for at sykkelen blir for spinkel kan du hive på breiere stidekk, kortere stem og et bredt riserstyre. Det vil gjøre mye for å bedre kontrollen i teknisk terreng.

Men hvis du vil ha ny sykkel, er en fulldemper veldig bra egnet til sti. (Selv om en hardtail kan være minst like morsom og egnet) Sjekk bruktforumet og høst tilbud, kommer en tid hvor du kan få mye sykkel for pengene.

"You should never underestimate the predictability of stupidity."
Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: matmal] #800934 30/08/2009 20:15
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: matmal
Vil en fulldemper (ikke nødvendigvis en stisykkel, men også lettere fulldempere med kortere vandring) rett og slett fjerne mye av det tekniske slik at man kan brenne på så og si hvor som helst, eller vil bakdemperen bare være med på å gi en mer behagelig tur?

Du trenger definitivt ikke være redd for at det ikke blir teknisk krevende nok med en fulldemper..De fysiske naturlovene gjelder fremdeles, men du får en mye behagligere reise samtidig som bakhjulet følger terrenget mye bedre i stedet for masse hopp og sprett.

For egen del konverterte jeg fra HT til fulldemper for et drøyt år siden og har ikke angret ett sekund. Oppsøker nå stier som jeg aldri hadde trodd kunne sykles tidligere

Litt avhengig av vandring og ikke minst styrevinkel får man ulike egenskaper på sykkelen. Søk på forumet og du vil finne masse stoff om dette.

Lars-Erik
Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: Ugla] #801098 31/08/2009 06:59
M
matmal Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Kortere stem, riserstyre og breiere dekk er noe jeg allerede har fikset:) Men det har seg sånn at jeg faktisk klarte å kjøre istykker hjulet mitt igår. Altså det ble ikke bare skeivt, men felgen brøt på en måte sammen. Kan ikke fortelle akkurat hvordan det skjedde for jeg merket ikke selv at jeg slo igjennom.

Og det er på den måten jeg mener sykkelen er litt for spinkel. Kan tenke meg at den er litt for lett, altså at hjulene, og rammen er litt for spinkel for mitt bruk. Jeg vil heller ha noe som er litt tyngre og som tåler litt mer. Er nemlig først og fremst ute for å ha det morro i skogen, og har ikke planer om å delta i ritt.

Så jeg ønsker altså en ny sykkel, men gjerne lett brukt. Hadde tenkt til å gi rundt 15000, men kan muligens gå litt høyere opp i pris. Jeg heller litt over mot fulldemper nå. Kan tenke meg at dempingen bak minsker risikoen for skeive hjul. Har dere da noen forslag til sykler? Stisykkel med mye vandring eller lettere saker?

Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: matmal] #801221 31/08/2009 09:12
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sjekk ut den annonsen fra sykkelzentrum.no på høyre side. Felt Compulsion 2 til 14k er vel en fin pris. Nå kjenner jeg ikke til geometri osv. på denne modellen, men utstyrsmessig er det ikke så mye å si til den prisen.

I was just riding along...
Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: matmal] #801297 31/08/2009 11:02
J
Jarle_Dale Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Det er nok mange sykler som kan passe ditt bruk, men hvilken egenskaper ønsker du utover at den tåler røff kjøring på sti?
Her har du to alternativer som er laget for ekte sykkelglede, og som kanskje kan passe for deg.

Rask sykkel som er fin til det meste, og som tåler stikjøring.
Commencal Meta 4

Og her har du storebroren med større vandring på dempere, som gjør at man kan sykle fortere / ta større utfordringer i terrenget.
Commencal Meta 5

Her har du en test av Metaen.
Den har vært postet her på forumet tidligere, men husker ikke av hvem.
Dette er forøvrig eldre modeller(2007 tror jeg), men gir deg en pekepinn på hvordan den oppleves.
http://happymtb.org/2007/03/08/commencal-meta-4-eller-55-tum/

Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: Jarle_Dale] #801834 31/08/2009 19:59
M
matmal Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
to fine forslag over! takk!
Men nå ligger det en cube stereo 2009 til 16000 på bruktmarkedet. Er dette en god pris? kjørt 10-15 turer og få bruksriper. får jeg mer for pengene dersom jeg kjøper denne eller vil et av forslagene over være et bedre alternativ?

Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: matmal] #803907 03/09/2009 08:06
M
matmal Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Da ble det en Cube stereo K18 (09) på meg! Så si strøken til 13500kr .Gleder meg til å komme meg ut å teste ICON_SMILE

Re: Råd til sykkel til bruk på sti. [Re: matmal] #804121 03/09/2009 11:54
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Gratulerer
Er ein knallsykkel det der

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord

Moderator  support