Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bøker om trening etc.

Bøker om trening etc. #800868 30/08/2009 19:18
F
fragle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei,

Til neste år så har jeg som mål og ta birken merket yes
Og i den forbindelse har jeg tenkt å kjøpe en bok som inneholder litt info og tips om trening etc.
Da er det to bøker som kommer opp:
  • Best i Birken - Svein Tore Samdal
  • Best i birken: på sykkel - Kurt Asle Arvesen

Er det noen som har noen formening om hvilken jeg bør satse på?
Eventuelt andre bøker dere anbefaler?

Re: Bøker om trening etc. [Re: fragle] #800963 30/08/2009 20:42
Flex Offline
Veteran
Veteran
Tenker på det samme selv. Hadde neppe skadet å få litt struktur inn i treningen :-)

Har hørt at "I form på sykkel" av Johan Kaggestad også skal være bra (kanskje mer generell enn de to andre...?)

Re: Bøker om trening etc. [Re: fragle] #801048 30/08/2009 23:58
L
loik Offline
Ringrev
Ringrev
L
Alt om trening kan sannsynligvis finnes på nett, og her er en god start.

Re: Bøker om trening etc. [Re: Flex] #801450 31/08/2009 13:17
F
fragle Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
I form på sykkel er litt for generell synes jeg.
Jeg ønsker samtidig en bok som tar for seg treningsperioder og treningsplan, og det er jeg usikker på om "i form på sykkel" har.

Re: Bøker om trening etc. [Re: fragle] #801477 31/08/2009 13:38
EgilS Offline
More than words
More than words
Denne er det du skal ha: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3937677&rom=MP

Les den med et kritisk blikk på hva som passer i din situasjon og det er en topp bok.

Re: Bøker om trening etc. [Re: EgilS] #801574 31/08/2009 16:01
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: EgilS
Denne er det du skal ha: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3937677&rom=MP

Les den med et kritisk blikk på hva som passer i din situasjon og det er en topp bok.

Støttes, en meget nyttig bok.

Re: Bøker om trening etc. [Re: sigmund1] #801856 31/08/2009 20:12
olechr Offline
More than words
More than words
Trur du vil få bedre tips her på forumet enn du vil lese deg til i de bøkene, men det er min mening da. Da får du diverse bra tips og så syr du sammen et program som vil passe din tid og form best.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Bøker om trening etc. [Re: fragle] #802179 01/09/2009 09:53
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: fragle
Hei,

Til neste år så har jeg som mål og ta birken merket yes
Og i den forbindelse har jeg tenkt å kjøpe en bok som inneholder litt info og tips om trening etc.
Da er det to bøker som kommer opp:
  • Best i Birken - Svein Tore Samdal
  • Best i birken: på sykkel - Kurt Asle Arvesen

Er det noen som har noen formening om hvilken jeg bør satse på?
Eventuelt andre bøker dere anbefaler?

Jeg har begge, og foretrekker helt klart Arvesen-versjonen for sykkeltreningen. Samdals bok blir litt mer generell fordi det også er mye ski (men det er bra for skidelen).

Fordelen med disse bøkene fremfor dette forumet og andre diskusjoner på nettet er at du får en helhet. Klare og relativt enkle prinsipper som er ganske enkle å følge. Jeg har blant annet testet ut intervalltrening foreslått av Arvesen, som jeg har hatt god erfaring med.

Men ikke minst finnes det en del inspirasjon i bøkene, noe man heller ikke skal undervurdere...Men som ren inspirasjon er også "I de lange løp" fra Aukland-gutta å anbefale - den er en fryd å lese og er spekket med treningsglede!

Re: Bøker om trening etc. [Re: olechr] #810514 11/09/2009 23:24
hennir Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: olechr
Trur du vil få bedre tips her på forumet enn du vil lese deg til i de bøkene, men det er min mening da. Da får du diverse bra tips og så syr du sammen et program som vil passe din tid og form best.

Det må jeg si meg uenig i. På dette forumet finnes det folk med peiling og som gir gode svar men meste av det jeg ser er ikke helt korrekt, synsinger og enkelte ting blir overanalysert slik at det blir veldig komplisert. Å skille gode, korrekte svar fra andre som ikke er like gode kan være vanskelig hvis en mangler en del forkunnskaper.
Jeg har ikke lest noen av disse bøkene selv da jeg studerer idrett og får mye bra litteratur gjennom studiene men vil helt klart anbefale å lese bøker om grunnleggende treningsprinsipp, treningsformer og treningsplanlegging. Hvis du har slike basickunnskaper kan f.eks dette forumet være en god kilde men da er det viktig å være kritisk til det man leser.
Men det som er viktig å huske på at omtrent alt om trening er individuelt. Noe som står i ei bok eller på nettet er ikke sikkert passer best for deg. Trening er som alt annet, learn by doing.

LTVL Captain

Moderator  support