Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alpe d`huez

Alpe d`huez #800705 30/08/2009 15:22
rampage kid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Noen som har syklet opp bakken?
planlegger på å sykle opp bakken sommeren 010
treningstips?
forberednings tips??
etc....

Norco rampage, specialized rockhopper

www.soonck.no
Re: Alpe d`huez [Re: rampage kid] #800887 30/08/2009 19:36
S
sykkelknut Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hei,

har aldri syklet Alpe d'Huez, men har syklet en del pass i både Dolomittene og Alpene.

Hvis du "bare" skal sykle Alpe d'Huez for å kose deg, kan jeg ikke se at det trengs noen spesielle forbredelser.

Men;
- Kompakt krank med 25 eller 27 bak kan være en god ting
- Ellers åpne litt pent, finne en rytme, for deretter eventuelt å dra på litt med 3-4km igjen

Min erfaring er at selv om profiler etc virker veldig skremmende, er lange bakker som dette ikke så sykt mye værre en normale bakker bare man tar det i et fornuftig tempo.

Er meningen derimot å kjøre sykt raskt opp, er det vel bare å starte med bakkeintervaller og bli kvitt eventuell unødvendig vekt (om så på sykkel eller kropp :=))

Mitt tips er å nyte det og ta det som en tur.

Skal du være der flere dager (eventuell en hard tur), bør du ta med deg Galibier (fantastisk og motbydelig fjell :=)) eller Croix de-Fer. Mange fine fjell i området rundt Bourg-Saint-Maurice.

mvh
Jørgen

Re: Alpe d`huez [Re: rampage kid] #800890 30/08/2009 19:38
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Hva med å sykle LaMarmotte?
Søk på internett og forstå hva jeg snakker om. Jeg skal kjøre den i 2010 :-)

Re: Alpe d`huez [Re: frodegutt] #800945 30/08/2009 20:26
Yeti-man Offline
Ringrev
Ringrev
Åhh jeg har så lyst på den turen, og ikke minst spise på kafeen på toppen. De serverer vist nok "verdens beste" pytt i panne.

Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Re: Alpe d`huez [Re: frodegutt] #800967 30/08/2009 20:45
T
tele Offline
Medlem
Medlem
T
Hyggelig å se at det er noen som tør å prøve Marmotte.
Kjemperitt for de som liker laaaange fjell.
Blir vanskelig å holde seg vekk i 2010 da jeg klarte å kvalifiserte meg til sedet startgruppe i 2010.
Ble forøvrig nr 174 på 7.15 nå i sommer.
Et spesielt utmattende ritt der ihvertfall jeg kjører langt under det man har kapasitet til lenge, for tilslutt å oppdage at man ikke klarer å kjøre fortere. I år kom dette heldigvis bare 5km før mål. Eksempelvis brukte jeg 1.03 på Alpe d`Huez på rittet, mens det under en intervalløkt onsdag før rittet gikk på 53 min.
Hvis man "bare" er der for å sykle opp Alpe d`Huez ser jeg ikke
at det trengs noen spesielle forberdelser, forutsetningen er vel i hovedsak at du liker lange bakker. Når du først er der anbefales på det sterkeste å prøve flest mulig av fjellene i området rundt Bourg d`Oisans.

Re: Alpe d`huez [Re: rampage kid] #801090 31/08/2009 06:48
HogZ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Syklet bakken to ganger i fjor i forbindelse med Tour De France. Egentlig er det bare å finne riktig tempo, komme inn i rytmen og så kommer man opp. Kompaktkrank er nok en fordel for de fleste mosjonister. (Jeg hadde med terrengsykkel).

Som andre har sagt, så bør du også sjekke ut andre klatringer i nærheten. Jeg hadde base i Grenoble for Alpee d'Huez og La Grave for Galbier. Hovedveien fra Grenoble og oppover mot La Grave og Galbier er traffikert med en del tunneler så se gjerne eter alternativer der.

Sjekke ut disse sidene for mer infor om sykling i området:
http://www.grenoblecycling.com/

Only dead fish float with stream
Re: Alpe d`huez [Re: Yeti-man] #801558 31/08/2009 15:39
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Yeti-man
Åhh jeg har så lyst på den turen, og ikke minst spise på kafeen på toppen. De serverer vist nok "verdens beste" pytt i panne.

Det er jo noen titalls (hundre) kafeer i Alpe D'Huez, men det er kanskje en rett ved målstreken som byr på noe spesielt?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Alpe d`huez [Re: sykkeloyvind] #801588 31/08/2009 16:21
rampage kid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg burde kanskje lagt inn denne tråden på trening men regnet med at det er folk med racer som har syklet opp. Jeg plannlegger å sykle opp med en "lett" terrengsykkel vel 11 kilo med slicks. Tusen takk for alle tilbakemeldinger kommer til å dra til nytte av det.

www.soonck.no
Re: Alpe d`huez [Re: sykkeloyvind] #801600 31/08/2009 16:36
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
Fruen og jeg har tenkt å ta noen fjell/pass fra touren enten neste eller påfølgende sommer, og da er Alpe D`huez selvsagt.

Her er et botips i den forbindelse:

http://www.rcn-campings.fr/belledonne/fr/index.htm

Ønskelista vår foruten Alpe D`huez ser foreløpig slik ut :

Galibier
izoard
col de madeleine
col de telegraphe

Med base i Sarre (Aosta) skal vi sykle col du grand saint-bernhard ene dagen og til bourg saint maurice andre dagen......

Mont Ventoux står også på lista....men det blir evt hvis vi skal vestover, og ikke i retning Stelvio

Her er en link som kan gi inspirasjon til flere klatringer

http://www.climbbybike.com/cycling.asp?Region=Alps

Kommer til å lage en egen spørsmålstråd jeg også når vi har fått sydd sammen vårt opplegg. Regner med det er mange her inne som kan komme med gode tips.

Re: Alpe d`huez [Re: xscream] #801623 31/08/2009 16:58
S
sykkelknut Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: xscream

Ønskelista vår foruten Alpe D`huez ser foreløpig slik ut :

Galibier
izoard
col de madeleine
col de telegraphe

Høres bra ut. Telegraph bør jo ganske greit la seg kombinere med Galibier. For å kaste en "brannfakkel" :=>; førstegangs bestigning av Galibier bør sykles fra Telegraphe siden (sikker mange som er uenige der ICON_SMILE.

lykke til...

Ellers er Climbmybike som du referer til sinnsykt bra og nyttig.

Re: Alpe d`huez [Re: sykkelknut] #801667 31/08/2009 18:11
Ivarh Offline
Ringrev
Ringrev
Mye spennende her! Sykling i Frankrike i sommer ga absolutt mersmak og skal gjentas :-) La Marmotte ser kult ut!!

Mvh
Ivar

Each day is a gift, not a given right
Re: Alpe d`huez [Re: rampage kid] #801706 31/08/2009 18:41
Molteni Offline
Medlem
Medlem
Noen tips fra våre turer til Frankrike her http://www.vennesla-ock.com/frankriketurer.htm
Sykling i Frankrike kan absolutt anbefales, og ikke bare på racer. Fine offroad løyper finnes i samme område.

Redigert av Molteni; 31/08/2009 18:45.

Hvorfor ta korteste sti?
Re: Alpe d`huez [Re: Molteni] #801776 31/08/2009 19:24
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Hei,

har feriert et par uker i Alpe d'Huez 2 år på rad. 1. året med base i Bourg d'Oisans ( ca 1 km fra der bakken starter) og 2. gang på toppen av fjellet. Det ble _noen_ turer opp det året, både fra den vanlige siden og fra baksiden ettersom vi jo måtte opp igjen på slutten av hver tur ICON_SMILE. Kan absolutt anbefale det. Baksiden av fjellet er en undervurdert stigning.

I området er det, Col de Croix de Fer, Telegraph, Galiber, Deus Alpes + et par andre jeg ikke kommer på i farten. Det går fint å finne et nytt fjell mer eller mindre hver dag i 2 uker, men husk at dersom du bor på toppen så må du alltid opp igjen på vei hjem ICON_SMILE

Syklet begge gangene på vanlig krank og 12-25 bak mener jeg, og det var i overkant tungt. Compact krank og evt mtb skifter bak er absolutt å anbefale.

Husk at de færreste prater engelsk og at æuf på pizzaen ikke betyr biffkjøtt, men egg..(fant vel det ut etter en uke ICON_SMILE )
Folka er imidlertid utrolig vennlige der nede.

Ta med en ekstra bag/koffert, for du kommer garantert til å kjøpe et lass med sykkeldrakter/sko/hjelm/utstyr.

Dersom du vil kan jeg prøve å finne frem til de to steden vi bodde. Tror vi betalte rundt 50 euro pr. pers, pr natt på toppen av fjellet. Nede i byen det første året bodde vi i en leilighet for 70 euro pr natt for hele leiligheten (3 senger)

Lykke til. det må bare bli utrolig bra.

Mvh
Rusle

Re: Alpe d`huez [Re: Ruslebiffen] #803974 03/09/2009 09:27
rampage kid Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
hvis du kunne finne de stedene ville det vært toppers. Fransk blir ikke noe problem bor i den fransk talende delen i Belgia

www.soonck.no
Re: Alpe d`huez [Re: rampage kid] #805703 05/09/2009 18:09
S
smar Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg var i Bourg D'Oisans i 2007, og på forhånd hadde jeg bestilt en bok med 30 treningsturer (fra 2 til 8 timer) fra turistkontoret i byen. Den finnes sikkert fortsatt, anbefales.

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå