Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Husleie på auksjon

Husleie på auksjon #800005 28/08/2009 20:20
A
adr34s Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Jeg og kjæresten vil flytte til en bedre leilighet. På torsdag var vi på visning på en fin leilighet som vi kunne tenkt oss. Idag ble jeg kontaktet av huseieren, han sa at en annen interessent hadde bydd +500kr på husleia, totalt 8000,-/mnd. I utgangspunktet ville huseieren tilby oss leiligheten, men nå vil han altså ha en budrunde (dvs. vi får leiligheten hvis vi matcher 8000,-, såvidt jeg forstod). Dette kan umulig være vanlig? :S

Min umiddelbare reaksjon var skepsis, uten at jeg ga inntrykk av det. Hva synes dere jeg burde gjøre? (leiligheten er fiin)

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: Husleie på auksjon [Re: adr34s] #800019 28/08/2009 20:44
vidark Offline
Entusiast
Entusiast
Vanlig er det nok ikke, og jeg synes prinsipielt det er en dårlig ide av utleier å presse opp prisen når etterspørselen er stor. Juli-august er etter min erfaring høytid for utleiere, og utleiers marked. Om de lar markedet by opp prisen nå kan de risikere at leietaker flytter til en billigere leilighet av tilsvarende standard når markedet roer seg.
Dette er kun generelle betraktninger. Hvis du vurderer denne leiligheten til å være verdt 8500-9000 i måneden for deg, ser jeg ikke noe galt i det, men vil anbefale deg å se på flere (jeg regner med du har gjort/gjør dette).

Re: Husleie på auksjon [Re: vidark] #800023 28/08/2009 20:50
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jeg ville ikke blandet meg i dette. Jeg hadde gitt høflig men bestemt beskjed om at den ble annonsert for en sum, og det er det dere er villige til å betale for den. Hvis huseier vil ha mer, kan han gå til andre. Men jeg ville også presisert at dere er rolige, ordentlige og punktlige mennesker uten et desperat behov for det første og beste tilbudet, og at dere er stabile betalere og interessert i å bli værende en stund. For den summen dere ble forespeilet.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Husleie på auksjon [Re: Hæ?] #800258 29/08/2009 17:06
L
lhegdal Offline
Ringrev
Ringrev
L
500,- per måned kan brukes til mye annet.
Det er mange som forsøker seg.
Det er opp til deg å vurdere, men selv ville jeg takket nei takk til å betale mer enn det averteringen var på.

Re: Husleie på auksjon [Re: lhegdal] #800552 30/08/2009 09:26
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Jeg trodde faktisk ikke slikt var lovlig, og jeg ville iallefall ikke flyttet inn hos en slik utleier. Men det er mine 50 cents etter å ha leid hos diverse, både dårlige og gode utleiere..

Take Care!
Re: Husleie på auksjon [Re: oysandr] #800593 30/08/2009 10:35
Pysa Offline
Entusiast
Entusiast
Nesten en prinsippsak å takke nei, synes jeg. Utleiemeglere kan også gjøre det på den måten. Opplevde litt av det samme når jeg og samboeren skulle leie leilighet nå.

Kan anbefale å sette inne en annonse med "ønskes leid", med bilde og litt info. Da slipper du ofte felles visninger og du kan gjerne få tak i litt billigere leiligheter som er bra også. Mange som prioriterer vettuge leietagere fremfor mest mulig penger.

Front wheelie, to face plant!
Re: Husleie på auksjon [Re: oysandr] #800594 30/08/2009 10:36
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her i Oslo, kan det være vanlig i Juli/august. Da er kaos på visninger og folk byr og byr høyere leie.

Flaks at samboeren og meg fant leilighet for 2 år siden.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Husleie på auksjon [Re: polkaDOT] #800617 30/08/2009 11:05
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Er vel ikke noe morsomt å bo hos en "grådig" huseier heller?

Der hvor jeg bor, har husleier aldri satt opp husleia. Han har i stedet gitt avslag ved langtids fravær ICON_SMILE

Han vil heller ha ordentilge leieboere som trives og er fornøyde, enn å slippe kortvarige leieforhold og mye prakk. Skal man "melke" markedet på en slik måte, så blir det ofte deretter. Det er jo de som føler de betaler for mye som raskt ser seg om etter noe nytt ICON_SMILE

Og ja, jeg er både leietaker og utleier. Leier i Oslo og leier ut i en annen kant av landet ICON_SMILE

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Husleie på auksjon [Re: Diablito] #800881 30/08/2009 19:31
A
adr34s Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Jeg tok den for 8k,-/mnd, men fikk også halv leie i september samt bare en måneds depositum, samt en måneds oppsigelsestid (etter eget ønske). Så alt i alt er jeg ganske fornøyd, men skjønner ikke helt tankegangen til huseieren. Det vil ta 8mnd før de har tjent inn igjen den halve husleien med den ekstra femhundrelappen, og det er jo gambling når man leier ut til rastløse ungdommer som meg (;

Menne, veldig fin leilighet da!

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter

Moderator  support