Så mange poster, og ingen med The man who sold the world. For de som ikke kjenner historien: Dette er en David Bowie-sang, men Cover-versjonen av Nirvana ble såpass bra mottatt at David Bowie like etter plutelig førte opp sangen i konsert-settet sitt for å "ta tilbake" sangen sin, med liten suksess..
Mye bra sanger her! Jeg liker også band som tar en original, og gjør den (om ikke bedre) til sin egen...samtidig som man kan kjenne igjen originalen. The White Stripes (først i tråden) er stjerneeksempelet.
Personlig synes jeg, om kanskje noe snevrere, at Fantômas sin versjon av Al Green sin Simply Beautiful ballade er en cover-klassiker. Snakk om å gjøre respekt på originalen, og samtidig totalt flytte den over til sitt eget lydbilde (for de som ikke kjenner Fantômas, så er dette "noise/avant-garde metal"):
(Trevor Dunn spiller forresten med et stort norsk flagg på tskjorta under denne konserten. Likt en slik du kan kjøpe på suvernibutikken på Oslo S)
Så mange poster, og ingen med The man who sold the world. For de som ikke kjenner historien: Dette er en David Bowie-sang, men Cover-versjonen av Nirvana ble såpass bra mottatt at David Bowie like etter plutelig førte opp sangen i konsert-settet sitt for å "ta tilbake" sangen sin, med liten suksess..
Tenkte på den faktisk, men siden jeg fant denne på YouTube så går det i 'originalens' favør.
Fra Wiki:
In the wake of this cover, Bowie bemoaned the fact that when he performed the number himself he would encounter "kids that come up afterwards and say, 'It's cool you're doing a Nirvana song.' And I think, 'Fuck you, you little tosser!'"
Tenkte på den faktisk, men siden jeg fant denne på YouTube så går det i 'originalens' favør.
Fra Wiki:
In the wake of this cover, Bowie bemoaned the fact that when he performed the number himself he would encounter "kids that come up afterwards and say, 'It's cool you're doing a Nirvana song.' And I think, 'Fuck you, you little tosser!'"
Joda, fin versjon, men ut i fra alderen vil jeg tippe at det der er tatt opp etter at nirvana laga cover av den? Jeg synes også at den versjonen der er spillt mer slik Nirvana gjorde det, enn slik bowie orginalt gjorde det orginalt. Altså kopierer han kopiene, for å ta tilbake sin egen sang, og det er etter min mening et nedelag. Nirvana sin versjon er fortsatt best, fordi de "fann opp" måten der å spille den på.
Dream Theater har mye bra cover bl.a Perfect Stranger (DP). Velger denne som inneholder en medley av bl.a Queen, Pink Floyd og Genesis. Har dessverre ikke funnet noen videoversjon...: http://www.youtube.com/watch?v=nhDPIgM1xQw
Og da kom jeg på Dream Theater sin cover av Rainbow sin fantastiske og en av tidenes beste og mektigste rockelåter, nemlig Stargazer: http://www.youtube.com/watch?v=JLJYZH06il8
Selfølgelig vanskelig å slå Ronnie James Dio sin vokal, men uansett en sterk cover.
Apropos å nå opp til Dio vokal messig, så er det kun denne mannen jeg kan tenke meg som kan matche Dio: http://www.youtube.com/watch?v=EYhZT8u0NSA Vår egen Jan Werner (RIP).
Dream Theater har mye bra cover bl.a Perfect Stranger (DP). Velger denne som inneholder en medley av bl.a Queen, Pink Floyd og Genesis. Har dessverre ikke funnet noen videoversjon...: http://www.youtube.com/watch?v=nhDPIgM1xQw
Dream Theater (og Bruce Dickinson) sin versjon synest eg er såpass kul at den fortener ei posting her:
Rett og slett berre mykje betre enn originalframføringa av Metallica!
Sitat: wikipedia
In 1986, after the death of Metallica bassist Cliff Burton, Claypool auditioned to play bass for Metallica, playing the song "Master of Puppets" on his bass. In Metallica's Behind the Music, Claypool said that during the audition he jokingly asked the others if they wanted to "jam on some Isley Brothers tunes." James Hetfield remarked that Claypool was not awarded the job because "he was too good".
Hva, ingen har nevnt Seigmen - Hjernen er alene! Jeg synes originalen er mildt sagt trasig, men Seigmen-versjonen gir meg gåsehud! Magisk!
Enig! Får du tak i live-versjonen fra Roskilde er den enda råere. Husker den CD'en godt, hadde 3 spor og oransje pappcover, ble bestandig satt på fullt volum på hjemme-alene fester når "det tok av". Tror også samme versjon av låta finnes på den dobble samleplata som kom ut i 2005.