på rett sti?
|
på rett sti?
27/08/2009 18:05
|
Nybegynner´n
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg kjøpte meg akkurat en Stumpjumper Comp HT for å kjøre XC og sti ( link) . Etter en heftig sti-åpenbaring på Nesodden der jeg såvidt slapp unna med livet i behold er jeg noe usikker på om dette terrenget egner seg for en slik slede, dvs. HT. Terrenget var slik at jeg måtte gå av sykkelen kanskje 25% av tiden, ellers var det bratte fall hvor jeg måtte krabbekjøre og/eller skrense sidelengs ned. Gaffelen med vandring på 90mm (FOX RL) fikk skikkelig kjørt seg, og jeg skjønte raskt at den hadde for mye luft. Men turen var rå. gjennomsvett og lykkelig kom jeg i mål uten alvorlig knall eller fall, og sykkelen virket tilsynelatende like fin etterpå. Men spørsmålet, om det er noen, er altså om denne stitypen er litt for røff for sykkelen (som jeg gjerne vil unngå å få ødelagt etter en sesong)? Er slikt terreng mer for DH å regne eller er det bare å kjøre på? Jeg tenkte ellers å justere pedalene så de er mindre sensitive, ta ut noe av lufta i demperen samt hjulene og så prøve samme tur igjen (og, ja, jeg har hjelm..).
Redigert av Nybegynner´n; 27/08/2009 18:22.
|
|
|
Re: på rett sti?
[Re: Nybegynner´n]
27/08/2009 19:48
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
27/08/2009 20:12
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Jeg syklet også mine første turer på sti med hardtail, og tenkte at dette ikke var helt i min bane. Det ble jo til at vi prøvde et par ganger til, og vips så gikk ting litt greiere.
Har kompiser som tilsynelatene sykler like lett i terrenget med hardtail, mens jeg selv sverger til fulldemper. Det er sikkert gøy å mestre sti med hardtail, men jeg tror selve opplevelsen blir bedre på fulldemper (også)for en nybegynner.
Redigert av Sparksykkel; 28/08/2009 07:26.
|
|
|
27/08/2009 20:21
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er nok mye i det som Polkadot sier,det handler om teknikk. Hva med å hive deg med på en del fellesturer,eller rett og slett trene på å kjøre i noen vanskelige partier av en sti? Er ikke noe galt i å prøve å kjøre ned/opp samme henget 5-6ganger  Men mitt tips er uansett gjenta de vanskelige partiene flere ganger.
|
|
|
[Re: SimonS]
27/08/2009 20:41
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen grunn til å gi seg. Min første tur i min første sesong startet med kroppen over styret, en finger ut av ledd og deretter terping på de samme vanskelighetene igjen og igjen med en helt ordinær hardtail. De aller fleste vil erfare at de klarer mer og mer hele tida og blir inspirert til å fortsette. På sikt kan en fulldemper sikkert være gøy, men i første omgang ville anbefalt å investere i et par dekk som gir godt feste, bedre demping og umiddelbar økning i sjøltilliten. Klassiker'n her er Schwalbe Big Betty 2.4 med Gooey Gluey-gummi, kan f.eks kjøpes hos www.sykkelkomponenter. Det kan være verdt å lese seg opp på litt sykkelteknikk også, kjøp f.eks Brian Lopes sin Mastering Mountain Bike Skills eller søk rundt på nett etter tips. De finnes, både norsk og engelsk.
|
|
|
[Re: runermm]
27/08/2009 20:49
|
Nybegynner´n
OP
Fersking
|
OP
Fersking
takker for innspill! Skal skaffe meg "Mastering Mountain Bike Skills". Fellesturer høres også ut som en fin mulighet til å plukke opp noen triks.
Tenkte ellers å skaffe meg noen av disse felgene/dekkene for å få ned vekten fra kjipe 11kg, men de er sikkert ikke så gode på sti når jeg tenker meg om: DT Swiss XC 1540 hjul / MaxxLite 310 26x1.95.
Redigert av Nybegynner´n; 27/08/2009 21:15.
|
|
|
27/08/2009 21:00
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis du er innstilt på å lage utfordringer for deg sjøl så kan du sette på de dekkene og pumpe de godt opp  Sykkelvekt på 11-12 kg er verken kjipt eller noe problem etter min mening. Å redusere sykkelvekta med en kg eller to vil hjelpe deg minimalt på teknisk sti. Dekk som legger på en halvkilo/kilo vekt, men gir grep og trygghet vil forbedre sykkelopplevelsen vesentlig. Erfarne syklister med god teknikk vil kanskje være av motsatt oppfatning, men jeg tror ikke du (eller jeg) er der ennå.
|
|
|
[Re: runermm]
27/08/2009 21:52
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Du kommer til å smile av deg selv om noen måneder når du kjører gjennom samme crux.
* Sykkelen tåler mer enn du tror, gitt at din kroppsvekt ikke er altfor drøy. * Gjør deg ferdig med hindringen i hodet i god tid før du treffer den, og tenk linjevalg. * Se langt framover, selv i lav fart. Prøv selv å klatre opp en bratt, men ufarlig og liten kneik. Klarer du å konse på linja langt framme, glir du nærmest magisk over hindringene. * Ikke legg vekta for langt bak nedover, selvom du nærmest i refleks gjør dette. Forhjulet trenger vekt for å styre. * Det er fint å kunne justere og tune sykkelen, men bruk mer tid på å jobbe med hodet. Strekk litt grenser fra gang til gang, men ikke prøv i det uendelige på vriene crux. * Når hindringen er forsert og du er kjempehappy, tenk litt på hvorfor du greide det. Det kommer til å slå deg at du planla litt i hodet og så langt framover..
Lykke til, og bli med på fellesturer annonsert på Utflukt!
Harald
NOTS
|
|
|
27/08/2009 22:02
|
Hardcore Old-schooler
formerly known as Erik Angvik
|
Vet ikke hva du ble fortalt når du kjøpte syklen, men den er ikke spesielt egnet for sti. Grus vei, ja. Men der stopper det. Hvis du er ute etter noe som funker til begge deler? Det fins ikke ennå. Da hadde jeg hatt det. Du får sikkert høre at syklen gjør det, men sorry de tar feil. Skal du kjøre sti, slik sti skal kjøres er det kun fulldemper som gjelder. Dette er den harde sannhet, men slik er det.
PS. Du kan fint kjøre sti, men det er bare ikke noe kult i forhold....
Erik.
Erik.
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
[Re: Hardcore Old-schooler]
28/08/2009 01:44
|
vidark
Entusiast
|
Entusiast
Vet ikke hva du ble fortalt når du kjøpte syklen, men den er ikke spesielt egnet for sti. Grus vei, ja. Men der stopper det. [1] [...] Du får sikkert høre at syklen gjør det, men sorry de tar feil. Skal du kjøre sti, slik sti skal kjøres er det kun fulldemper som gjelder. Dette er den harde sannhet, men slik er det.
Specialized Stumpjumper er en lett, stiv og balansert terrengsykkel med en forholdsvis aggressiv rammegeometri. [2] Resultatet er en superrask grusracer, som også fungerer utmerket til stisykling. [1] Jeg er ikke helt enig med Erik; jeg har ikke prøvd akkurat denne sykkelen, men det går helt fint å kjøre sti med en aggressiv hardtail. Det krever litt mer av rytteren og jeg mener at man blir flinkere til å finne linjene over crux når man ikke har en sykkel som svelger unna i begge ender. Nå vet jeg ikke hva slags stier du har syklet på, men jeg tror ikke du trenger å være bekymret for hva sykkelen tåler med mindre vi snakker om meterhøye dropp til flat grunn. Som mann&kona sier tåler nok sykkelen mer enn du tror. Et annet tips vedr. teknikk er å se på sykkelvideoer for å plukke opp tips og hint. Her (takk til perbl for redigering) ser du for eksempel en video fra Bymarka i Trondheim hvor to av gutta sykler hardtail. [2] Den ene er en superlett sak som på ingen måte kan sies å være bygd for slik sykling, men jeg hadde likevel full hyre med å henge på ham til tider. Fluidride har gitt ut videoen Like a pro hvor de forklarer og demonstrerer noen teknikker. Den er vinklet mot downhill, men mye av det er aktuelt for sti. Med litt mer teknikktrening og småjusteringer på sykkelen (dempertrykk, dekk) regner jeg med du sykler lett ned de partiene hvor du nå måtte krabbekjøre/skrense sidelengs. Lærekurven er bratt, og det blir bare morsommere! Selv etter flere år blir jeg stadig overrasket over hva som faktisk går an å gjøre. Mye av det sitter i hodet, jeg har ofte overrasket meg selv over crux ved å fokusere på teknikken og ikke tenke på at nå går det til helskogen. Støtter for øvrig tipset om å bli med på fellesturer, man lærer mye av å se hvordan andre sykler og følge linjene de velger osv. Lykke til og kos deg på stiene!
|
|
|
28/08/2009 07:25
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Erik.
Erik.
Klar tale, og i bunn og grunn en sannhet!
|
|
|
[Re: Sparksykkel]
28/08/2009 08:00
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er også nybegynner på sti og har fått masse hjelp av å henge med på fellesturer. Jeg kjører HT og får kjørt meg litt - men det er veldig moro!! Utfordinger er det plenty av. I tillegg har jeg kastet et 58 cm rett styre l a n g t inn i boden og satt på noe bredt med oppsving - samt lagt et par grusdekk ikke fullt så langt inn i boden. Kjøpte et par Kenda Nevegal som knapt får plass i ramma. Og vips så trillet jeg mye saktere på asfalt. (Det var første oppdagelse...) Grep på sti og handling ble også mye bedre. TS hadde en liten artikkel om hvordan du kunne gjøre grusræseren litt mer stivennlig i gratisnummeret i sommer. Se om du får tak i det! Det er kult å kjøre sti på HT. De som sier noe annet juger! 
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
28/08/2009 08:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ikke hør på Erik. Det er fullt mulig å ha det veldig moro på krevende stier med hardtail. Hør på Runermm: En sykkel med gode dekk vil gjøre ting enklere. Den eneste grunnen til å ha lette dekk er fordi det går fortere i motbakker, og først og fremst når festet er godt i utgangspunktet. På sti er det grep og stabilitet som gjelder. Breie dekk med myk gummi gjør fremkommeligheten bedre, gir mer støtdemping og føles tryggere og mer stabilt nedover. At det føles litt seigere på transportetappene mellom stiene er ikke noe å bry seg om. Bredt styre og litt kortere styreframspring kan også gjøre underverker for kontrollen i terrenget. Gi hardtailen litt tid. Når du er klar for oppgradering eller utskiftning kan du vurdere fulldemper, men det vil ikke nødvendigvis bli noe mer moro. Ting blir bare enklere. 
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
28/08/2009 08:15
|
Arne_And
More than words
|
More than words
TS hadde en liten artikkel om hvordan du kunne gjøre grusræseren litt mer stivennlig i gratisnummeret i sommer. Øyvind: burde ikke denne artikkelen legges ut på nett?
|
|
|
[Re: Arne_And]
28/08/2009 08:29
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jo, det er en god ide. Etter at B%&$#n er over så er det kanskje mange som vil ut å prøve noe nytt også.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
28/08/2009 08:54
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Dypt uenig med Angvik altså.
Sykkelen din tåler det fint, grove dekk (gjerne med klissegummi) gjør susen.
Selv sykler jeg både HT og fulldemper på sti. Det er like kult og morsomt, men to litt ulike opplevelser.
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
[Re: Zwartander]
28/08/2009 09:47
|
oyoz
Entusiast
|
Entusiast
Syklet første stisesongen min på en grusracer med HT (Dark Cape). Veldig bra for teknikk og jeg merket progresjon fra tur til tur. Grunnen til at jeg byttet til fullboing var: - Bratt styrevinkel på Dark Capen førte til regelmessige OTB-er. - Olympic ZTR med The Crow med slange førte til regelmessige punkteringer. - Syntes sykkelen fikk litt for mye bank på nedoversti/stein/dropp. - Jeg var så dum at jeg prøvde fulldemperen til en kamerat og da var det gjort. Enig med Zwartander. Begge deler er morro, men det er to ulike opplevelser 
|
|
|
28/08/2009 09:51
|
Hardcore Old-schooler
|
Hør her gutter! Jeg har ikke sagt at han ikke kan sykle med sykkelen sin, men at dette ikke er det rette verktøyet for sti. Hvor mange av dere som er uenige med meg ville selv kjøpe en slik sykkel for stibruk? Tenk nøye igjennom før dere svarer. Satt på spissen kan vi kjøre en landeveissykkel i skogen også (for enkelte sikkert en konge utfordring), men like kult som en 5 tommers fulldempet? Sorry NEI!
Her er hva du bør gjøre: Bestem deg for hva du liker; sti eller grusvei. Med utgangspunkt i dette starter jaget etter utstyr, treningstips osv. Så snart du prøver en fulldempet på tknisk sti, og sammenligner denne med din hardtail, vil du skjønne at jeg har rett. Jeg høres antagligvis eplekjekk ut, men rådene mine bygger på ca 25 års erfaring i sykkelbransjen. Å si at hardtail er like egnet på sti som fuldempet, blir som å be aplinister droppe carvingski.
Lykke til med syklingen! Hør på gutta som har valgt å kjøre hardtail på sti. Det de sier er helt riktig når man først har valgt en slik sykkel til den type sykling.
Erik
|
|
|
28/08/2009 10:21
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Erik har jo rett...
Men når man først har et redskap som duger og ikke suger (som en landeveissykkel vil gjøre) så velger jeg å bruke den (med små og relativt billige justeringer). Mange har en HT til litt rittbruk, litt sti og litt transport etc. (Jeg bruker min til de to førstnevnte)
Dersom jeg skulle hatt en ny sykkel for mitt bruk ville jeg nok kjøpt to! Men det er en luksus jeg ikke tar meg råd til (ennå, en Cube Fritzz står høyt på ønskelista mi, men kanskje ikke hos kona...).
Jeg synes ikke at man skal vente til man har skaffet seg en fullblods stisykkel før man drar med seg en sykkel ut i skogen dersom man allerede er i besittelse av en HT.
Som Øyvind sa i en annen tråd: Alt i Østmarka kan sykles på HT!
Svaret han fikk gikk i banen: Alt i Østmarka kan rusles! (Nå var vi i nærheten av et klatrefelt når ruslinga til KTL (på FS) foregikk, så kanskje til og med den kommentaren må modereres...)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/08/2009 10:37
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Erik: Nybegynner'n har kjøpt ny sykkel "for å kjøre XC og sti". Spørsmålet er om stitypen er for tøff for sykkelen hans.
Jeg er ikke enig i at sykkelen hans ikke er spesielt egnet for sti.
Hvis jeg hadde hatt 12.999,- for å kjøpe sykkel "for å kjøre XC og sti" ville jeg ikke valgt en fulldemper med 5" vandring.
I fjor kjøpte jeg fulldemper (med 5,5" vandring), det er sinnsykt kult, men jeg synes fremdeles det er like kult å kjøre HT - på sti. Men så jeg har bare syklet på stier i litt over 20 år. Jeg sier ja takk til begge deler.
Nybegynner'n: kos deg på sti med sykkelen din og kjøp en fulldemper etterhvert hvis du har lyst! Suppler gjerne med en singlespeed, DH, AM, grusracer, CX, BMX og racer også. Sykling er gøy!
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
28/08/2009 10:49
|
Sparksykkel
Ringrev
|
Ringrev
Én sykkel til stisykling, og bil til bruk på asfalt og grus! Holder i massevis!!  (stolt medlem av kulemageligaen)
|
|
|
28/08/2009 11:22
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Vet ikke hva du ble fortalt når du kjøpte syklen, men den er ikke spesielt egnet for sti. Grus vei, ja. Men der stopper det. Hvis du er ute etter noe som funker til begge deler? Det fins ikke ennå. Da hadde jeg hatt det. Du får sikkert høre at syklen gjør det, men sorry de tar feil. Skal du kjøre sti, slik sti skal kjøres er det kun fulldemper som gjelder. Dette er den harde sannhet, men slik er det.
Erik.
Erik. Generelt kan man vel si at de som ikke har det gøy eller klarer å sykle på sti med en normal hardtail er A) For dårlige teknisk, eller B) For feige, eller C) Begge Pick your choice.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
28/08/2009 11:28
|
Hardcore Old-schooler
|
Til nybegynner. Alle som svarer her, har eller ønsker å kjøpe seg en fulldemper. Tror du at det er for og kjøre grus eller gi gass på fete stier? Du er der vi alle har vært en gang når vi begynnte vår sykkel eventyr. Som du kan lese det er mange old schoolere her, når vi begynnte var det ikke i nærheten av det utstyret som du har tilgang på, herregud tenker på hvordan det hadde vært og startet der hvor du er nå  alt jeg kan si er gi gass på det du har og gled deg til det som kommer. Velkommen er du  Erik.
|
|
|
[Re: yoeddy]
28/08/2009 11:29
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er som Zwartander sier... HT kan fint brukes til sti, du får bedre teknikk av å øve deg med hardtail, men det er enklere og mer komfortabelt på fullboing. Og da har jeg ikke nevnt hvordan farten øker med fullboing.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
28/08/2009 11:30
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Savner å treffe på en klunker på sti...
|
|
|
[Re: yoeddy]
28/08/2009 11:33
|
Hardcore Old-schooler
|
Da er jeg C  Høkk Høkk! Erik.
|
|
|
28/08/2009 11:42
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Da er jeg C  Høkk Høkk! Erik. Hehe, ingen tvil om at du både er feig og teknisk tilbakestående!  Har du tid til en skummel og vanskelig tur på de feige fulldemperne våres før vi drar til Eurobike?
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
[Re: Bjørn B]
28/08/2009 11:50
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er jeg C  Høkk Høkk! Erik. Hehe, ingen tvil om at du både er feig og teknisk tilbakestående!  Har du tid til en skummel og vanskelig tur på de feige fulldemperne våres før vi drar til Eurobike? Hvorfor drar alle dit, og ikke jeg???? BUUUU!!!
|
|
|
[Re: Bjørn B]
28/08/2009 12:09
|
Hardcore Old-schooler
|
Vi ringes, så får vi til noe mandag. Jeg drar til Tyskland på tirsdag. Er i Lillehammer nå og synes synd på hardtail guttene som skal over fjellet i morgen. Det regner så det øser. Hadde ikke vært noe for meg som på mine gamle dager har blitt en solskinnsrytter.
Erik
|
|
|
28/08/2009 12:25
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg har aldri helt forstått hva som er enklere med å sykle FS enn HT. Hvis man kjører samme sporet, i samme fart med en FS som man gjorde på HT er det selvfølgelig enklere med FS, og da er det også tungt og upraktisk. Det er først når man finner frem sporet som egner seg til FS'n at den kommer til sin rett. Jeg opplever i hvert fall en helt annen utfordring i å lete frem en rask linje i rufsete terreng når jeg utfordrer fjæringsveien på en FS. Å lese linjen 10m foran sykkelen og ikke 20cm foran forhjulet.
Men skal man nå dagsrevyen kjøper man selvfølgelig HT!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
|
|